مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی

۱۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۸:۱۳ ق.ظ

سبک زندگی مدرن...؟؟؟

با تغییر سبک زندگی که مسلماً به دنبال خود تغییر ارزش ها را نیز در پی خواهد داشت، نهاد خانواده از درون تضعیف خواهد شد که از این مسئله می توان به عنوان عامل اصلی طلاق نام برد، زیرا اولین قربانی آن معنویت است که درون سبک زندگی غربی، باورها و فرهنگ جدید آن استحاله می گردد...طبق آمارها در سال های اخیر طلاق در کشور ما رشد چشم گیری داشته است. شاید این امر در کشورهای غربی که روابط در آن ها بر اساس فردگرایی شکل می گیرد و دین از جایگاهی تشریفاتی برخوردار است کسی را به تعجب واندارد اما وقوع این مسئله در کشور اسلامی ما بسیار تأمل برانگیز است، چرا که آموزه های دین سراسر از توصیه هایی در جهت حفظ و استحکام هر چه بیشتر نهاد خانواده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۰۸:۱۳
khademoreza kusar
شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۸:۰۳ ق.ظ

برادر شهید بودن چقدر سخت است؟؟

دخترک بی توجه به حضور مهمانان، در دنیای کودکانه خود با قاب عکس بابایش بازی می کرد، گوش هایم پر شده بود از اکوی صدای کودکانه اش که بر عکس می کوبد و بابا را صدا می زند. از سنندج، 145 کیلومتر جاده پیچ در پیچ سنندج تا مریوان را باید برای دیدنشان بپیمایم، جاده ای که بخاطر تردد تانکرهای نفتکش عراقی و ایرانی، عبور و مرور در آن به کندی صورت می گیرد و هر روز شاهد واژگونی و یا تصادف نفتکش های عراقی در این مسیر ترانزیتی هستیم، مسیری که جاده آن دو طرفه اصلی با کارکرد نامتناسب آن است.

با گذشت 2.5 ساعت و حوالی عصر ماشین در خیابان نزدیک منتهی به کوچه و کلبه عاشقیشان توقف می کند.

بقیه راه را از کوچه پس کوچه های شهر مریوان باید پیاده بالا برویم، «سیوان» برادر «شادمان» در پشت در و در داخل حیاط منزل برادر شهیدش انتظارمان را می کشد، غمگین با چشمان گودرفته اما مهربان و مهمان نواز.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۰۸:۰۳
khademoreza kusar
وجود مبارک حضرت سیدالشهدا(ع) در پایان خطبه شب عاشورا درخواست قرار دادن خود در زمره شاکران را از پیشگاه پروردگار درخواست نموده و می فرماید: «فَاجْعَلْنَا مِنَ الشَّاکرین» ایشان در دعای عرفه، ناتوانی خود و تمام بندگان را از شکر یکی از نعمت های الهی اعلام نموده و می فرماید: «وَ لَوْ حَرَصْتُ أنا وَالعادُّونَ مِن أنامِک أن أُؤَدّی شُکرَ واحِدَه مِنْ أنعُمِک مَا اسْتَطَعْتُ إلّا بِتَوفِیقِک
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۰۷:۵۷
khademoreza kusar
شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۵۴ ق.ظ

جریان عَلَم در واقعه کربلا چیست؟

سوال

جریان عَلَم در واقعه کربلا چیست؟ آیا عَلَم های امروزی بیانگر همان عَلَم های واقعه ی کربلا است؟

پاسخ

در جنگ‌‌های زمان صدر اسلام و حتی قبل از آن معمولاً از علم (یا رایة) استفاده می‌شده و این عَلَم‌ در حقیقت همان چیزی بوده است که ما آن را امروزه پرچم می‌گوییم. معمولاً در جنگ‌ها علم (پرچم) را به دست شجاع‌ترین و جنگجوترین افراد می‌دادند و تا زمانی که پرچم در میان سپاه برفراز بود و روی زمین نیفتاده بود، سپاهیان انسجام داشتند، در حدیثی که از امیرالمؤمنین علی ـ علیه السلام ـ نقل شده است، به همین مطلب اشاره شده است. حضرت می‌فرماید: «همیشه پرچم جنگ را به دست مردان شجاع و غیرتمند بسپارید زیرا مردان با استقامتند که، پرچم را تنها نگذارند و آن را رها نسازند... »(1) سید حسین معتمدی می‌نویسد: «سابقه عَلَم بسیار طولانی و قدیمی است و در اسلام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۰۷:۵۴
khademoreza kusar
شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۵۲ ق.ظ

حقیقت شبکه اجتماعی و فضای مجازی چیست؟؟؟

امروزه انسان ها شاهد فراگیری بی سابقه رسانه ها و وسایل ارتباطات جمعی مدرن و نوین هستند. بالطبع آن ها در معرض شدیدترین امواج رسانه ها قرار دارند. رسانه و فضای مجازی، یکی از مهم ترین و پر دغدغه ترین مباحث جامعه به شمار می آید امروز رشد سریع فضای مجازی در قالب کانال های اجتماعی و...شاهد هستیم. به طور طبیعی آثار و پیامدهایی برای جامعه و خانواده به دنبال دارد. استفاده صحیح و سالم شرط اساسی است. موضوع حریم خصوصی و تفکیک آن از فضای عمومی از مهم ترین موضوعات حقوق ملت
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۰۷:۵۲
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵ ق.ظ

بایسته های همسرداری

                   

بایسته های همسرداری

اموری که رعایت آنها بر مردان لازم است، عبارتنداز:

1- آموزش دین

رسول اکرم صلی الله علیه و آله در روایتی، خطاب به «حَوْلا» که از زنان پاکدامن آن عصر بوده می فرمایند:

... یا حَوْلاءُ: لِلْمَرْئَةِ عَلی زَوْجِها انْ یشْبَعَ بَطْنَها وَ یکسُوَ ظَهْرَها وَ یعَلِّمَها الصَّلاةَ وَ الصَّومَ و الزَّکاةَ انْ کانَ فی مالِها حَقٌ وَلا تُخالِفَهُ فی ذلِک.[1]

ای حولاء: حق زن بر مرد این است که شکمش را سیر کند، بدنش را بپوشاند، و به وی نماز و روزه یاد دهد و اگر در اموال وی حقی نهفته است زکات به وی بیاموزد، و زن در این گونه امور با وی مخالفت نورزد.

تعلیمات عقیدتی و فرائض علمی و آنچه که رعایت آن شرعاً واجب است و زن از پیش آنها را فرا نگرفته و یا وقت عمل به آنها نرسیده است، می بایست در منزل شوهر و به وسیله او فرا گیرد، نمونه هائی که در روایت بالا دیدیم، اهمّیت این فریضه را روشن می سازد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۷ ، ۱۰:۱۵
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۵۷ ق.ظ

وصیت نامه دلنشین و خواندنی شهید ۱۹ ساله

                   

کسی در روز یک گناه انجام می دهد حتی زیادتر؛ در سال چند گناه انجام داده، وقتی گناهان خود را به یاد میاورم از خود شرم میکنم. ۵ سال است که من به تکلیف رسیده ام، روزی اگر یک گناه انجام بدهم می شود ۱۸۲۵ گناه.

شهید «حسین خصاف» در تاریخ اول فروردین ۱۳۴۶ در کاشان متولد شد. وی در تاریخ چهار دی ۱۳۶۵ طی عملیات کربلای ۴ در اروندرود به درجه رفیع شهادت نائل آمد. متن وصیت نامه ای را که از این شهید والامقام به یادگار مانده است،

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۷ ، ۰۹:۵۷
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۵۵ ق.ظ

شناخت منافقان

                   

شناخت منافقان

همواره در میان مؤمنان، گروهی وجود داشته اند که نه قلباً ایمان آورده اند و نه قدرت و جرئت مخالفت صریح داشته اند. از این گروه، قرآن به عنوان «منافقان» یاد می کند و می فرماید:

«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْیوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنِینَ»؛[1]

از مردم کسانی هستند که (به زبان) می گویند به خدا و روز قیامت ایمان آورده ایم؛ در حالی که ایمان نیاورده اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۷ ، ۰۹:۵۵
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۵۴ ق.ظ

استخاره

                  

استخاره

برخی می پندارند استخاره خرافه ای همچون سحر و کهانت است که وارد فرهنگ اسلامی شده است. رواج استخاره موجب خرافه پرستی در جامعه اسلامی می شود و به جای آنکه مردم از نیروی اندیشه و تفکر استفاده کنند به اموری روی می آورند که از اساس فاقد اعتبار است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۷ ، ۰۹:۵۴
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۵۱ ق.ظ

راه شناخت حق بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله

               

راه شناخت حق بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله

گر چه افراد را باید با حق سنجید و شخصیتها را با ملاک حق بررسی کرد، نه حق را با اشخاص، اما گاهی بعضی اشخاص، به حدی از ایمان و خلوص و تقوا و راستی می رسند که خودشان ملاک و الگو و نشانه و میزان حق می شوند و برای شناخت حق، باید آنها را ملاک قرار داد و به عمل و سخن آنان نگریست و حق را در آنان یافت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۷ ، ۰۹:۵۱
khademoreza kusar