مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۳۶ ق.ظ

امام شناسی با جامعه کبیره

امام هادی

جامعه کبیره

هر یک از امامان ما - که همواره درودهاى خداوند بر انوار مقدس آنان باد - نه تنها راهبر امت و بیانگر احکام اسلام و قرآن بودند که نور الهى بر زمین ، و حجت کامل حق بر همه جهانیان و محور کاینات هستى و واسطه فیض ‍ میان آفریدگار و آفریدگان و آیینه نورانى کمالات ماورایى و برترین قله فضیلت هاى انسانى و مجموعه همه خیرها و نیکى ها و تجلى گاه علم و قدرت خداى متعال و نمونه کامل انسان واصل به خدا و معصوم از سهو و نسیان و خطا و در ارتباط با ملکوت گیتى و جهان غیب و فرشتگان و آگاه به گذشته و آینده دنیا و آخرت و گنجینه اسرار الهى و وارث همه کمالات پیامبران نیز بوده اند؛ آرى وجود مبارک محمّد و آل محمّد صلّى الله علیه و آله و سلم مرکز پرگار وجود، و سیطره ولایت ارجمندشان فوق ولایت پیامبران و رسولان است و چنان است که براى غیر ایشان قابل درک نیست و به اراده خداى سبحان ، ویژه پیامبر صلّى الله علیه و آله و سلم و اهل بیت معصوم علیهم السلام اوست و هیچ طمع کننده اى در آن امکان طمع ندارد.

مولاى گرامى ، دهمین خورشید آسمان امامت ، امام ابوالحسن هادى علیه السلام بر ما منت نهاده و انعام فرموده است که در گفتار شگرفت و ژرف خویش در زیارتى به نام زیارت جامعه سخن را در مرغزارى از معارف جان پرور الهى به جولان درآورده و از دریاى دانش خود، بارانى از درّ و گهر بر تارک دوستان راستین سلسله عزیز امامت نثار نموده ، و در خور عقل ما، و نه سزاوار حقیقت امام ، گوشه هایى از زیبایى هاى بوستان خدا را حکایت فرموده است .

در این هنگام مولایم و مولاى همه مردم ، حضرت امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشریف را در حالى که پشت به قبر و صورت مبارکش به طرف در بود، نشسته دیدم ، وقتى ایشان را دیدم با صداى بلند همچون مداحان شروع به خواندن این زیارت جامعه کردم ، چون زیارت به پایان رسید، حضرت فرمود: چه زیارت خوبى است

برخى از علماى بزرگ این زیارت را بهترین زیارتهاى جامعه دانسته اند و بزرگمردانى چون شیخ صدوق در «من لا یحضره الفقیه » (1) و در «عیون اخبار الرضا»(2) و شیخ طوسى در «تهذیب الاحکام »(3) و علامه مجلسى رحمة الله در «بحارالانوار»(4) زیارت هاى جامعه را نقل کرده اند.

شیوایى کلام و والایى مضمون و دانش و معرفتى که در آن موج مى زند خود گویاى اصالت این زیارت و معرف دانش ارجمند و الهى گوینده آن است . امید آنکه رهروان راه ائمه علیهم السلام از این گوهر فروزان گنجینه معارف شیعه غفلت ننمایند و در زیارت امامان بزرگوار چه در حرم آن عزیزان و چه از راه دور با این کلمات پرنور زیارت کنند.

 

گفتار اول مجلسى

امام هادی

فاضل پرهیزکار، علامه مجلسى رحمة الله در هنگام شرح این زیارت چنین مى گوید: این زیارتى است که جامع همه زیارت هاى امامان معصوم علیهم السلام در مزارشان ، مى باشد و زیارت کننده مى تواند به وسیله این زیارت ، تمام امامان علیهم السلام را، چه امام حاضر که مقابل مرقدش ‍ ایستاده و چه امامى که مرقدش دور است ، زیارت کند.

و اگر در هر بار یک یک امام به ترتیب از امام اول قصد شود و دیگر امامان علیهم السلام به تبع قصد شوند - آن طور که من انجام دادم - نیکوتر است و من نیز به این صورت این زیارت را قرائت مى کردم که در رؤ یاى صادق ، مورد تایید و تحسین حضرت امام ابى الحسن على بن موسى الرضا علیهماالسلام قرار گرفتم .

و در هنگامى که خداوند توفیق زیارت امیرالمؤ منین علیه السلام و مجاهده و ریاضت در کنار مرقد شریف آن حضرت را به من عطا فرمود، و به برکت مولایم درهاى مکاشفات که عقل هاى ناتوان نمى توانند آن را تحمل کنند، به رویم گشوده شده بود، در رواق عمران نشسته بودم و در عالم خواب - و اگر خواستى بگو در بین خواب و بیدارى - دیدم که در سرَّ مَن راى یعنى سامرا هستم و آرامگاه آن دو بزرگوار بسیار بلند و مزین شده است .

در این هنگام مولایم و مولاى همه مردم ، حضرت امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشریف را در حالى که پشت به قبر و صورت مبارکش به طرف در بود، نشسته دیدم ، وقتى ایشان را دیدم با صداى بلند همچون مداحان شروع به خواندن این زیارت جامعه کردم ، چون زیارت به پایان رسید، حضرت فرمود: چه زیارت خوبى است .

گفتم : «مولاى من ! این زیارت جد توست » و به قبر ایشان اشاره کردم .

فاضل پرهیزکار، علامه مجلسى رحمة الله در هنگام شرح این زیارت چنین مى گوید: این زیارتى است که جامع همه زیارت هاى امامان معصوم علیهم السلام در مزارشان ، مى باشد و زیارت کننده مى تواند به وسیله این زیارت ، تمام امامان علیهم السلام را، چه امام حاضر که مقابل مرقدش ‍ ایستاده و چه امامى که مرقدش دور است ، زیارت کند

امام فرمود: بله ، اکنون داخل شو!

پس چون داخل شدم نزدیک در ایستادم ، حضرت فرمود: پیش بیا.

گفتم : مولاى من ! مى ترسم از این که ، با ترک ادب در محضر شما، از کافران گردم .

حضرت فرمود: اگر با اجازه ما باشد، اشکالى ندارد.

پس کمى جلوتر رفتم در حالى که بیمناک و لرزان بودم ، حضرت فرمود: پیش بیا، پیش بیا!

من جلو رفتم تا این که نزدیک ایشان شدم .

فرمود: بنشین .

گفتم : مى ترسم .

فرمود: نترس !

پس من در مقابل حضرت همچون یک بنده ذلیل در پیشگاه مولاى جلیل نشستم .

حضرت فرمود: راحت باش و چهارزانو بنشین ! زیرا پیاده و پابرهنه آمده اى و خسته شده اى .

خلاصه آنکه از طرف آن مولاى عزیز به این بنده حقیر، الطاف و بخشش هاى زیادى ، که شمارش آن ممکن نیست ، رسید و نیز گفتگوهاى لطیفى بین من و آن حضرت انجام شد که من بیشتر آن را فراموش کردم . سپس از خواب بیدار شدم و بعد از این که مدت زیادى راه زیارت بسته شده بود، زیرا موانع بزرگى در سر راه گذاشته بودند، اسباب زیارت فراهم شد و راه زیارت به صورت پیاده و پابرهنه ، همان طور که امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشریف فرموده بود، گشوده شد.

و همچنین شبى در آرامگاه مقدس بودم و چند مرتبه این زیارت را قرائت کردم که با خواندن این زیارت در آرامگاه و بین راه ، کرامات عجیبى ، بلکه معجزات بزرگى برایم ظاهر شد، که ذکرش به طول مى انجامد.

 

گفتارمرحوم حاجى نورى

حاجى نورى مى نویسد: سید احمد رشتى در سفر حج خدمت امام عصر علیه السلام شرفیاب شد و آن گرامى با خواندن نافله ، زیارت عاشورا و زیارت جامعه سفارش نمود و فرمود:

شما چرا نافله نمى خوانید؟ نافله ، نافله ، نافله . شما چرا عاشورا نمى خوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا. شما چرا جامعه نمى خوانید؟ جامعه ، جامعه ، جامعه .(5)

پی نوشت ها

1. من لا یحضره الفقیه ، ج 2، ص 370.

2. عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 277.

3. تهذیب الاحکام ، ج 6، ص 95.

4. بحارالانوار، ج 102، ص 127 - 144.

5. نجم الثاقب ، ص 342، 343.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۳
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی