مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
چهارشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۶:۲۰ ق.ظ

به نظر شما چه گوشتی بهتر است مصرف کنیم؟؟؟

 

 

تاکنون به لطف پروردگار ، درباره تغذیه و برخی خوردنی های توصیه شده در اسلام ،  و رساله ذهبیه  نکاتی را با شما مطرح کرده ایم . با توجه به فواید فراوان برخی از این خوردنی ها نظیر عسل و زیتون ، شاید  شما نیز دریافته اید که توصیه های اسلام  و ائمه اطهار درباره برخی خوردنی ها ، خالی از حکمت نیست . به عنوان مثال با عسل آشنا شدیم که خداوند آن را شفا بخش معرفی کرده است یا انار ، که میوه ای مفید و سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها است . انجیر ، سموم بدن را دفع می کند و دیگر خوردنی ها که هرکدام نسخه ای برای سلامتی انسان هستند .

 آری ، اسلام هم به سلامتی روح و روان انسان توجه نموده و هم تندرستی جسم او را درنظر گرفته است . لذا بشر را به بهترین و پاکترین خوردنی ها توصیه کرده است .  همانطور که در برنامه گذشته اشاره کردیم این دین آسمانی ، شأن انسان را برتر از آن می داند که از حیوانات نجاست خوار و درنده خو تغذیه کند و اصولا تغذیه از مواد آلوده و ناپاک را حرام دانسته است . و این موضوع در فرمایشات گهر بار امام رضا (ع) به خوبی مشهود است که غذاهای حرام ، بشر را از اخلاق آراسته ، منش صحیح و انسانیت دور می سازد .

در احادیث و روایات منقول از امام رضا (ع) در کتب مختلف توصیه های جالبی در مورد طرز تهیه و مصرف گوشت که یکی از منابع غذایی اصلی ماست وجود دارد که مطالعه و عمل کردن به آنها ضامن سلامتی ما خواهد بود. در روایتی امام رضا (ع) به نقل از پدران بزرگوار خویش به نقل از رسول اکرم (ص) آمده است که گوشت را بهترین غذا در دنیا معرفی کرده می فرمایند: « بهترین و بالاترین خوراکی ها چه در دنیا و چه در آخرت گوشت است»

سهل بن زیاد از محمد بن اسماعیل نقل می کند: یکی از ما، در حضور ابوالحسن  عالی ابن موسی الرضا(ع) از گوشت سخن به میان آورد و گفت: هیچ گوشتی گواراتر از گوشت بز نیست. امام رضا(ع) نگاهی به او انداخت و فرمود: اگر خداوند، گوشتی گواراتر از گوشت میش آفریده بود همان را به جای قربانی کردن اسماعیل می فرستاد. شبیه به همین روایت را با اندکی تفاوت چنین داریم که سعدبن سعد به امام رضا (ع) عرض      می کند: خانواده ی من گوشت میش نمی خورند و می گویند: امراض و دردها را تحریک می کند. امام در پاسخ می فرماید: «اگر خداوند، چیزی را گرامی تر و بهتر از میش        می دانست، آن را به جای اسماعیل علیه السلام قربانی می کرد.»

در روایات آمده است که شستن گوشت به تنهایی کافی نیست ، بلکه پختن آن نیز لازم است . در سخنان بزرگان دین ، از خوردن گوشت خام نهی شده است امام رضا علیه‏السلام نیز از مضرات خوردن گوشت خام صحبت به میان آورده و می فرمایند: «خوردن گوشت خام ، در شکم ، کِرم پدید مى‏آورد » امام رضا (ع) یادآور شده اند که خوردن گوشت خام باعث ایجاد « کرم » در بدن می شود . امروزه نیز پزشکان ، ایجاد کرم های خطرناک در روده را ، یکی از پیامدهای مصرف گوشت خام دانسته اند.

امام رضا(ع) به خدمتکارش فرمود: برای ما گوشت سر و سینه را خریداری کن و از قسمت های پشت خریداری نکن؛ زیرا سر و سینه به چراگاه نزدیکتر و از آفات دورترند. امام رضا علیه السلام در باره فواید و خواص مفید مصرف گوشت در عیون اخبار الرضا به نقل از امام على علیه‏السلام می فرمایند: «نزد پیامبر صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم از گوشت و پیهْ یاد شد. فرمودند : هیچ پاره‏اى از این دو در معده جاى نمى‏گیرد ، مگر این که در جاى آن ، شفا مى‏روید و بیمارى‏اى از آن جا مى‏رود.»

علی بن سلیمان گفت: نزد امام رضا(ع) مشغول خوردن کله پاچه بودیم که حضرت سویق خواست. گفتم: من سیر شده‌ام. حضرت فرمود: مقداری کمی از سویق، کله پاچه را هضم می‌کند و دوای آن می‌باشد. امام رضا علیه‏السلام در بیانی دیگر در باره مداومت به خوردن قلوه و سیرابی می فرمایند: « عادت داشتن به خوردن قلوه و شکمبه (سیرابى) گوسفند ، مثانه را دگرگون مى‏کند. »

یکی از از خوراکی های لذیذ گوشت ماهی است که امرزوه هم مصرف زیادی پیدا کرده . ماهی دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی است و اکثر مواد مغذی مفید و ضروری برای انسان را به تنهایی داراست. ولی ویژگی مخصوص ماهی که آن را بین سایر مواد غذایی حائز اهمیت خاص ساخته است، نوع چربی موجود در آن است. چربی موجود در مواد غذایی حیوانی به طور عمده حاوی ترکیباتی به نام اسیدهای چرب اشباع شده هستند که این ترکیبات موجب بالا بردن کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون می‌شوند.

بنابراین افراط در مصرف چربی‌های حیوانی، سلامت قلب و عروق را به خطر انداخته و در نهایت منجر به سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود. ولی ماهی و آبزیان با وجود آن که از دسته مواد غذایی حیوانی هستند با این حال نوع چربی موجود در آنها مشابه مواد گیاهی است و از اسیدهای چرب اشباع نشده به نام امگا 3 در آبزیان وجود دارد که اثرات بسیار مهمی‌در سلامت انسان به عهده دارد و در پیش‌گیری از بسیاری از بیماریها و کنترل و کمک به بهبود اختلالات و عوارض مختلف  قلبی نقش مهم و سازنده‌ای به عهده دارد.

 امام رضا (ع) در مورد مصرف این ماده پروتئینی سفارشهای جالب دارند. آن حضرت می فرمایند: «هر کس از درد شقیقه و شکم درد مى‏ترسد ، نباید در تابستان و زمستان ، خوردن ماهى تازه را به تأخیر افکند.» امام رضا علیه‏السلام در دستورالعملی دیگر در مورد ماهی می فرمایند: «غسل کردن با آب سرد پس از خوردن ماهى ، سستْ اندامى در پى مى‏آورد.»

از آنجا که اهل بیت پیامبر (ص) ، به رازهای هستی واقف بوده اند ، در سخنان علمی خود ، گاه از بعضی حقایق پرده برداشته اند . جرجانی از دوستان امام رضا (ع) از آن حضرت پرسید : مقصود از اینکه خداوند بسیار شنونده و بیناست ، چیست ؟ امام رضا فرمود : " برای این است که خداوند از موجودات دقیقا باخبر است . آیا آثار قدرت او را در گیاهان و حیوانات ریز مانند پشه و کوچکتر از پشه - آن موجوداتی که چشم ما هیچگاه آنها را نمی بیند - مشاهده نمی کنید ؟ موجوداتی که به دلیل کوچکیشان ، نر و ماده یا بچه و بزرگ آنها ، از هم تمیز داده نمی شوند . این موجودات در امواج دریاها و در میان پوست درختان و در بیابان ها و دشتها زندگی می کنند و در اثر کوچکی ، نه با چشم دیده می شوند و نه با دست لمس می گردند . " نکته جالب آنکه امام رضا (ع) ، قرنها قبل از اختراع میکروسکوپ و کشف میکروب ، درباره موجودات ریز ذره بینی و میکروب و ویروس ، زاد و ولد این موجودات و وجود آنها در نقاط مختلف اطلاع داده است .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۱
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی