مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
پنجشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۰۱:۲۲ ب.ظ

تفسیر یک ایه سوره اعراف آیه 31

🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺

«یَا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ»

اى فرزندان آدم! زینت خود را در هنگام رفتن به هر مسجدى، با خود بردارید
و (از نعمتهاى الهى) بخورید و بیاشامید، ولى اسراف نکنید که خداوند اسراف کاران را دوست نمى دارد.

(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۳۱)

تفســــــیر ❇️
لباس مسجد
در این آیات به تناسب سرگذشت آدم در بهشت، همچنان سخن از مسأله پوشش تن و سایر مواهب زندگى و چگونگى استفاده صحیح از آنها است.
نخست به همه فرزندان آدم به عنوان یک قانون همیشگى که شامل تمام اعصار و قرون مى شود؛ دستور مى دهد و مى فرماید: اى فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود بردارید (یا بَنی آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِد).
🌼🌼🌼
این جمله هم مى تواند اشاره به زینت هاى جسمانى باشد که شامل پوشیدن لباس هاى مرتب و پاک و تمیز، شانه زدن موها، و به کار بردن عطر و مانند آن مى شود،
و هم شامل زینت هاى معنوى، یعنى صفات انسانى، ملکات اخلاقى و پاکى نیّت و اخلاص.
و اگر مى بینیم در بعضى از روایات اسلامى تنها اشاره به لباس خوب یا شانه کردن موها شده;
و یا اگر مى بینیم تنها سخن از مراسم نماز عید و نماز جمعه به میان آمده، دلیل بر انحصار نیست بلکه هدف بیان مصداق هاى روشن است.
همچنین اگر مى بینیم در بعضى دیگر از روایات، زینت به معنى رهبران و پیشوایان شایسته تفسیر شده، دلیل بر وسعت مفهوم آیه است که همه زینت هاى ظاهرى و باطنى را در بر مى گیرد.
گر چه این حکم، مربوط به تمام فرزندان آدم در هر زمان است، ولى ضمناً نکوهشى است از عمل زشت جمعى از اعراب در زمان جاهلیت که به هنگام آمدن به مسجدالحرام و طواف خانه خدا، کاملاً عریان و برهنه مى شدند.
و هم اندرزى است به آنها که به هنگام نماز و یا رفتن به مساجد لباس هاى کثیف، مندرس و یا لباس هاى مخصوص منزل را در تن مى کنند و در مراسم عبادت خدا به همان هیأت شرکت مى نمایند، که متأسفانه هم اکنون نیز در میان جمعى از بى خبران از مسلمانان معمول و متداول است.
در حالى که طبق آیه فوق و روایاتى که در این زمینه وارد شده، دستور داریم بهترین لباس هاى خود را به هنگام شرکت در مساجد بپوشیم.
🌼🌼🌼
در جمله بعد به مواهب دیگرى یعنى خوردنى ها و آشامیدنى هاى پاک و پاکیزه اشاره مى کند و مى فرماید: از آنها بخورید و بنوشید (وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا).
اما چون طبع زیاده طلب انسان، ممکن است از این دو دستور سوء استفاده کند و به جاى استفاده عاقلانه و اعتدال آمیز، از پوشش و تغذیه صحیح، راه تجمل پرستى، اسراف و تبذیر را پیش گیرد، بلافاصله اضافه مى کند: ولى اسراف نکنید که خدا مسرفان را دوست نمى دارد (وَ لاتُسْرِفُوا إِنَّهُ لایُحِبُّ الْمُسْرِفینَ).
 إِسْراف  کلمه بسیار جامعى است که هر گونه زیاده روى در کمیّت، کیفیت، بیهوده گرائى، اتلاف و مانند آن را شامل مى شود، و این روش قرآن است که به هنگام تشویق به استفاده کردن از مواهب آفرینش، فوراً جلو سوء استفاده را گرفته و به اعتدال توصیه مى کند.

(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۳۱ سوره مبارکه اعراف)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۹/۲۸
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی