مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۰۹:۲۴ ق.ظ

انتظارات امام صادق(ع) از شیعیان

انتظارات امام صادق(ع) از شیعیان

از لحظه تولد تا آخرین لحظه شهادت تلاش می‌کرد، تلاشی بسیار عمیق و جدی و کار ساز، شاگردانی در رشته‌های مختلف علمی تربیت کرده و پاسخ بسیاری از شبهات علیه دین خدا و مذهب تشیع را دادند، با تلاش فروان مذهب شیعه را دوباره زنده کرده و رشد دادند، به خاطر همین خدمات بارها از دست دشمنان شکنجه دیده و حتی خانه آن حضرت به آتش کشیده شد، این امام مهربان که برای نجات شیعیان و دین زحمات بسیاری کشیدند از شیعیان خود انتظاراتی دارند که عبارت است از:

1: استقامت و پایداری:
استقامت به معنای تحمل و ایستادگی در برابر مشکلات و حوادث گوناگون است که نقطه مقابل آن جزع و بی‏تابى است، استقامت و پایداری علاوه بر زندگى مادى، در زندگى معنوى نیز اثر فوق‌العاده دارد، به طوری که اگر انسان در برابر نفس سرکش و هوا و هوس‌‏ها و زرق و برق دنیا و جاذبه‌‏هاى گناه ایستادگى نکند و در طریق معرفةاللّه و اطاعت فرمان او با مشکلات نجنگد، هرگز به جایى نمى‌‏رسد، امام صادق (علیه‌السلام) دوست دارد پیروانش به این صفت طلایی مزین باشند و آن را در وجود خود پرورش دهند تا به درجات بالایی برسند و می‌فرماید: «اگر شیعیان ما در راه حق استقامت ورزند فرشتگان آسمان با آنان دست می‌دهند، ابرهای رحمت بر سر آنان سایه می‌افکنند و سیمایشان همانند روز روشن می‌درخشد و از زمین و آسمان روزی می‌خورند و هیچ خواسته‌ای از خداوند نخواهند داشت مگر اینکه خدای متعال به آنان عطا می‌کند».[1]

2: عزت نفس:
فردى که داراى مناعت طبع و عزّت نفس است، در نزد همگان عزیز و سربلند است، روحیه مناعت طبع باعث می‌شود که انسان از رفتارهایی که عزت و بزرگی او را زیر سوال می‌برد خود داری کند و در مسائل مالی از تنبلی و کسالت پرهیز کرده و ضمن کار و تلاش برای کسب روزی حلال جلوی هر شخصی دست درازی نکند و به سمت هر گونه کسب و درآمدی که در آن خاری و ذلت احساس می‌شود نرود، امام صادق (علیه‌السلام) در این زمینه می‌فرماید: «شیعیان ما از فرط ذلت همانند سگ زوزه نمی‌کشند و مانند کلاغ طمع نمی‌کنند... آنان هیچگاه به سوی دشمنان ما دست ذلت دراز نمی‌کنند گرچه از گرسنگی بمیرند».[2]
حضرت در باره نحوه برخورد با مردم هم از رفتارهایی که با عزت نفس منافات دارد نهی کرده و می‌فرماید: «در معاشرت با مردم میانه رو باش، نه آنجور خشن و تندخو و بد اخلاق و بد برخورد باش که مردم از نزدیک شدن به تو خوششان نیاید، و نه آنقدر واهن یعنی ضعیف باش که هر کس با تو بر خورد می‌کند تو را تحقیر کند، مؤمن نباید کاری بکند که در نظر دیگران تحقیر بشود».[3]

3: زهد و ساده زیستی:
اگر امروزه خبرهایی از حقوق‌های نجومی امنیت روانی جامعه را بر هم زده است و لکه زشتی برای حکومت اسلامی به وجود آورده است نتیجه میل و رغبت شدید برخی از مدیران به دنیا و زرق و برق آن است، آنان فقط به رفاه و زیبایی دنیای خود نگاه می‌کنند و برای رسیدن به آن دست به هر اقدامی می‌زنند که حقوق‌های نجومی یا اختلاس از جمله آن اعمال است، اما اگر همه ما و به خصوص مدیران و مسئولین روحیه زهد و بی‌توجهی به دنیا را در خود پرورش دهند، جامعه اسلامی روز به روز رشد بهتری خواهد کرد و همه مردم می‌توانند از بیت المال به صورت مساوی استفاده کنند، زهد و پارسایی علاوه بر عزت و بزرگی در بین مردم جامعه رضایت خداوند سبحان را نیز به همراه خواهد داشت، امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرماید: «اگر دوست داری که در درگاه الهی با خداوند متعال همنشین شوی و در بهشت در جوار حضرت باری تعالی مسکن گزینی، باید دنیا و مظاهر آن در نظر تو خوار باشد و مرگ را همیشه نصب العین خود قرار بده و برای خود چیزی ذخیره نکن و بدان آنچه قبلا از اعمال صالح تقدیم داشته‌ای به حال تو سودمند خواهد بود و از کارهای نیک که انجام آن را به تاخیر انداخته‌ای ضرر خواهی کرد».[4]
حضرت در سخن زیبای دیگری رسیدن به تمام خوبی‌ها و لذت‌های مادی و معنوی را در گرو دل بریدن از زرق و برق دنیا معرفی کرده و می‌فرماید: «تمام نیکى‏‌ها در خانه‌‏اى نهاده شده و کلید آن خانه زهد در دنیاست».[5]

4: تلاش برای اصلاح دیگران:
شیعیان راستین در عین حال که وظیفه دارند خود را تقویت کرده و به صفات خوب و فاضله مزین کنند، باید مراقب رفتار دوستان و اطرافیان خود نیز باشند و همانند شمعی که با سوختن خود راه را از بی‌راهه نشان می‌دهد، در هدایت دیگران تلاش نماید و با روش‌های زیبا و آموزنده دیگران را به راه درست هدایت کرده و عیوبشان را اصلاح نماید، همان گونه که امام صادق (علیه‌السلام) عمر با برکت خود را در این راه وقف کرده و با تمام وجود برای اصلاح مردم جامعه تلاش نمود، حضرت درباره اهمیت اصلاح دیگران می‌فرماید: «در مورد هم کیشان بدکار خود جز خوبی و نیکی چیزی نگو و از خداوند توفیق هدایت و توبه آنان را بخواهید».[6]
آن حضرت هنگامی که متوجه شد، شقرانی که فردی گنه کار و شرابخوار است، نمی‌تواند از دربار منصور دوانیقی سهم خود را دریافت کند، به آنجا رفت و سهم شقرانی را گرفت و به وی تسلیم نمود، و هنگام پرداخت وجه به شقرانی با لحنی ملاطفت آمیز و مهربان، خطای وی را به او گوشزد کرده و فرمود: «کار خوب از هر کسی خوب است ولی از تو بواسطه‌ی انتسابی که به ما اهل بیت داری خوبتر و زیباتر است و کار بد از هر کسی بد است، ولی از تو به خاطر همین انتساب، زشت‌تر و قبیح‌تر است، امام این جمله را فرمود و گذشت، شقرانی با شنیدن این جمله دانست که امام از گناهش آگاه است و از اینکه امام با این حال به یاری او شتافته و ابراز محبت نمود و با رفتاری کاملا منطقی و پسندیده وی را به گناهش متوجه ساخت، شدیدا نزد وجدان خود شرمسار گشت و خود را ملامت نمود».[7]

5: امانت و صداقت:
این دو صفت زیبا اساس هر جامعه را تشکیل می‌دهد به طوری که اگر وجود داشته باشد هزینه‌های کمر شکن بازرسی‌ها کاسته خواهد شد، خیانت‌ها و حقوق‌های نجومی و اختلاس‌ها از جامعه دور خواهد شد و امنیت و آرامش به جامعه تزریق خواهد شد، امام صادق (علیه‌السلام) نسبت به این دو صفت بسیار حساس بودند و ضمن توصیه به عموم شیعیان برخی از یاران با وفای خود را به صورت ویژه توصیه و سفارش می‌کردند و به آنان پیام و نامه می‌فرستادند، امام به یکی از یاران خود فرمود: «هرگاه پیش عبدالله بن ابی یعفور رفتی، سلام مرا به او برسان و بگو: جعفر بن محمد به تو می‌گوید: دقت کن در آن چیزی که به وسیله‌ی آن علی (علیه‌السلام) در محضر رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) سرافراز شد و او را به آن مقامات عالی رساند، پس تو هم آن‌ها را برای خودت لازم بدان و رفتار خویش را با آن اوصاف زیبا بیارای، مطمئنا علی (علیه‌السلام) با راستگویی و امانتداری در نزد پیامبر به آن درجه و عظمت رسید».[8]
این دو صفت آنقدر مهم و اساسی است که راه شناخت برای مومنین واقعی از منافقین معرفی شده است و حضرت می‌فرماید: «به طول رکوع و سجود شخص ننگرید زیرا به آن عادت کرده و اگر ترک کند به خاطر آن وحشت می‌کند، بلکه به راستی گفتار و امانتداری او بنگرید».[9]

6: دوری از مجالس گناه:
خبر از پارتی‌های شبانه بین دختران و پسران با انواع گناهان خانمان سوز، جلسات غیبت و تهمت و افتراء، دوستی با جنس مخالف، حیف و میل بیت المال و دزدی و کم فروشی و...گناهانی هستند که می‌توانند جامعه را به دره‌های سقوط بکشانند، اما کسانی که به دین اسلام لبیک گفته‌اند و افتخار شاگردی مکتب امام صادق (علیه‌السلام) را فریاد می‌زنند باید از این گناهان خانمان سوز دور باشند و در این مجالس شرکت نکنند تا بتوانند انسانی سالم و موفق باشند، امام در این باره می‌فرماید: «برای مؤمن شایسته نیست که در مجلسی بنشیند که در آن معصیت خداوند انجام می‌شود و او توانایی تغییر آن را ندارد».[10]

امید است همه ما شیعیان همه این خواسته‌های هدایت رئیس مکتب را با عشق انجام دهیم تا علاوه بر سلامت روحی و روانی در این دنیا به عزت و بزرگی مادی و معنوی دست پیدا کنیم و علاوه بر رضایت اهل بیت رضایت خداوند سبحان را نیز درک کنیم.

پی نوشت‌ها:
[1]. «لو ان شیعتنا استقاموا لصافحتهم الملائکه ولاظلهم الغمام ولاشرقوا نهارا ولاکلوا من فوقهم ومن تحت ارجلهم، ولما سالوا الله شیئا الا اعطاهم» مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، چاپ گوناگون، انتشارات اسلامیه، تهران، ج 75، ص 280.
[2]. «شیعتنا لا یهرون هریر الکلب ولا یطمعون طمع الغراب... ولا یسالون لنا مبغضا ولو ماتوا جوعا» همان منبع قبلی ص 281.
[3]. «و لا تکن فظا غلیظا یکره الناس قربک و لا تکن واهنا یحقرک من عرفک» همان مدرک قبلی ص 283.
[4]. «ان احببت ان تجاور الجلیل فی داره و تسکن الفردوس فی جواره فلتهن علیک الدنیا واجعل الموت نصب عینک ولا تدخر شیئا لغد واعلم ان لک ما قدمت وعلیک ما اخرت» همان مدرک قبلی ص 282.
[5]. «جَعَلَ الْخَیْرَ کُلُّهُ فِی بَیْتٍ وَ جَعَلَ مِفْتَاحُهُ الزُّهْدَ فِی الدُّنْیَا» همام مدرک قبلی ج 70 ص 49.
[6]. «لا تقل فی المذنبین من اهل دعوتکم الا خیرا، واستکینوا الی الله فی توفیقهم وسلوا التوبه لهم» همان مدرک قبلی ج 75 ص 280.
[7]. «خَرَجَ الْعَطَاءُ أَیَّامَ أَبِی جَعْفَرٍ وَ مَا لِی شَفِیعٌ- فَبَقِیتُ عَلَى الْبَابِ مُتَحَیِّراً- وَ إِذَا أَنَا بِجَعْفَرٍ الصَّادِقِ ع فَقُمْتُ إِلَیْهِ فَقُلْتُ لَهُ- جَعَلَنِی اللَّهُ فِدَاکَ أَنَا مَوْلَاکَ الشَّقْرَانِیُّ- فَرَحَّبَ بِی وَ ذَکَرْتُ لَهُ حَاجَتِی فَنَزَلَ وَ دَخَلَ وَ خَرَجَ- وَ أَعْطَانِی مِنْ کُمِّهِ فَصَبَّهُ فِی کُمِّی ثُمَّ قَالَ- یَا شَقْرَانِیُّ إِنَّ الْحَسَنَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ- وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَحْسَنُ لِمَکَانِکَ مِنَّا- وَ إِنَّ الْقَبِیحَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ قَبِیحٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَقْبَحُ- وَعَظَهُ عَلَى جِهَةِ التَّعْرِیضِ لِأَنَّهُ کَانَ یَشْرَبُ..» همان مدرک قبلی، ج ‏47، ص350.
[8]. «اذا اتیت عبد الله فاقراه السلام وقل له: ان جعفر بن محمد یقول لک: انظر ما بلغ به علی عند رسول الله صلی الله علیه و آله فالزمه، فان علیا علیه السلام انما بلغ ما بلغ به عند رسول الله صلی الله علیه و آله بصدق الحدیث واداء الامانه» شیخ طبرسی، فضل بن حسن حفید، مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، چاپ دوم، انتشارات حیدریه، نجف، 1385 ش، ص 47.
[9]. «لا تنظروا الی طول رکوع الرجل و سجوده فان ذلک شی ء اعتاده، فلو ترکه استوحش لذلک ولکن انظروا الی صدق حدیثه واداء امانته» مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، چاپ گوناگون، انتشارات اسلامیه، تهران، ج 68، ص 8.
[10]. «لا ینبغی للمؤمن ان یجلس مجلسا یعصی الله فیه ولا یقدر علی تغییره» همان مدرک قبلی ج 71 ص 199.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۲
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی