مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی

۵۳ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

دوشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۰۴:۰۱ ب.ظ

دوستی خدا، بالاتر از همه دوستیها

دوستی خدا، بالاتر از همه دوستیها

ما بچه هایمان را دوست داریم. آیا حسین بن علی علیه السلام بچه های خود را دوست نداشت؟! مسلّماً او بیشتر دوست داشت. ابراهیم خلیل این طور نبود که کمتر از ما اسماعیلش را دوست داشته باشد؛ خیلی بیشتر دوست داشت به این دلیل که از ما انسانتر بود و این عواطف، عواطف انسانی است. او انسانتر از ما بود و قهراً عواطف انسانی او هم بیشتر بود. حسین بن علی علیه السلام هم بیشتر از ما فرزندان خود را دوست می داشت اما در عین حال او خدا را از همه کس و همه چیز بیشتر دوست می داشت، در مقابل خداوند و در راه خدا هیچ کس را به حساب نمی آورد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۶ ، ۱۶:۰۱
khademoreza kusar
دوشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۰۴:۰۰ ب.ظ

کلید شخصیت افراد

                   

کلید شخصیت افراد
روانشناسها، خصوصاً کسانی که بیوگرافی می نویسند، کوشش می کنند برای روحیه ها یک کلید شخصیت پیدا کنند. می گویند شخصیت هرکس یک کلید معین دارد؛ اگر آن را پیدا کنید سراسر زندگی او را می توانید توجیه کنید. البته به دست آوردن کلید شخصیت افراد خیلی مشکل است، خصوصاً شخصیتهای خیلی بزرگ. عباس محمود عَقّاد، دانشمند متفکر مصری، کتابی نوشته به نام «عبقریة الامام» و در این کتاب اظهار نظر می کند که من کلید شخصیت علی را در فروسیت جستجو و پیدا کردم. علی مردی است که در سراسر زندگی اش (چه در میدان جنگ، چه در محیط خانواده، چه در محراب عبادت، چه در مسند حکومت و در هر جایی) روح مردانگی وجود دارد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۶ ، ۱۶:۰۰
khademoreza kusar
دوشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۰۳:۵۸ ب.ظ

ارسال کمک برای شیعیان از زندان و حضور شبانه

                   

ارسال کمک برای شیعیان از زندان و حضور شبانه

یکی از اصحاب و راویان حدیث که به نام ابویعقوب، اسحاق - فرزند ابان - معروف بود، حکایت کند:

در آن دورانی که حضرت ابومحمّد، امام حسن عسکری علیه السلام در زندان معتمد عبّاسی به سر می برد، به بعضی از دوستان و یاران باوفایش سفارش می فرمود تا مقدار معینی طعام برای افراد بی بضاعت از خانواده های مؤمن ببرند.

و در ضمن تصریح می نمود: متوجّه باشید، هنگامی که وسائل خوراکی را درب منزل فلانی و فلانی برسانید، من نیز در کنار شما همان جا حاضر خواهم بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۶ ، ۱۵:۵۸
khademoreza kusar
دوشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۰۳:۵۷ ب.ظ

پنج کار خارق العاده و بی نظیر

                   

پنج کار خارق العاده و بی نظیر

عبداللّه بن محمّد، یکی از اصحاب امام حسن عسکری علیه السلام حکایت کند:

روزی آن حضرت را دیدم که در بیابانی ایستاده است و با گرگی صحبت می کند و حرف می زند.

بسیار تعجّب کردم و اظهار داشتم: یاابن رسول اللّه! برادرم در طبرستان است و از حال او اطّلاعی ندارم، از این گرک سؤالی فرما که احوال برادرم چگونه است؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۶ ، ۱۵:۵۷
khademoreza kusar
دوشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۰۳:۵۵ ب.ظ

نظر شیعه درباره علت شهادت امام رضا (ع)

مرحوم علاّمه مجلسی می نویسد: علمای ما و علمای عامّه درباره این که امام رضا (ع) با اجل خود از دنیا رفته، یا این که او را با سمّ شهید کرده اند و بنابر قول اخیر آیا مأمون این جنایت را مرتکب شده یا کس دیگر، اختلاف نموده اند و در میان شیعیان، اشهر این است که امام رضا (ع) در اثر سمّی که مأمون به او داده، شهید شده است، تنها مرحوم سید علی بن طاوس و همچنین اِربِلی در کشف الغُّمة، این نسبت را انکار کرده اند.[1]

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۶ ، ۱۵:۵۵
khademoreza kusar

                   

مدیریت فرهنگی اسلامی به معنای تربیت انسان ها بر اساس آرمان های قرآن و اهل بیت (ع) است. در بینش شیعه، ضرورت و اهمیت مدیریت را باید در اصل استوار امامت جستجو کرد. در عصر امام رضا (ع) به ویژه باتوجه به جریان ولایتعهدی فرصتی فراهم آمدتا ایشان با مدیریت فرهنگی، جان تازه ای به کالبد نیمه جان شیعه بخشیده و اسلام ناب محمدی را احیا کنند. بر این اساس، نوشته حاضر با روش توصیفی تحلیلی با رویکرد روایی تاریخی به بررسی نقش وتاثیر مدیریت فرهنگی امام رضا (ع) بر جامعه شیعه پرداخته و نتایج را در قالب موارد ذیل بیان میدارد: نقش تعالی‏بخشی به جایگاه قرآن و اهل بیت (ع) در جامعه، احیاکنندگی سنت رسول خدا (ص ) و ائمه اطهار (ع)، تبین و تثبیت به ویژه در اصل مهم امامت، بالندگی و توسعه بخشی، نخبه پروری، ساماندهی، حفاظت و هدایت، روشنگری، بصیرت افزایی و... .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۶ ، ۱۵:۵۴
khademoreza kusar
سه شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۰۹:۲۵ ق.ظ

نماز صحیح

نماز صحیح

یکی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می گوید:

روزی با پیامبرخدا صلی الله علیه و آله و سلم در مسجد نشسته بودم. مردی وارد مسجد شد و دو رکعت نماز خواند، سپس نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمد و سلام کرد، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم او را هنگام نماز زیر نظر داشت، پس از جواب سلام، به وی فرمود: بازگرد و نماز بخوان که نماز نخوانده ای (و این کار تکرار شد) تا این که در نوبت سوم یا چهارم، آن مرد گفت: سوگند به آن که کتاب را بر تو فرو فرستاد، کوشش بسیار کردم، ولی نتوانستم بهتر بخوانم؛ به من (نماز صحیح را) نشان ده و آگاهم کن.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۶ ، ۰۹:۲۵
khademoreza kusar
سه شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۰۹:۰۹ ق.ظ

سخن گفتن سوسمار

سخن گفتن سوسمار

روزی رسول خدا- صلّی اللَّه علیه و آله- در جمع اصحاب نشسته بود، عرب بادیه نشینی که سوسماری را گرفته و در آستین خود مخفی کرده بود، خدمت پیامبر آمد.

اعرابی گفت: «این شخص کیست؟».

اصحاب گفتند: «پیامبر خداست».

اعرابی گفت: قسم به لات و عزّی، در دنیا هیچ کس مبغوضتر از تو نزد من نیست، اگر قبیله ام به من نمی گفتند عجول، فورا تو را به قتل می رساندم.

پیامبر- صلّی اللَّه علیه و آله- فرمود: «چه چیز تو را به این کار وادار کرده است؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۶ ، ۰۹:۰۹
khademoreza kusar
سه شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۰۸:۵۹ ق.ظ

امام دوست دار کیست

امام دوست دار کیست

عمار بن حیان گفت: به حضرت صادق علیه السلام گفتم: که اسماعیل پسرم به من نیکی می کند. حضرت فرمود: من او را دوست می داشتم، اکنون محبتم زیادتر شد. پیغمبر اکرم (ص) خواهری رضاعی داشت روزی همان خواهر بر ایشان وارد شد؛ همین که نظر پیغمبر بر او افتاد مسرور گردید و رو انداز خود را برای او پهن کرد و او را بر روی آن نشانید. با گشاده رویی و احترام به سویش توجه کرد و در صورت او می خندید، تا از خدمت حضرت مرخص شد و رفت. اتفاقا همان روز برادرش نیز آمد ولی حضرت رسول (ص) آن نحو رفتاری که با خواهرش نمودند با او انجام ندادند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۶ ، ۰۸:۵۹
khademoreza kusar
سه شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۰۸:۵۸ ق.ظ

فلسفه قرائت

فلسفه قرائت

فلسفه قرائت حمد و سوره در نماز این است که قرآن پیوسته مورد توجه و در روح و پیکر مؤمن جاری باشد و همواره تازه و مورد استقبال و توجه باشد و هرگز در میان مسلمین مهجور نباشد. امام رضا علیه السلام فرمود:

انّما أُمِرَ النَّاسُ بِالْقِرَاءَةِ فِی الصَّلَاةِ لِئَلَّا یکونَ الْقُرْآنُ مَهْجُوراً مُضَیعاً وَ لیکون مَحْفُوظاً مَدْرُوساً فَلَا یضْمَحِلَّ وَ لَا یجْهَل[1]

جز این نیست که مردم در نماز مأمور بر قرائت شدند تا این که قرآن متروک و مهجور نشود و مردم از علوم آن بهره مند گردند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۶ ، ۰۸:۵۸
khademoreza kusar