برای تاسیس و ادامه فعالیت های یک هیئت، به الگو نیازمندیم. هر هیئت دار، مداح و هر کسی که در هیئت کار می کند، باید مبتنی بر الگو جلو برود و فعالیت هایش را با آن الگویی که برای خود در نظر گرفته مطابقت دهد. درباره الگوپذیری و دیگر آداب هیئت داری با کسی گفتگو کردیم که خود بیش از نیم قرن در هیئت ها فعالیت می کند و صدای ماندگارش از دوران هشت سال دفاع مقدس در گوش ها می پیچد. گفتگوی ما را با صادق آهنگران مداح اهل بیت (ع) در این باره می خوانید.

بهترین الگو برای هیئت ها فرمایشات مقام معظم رهبری

بهترین الگو برای هیئت ها را فرمایشات مقام معظم رهبری می دانم. همیشه گفتم در بحث هیئت و هیئت داری، حضرت آقا درباره ریز و درشت اتفاق نظر دارند. مقام معظم رهبری درباره سبک ها، مداحی ها، شعر ها، میدان داری و. .. در هیئت بار ها اظهار نظر کردند. در طول دوران رهبری حضرت آقا که با ایشان جلساتی داشتیم، متوجه شدم که مانند یک متخصص و پیر غلام که صد سال است، هیئت داری می کند، بر آداب و قواعد هیئت داری مسلط هستند. به همین دلیل هر عزیزی که از من می خواهد یک الگوی کامل برای هیئت خود داشته باشد، او را به فرمایشات مقام معظم رهبری سفارش می کنم. اگر هم من مطلبی می گویم، الهام گرفته از صحبت های ایشان یا تجربیات خودم است که در بیانات حضرت آقا هم بوده است.

هیئت ها باید به وضعیت سیاسی مسلط باشند

این مداح اهل بیت (ع) در ادامه به سیاسی بودن هیئت اشاره کرد و افزود: به گفته رهبر انقلاب، هیئت نمی تواند سکولار باشد. فعالان هیئت باید به گونه ای که در خور نظام اسلامی و منش حضرت امام خمینی (ره) باشد، رفتار کنند. این مکان ها باید کاملا به اوضاع سیاسی مسلط باشند. در اسلام ما با اهل بیت (ع) مواجهیم؛ اهل بیتی که همیشه در حال مبارزه بودند. ما باید جدا از روضه خوانی و سینه زنی، توجه به سیاست را مد نظر قرار دهیم. چراکه سیره اهل بیت (ع) سیره مبارزه با ظلم، عدالت خواهی، حمایت از مستضعفین بوده است. باید در این سمت و سو حرکت کنیم و مردم را در این سمت جهت دهیم. در فضای بحرانی امروز و پیچیدگی های سیاسی که ما با دشمن ودشمن با ما دارد، بیش از پیش به این موضوع در حوزه سیاست نیازمندیم.

دیگر شوق و اشتیاق جوانی را ندارم

آهنگران ادامه داد: مهمترین کاری که باید در هیئت ها انجام شود، جوان گرایی است. برای تشریح این موضوع مثالی می زنم؛ در دوران دفاع مقدس من ۲۵ سالم بود؛ وقتی جنگ شروع شد، انرژی من با الان زمین تا آسمان متفاوت بود. آن زمان از اهواز به دهلران می رفتم؛ پس از مداحی در آن منطقه به کردستان می رفتم؛ در ادامه به اهواز و اصفهان سفر می کردم. همه این سفر های طولانی را با شور با شوق انجام می دادم، اما الان سفر کردن از تهران تا قم خیلی برایم سخت شده است. دیگر خبری از آن انرژی دوران جوانی نیست. به همین دلیل حس می کنم، نباید مسئولیت کار های اجرایی دست من و امثال من باشد. البته می توانم تجربه ام را به دیگران منتقل کنم، بالاسر بچه ها باشم و نکات مثبت و منفی را گوش زد کنم، اما باید کار را به دست جوانان دهم.

چه خوب که حضرت آقا فرمودند در گام دوم انقلاب اسلامی جوان گرایی کنیم. ایشان تاکید کردند که شما افراد با تجربه کمک کنید دولت جوان سر کار بیاید. در جلسات مختلفی که حاضر می شوم، می گویم، باید در کار اجرایی به جوانان اعتماد کرد؛ جوانانی که رهرو راه رهبر و امام (ره) هستند. البته این اتفاق تا حدی رخ داده است. در یادواره های شهدا که می روم، می بینیم که اکثرا، جوانان فعالیت می کنند. همه کار ها از دعوت مداحان تا تزئین مجلس با جوانان است.

سطح مداحان و هیئت داری از زمان جنگ بالاتر رفته است

این مداح اهل بیت (ع) درباره رشد هیئت ها از زمان جنگ تحمیلی تا امروز بیان کرد: خدا را شکر که هیئت ها خیلی رشد کرده و تعداد مداحان نیز افزایش پیدا کرده است. زمان جنگ فقط من، حاج منصور و چند تن دیگر مداحی می کردیم. تعداد مداحان و سطح کیفی مداحی بچه ها از زمان جنگ بالاتر رفته است. ما الان در بسیاری از شهر ها چندین مداح با کیفیت و خوش صدا داریم. حتی تعداد یادواره ها و هیئت ها زیاد شده است. در شهرستان ها هر مسجد یادواره شهدا دارد. به لطف خدا خیلی پتانسیل هیئت ها بالا رفته است.

نباید هیئت ها را فقط به روضه خوانی و سینه زنی محدود کرد

وی در ادامه توجه به فقرا، محرومیت زدایی، کمک به سیل یا زلزله زده ها و دیگر فعالیت های جهادی را از فعالیت های مهم هیئت ها شمرد و تصریح کرد: نمی شود فعالیت هیئت ها را به شعر و روضه خوانی محدود کرد. مثلا کاری که در هیئت رزمندگان اسلام انجام شد و مردم هم آن کار را با بخشندگی خودشان، همراهی کردند، کمک به زلزله و سیل زده ها بود. بعد از زلزله کرمانشاه و وقوع سیل در چند شهر کشور، از ظرفیت جهادی مردم و جوانان استفاده کردیم و یک قراگاه جهادی متشکل از جوانان ایجاد شد. در مناطق مختلف بسیاری از جهادگران برای ساخت خانه های سیل زده ها و تعمیر آن ها فعالیت کردند. گزارشاتی به دست ما رسیده که نشان از توجه بسیاری از هیئت هایی که حتی در شهرستان های دور افتاده قرار دارند، به جامعه و سیل زده ها دارد.

تنها جایی که از دست سیاسیون چپ و راست محفوظ مانده هیئت های حسینی است

مداح قطعه با نوای کاروان هیئت را محلی تاثیر گذار و یکی از مکان های مصون مانده از جناح بندی های سیاسی دانست و اظهار کرد: هیئت های مساجد متشکل از چند جوان ظرفیت این را دارند که کار های بزرگی انجام دهند؛ چرا که شور جوانی آن ها را به میدان کشانده است. جوانان هیئتی می توانند کار های بزرگ جهادی انجام دهند و با موسسات خیریه در ارتباط باشند. تا الان تنها جایی که دست نخورده و خراب نشده است هیئت های امام حسینی هستند. این هم به برکت سید الشهدا (ع) است. تنها جایی که توانسته از سیاسیون چپ و راست که می خواهند از هر فرصتی استفاده کنند و آسبب برساند، محفوظ بماند، هیئت های امام حسینی هستند. کار انقلاب را بیشتر بچه هیئتی ها پیش می برند. شاید ۹۹ درصد این کار ها بابچه هیئتی هاست. مگر غیر از این است که مدافعان حرم، همه بچه هیئتی هستند. مرحوم آیت الله حائری شیرازی می گفتند، کسی که در هیئت رشد کند، نه لیبرال و نه سکولار می شود؛ بچه هیئتی خالصانه رشد می کند و آن گونه ای که امام حسین (ع) می خواهد، می شود. تا حالا اگر لطفی از انقلاب مانده از تلاش همین بچه هیئتی هاست. به همین دلیل است که می گویم هیئت ها پتانسیل بسیار بالایی دارند.

دست نخورده و خراب نشده، هیئت های امام حسین (ع)

آهنگران در پایان اضافه کرد: خدا را شکر این روز ها در هیئت ها شاهد تربیت نیرو های مختلف در زمینه های مختلف هستیم. حتی در بعضی هیئت ها دیده ام که دوره های روان شناسی خانواده می گذارند؛ این خیلی کار خوبی است. باید جذب نیرو هم بیش از پیش مورد توجه هیئت ها باشد، بهترین زمان برای جذب نیرو ها، محرم، فاطمیه، سالروزهای ولادت ها و وفات ائمه اطهار (ع) است. آن زمان ها فرصت صحبت و عضو گیری وجود دارد.