آیا روایت : « : إمامان عادلان قاسطان » از قول امام صادق علیه السلام در باره عمر و ابو بکر صحت دارد
آیا روایت : « : إمامان عادلان قاسطان » از قول امام صادق علیه السلام در باره عمر و ابو بکر صحت دارد ؟
و جاء عن الإمام السادس جعفر الصادق (ع) انه سئل عن أبی بکر وعمر رضی الله عنهما ففی الخبر " ان رجلاً سأل الإمام الصادق (ع) ، فقال : یا ابن رسول الله ! ما تقول فی حق أبی بکر و عمر ؟ فقال (ع) : إمامان عادلان قاسطان ، کانا علی الحق ، وماتا علیه ، فعلیهما رحمة الله یوم القیامة "
شخصی از امام صادق(ع) سؤال کرد : نظر شما در باره ابوبکر و عمر چیست ؟ فرمود : دو امام عادل و بر حق بودند و بر همین روش هم مردند
إحقاق الحق للشوشتری 1/16
پاسخ :
اوّلاً : این روایت که در برخی از کتاب ها ؛ همانند :
الصراط المستقیم - علی بن یونس العاملی - ج 3 - ص 73 و شرح إحقاق الحق - السید المرعشی - ج 1 - ص 69 - 70 و الصوارم المهرقة - الشهید نور الله التستری - ص 155 و... نقل شده است ، هیچ سندی ندارد و روایت بدون سند به درد استدلال نمی خورد .
و ما معتقد هستیم که این روایات صحت ندارد و از ساخته های دودمان بنی امیه است که می خواستند ائمه شیعه را در میان مردم دو چهره نشان دهند .
ثانیاً : مستدل اول حدیث را نقل نکرده است ؛ زیرا در همان منبع مورد نقل (احقاق الحق: 1/69) شروع حدیث این چنین است که:
روی أنّه سأل رجل من المخالفین عن الإمام الصادق(ع) وقال:...
جناب نویسنده ، جمله رجل من المخالفین را حذف کرده است ، چرا ؟ دلیل آن روشن است ؛ زیرا مخالف از اصطلاحات حدیثی وروایی است و به معنای سنّی مذهب است .
ثالثا : باز هم نویسنده ادامه روایت را نقل نکرده است . ادامه روایت این است :
فلمّا انصرف الناس قال له رجل من خاصّته: یا ابن رسول اللّه (ص) لقد تعجّبت ممّا قلت فی حقّ أبی بکر وعمر، فقال: نعم، هما إماما أهل النار، کما قال اللّه سبحانه ـ
آن دو نفر امام هستند، امّا امام و پیشوای دوزخیان و اهل آتش، خداوند می فرماید:
و جعلناهم أئمّة یدعون إلی النار (قصص: 41)،
و اینکه گفتم: قاسطان، منظورم تفسیر این آیه است:
و أمّا القاسطون فکانوا لجهنّم حطباً. (جن: 15)
و اگر گفتم: عادلان، به این جهت است که آن دو نفر از حق روی گردانده و با آن مخالفت کرده اند، و در حقیقت تفسیر این آیه است:
ثمّ الذی کفروا بربّهم یعدلون (انعام: 1).
و مقصودم از: کانا علی الحق، به معنای مخالفت آن دو با حق و قیام علیه حق است که مراد أمیر المؤمنین (ع) است.
و مقصود از:
کانا علی الحق، وماتا علیه
این است که آن دو نفر با بر ضد حق بودند و
فعلیهما رحمة اللّه ،
رحمت الله (رسول خدا ) بر ضد آنان است .
فإنّه کان رحمة للعالمین .
موفق باشید