مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی

۱۲۱ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۷:۵۶ ق.ظ

داستان کودکانه نماز

همین که دعای علی تمام شد، سرش را برگرداند. مادر درکنار در اتاق ایستاده بود، پدر هم که نمازش تمام شده بود، درحالی که لبخندی بر لب داشت به علی نگاه می کرد. پدر جلو آمد و با علی دست داد و گفت: التماس دعا!…


نماز

نماز، صحبت با خدا

برادرکوچولوی علی بیمار بود. یکی دو روز پیش، برادر کوچولو شلنگ آب حیاط را برداشته بود و می خواست مثل پدر، گل های باغچه را آب بدهد، اما چون خیلی کوچک بود، به جای آب دادن به گل ها، تنها لباس های خود را خیس کرده بود. همین باعث شد که سرما بخورد و تب کند. علی که از مهدکودک به خانه برگشت به سراغ برادرکوچولو رفت. از لای در به او که داخل تخت خواب کوچکش خوابیده بود، نگاه کرد. لپ های برادرکوچولو قرمز شده بود، ساکت و مظلوم خوابیده بود. مادر علی، با یک دستمال، عرق های روی پیشانی برادرکوچولو را پاک می کرد. علی به مادرش نگاه کرد. صورت مادر به نظر نگران می آمد. علی آرام در اتاق را بست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۷ ، ۰۷:۵۶
khademoreza kusar

حدیث (1) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

لا تَزالُ اُمَّتى بِخَیرٍ ما تَحابّوا وَ اَقامُوا الصَّلاةَ و َآتَوُا الزَکاةَ و َقَروا الضَّیفَ... ؛

امّتم همواره در خیر و خوبى اند تا وقتى که یکدیگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زکات بدهند و میهمان را گرامى بدارند...

 امالى (طوسى) ص 647، ح 1340

حدیث (2) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

 الدّعاء مفتاح الرّحمة و الوضوء مفتاح الصّلاة و الصّلاة مفتاح الجنّة

 دعا کلید رحمت و وضو کلید نماز و نماز کلید بهشت است.

نهج الفصاحه ص 485 ، ح1588

حدیث (3) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

 أَوَّلُ الْوَقْتِ رِضْوَانُ اللَّهِ وَ آخِرُهُ عَفْوُ اللَّه‏

نماز در اول وقت خشنودى خداوند و پایان وقت عفو خداوند است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۷ ، ۰۷:۵۲
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۷:۳۲ ق.ظ

تفسیر سوره ماعون

آیات 1 تا 7

 بسم اللّه الرحمن الرحیم

 ارایت الذى یکذب بالدین (1)

 فذلک الذى یدع الیتیم (2)

 و لا یحض على طعام المسکین (3)

 فویل للمصلین (4)

 الذین هم عن صلاتهم ساهون (5)

 الذین هم یراون (6)

 و یمنعون الماعون (7)

ترجمه آیات

به نام خداوند رحمان و رحیم، (اى رسول ما) آیا دیدى آن کس (ولید مغیره ) را که روز جزا را انکار کرد؟ (1).

این همان شخص (بى رحم ) است که یتیم را از در خود به قهر میراند (2).

و کسى را بر اطعام فقیر ترغیب نمى کند (3).

پس واى بر آن نمازگزاران (4).

که دل از یاد خدا غافل دارند (5).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۷ ، ۰۷:۳۲
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۷:۲۹ ق.ظ

چه کنم تا جدیّت در خواندن نماز پیدا کنم؟؟؟


نماز

1- میزان ضعف یا قوت در آگاهی و شناخت در حوزه مسائل دینی بویژه توحید – نبوت – امامت – عدل و معاد و نیز ارزش های اخلاقی ضعف و قوت ما در نماز را تعیین می کند.

فراموش نکنیم که نماز یک قطعه از پازل تکالیف دینی و اعتقادات مذهبی ماست. کاهلی نماز محصول ضعف در شناخت و پذیرش در سایر ابعاد دین می باشد. ساده ترین راه، مطالعه کتابهایی در زمینه های دینی و نماز می باشد.

2- تجربه های تلخ یا شیرین از نماز یا محیط های مذهبی تأثیرات فوق العاده در گرایش و یا عدم گرایش به نماز خواهد داشت. مسافرت های خانوادگی و فامیلی به اماکن متبرکه و زیارتگاه ها اگر توأم با خاطرات خوش و شیرین همراه باشد همراهان را به نماز و ارزش های دینی علاقمند می سازد.

3- معاشرت و تعامل با خوبان خویشان و اطرافیان اگر اهل نماز و رعایت شئون اخلاقی و دینی باشند، در تقویت بنیه ی دینی و علاقمندی به نماز و انجام تکالیف شرعی نقش بسیار مهمی دارد، تا آنجا که در روایات آمده است: انسان به آئین دوستان و معاشرانش می باشد.

4- گناه، سم روح و روان است. اگر روان خود را مسموم کنیم تا زمانی که با توبه سم گناه را از روح و روان خود پاکسازی نکنیم، حقیقت تلخ خواهد بود و نماز زجرآور و از هر آنچه خوب است گریزان خواهیم شد. دروغ، غیبت، اتلاف وقت، اسراف، خودنمایی و مدگرایی، بدحجابی و معاشرت با اهل معصیت، .... از جمله سموم مهلک اند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۷ ، ۰۷:۲۹
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۷:۲۵ ق.ظ

خاطره ای زیبا از شهیدمحمود کاوه

خاطره ای از شهید محمود کاوه/ ساکنان ملک اعظم،ص88

مفقود الاثر

می گفت:" دوست دارم مفقودالاثر باشم، این آرزوی قلبی من است.آخر در مقابل خانواده هایی که جوانانشان به شهادت رسیدند، ولی نشانی از آنان نیست، شرمنده ام".

در روستای خودشان چند جوان شهید مفقودالجسد بودند، واقعا احساس شرمندگی می کرد.

می گفت:" آرزو دارم حتی اثری از بدن من به شما نرسد".
در نامه ای که برای دخترش، بنت الهدی فرستاد، نوشته بود:" دخترم شاید زمانی فرا رسد که قطعه ای از بدنم هم به تو نرسد، تو مانند رقیه امام حسین _علیه السلام_ هستس، آن خانم لااقل سر پدرش به دستش رسید، ولی حتی یک تکه از بدن من به دست شما، نمی رسد".

یکی از رزمندگان که از جبهه برگشته بود تعریف می کرد، که از او شنیده:" دوست دارم مفقودالاثر بمیرم، اگر شهادت نصیب من شود، دوست دارم مفقودالاثر باشم چون قبر زهرا_سلام الله علیها_ هم ناشناخته مانده است".

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۷ ، ۰۷:۲۵
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۷:۱۵ ق.ظ

اباصلت درباره مومنین چه می گوید؟؟؟

سوال

اباصلت می گوید: از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم: نظر شما درباره این حدیث، «اهل ایمان از منازل و مقامات خود در بهشت، خدا را زیارت می کنند» چیست؟

پاسخ

حضرت فرمود: ای اباصلت، خداوند تبارک و تعالی حضرت محمّد صلی الله علیه و آله را بر تمام مخلوقین، حتّی فرشتگان و انبیاء عظام، برتری داده است، و بیعت کردن با او را به منزله بیعت با خود ساخته و زیارت و دیدار پیامبر را در دنیا و آخرت به منزله زیارت و دیدار خود شمرده است، دلیل بر این مدّعی خداوند می فرماید: «مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ»[1]هر کس از پیامبر پیروی کند از خدا پیروی کرده است» و نیز فرموده: «إِنَّ الَّذِینَ یبایعُونَک إِنَّما یبایعُونَ اللَّهَ یدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیدِیهِمْ»[2]کسانی که با تو بیعت می کنند در واقع با خدا بیعت می کنند، دست خداوند برای بیعت کردن بالای دست آنها است» و نیز رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده: «هر کس در زمان حیات من یا بعد از مرگم به دیدار و زیارت من بیاید خداوند را زیارت نموده است» و درجه و مقام پیامبر صلی الله علیه و آله در بهشت از تمام درجات بالاتر است، پس هر کس از درجه و مقام خود در بهشت؛ آن حضرت را زیارت کند، خداوند تبارک و تعالی را زیارت کرده است.

پی نوشت ها:

[1] نساء/ 80.

[2] فتح/ 18.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۷ ، ۰۷:۱۵
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۷:۱۳ ق.ظ

چرا برخی مذهبی‌ها فرزندان غیر‌مذهبی دارند؟

مذهبی

به‌راستی چرا بعضی خانواده‌ها در مقوله تربیت فرزندان، علیرغم تلاش فراوانی که برای تربیت فرزندان خود دارند، ولی با این وجود در کار خود به موفقیت رضایت‌بخش و مورد انتظار دست پیدا نمی‌کنند؟! عدم موفقیت در این خصوص می‌تواند نشأت گرفته از عوامل درونی و بیرونی فراوانی باشد، ولی در این متن ما سعی داریم مشکلات پیش‌روی تربیت استبدادی را مورد بررسی و تأمل قرار دهیم و چرایی عدم موفقیت این چنین شیوه تربیتی و آموزشی را مورد بررسی قرار دهیم.

مدیریت و تربیت دیکتاتوری و استبدادی در خانواده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۷ ، ۰۷:۱۳
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۷:۰۰ ق.ظ

نقش ویتامین E در ورزشکاران چیه؟؟؟

از کشف ویتامین ای 74 سال می گذرد. پژوهشگران و دانشمندان هر روز نکات برجسته ای رادر رابطه با این ویتامین از نظر اپیدومولوژیک یا مطالعه علمی بیمای های همه گیر و تحقیقات بالینی کشف می کنند. در جوانی و حتی میان سالی بسیار ساده است که خود را فریب دهیم اما ما در دنیایی که مملو از آلودگیهای مواد شیمیایی، ترکیبات مصنوعی و شرایط استرس زا می باشند زندگی می کنیم که این می تواند تهدیدی برای دستگاه ایمنی ما باشد. در این دنیای جدید، سلامتی ما در معرض دشمنان بسیاری می باشد که بعضی از آنها را می توانیم کنترل کنیم و برخی دیگر از آنها را نمی توانیم و اگر در این فرآیند سهل انگاری به عمل آید ناگزیر خسارت جبران ناپذیری را متحمل خواهیم شد.

بخش بهداشت و خدمات بشری آمریکا برآورد می کند که حدود 80 درصد از سرطانها مربوط به شیوه زندگی روزمره از جمله مواد غذایی است که مصرف می کنیم، هوایی که تنفس می کنیم، مکانها و جاهایی که در آنها زندگی و کار می کنیم و به اضطراب و تنش دامن می زنند. بنابراین بر ما است که همگام با تغییراتی که در شیوه زندگی توسط پژوهشگران داده می شود، دائما در بهینه کردن این شرایط بکوشیم و گام های مثبتی را جهت پیشگیری از بیماری ها برداریم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۷ ، ۰۷:۰۰
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۶:۵۸ ق.ظ

چرا از عمرمان به نحو احسن استفاده نمی کنیم؟؟؟؟

حدیث درباره عُمر و زندگی

31) «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:
من شَغَلَ نَفسَهُ بِما لایَجب ضَیَّعَ مِن أَمرهِ ما یَجِب.
کسی که خود را به کارهای غیر ضروری سرگرم کند کارهای واجب و ضروری خود را از دست خواهد داد. (شرح غرر، ج 5، ص 313)

32) «امام محمدباقر(علیه‌السلام)»:
ایّاکَ وَالغَفلَةَ، فَفیها تَکون قَسوَةُ القَلبِ.
به هوش باش که غفلت، قساوت قلب می‌آورد، تو از آن کاملاً برحذر باش. (بحار، ج 78، ص 164)

33) «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:
العاقلُ مَن لایُضَیِّعُ لَهُ نَفَساً فیما لاَینفَعُه.
آدم عاقل کسی است که (حتّی) یک نَفَس از عمر خود را در چیزی که برایش سودی ندارد به هَدَر نمی‌دهد. (شرح غرر، ج 2، ص 155)

34) «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»:
المَغبونُ مَن غَبَنَ عُمْرهُ ساعةً بعدَ ساعَة!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۷ ، ۰۶:۵۸
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۶:۵۵ ق.ظ

حکم حضور بچه ممیز در صف نماز جماعت چیست؟؟؟

در صف جماعت اگر اطراف مأموم بچه ممیز و غیر ممیز نمازگزار باشد، حکم نماز شخص مکلف چیست؟  
در فرض سؤال اگر بچه ممیز فاصله شود و ندانند نماز او باطل است، نماز جماعت اشکال ندارد، همچنین اگر یک یا چند بچه غیر ممیز یا بچه ممیزی که نمازش باطل است فاصله شود ولی از جلو و یا طرف دیگر اتصال باشد و یا اینکه فاصله بین دو مأموم بیش از یک قدم نباشد، نماز جماعت اشکال ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۷ ، ۰۶:۵۵
khademoreza kusar