احکام جامع از رساله ی ده مرجع تقلید 8
قضا و کفاره
قضاى روزه
۱۲۲: آیا قضاى روزه ماه رمضان و کفّاره آن، باید پى در پى انجام گیرد؟
همه مراجع: لازم نیست قضاى روزه ها پى در پى باشد؛ ولى در کفّاره- چنانچه گرفتن دو ماه روزه را اختیار کند- باید یک ماه تمام و یک روز آن را از ماه دیگر پى در پى بگیرد.[۲۲۱]
تبصره: آیه اللَّه مکارم پى در پى بودن کفّاره روزه را احتیاط واجب مى داند.
تأخیر قضاى روزه
۱۲۳: کسى که به واسطه بیمارى، نتوانسته روزه هاى ماه رمضان را بگیرد؛ اگر چند سال قضاى آن را به تأخیر اندازد، تکلیف چیست؟
همه مراجع: اگر بیمارى او در میان سال خوب شد، باید روزه ها را قضا کند و اگر به سال بعد انداخت، علاوه بر قضاى روزه، باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد اما اگر بیمارى او تا سال بعد ادامه یافت- به طورى که نمى توانست قضا کند- فقط باید براى هر روز، یک مد طعام به فقیر بدهد.[۲۲۲]
فراموشى قضاى روزه
۱۲۴: در ماه رمضان مدتى روزه نگرفته ام، اما تعداد روزه ها را فراموش کرده ام، وظیفه ام چیست؟
همه مراجع: مى توانید به مقدار حداقل اکتفا کنید؛ یعنى، هر مقدار از روزه ها را که مى دانید کمتر از آن مقدار نبوده، باید قضا کنید و بیش از آن لازم ست.[۲۲۳]
قضاى روزه بیمار
۱۲۵: کسى که در قضاى روزه ماه رمضان خود، سهل انگارى کرده و اکنون به جهت بیمارى، نمى تواند آنها را به جا آورد، تکلیف چیست؟
همه مراجع (به جز سیستانى): اگر در قضاى روزه ها سهل انگارى کرده و اکنون نمى تواند تا رمضان آینده آنها را به جا آورد، باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و هر زمان توانایى پیدا کرد، باید روزه ها را قضا کند.[۲۲۴]
آیه اللَّه سیستانى: اگر در قضاى روزه ها سهل انگارى کرده و اکنون نمى تواند تا رمضان آینده، آنها را به جا آورد، بنابر احتیاط واجب براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و هر زمان توانایى پیدا کرد، باید روزه ها را قضا کند.[۲۲۵]
خوردن روزه قضا
۱۲۶: آیا کسى که روزه قضا گرفته، مى تواند آن را به جهتى باطل کند؟
همه مراجع: اگر پیش از ظهر باشد، اشکال ندارد؛ ولى خوردن آن بعد از ظهر جایز نیست و اگر چنین کند، باید کفّاره بدهد و مقدار آن پرداخت ده مد طعام به ده فقیر (هر کدام یک مّد) است.[۲۲۶]
قضاى نماز روزه دار
۱۲۷: اگر نماز شخص روزه دار قضا شود، آیا روزه اش صحیح است؟
همه مراجع: آرى، روزه اش صحیح است و باید نمازش را قضا کند.[۲۲۷]
روزه مافى الذمه
۱۲۸: کسى که نمى داند قضاى روزه دارد، آیا مى تواند روزه ما فى الذمه بگیرد؟ یعنى نیت کند اگر روزه قضا داشته باشد، آن را به جا آورد؛ و گرنه به عنوان روزه مستحبى حساب شود؟
همه مراجع: آرى، با این نیت مى تواند روزه بگیرد.[۲۲۸]
قضاى روزه پدر
۱۲۹: اگر پدر انسان از روى نافرمانى، روزه هایش را نگرفته باشد و از دنیا برود، تکلیف فرزند او چیست؟
امام: اگر پدرش مى توانسته روزه ها را قضا کند، بر پسر بزرگ تر واجب است که آنها را به جا آورد و یا براى او اجیر بگیرد.[۲۲۹]
آیاتعظام بهجت، صافى و فاضل: بنابراحتیاط واجب بر پسر بزرگ تر واجب استکه آنها را بهجا آورد و یا براى او اجیر بگیرد؛ هر چند پدرش نمى توانسته روزه ها را قضا کند.[۲۳۰]
آیه اللَّه تبریزى: اگر پدرش مى توانسته روزه ها را قضا کند، بنابر احتیاط واجب بر پسر بزرگ تر- تا جایى که براى او مشقّت و حرج نداشته باشد- واجب است آنها را به جا آورد و یا براى او اجیر بگیرد.[۲۳۱]
آیات عظام خامنه اى، سیستانى، مکارم و نورى: اگر ترک روزه ها بر اثر نافرمانى بوده است، قضاى آنها بر پسر بزرگتر واجب نیست (البته احتیاط مستحب آن است که قضا کند).[۲۳۲]
آیه اللَّه وحید: اگر پدرش مى توانسته روزه ها را قضا کند، بنابر احتیاط واجب بر پسر بزرگتر واجب است که آنها را به جا آورد و یا براى او اجیر بگیرد.[۲۳۳]
۱۳۰: اگر پسر بزرگ تر شک داشته باشد از پدرش روزه قضا مانده یا خیر، تکلیف او چیست؟
همه مراجع: در فرض یاد شده، چیزى بر پسر بزرگ تر نیست.[۲۳۴]
۱۳۱: پدرم چند سال روزه قضا داشت که نمى دانم آنها را به جا آورده یا نه و در این مورد وصیتى هم نکرده است؛ تکلیف پسر ارشد خانواده چیست؟
همه مراجع (به جز فاضل و مکارم): اگر پسر بزرگ تر یقین دارد که پدرش روزه قضا داشته است، بنابر احتیاط واجب باید آنها را به جا آورد.[۲۳۵]
آیه اللَّه فاضل: اگر پسر بزرگ تر یقین دارد که پدرش روزه قضا داشته است، باید آنها را به جا آورد.[۲۳۶]
آیه اللَّه مکارم: بر پسر بزرگ تر چیزى نیست و باید حمل بر صحّت کنند و بگویند پدرشان روزه ها را به جا آورده است.[۲۳۷]
۱۳۲: اگر پدر از دنیا برود و فرزندان ندانند که پدرشان روزه قضا داشته یا نه، تکلیف چیست؟
همه مراجع: در فرض یاد شده چیزى بر عهده آنان نیست.[۲۳۸]
۱۳۳: کسى که هم خودش روزه قضا دارد و هم روزه پدرش که از دنیا رفته؛ انجام دادن کدام مقدم است؟
همه مراجع: با توجه به اینکه هر دو واجب است، ترتیبى بین آن دو وجود ندارد.[۲۳۹]
۱۳۴: اگر پسر ارشد خانواده بعد از پدر از دنیا برود، آیا روزه هاى پدر بر عهده پسر دوم است؟
همه مراجع: خیر، بر سایر پسران تکلیفى نیست.[۲۴۰]
۱۳۵: اگر پسر بزرگ تر بخواهد براى روزه هاى پدر از دنیا رفته اش، کسى را اجیر کند، آیا مى تواند از ترکه میت خرج کند؟
همه مراجع: خیر، پسر بزرگ تر باید خودش روزه هاى پدر را به جا آورد و یا از اموال خود، کسى را اجیر کند و حق ندارد از ترکه میت چیزى خرج کند؛ مگر آنکه پدر وصیت کرده باشد.[۲۴۱]
۱۳۶: اگر پسر بزرگ تر خانواده روزه هاى پدر را قضا نکند، آیا بر سایر پسران تکلیفى هست؟
همه مراجع: خیر، بر سایر پسران تکلیفى نیست.[۲۴۲]
دختر و روزه پدر
۱۳۷: اگر پدر، تنها فرزند دختر داشته باشد، آیا بعد از مرگش قضاى روزه هاى او، بر دختر بزرگ تر واجب است؟
همه مراجع (به جز صافى): خیر، واجب نیست.[۲۴۳]
آیه اللَّه صافى: اگر پدر فرزند پسر نداشته باشد، بنابر احتیاط واجب باید از بین اولیاى میت، مردى که از همه بزرگ تر است، روزه ها را قضا کند و اگر کسى نبود، بر زنى که از همه بزرگ تر است، واجب مى شود.[۲۴۴]
قضاى روزه مادر
۱۳۸: آیا قضاى روزه هاى مادر هم بر پسر بزرگ تر واجب است؟
آیات عظام امام، تبریزى، سیستانى و وحید: خیر، واجب نیست.[۲۴۵]
آیات عظام بهجت، صافى، فاضل و نورى: بنابر احتیاط واجب باید به جا آورد.[۲۴۶]
آیه اللَّه خامنهاى: آرى، واجب است.[۲۴۷]
آیه اللَّه مکارم: اگر از روى نافرمانى نبوده و توانایى بر قضا داشته، بر پسر بزرگ تر واجب است آنها را به جا آورد؛ ولى اگر از روى نافرمانى بوده، واجب نیست.[۲۴۸]
روزه استیجارى
۱۳۹: کسى که مقدارى روزه قضایى دارد و نمى تواند آنها را به جا آورد، جایز است در این مورد کسى را اجیر کند؟
همه مراجع: خیر، اجیر کردن دیگران براى گرفتن روزه، در حال حیات جایز نیست و باید هر زمان توانایى پیدا کرد، آن را به جا آورد.[۲۴۹]
۱۴۰: کسى که روزه قضا دارد، مى تواند روزه استیجارى بگیرد؟
همه مراجع: آرى، اشکال ندارد.[۲۵۰]