پنجشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۵، ۰۴:۰۴ ب.ظ
احکام دوران بارداری چیست؟؟؟
زن در ایام قاعدگى مىتواند غذاى نذرى درست کند؟
ج) مانع ندارد.
س: آیا زن حائض مىتواند به حسینیه، مراسم عزادارى و نمازخانه و... وارد شود؟
ج) رفتن به حسینیه و مراسم عزادارى مانع ندارد ولى مکث در مساجد، گذاشتن چیزى در مسجد و رفتن در مسجدالحرام و مسجد النبى جایز نیست.
س: مىگویند براى قران خواندن در حالت حیض باید وضو گرفت و قران خواند حال سوال من این است که مگر حیض وضو را باطل نمىکند در این حالت گرفتن و نگرفتن آن آیا فرقى هم مىکند و آیا این وضو صحیح مىباشد و علت آن چیست؟
ج) وضوى مذکور صحیح است و مستحب است زن حائض در وقت نماز، خود را از خون پاک نماید و پنبه و دستمال را عوض کند و وضو بگیرد و در جاى نماز رو به قبله بنشیند و مشغول ذکر و دعا و صلوات و تلاوت قرآن شود و در این وقت تلاوت قرآن مکروه نیست.
س: مىخواستم بدانم حکم زنى که حایض است و براى زیارت به مشهد مقدس رفته به چه نحو است؟ آیا مىتواند به زیارت بارگاه امام رضا (علیه السلام) برود یا نه؟
ج) بنابر احتیاط واجب در حرم آن حضرت (علیه السلام) یعنى زیر گنبد و اطراف ضریح مطهر، نمىتواند توقف نماید ولى توقف در رواقها و قسمتهاى متّصل به حرم آن حضرت (علیه السلام) اگر مسجد نباشد، مانعى ندارد.
س: پس از عمل جراحى براى خارج کردن رحم (بدلیل بیمارى) حکم خون مشاهده شده از لحاظ انجام فرائض عبادى چیست؟
ج) اگر خون جراحت باشد مثل سایر خونهایى است که از جراحت مىباشد و در غیر این صورت ممکن است خون حیض و یا استحاضه باشد.
س: اگر زن حائض در ماه رمضان، پیش از اذان صبح از حیض پاک شود، تکلیف او چیست؟
ج) اگر براى غسل وقت دارد، باید غسل کند و اگر وقت تنگ است، باید تیمّم کند و روزهاش صحیح است. اگر از روى عمد، غسل یا تیمم نکند، روزهاش باطل است و باید کفّاره بدهد.
س: اگر زن روزهدار در روز مثلاً یک ساعت به غروب خون حیض مشاهده کند، تکلیف روزهاش چگونه است؟
ج) روزه باطل میشود و باید بعد از ماه رمضان، قضا کند.
س: خانمى پس از هفت روز خون دیدن و هفت روز پاکى، مجدداً هفت روز دیگر خون مىبیند آیا این شخص مىتواند اقل طهر را با سه روز از خون دوم که نشانههاى حیض را دارد، کامل کند و مابقى را با وجود شرایط، حیض قرار دهد؟
ج) با فرض فاصله شدن کمتر از ده روز بین دو خون، خون دوم در هر صورت محکوم به استحاضه است.
س: برخى از خانمها دو سه روز قبل از ایام حیض ترشحاتى چرکین یا زرد رنگ مىبینند، وظیفهشان چیست؟
ج) اگر لکبینى محسوب مىشود و استمرار ندارد، حکم استحاضه را دارد.
س: بعضى از خانمهایى که قرصهاى جلوگیرى از باردارى مصرف مىکنند قبل از تمام شدن یک بسته کامل از این قرصها لکههاى خونى مىبینند که البته مداوم نیست، اینگونه از زنان وظیفهشان چیست؟ استمرار خون باید در داخل فرج باشد یا باید بیرون بیاید؟
ج) اگر لکبینى محسوب مىشود و استمرار ندارد، حکم استحاضه را دارد و استمرار در باطن کافى است.
س1: آیا براى تحقق عادت وقتیه و عددیه تساوى دو حیض از جهت زمانى معتبر مىباشد؟ (بهطور مثال ماه اول ساعت 8 صبح و پایان آن ساعت 8 صبح روز هشتم ماه و ماه دوم هم بدینگونه باشد) س2: در صورتى که تفاوت کم باشد حکم چگونه است؟ لطفاً بفرمایید تفاوت کم از حیث زمانى، باید چند دقیقه یا چند ساعت باشد تا به تحقق عادت (وقتیه یا وقتیه و عددیه) ضرر نزند؟
ج1) گرچه براى تحقق عادت وقتیه و عددیه تساوى دو حیض از نظر عدد و وقت معتبر است ولى تفاوت کم همچون یکى دو ساعت مضرّ به آن نمىباشد. ج2) از پاسخ قبل مشخص شد.
س: خانمى در ابتداى بلوغ به مدت حدود سه سال دوران قاعدگیش مشتمل بر سه روز بوده ولى بعد متوجه شده که در دو روز بعد ترشحاتى دارد که اگر چه مشخصات خون حیض را ندارد ولى مثل ایام پاکى او هم نیست و بناى دوران قاعدگىاش را بر پنج روز گذاشته است . پس از ازدواج این اتفاق باز هم تکرار شده و آن خانم حالا دوران قاعدگىاش را هفت روز مىداند ولى کماکان معتقد است که خون چند روز آخر، ویژگىهاى حیض را ندارد آیا باید در آن ایام دستورات حائض را انجام دهد و از محرمات پرهیز کند، یا همچنان به سپرى شدن هفت روز اکتفا نماید؟
ج) در فرض سؤال ترشحات مذکور اگر قبل از ده روز قطع نشود، حکم حیض را دارد و باید از محرمات پرهیز نماید.
س: خانمى در ابتداى بلوغ به مدت حدود سه سال دوران قاعدگیش مشتمل بر سه روز بوده ولى بعد متوجه شده که در دو روز بعد ترشحاتى دارد که اگر چه مشخصات خون حیض را ندارد ولى مثل ایام پاکى او هم نیست و بناى دوران قاعدگىاش را بر پنج روز گذاشته است . پس از ازدواج این اتفاق باز هم تکرار شده و آن خانم حالا دوران قاعدگىاش را هفت روز مىداند ولى کماکان معتقد است که خون چند روز آخر، ویژگىهاى حیض را ندارد آیا باید در آن ایام دستورات حائض را انجام دهد و از محرمات پرهیز کند، یا همچنان به سپرى شدن هفت روز اکتفا نماید؟
ج) در فرض سؤال ترشحات مذکور اگر قبل از ده روز قطع نشود، حکم حیض را دارد و باید از محرمات پرهیز نماید.
س1: عادت ماهانه من هفت روز بوده است، اما به علت ابتلا به بیمارى «کیست»، بعد از ایام عادت ماهانهام تا روز دهم لک بینى دارم، در ماه رمضان بعد از روز هفتم روزههایم را مىگیرم و نمازهایم را با غسل مىخوانم اما از کسى شنیدم که گفت بعد از ماه رمضان باید آن سه روز را دوباره قضا کنم، در این مورد تکلیفم چیست؟ س2: گاهاً پیش مىآید که چند روزى قبل از عادت ماهانه لکهبینى دارم (یعنى چند ساعتى لکه و بعد پاک مىشوم و بعد از یکى دو روز عادت مىشوم) در این روزها نماز خواندن چه حکمى دارد؟
ج1) اگر لکبینى تا ده روز ادامه یافته و بعد پاک مىشوید، تمام ده روز محکوم به حیض است و نماز و روزه در آن ایام ساقط است و بعد از طهارت باید قضاى روزهها گرفته شود ولى اگر مربوط به خون قروح و جروح است، حکم حیض را ندارد و نیاز به غسل مجدد نیست و روزهها قضا ندارد. ج2) حکم استحاضه را دارد.
س: در چند سال ابتداى بلوغم نسبت به وجوب غسل بعد از حیض آگاه بودم منتها نمیدانستم بعد از مشاهده لکههایی که اوصاف خون دارند قبل از ده روز باید دوباره غسلم را تجدید کنم و اصلاً گمان نمیکردم این کار اشکال داشته باشد تا اینکه استفتائات آقا را خواندم و به این مطلب پی بردم. حال در مورد نمازها و روزههایی که با این غسل خواندهام حیرانم، آیا همهشان دوباره باید مجدداً قضا شوند؟ آیا میتوانم بهجای قضا کردن کفارهی روزههایم را بدهم؟
ج) روزههایی را که در ایام دیدن لک گرفتهاید، قضا نمایید ولی روزههایی را که پس از قطع کامل خون بدون غسل گرفتهاید صحیح است و قضا ندارد ولى نمازهایی را که پس از قطع کامل حیض بدون غسل خواندهاید، باید قضا نمایید. ضمناً کفاره به جاى قضا کفایت نمىکند.
۹۵/۰۹/۱۱