کدام دو اطاعت باعث می شود انسان هرگز گمراه نشود.
مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا علیه السّلام زابل عید سعید فطر را به شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می نماید
حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در تفسیر آیه ۵۴ سوره نور گفت: این آیه فرموده اگر دو نوع اطاعت در زندگی داشته باشید؛ یعنی اطاعت از خدا و پیامبر هرکز گمراه نخواهید شد.
وی ادامه داد: سه نوع اطاعت داریم؛ یکی واجب، دوم ممنوع و سوم اطاعت مشروط. اطاعت از خدا، رسول و اولی الامر اطاعت واجب است که البته در برخی آیات اطاعت از خدا و رسول آمده ولی اولی الامر ذکر نشده است.
استاد حوزه علمیه اظهار کرد: روایات اهل سنت اولی الامر را به قاضی، فرمانده جنگ و ... تعبیر کردهاند در حالی که در روایات معتبر شیعه داریم که ۱۲ امام مصادیق اولی الامر هستند و اطاعت از آنان عین اطاعت از خدا و رسول است و ضامن آن هم معصومیت ائمه(ع) است.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: در روایت داریم ایمان کسی کامل نیست مگر اینکه پیامبر را از خودش، پدر و مادر و اولاد و خانواده و همه مردم بیشتر دوست داشته باشد بنابراین اطاعت خدا، ذاتی و اطاعت از پیامبر به علت امر خدا به این اطاعت است.
وی افزود: قسم دوم اطاعت، نوع ممنوع است مانند اینکه کسی بخواهد انسان را به کفر بکشاند به هیمن دلیل واژه «لا تطع» در قرآن زیاد بیان شده است لذا خیلی از افرادی که در دنیا گرفتار انحراف اعتقادی هستند گناهش بر گردن بزرگان دینشان است که حق را از مردم کتمان کردهاند.
رفیعی با اشاره به عدم اطاعت از برخی افراد گفت: در روایت داریم کسانی که این سه ویژگی را دارند نباید با آنان رفیق شوید، اول اینکه یاد خدا نیستند و از خدا غافل هستند. دوم اینکه هواپرست هستند و فکر میکنند پول شخصیت میآورد و سوم اینکه این افراد افراطی و مبالغهگر هستند.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی تصریح کرد: در آیه دهم سوره قلم فرموده از افرادی که این ویژگیها را دارند اطاعت نکنید یعنی کسانی که بیخود قسم میخورند، انسانهای پست و حقیر که نان خود را در غوغاسالاری و تحقیر و اهانت به دیگران میبینند که انسان در این موارد به تعبیر قرآن باید با یک سلام از آنان عبور کند و وقت خود را صرف این ها نکند، افراد عیبجو که سالها خوبی های عمر یک نفر را در نظر نمی گیرند و اظهر القبیح و به دنبال گرفتن یک بدی از کسی هستند.
وی ادامه داد: قرآن فرموده دنبال افراد سخنچین نرو، دنبال کسانی که مناع خیر هستند نروید و از کسانی که معتد و متجاوز و غرق در گناه و خشن هستند و نطفه هایشان پاک نیست نیز اطاعت نکیند.
رفیعی با بیان اینکه جوانان برای دوستی باید به خط قرآن توجه کنند تصریح کرد: اطاعتی که مقابل اطاعت خدا و پیامبر باشد ممنوع است اما در اطاعت مشروط باید تا جایی که در تضاد با دستور خدا نیست تبعیت کنیم مثلا دستور والدین.
وی افزود: اطاعت از غیر خدا و پیامبر یک قید اصلی دارد و آن اینکه نباید موجب معصیت خداوند شود در این صورت طاعتی برای مخلوق وجود ندارد و لازم نیست تبعیت شود.
آیتالله مهدی هادوی تهرانی، امروز ۲۵ خرداد، در جلسه تفسیر سوره حج در مدرسه آیتالله گلپایگانی گفت: حق منحصر در خداست و یک حق بیشتر در عالم نداریم و آن خداست و هر چه غیر خدا خوانده می شود باطل است و واقعیتی ندارد.
وی افزود: اگر ما قایلیم که علی مع الحق و الحق مع علی این شرک نیست ما علی را در طول خدا میدانیم و نه در عرض خدا و به دلیل انتساب علی به خداست که او را با حق میدانیم و این و هابیت کوردل که این مسئله را شرک میدانند نمیفهمند که جایگاه عالی که ما برای پیامبر و ائمه قایلیم در طول خداوند است.
هادوی تهرانی بیان کرد: اینهایی که یا علی و یا محمد را شرک میدانند فکر میکنند ما برای این بزرگان قدرتی در حد خدا قایل هستیم در حالی که چنین نیست قرآن فرموده ای پیامبر به مردم بگو من هم یک بشری مانند شما هستم که بر او وحی میشود.
این استاد حوزه اظهار کرد: در آیه هفتم این سوره فرموده معاد آیه و نشانهای از قدرت الهی است و کسی که در معاد شک کند در قدرت خدا که عین ذات اوست شک کرده است.
وی با بیان بلاتردید بودن وقوع قیامت افزود: اینهایی که فکر میکنید یقینی است، مشروط است ولی معاد که یقینی است در آن شک دارید و وقتی مرگ فرارسید آن موقع بیدار میشوید.
هادوی تهرانی گفت: یکی از عادات ما این است که فلان برنامه علمی و پزشکی را به راحتی میپذیریم بدون اینکه در منبع آن شک کنیم ولی وقتی سخن از قیامت میشود دائما دنبال سند و مدرک هستیم و در وقوع آن دچار تردید میشویم و از هر شیطان خبیثی تبعیت می کنیم.
این نویسنده و محقق حوزه تصریح کرد: در آیه هشتم فرموده است کسانی که بدون علم در آیات خداوند مجادله میکنند نمونههای متعددی از خلق نطفه و علقه و مضغه و خلقت گیاهان و زنده شدن طبیعت بعد از مرگ زمستانی را برای عبرتگیری بیان میکند.
این استاد حوزه ادامه داد: انبیاء با آن عظمتشان برای هدایت مردم آمدند اما آنان را مورد تمسخر قرار دادند بنابراین از اینکه برخی بگویند این حرفها در منابر زیاد گفته شده است نباید تعجب کرد.
وی با بیان اینکه حق و باطل میانه ندارد و اگر در مسیر حق باشیم حق و اگر روبرگرداندیم مسیر باطل را انتخاب کردهایم تاکید کرد: در اکثر موارد حق و باطل روشن است مثلا میدانیم کم فروشی، بی احترامی به دیگران به خصوص به پدر و مادر، شرب خمر و نگاه به نامحرم و ... حرام است.
وی افزود: مومنان هم مانند دیگران گرفتاری دنیا دارند اما گرفتاری گمراهان خواری و ذلت و گرفتاری مومنان عزت و سربلندی است و باعث تقویت ایمان و مقامات آنان میشود. اگر فرمود هیچ پیامبری مانند من اذیت نشد این گرفتاری با گرفتاری اهل دنیا فرق دارد.
عظمت امام حسین(ع)
هادوی تهرانی عنوان کرد: اگر در خاک کربلا شفاست و دعا در زیر قبه اش مقبول است به خاطر آن گرفتاریهایی است که در روز کربلا به آن مبتلا شدند. دستگاه امام حسین(ع) دستگاه عجیب با آثار عجیبی است و دست امام در آن عالم بسیار گستردهتر از دستهای دیگر است.
وی افزود: سرنوشت کسانی که در وقوع قیامت تردید دارند گرفتاری در عذاب الیمی است که خودشان آن را دو دستی تحویل دادهاند و این مجازات اثر طبیعی اعمال آنها و نتیجه سرکشی و توجیه کارهایشان است.
هادوی تهرانی بیان کرد: حیف نیست در ماه رمضان با این خدای مهربان آشتی نکنیم و اینقدر ما را بخواند و ما لبیک نگوییم؛ لبیک فقط برای حج نیست و دائما ما را فرا می خوانند بنابراین حیف نیست در کارهای خود تجدید نظر نکنیم.
استاد حوزه تاکید کرد: تدین فقط خواندن دهها رکعت نماز نیست برخی از ما راه را گم کردهایم و فکر میکنیم چون نماز میخوانیم حق داریم حق مردم را هر طوری که میخواهیم ضایع کنیم، هر کسی در موقعیت خودش، یک بقال در کاسبی، یک مدیر اداره و معاون وزیر و وزیر و رئیس جمهور در موقعیت خودش؛ فکر می کنیم چون نماز میخوانیم همه این حقوق ضایع شده حق ماست در حالی که کسانی که حق خدا و مردم را رعایت نمیکنند گرفتار خزی در دنیا و عذاب الیم در آخرت خواهند شد.
وی تاکید کرد: ماه رمضان ماه تجدید نظر در گفتار و روش و منش و زندگی و ماه آشتی کردن با خداوند است و باید از این فرصت بهره لازم را ببریم.