مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی

آیا روایت : « : إمامان عادلان قاسطان » از قول امام صادق علیه السلام در باره عمر و ابو بکر صحت دارد ؟

و جاء عن الإمام السادس جعفر الصادق (ع) انه سئل عن أبی بکر وعمر رضی الله عنهما ففی الخبر " ان رجلاً سأل الإمام الصادق (ع) ، فقال : یا ابن رسول الله ! ما تقول فی حق أبی بکر و عمر ؟ فقال (ع) : إمامان عادلان قاسطان ، کانا علی الحق ، وماتا علیه ، فعلیهما رحمة الله یوم القیامة "

شخصی از امام صادق(ع) سؤال کرد : نظر شما در باره ابوبکر و عمر چیست ؟ فرمود : دو امام عادل و بر حق بودند و بر همین روش هم مردند

إحقاق الحق للشوشتری 1/16

پاسخ :

اوّلاً : این روایت که در برخی از کتاب ها ؛ همانند :

الصراط المستقیم - علی بن یونس العاملی - ج 3 - ص 73 و شرح إحقاق الحق - السید المرعشی - ج 1 - ص 69 - 70 و الصوارم المهرقة - الشهید نور الله التستری - ص 155 و... نقل شده است ، هیچ سندی ندارد و روایت بدون سند به درد استدلال نمی خورد .

و ما معتقد هستیم که این روایات صحت ندارد و از ساخته های دودمان بنی امیه است که می خواستند ائمه شیعه را در میان مردم دو چهره نشان دهند .

ثانیاً : مستدل اول حدیث را نقل نکرده است ؛ زیرا در همان منبع مورد نقل (احقاق الحق: 1/69) شروع حدیث این چنین است که:

روی أنّه سأل رجل من المخالفین عن الإمام الصادق(ع) وقال:...

جناب نویسنده ، جمله رجل من المخالفین را حذف کرده است ، چرا ؟ دلیل آن روشن است ؛ زیرا مخالف از اصطلاحات حدیثی وروایی است و به معنای سنّی مذهب است .

ثالثا : باز هم نویسنده ادامه روایت را نقل نکرده است . ادامه روایت این است :

فلمّا انصرف الناس قال له رجل من خاصّته: یا ابن رسول اللّه (ص) لقد تعجّبت ممّا قلت فی حقّ أبی بکر وعمر، فقال: نعم، هما إماما أهل النار، کما قال اللّه سبحانه ـ

آن دو نفر امام هستند، امّا امام و پیشوای دوزخیان و اهل آتش، خداوند می فرماید:

و جعلناهم أئمّة یدعون إلی النار (قصص: 41)،

و اینکه گفتم: قاسطان، منظورم تفسیر این آیه است:

و أمّا القاسطون فکانوا لجهنّم حطباً. (جن: 15)

و اگر گفتم: عادلان، به این جهت است که آن دو نفر از حق روی گردانده و با آن مخالفت کرده اند، و در حقیقت تفسیر این آیه است:

ثمّ الذی کفروا بربّهم یعدلون (انعام: 1).

و مقصودم از: کانا علی الحق، به معنای مخالفت آن دو با حق و قیام علیه حق است که مراد أمیر المؤمنین (ع) است.

و مقصود از:

کانا علی الحق، وماتا علیه

این است که آن دو نفر با بر ضد حق بودند و

فعلیهما رحمة اللّه ،

رحمت الله (رسول خدا ) بر ضد آنان است .

فإنّه کان رحمة للعالمین .

موفق باشید

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۱۰
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی