مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی

۳۱ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

چهارشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۰۷:۰۳ ب.ظ

پیامدهای خودفراموشی

پیامدهای خودفراموشی

1- آلودگی به گناه

شخصی که دچار خود فراموشی می شود انسانیت را از یاد می برد و به ندای وجدان بی اعتنا می گردد و به آسانی تن به گناه می دهد و پیوسته در مسیر سقوط حرکت می کند.

2- احساس پوچی

یکی از آثار خود فراموشی، احساس پوچی و بی هدفی است. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند خود را به همه چیز در این دنیای بزرگ مشغول می کنند امّا احساس می کنند که زندگی بی معنا و بی حاصل است و به خواسته واقعی خود نرسیده اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۷ ، ۱۹:۰۳
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۰۶:۵۷ ب.ظ

آیین نامه زندگی از منظر امام رضا علیه السلام

                   

عجب

عن علی بن سهیل عن ابی الحسن (علیه سلام ): قال: ساءلته عن العجب الذی یفسد العمل. فقال: العجب درجات، منها ان یزین للعبد سوء عمله فیراه حسنا فیعجبه ویحسب انه یحسن صنعا، ومنها ان یؤ من العبد بربه فیمن علی الله عزوجل ولله علیه فیه المن.

علی بن سهیل می گوید: از حضرت رضا (علیه سلام ) درباره عجبی که عمل را فاسد می کند سوال نمودم.

امام در پاسخ فرمود: عجب دارای مراتب و درجاتی است. یک قسم آن، این است که عمل بد آدمی در نظر خودش خوب جلوه کند و آن را نیکو پندارد و بر اثر آن دچار اعجاب و خودبینی شود، و قسم دیگر آن، این است که افراد با ایمان از عبادت خود دچار عجب شوند، خویشتن را از عذاب الهی درامان بدانند وتصور کنند که با عبادات خود بر خدای منت دارند، یا آنکه بر آنان منت دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۷ ، ۱۸:۵۷
khademoreza kusar

نیاز به همسر، انگیزه ای است که به امر خدا در وجود بشر نهاده شده تا او را وادار کند که بر طبق قانون کلی جهان رفتار کند و بدین وسیله جریان خلقت برقرار باشد.

از مهمترین مسائل حیاتی برای هر فرد در زندگی، مساءله ازدواج و تشکیل خانواده است که در واقع می توان آن را ((پل زندگی )) نامید. هیچ چیز در زندگی نمی تواند به اندازه ازدواج بهروزی یا تیره بختی به بار آورد. یک ازدواج شایسته ضامن یک زندگی پرآرامش در بحرانی ترین شرایط سنی است و می تواند بنیان سعادت و خوشبختی را برای مرد و زن تا پایان عمر فراهم آورد، و یک ازدواج نامتناسب ممکن است یک عمر مرد و زن را به نگرانی و ناراحتی گرفتار کند و منشاء بدبختی و ناکامی آنها در زندگی شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۷ ، ۱۸:۵۰
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۰۶:۴۸ ب.ظ

شرایط صحّت عبادت

شرایط صحّت عبادت

هدفِ درست و شکلِ صحیح عبادت، دو عامل مهمّ در صحّت آن است. یعنی هم مقصود از عبادت، باید رضای خدا و قصد قربت و انجام فرمان الهی باشد، نه جلب نظر مردم و ریا و خودنمایی، و هم صورت ظاهری آن، طبق دستور باشد، حتّی در جزئیات آن.

عمل خالص و نیت خدایی در عبادات، آن است که چشمداشت تمجید و تشکر از مردم نداشته باشیم، برای خدا کار کنیم و اجر خود را در بندگی و طاعت، از او بخواهیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۷ ، ۱۸:۴۸
khademoreza kusar

                   

حکایاتی از تشرف علما و بزرگان جهت زیارت حضرت فاطمه معصومه (س)

1- قضیه آیت اللّه سید محمود مرعشی نجفی پدر:

آیة اللّه سید شهاب الدین مرعشی نجفی به نقل از خود آقای مرعشی قدس سره.

پدرم در نجف می زیست بسیار مشتاق زیارت قبر حضرت زهرا (س) بود، ختم مجرّبی را عمل نمود تا 40 شب تا شاید حضرت حجت حاجت او را بدهد، شب چهلم به خواب رفت، حضرت باقر و حضرت صادق علیهماالسلام را در عالم رؤیا دید به او گفتند علیک بکریمة اهلِ البیتِ، خیال کردم منظور حضرت زهرا (س) است، گفتم من هم همین را می خواهم امام فرمود: منظورم قبر شریف معصومه (س) در قم است.

می گوید فردا از نجف به قم هجرت کردم و قبر حضرت معصومه (س) را زیارت نمودم.

2- سفارش پدر آیت اللّه مرعشی:

به ایشان که به قم برای زیارت برو، آمدم و مرحوم حائری مؤسس مَرا نگه داشت و تا 60 سال زائر هنگام سحر حضرت بودم.

3- توسل آیت اللّه مرعشی:

می خواستم دخترم را شوهر بدهم- دستم برای تهیه جهازیه خالی بود- در توسلی به حضرت معصومه (س) با اشک گفتم شما مولای من هستید، چرا نسبت به زندگی من اهمیت نمی دهید؟

به خانه برگشتم، حالت مکاشفه ای به من رخ داد، کسی درب را زد، در را باز کردم، کسی دم در بود گفت سیده تو را می طلبد، با شتاب به حرم رفتم وقتی وارد صحن کهنه شدم دیدم چند کنیز ایوان طلا را تمیز می کنند علت را پرسیدم گفتند اکنون سیده می آید، پس از اندکی حضرت آمد به شمایلی مانند مادرم زهرا (س) (سه بار مادرم زهرا را در خواب دیده بودم) نزد عمه ام حضرت معصومه (س) رفتم و دست حضرت را بوسیدم به من فرمود:

ای: شهاب کی ما در فکر تو نبوده ایم که از دست ما شاکی هستی؟ تو از همان وقت که به قم آمدی مورد نظر ما بوده ای!

بعد از مدت کوتاهی مشکلم برطرف شد.

4- آیت اللّه بروجردی:

در عصر مرجعیت ایشان شاه عربستان به ایران آمد، سفیر عربستان هدایایی برای آقای بروجردی به قم آورد و از ایشان تقاضا کرد که شاه عربستان را برای ملاقات در قم بپذیرد، آقا رد کردند، اطرافیان گفتند مصلحت هست، ایشان فرمودند او وهابی است اگر به قم بیاید به زیارت حضرت معصومه (س) نمی رود و این توهین به حضرت است.

5- علامه طباطبایی قدس سره:

ایشان ماه های رمضان، غروب ها پیاده به حرم می آمدند و با بوسه بر ضریح حضرت روزه خود را افطار می نمودند.

6- آیت اللّه بهجت مدظله

آقای مسعودی تولیت حرم می گوید، روزی حضرت آیت اللّه بهجت به من گفتند: مطلبی هست که فقط به تو می گویم تا بدانی در چه موقعیتی هستی، گاهی اوقات حضرت رضا علیه السلام برآورده شدن بعضی حاجات را به حضرت معصومه (س) ارجاع می دهند، همین روزها آقایی پیش من آمد و گفت: حاجتی داشتم به خدمت امام رضا علیه السلام مشرف شدم و عرض حال کردم، به من گفته شد باید بروی قم پیش حضرت معصومه (س) آمدم در محضر آن حضرت عرض حاجت کردم، حاجتم برآورده شد.

مواظب باش، ببین کجا هستی، در حرم حضرت معصومه (س) فرشتگانی هستند که ناظر اعمال و رفتار کسانی هستند که آنجا می روند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۷ ، ۱۸:۳۶
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۰۶:۳۵ ب.ظ

آیا انسان دارای دو نفس است؟

آیا انسان دارای دو نفس است؟
منبع : فلسفه اخلاق، شهید استاد مرتضی مطهری

گفتیم که در اسلام از یک طرف توصیه شده به جهاد و مبارزه با نفس، بلکه به میراندن نفس: « موتوا قبل ان تموتوا » پیش از آنکه بمیرید، بمیرید، نفس اماره را بمیرانید، و از طرف دیگر توصیه هایی است سراسر کرامت نفس، عزت نفس، نفاست نفس، حریت نفس و غیره آیا انسان دارای دو نفس یعنی دارای دو خود است؟ دارای دو خویشتن است؟ دو خود دارد که یک خود را وظیفه دارد بمیراند و خود دیگر را وظیفه دارد محترم و مکرم بشمارد و عزیز بدارد؟ اگر اینطور باشد پس باید آنچه را که روانشناسی می گوید [ ( تعدد شخصیت " به معنی واقعی آن بپذیریم، یعنی قبول کنیم که هر کس در واقع دو " خود " است، دو " من " است، دو " شخص " است قطعا مقصود این نیست در واقع در یک کالبد دومن مجزا وجود ندارد، دو شخص وجود ندارد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۷ ، ۱۸:۳۵
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۰۶:۳۲ ب.ظ

کرامت نفس، محور اخلاق اسلامی

کرامت نفس، محور اخلاق اسلامی

و لله العزه و لرسوله و للمؤمنین [1]

کرامت و عزت نفس، به محترم شمردن نفس بسیار اهمیت داده می شود آن هم با کلمه " نفس " مثل: « اکرم نفسک عن کل دنیة »[2] یا: « من کرمت علیه نفسه هانت علیه شهواته » [3] که کلام امیرالمؤمنین علی علیه السلام است: آنکه در خود احساس کرامت و بزرگواری بکند، در جان خود احساس بزرگواری بکند، مخالفت با شهوات حیوانی برای او آسان است نقطه مقابل، حدیثی است از امام هادی سلام الله علیه. می فرماید: « من هانت علیه نفسه فلا تأمن شره »

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۷ ، ۱۸:۳۲
khademoreza kusar
دوشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۱ ق.ظ

زن مایه آرامش مرد

زن مایه آرامش مرد

در آیۀ شریفه، آفرینش موجودی از جنس بشر که به عنوان همسر معرفی شده را مایۀسکون و آرامش دانسته و با این فرایند، جامعۀاسلامی را از ورود به وادی اضطراب و تشنج روانی دور نگه می دارد.

اسلام رهبانیت و انزواطلبی و فرار از ازدواج را نهی، و در مقابل، ازدواج را دریچه ای برای ورود به وادی آرامش و سلامت روانی معرفی کرده است. و از طرفی، طلاق تا زمانی که چاره ای جز آن نباشد- امری ناپسند معرفی شده است. گرچه آموزه های قرآنی، طلاق را در صورت ضرورت، وسیله ای برای رهایی و فرار از فشارهای روانی ناشی از اختلافات خانواده می داند. ولی برای آن شرایطی را قرارداده است که در آن صورت فشار روانی حاصل از این جدایی را به حداقل می رساند:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۷ ، ۱۰:۳۱
khademoreza kusar
دوشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۷ ق.ظ

اعمال ماه ذى القعده

نماز در روز یکشنبه این ماه:
براى نماز در روز یکشنبه این ماه روایتى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده است. در فضیلت این نماز، آمده است که هر کس آن را بجا آورد توبه اش پذیرفته مى شود و گناهانش آمرزیده مى گردد و سبب برکت براى نمازگزار و خانواده اش خواهد بود، و در روز قیامت کسانى که از او طلبى و یا حقّى دارند، از وى راضى گردند و با ایمان از دنیا مى رود و قبرش براى او وسیع و نورانى گردد و پدر و مادرش از او راضى شوند، و آنها نیز مورد مغفرت خداوند قرار گیرند، ذریّه او نیز بخشیده شوند و روزى او وسیع گردد. فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا کند و به آسانى جانش را بگیرد.(1)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۷ ، ۱۰:۱۷
khademoreza kusar
دوشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶ ق.ظ

بی حالی نماز

بی حالی نماز

ترک نماز به بهانه عدم حضور قلب، از وسوسه های شیطان است که به این بهانه، می خواهد رشته ارتباط بین انسان و مبدأ هستی را قطع کند و بین او و ملکوت عالم، فاصله و جدایی بیندازد و زمینه کفر، نافرمانی و عصیان او را فراهم سازد؛ چنانچه در روایت آمده است:

«لیس بَین الایمان و الکفر الّا ترک الصَلاه»[1]؛

«مرز بین ایمان و کفر ترک نماز است».

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۷ ، ۱۰:۱۶
khademoreza kusar