به عمل کار برآید به سخندانی نیست
دانشمندان یهود، قبل از بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، مردم را به ایمان آوردن به آن حضرت دعوت می کردند و بشارت ظهور حضرت را می دادند، امّا هنگام ظهور، خودشان ایمان نیاوردند و حتّی بعضی از آنان به بستگان خود که اسلام آورده بودند، توصیه می کردند که مسلمان بمانند، ولی خودشان اسلام نمی آوردند. در روایات آمده است: دانشمندی که دیگران را به بهشت دعوت کند، ولی خودش اهل جهنّم باشد، بزرگترین وسخت ترین حسرت ها را خواهد داشت.
آیه
أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ [1]
ترجمه
آیا مردم را به نیکی دعوت کرده و خودتان را فراموش می نمایید؟ با اینکه شما کتاب(آسمانی) را می خوانید، آیا هیچ فکر نمی کنید؟
نکته ها
دانشمندان یهود، قبل از بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، مردم را به ایمان آوردن به آن حضرت دعوت می کردند و بشارت ظهور حضرت را می دادند، امّا هنگام ظهور، خودشان ایمان نیاوردند و حتّی بعضی از آنان به بستگان خود که اسلام آورده بودند، توصیه می کردند که مسلمان بمانند، ولی خودشان اسلام نمی آوردند.[2]
در روایات آمده است: دانشمندی که دیگران را به بهشت دعوت کند، ولی خودش اهل جهنّم باشد، بزرگترین وسخت ترین حسرت ها را خواهد داشت.[3]حقّ تلاوت، عمل است. امام صادق علیه السلام فرمود: «کونوا دعاة النّاس باعمالکم و لاتکونوا دعاةً بالسنتکم»[4] با اعمال خودتان مردم را دعوت کنید، نه تنها با گفتار.
از حضرت علی علیه السلام نقل شده است که فرمود: سوگند که من شما را به کاری دعوت نمی کنم، مگر آنکه خودم پیشگام باشم و از کاری نهی نمی کنم مگر آنکه خودم قبل از شما آن را ترک کرده باشم.[5]
همچنین آن حضرت فرمود: هر کس خود را امام دیگران قرار داد، ابتدا باید به تعلیم خود بپردازد.[6]امام کاظم علیه السلام فرموده اند: «طوبی للعلماء بالفعل و ویل للعلماء بالقول»[7] درود بر عالمانی که به گفته خود عمل می کنند و وای بر عالمانی که فقط حرف می زنند.
عالم بی عمل در قالب تمثیل
الف: در قرآن
عالم بی عمل، به الاغی تشبیه شده است که بار کتاب حمل می کند، ولی خود از آن بهره ای نمی برد.[8]
ب: در روایات
* رسول خدا صلی الله علیه و آله: عالم بی عمل، مثل چراغی است که خودش می سوزد، ولی نورش به مردم می رسد.[9]
* رسول خدا صلی الله علیه و آله: عالم بی عمل، چون تیرانداز بدون کمان است.[10]
* عیسی علیه السلام: عالم بی عمل، مثل چراغی است بر پشت بام که اتاق ها تاریک اند.[11]
* علی علیه السلام: عالم بی عمل، چون درخت بی ثمر وگنجی است که انفاق نشود.[12]
* امام صادق علیه السلام: موعظه ی عالم بی عمل، چون باران بر روی سنگ است که در دلها نفوذ نمی کند.[13]
ج: عالم بی عمل، در کلام اندیشمندان
گرسنه ای است روی گنج خوابیده./تشنه ای است بر کنار آب و دریا.
طبیبی است که خود از درد می نالد./بیماری است که دائماً نسخه درمان را می خواند، ولی عمل نمی کند.
/منافقی است که سخن و عملش یکی نیست./پیکری است بی روح.
پیام ها
1-آمران به معروف، باید خود عامل به معروف باشند. «تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکمْ»
2-اگر مقدّمات فراموشی را خودمان فراهم کرده باشیم، معذور نیستیم. عذر فراموشکاری پذیرفته است که بی تقصیر باشد. «تَنْسَوْنَ، تَتْلُونَ»
3-تلاوت کتاب آسمانی کافی نیست، تعقّل لازم است. «تَتْلُونَ الْکتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ»
4-خود فراموشی، نشانه ی بی خردی است. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ»
مقالات مرتبط
پی نوشت ها
[1] سوره بقرة، آیه 44
[2] نمونه، ج 1، ص 214.
[3] بحارالانوار، ج 2، ص 37.
[4] نورالثقلین، ج 1، ص 57.
[5] نهج البلاغه، خطبه 175.
[6] نهج البلاغه، حکمت 73.
[7] بحارالانوار، ج 78، ص 299.
[8] جمعه، 5.
[9] کنزالعمّال، ح 29109.
[10] بحارالانوار، ج 10، ص 100.
[11] بحارالانوار، ج 14، ص 309.
[12] غررالحکم.
[13] بحارالانوار، ج 2، ص 39.
منبع : تفسیر نور، ج 1، ص105-تفسیر نمونه، ج 1، ص 214.