کی صدقه بدهیم؟؟؟
هم شب صدقه بدهیم هم روز امام صادق علیه السّلام |
هم شب صدقه بدهیم هم روز امام صادق علیه السّلام |
آیا گریه بر میت شرک است و اشکالی دارد ؟!
آن چه برای ما ملاک عمل است سیره پیامبر است برای اینکه روشن بشود آیا گریه بر میت اشکال دارد یا نه به سیره پیامبر ص در این باره مراجعه می کنیم علامه عسکری در کتاب توسل و تبرک خود در این باره می نویسد:
گریه بر میّت، به ویژه شهید، بخشى از سنت رسول خدا (ص) است. بخارى در صحیح خود روایت کند که: «پیامبر (ص) خبر شهادت «زید و جعفر و ابن رواحه» را، پیش از رسیدن خبر آنان، براى مردم بدین گونه توصیف کرد که: «زید پرچم را گرفت و شهید شد. سپس جعفر آن را گرفت و شهید شد.- و در همان حال دو چشمش اشکبار بود- ...»
و در استیعاب و اسدالغابه و اصابه، در شرح حال «جعفر» و نیز، در تاریخ طبرى و غیر آن در شرح «غزوه موته» روایتى است که فشرده آن چنین است:
آیه شماره 20 از سوره مبارکه فرقان
پیامبرانی از جنس ما
وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَکَ مِنَ الْمُرْسَلِینَ إِلَّا إِنَّهُمْ لَیَأْکُلُونَ الطَّعَامَ وَیَمْشُونَ فِی الْأَسْوَاقِ وَجَعَلْنَا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَتَصْبِرُونَ وَکَانَ رَبُّکَ بَصِیرًا
ما هیچ یک از رسولان را پیش از تو نفرستادیم مگر اینکه غذا میخوردند و در بازارها راه میرفتند; و بعضی از شما را وسیله امتحان بعضی دیگر قراردادیم، آیا صبر و شکیبایی میکنید (و از عهده امتحان برمیآیید)؟! و پروردگار تو همواره بصیر و بینا بوده است.
آشنایى با تاریخ، هم بهانه جویان را خلع سلاح مىکند و هم مایه ى تسلى پیامبر اکرم است. «و ماارسلنا قبلک... انهم لیأکلون الطعام»
تمام انبیا، زندگى مردمى داشتند. «لیأکلون الطعام و یمشون ...»
یکى از وسایل آزمایش مردم، خود مردم اند. «جعلنا بعضکم لبعض فتنة» گاهى کسى ثروتمند است تا معلوم شود شکر مىکند یا طغیان. و کسى فقیر است تا آزمایش شود که آیا صبر مىکند یا بر ثروتمند حسد مى ورزد.
در آزمایشهاى الهى، مسأله اى براى خداوند کشف نمىشود، زیرا او به همه چیز آگاه است. «و کان ربّک بصیرا» (آزمایشهاى او براى شکوفا شدن خصلت هاى درونى انسان است، زیرا کیفر و پاداش بر اساس بروز و ظهور خصلتها است)
علم به این که زیر نظر خداوند هستیم، عامل پیداش صبر است. «أتَصبرون و کان ربّک بصیرا»
ولادت
سخن از ستاره درخشان بحرین ، سید هاشم بحرانی است . او فرزند سید سلیمان حسینی بحرانی و معروف به ((علامه بحرانی )) است سلسله نسب او با بیست و پنج واسطه به امام موسی بن جعفر علیه السلام می رسد.
در نیمه اول قرن یازدهم در روستای ((کتکتان )) از توابع شهر ((توبلی )) که پایتخت علمی و سیاسی بحرین در آن عصر بود، فرزندی از سله پاک رسول خدا صل الله علیه و آله به دنیا آمد. گر چه تاریخ تولد این وجود سعادتمند به طور دقیق به دست نیامده است . بر اساس برخی از دلایل ، تاریخ تولدش را بین سالهای 1030 تا 1040 ق . یاد کرده اند.
مروارید خلیج
کشور بخرین در کرانه جنوبی خلیج فارس قرار داشته و از دیرباز به مروارید خلیج فارس مشهور بوده است . این کشور از اولین دوران طلوع خورشید اسلام هماره از پایگاههای مستحکم مسلمانان بویژه شیعیان جهان بوده و در طول تاریخ ، فرزانگان ، دانشمندان و فقهای بسیاری از آن دیار برخاسته ، خدمات بی شماری نسبت به اسلام انجام داده اند.
بیست و دوم بهمن، در حکم عید غدیر است؛ زیرا در آن روز بود که نعمت ولایت، اتمام نعمت و تکمیل نعمت الهی، برای ملت ایران صورت عملی و تحقق خارجی گرفت. ۱۳۶۸/۱۱/۰۴
هر گاه و هر جا که از پیروزی ۲۲ بهمن یادی و نامی آورده می شود، چهره ی شهید و نقش خونین شهادت، در برابر چشم ها پدیدار می گردد. ۱۳۶۸/۱۱/۱۹
دههی فجر، در حقیقت مقطع رهایی ملت ایران و آن بخشی از تاریخ ماست که گذشته را از آینده جدا کرده است. ۱۳۶۹/۱۰/۱۱
دههی فجر، آن آیینهیی است که خورشید اسلام در آن درخشید و به ما منعکس شد. اگر این آیینه نبود، باز هم مثل همان دورههای تاریک و قرون خالیه، بایستی ما می نشستیم و اسمی از اسلام می آوردیم. ۱۳۶۹/۱۰/۱۱
برگزاری دههی فجر، باید مثل برگزاری جشن نیمهی شعبان باشد.
خودمهارگری و مدیریت هیجانی
امام على (علیه السلام) :
مَن لَم یَملِکْ شَهوَتَهُ لَم یَملِکْ عَقلَهُ .
کسى که اختیاردار شهوت خود نباشد، اختیاردار خرد خود نخواهد بود.
میزان الحکمه، ج13، ص81.
امام على (علیه السلام) :
اِغلِبِ الشَّهوَةَ تَکمُلْ لَکَ الحِکمَةُ .
بر شهوت چیره شو، تا حکمت برایت کامل شود.
میزان الحکمه، ج13، ص81.
امام على (علیه السلام) :
لا عَقلَ مَع شَهوَةٍ .
با [بودن] شهوت، عقلى [در کار] نیست.
میزان الحکمه، ج13، ص81.
سال ۱۳۳۱ش کودکی چشم به جهان هستی گشود که قرار بود بشود مرد دلیر جبههها: شهید حسینرضا دائی چین. او «حسینرضا» نام گرفت و در خانوادهای متدین و باتقوا تربیت یافت. «حسینرضا» با هفت ساله شدن وارد دبستان شد و پس از گذراندن دوره ابتدایی و راهنمایی در سال اول دبیرستان قدم به تشک کشتی گذاشت و زیر نظر مربیانی باتجربه یکی از افتخارآفرینان این رشته ورزشی شد. شعار همیشگی او سادهپوشی بود و از آنانی که صرفاً به ظاهر خود میرسیدند، متنفر بود و همیشه میگفت: «چه فایده از ظاهر آراسته و درونی چون شیطان پلید و افکاری باطل و خودخواهانه؟» او در سال ۱۳۴۸ش به استخدام رسمی نیروی هوایی درآمد
محسن بن علی (ع)
محسن بن علی (ع) چگونه به شهادت رسید؟ بسیاری از منابع شهادت محسن را مصادف با حمله به بیت حضرت زهرا(س) در جریان بیعت گرفتن از حضرت علی(ع) دانستهاند. شهرستانی (م ۵۴۸ق) در کتاب الملل و النحل به نقل از ابراهیم بن سیار معروف به نظام (م۲۳۰ ق) یکی از بزرگان معتزله نقل میکند که ضربه در به پهلوی فاطمه(س) در آن روز موجب سقط محسن شد، وی میگوید:
ضرب بطن فاطمه یوم البیعه حتی القت الجنین من بطنها وکان یصیح احرقوا دارها بمن فیها[1]
روز بیعت چنان بر شکم فاطمه زدند که بچهاش سقط شد و فریاد میزد: خانهاش را با هر کس داخل آن است بسوزانید!
نظام به دلیل این عقیده و برخی عقاید دیگر از سوی برخی از اهل سنت تکفیر شده است.[2]
همچنین ابن ابی الحدید نیز در داستان مناظره با استادش ابوجعفر نقیب به سقط محسن در جریان بیعت اشاره میکند.[3]
بنابراین سقط محسن در جریان بیعتخواهی طرفداران ابوبکر از علی(ع) پس از رحلت رسول خدا(ص) بوده است.
1.شهرستانی، ملل و نحل، ج۱، ص۵۷-۵۸.
2.شهرستانی،همان، ج۱، ص۵۷–۵۸.
3.ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغة، ج۱۴، ص۱۹۲–۱۹۳.
شرکت در راهپیمایی
سؤال: آیا شرکت کردن در راهپیمائی های بیست و دوم بهمن و روز قدس واجب است و شرکت نکردن حرام شرعی است؟
جواب: اگر شرکت نکردن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.