مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
چهارشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۰۱ ق.ظ

چه عناصری در آموزش و مهارت ارتباط مؤثر، مهم است؟

عناصر مهارت ارتباط یاری بخش

پرسش: چه عناصری در آموزش و مهارت ارتباط مؤثر، مهم است؟
پاسخ: اگرچه نمی توان استعداد ذاتی و سهم ژنتیک در مهارت و هنر ارتباط مؤثر را نادیده گرفت، ولی اصولا بخش قابل توجهی از مهارت ها و هنرهای ارتباط مؤثر، اکتسابی و آموزشی است که با تمرین، پشتکار و مشاهده، مطالعه و تجربه کردن حاصل می شود. ارتباط مؤثر نظیر کشاورزی و باغبانی است؛ برای کاشت، داشت و برداشت میوه و محصول، لازم است شرایط مکانی، اقلیمی، بذر مرغوب، مراقبت های انسانی، تقویت زمین، آبیاری متناسب با نیاز، ازبین بردن علف های هرز و آفات مادی و معنوی، و...رعایت شود، وگرنه به جز خستگی، اتلاف انرژی و وقت، هزینه های مالی ثمری برداشت نخواهیم کرد.
همان گونه که ....
- کشاورز و باغبان برای بهره بری بیشتر، زمین را تقویت می کنند و علف های هرز و آفات را از بین می برند، در ارتباط، نیز صرف آشنایی با نکات و مطالعة علومی که از آن یاد شد، قدرت بخش است، چرا که گفته اند: «توانا بود هر که دانا بود،» ولی برای بهره بری از فواید بیشتر، تمرین، شرکت در کلاس های مهارت های ارتباطی و الگوگیری از افراد موفق( مشاهده رفتار عینی، دیدن فیلم و..)، مطالعه و.. توصیه می شود.
کاشتن نهال به تنهایی کافی نیست، مراقب مستمر از آنها نیز لازم و ضروری است، در ارتباط هم صرف ایجاد ارتباط، نیمی از راه است و مراقبت دائم از ارتباط ایجاد شده بقیه آن. برای داشتن زندگی شیرین، ارزش دارد که زحمت بکشیم و از روابط مان نگهداری و مراقبت کنیم و به ¬راحتی خویشان و دوستان را از دست ندهیم، چون گل بی¬ خار خدا است و ارتباط اجتماعی مانند غذا برای ما لازم است.
نبینى باغبان چون گل بکارد**چه مایه غم خورد تا گل بر آرد
به روز و شب بود بى صبر و بى خواب**گهى پیراید او را گه دهد آب
گهى از بهر او خوابش رمیده**گهى خارش به دست اندر خلیده
به امید آن همه تیمار بیند**که تا روزى بر و گل بار بیند
همچنین برای چیدن محصولات پربار و شیرین از باغ روابط انسانی در خانواده، محل کار یا تحصیل، 15عنصر مهم را باید در ضمن آشنایی با علومی رعایت کنیم که عبارتند از:
1- خودشناسی و مخاطب ¬شناسی(آشنایی با تحولات، اصول و ابعاد زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی رشد، آشنایی روان شناسی شخصیت، آشنایی با روان شناسی روابط انسانی و اجتماعی، آگاهی از روان شناسی زن و مرد، روان شناسی تفاوت های فردی)،
2- خداشناسی( خودشناسی مقدمة خداشناسی است)،
3- هنر و مهارت هوش هیجانی(هوش هیجانی= هوش درون فردی + هوش بین فردی.
4- هوش هیجان چهار مؤلفه بخش اصلی دارد: الف)- شناسایی هیجان های خود، ب)-مدیریت هیجان ها با روش توقف ذهنی، تمرین آرام سازی خود، تصویرسازی و...، ج)- شناسایی هیجان های دیگران با نگاه در آیینه هیجان های خود، د) بیان و ابراز قاطعانه هیجانات (نه کمرویی، نه پرخاشگری)؛
5- زمان و مکان ¬شناسی (بافت و زمینه شناسی و توجه به مقتضای حال و مقام و مقال)،
6- زبان و واژه ¬شناسی (آشنایی با علوم بلاغیِ معانی، بیان و بدیع؛ آشنایی علم برنامه ریزی عصبی کلامی، توجه به قدرت کلمات، و..)،
7- ابزارشناسی (آشنایی با ابزار انتقال پیام دیداری، نوشتاری، شنیداری، گفتاری، لمسی، ترکیبی)،
8- پیام و محتوا شناسی( دینی، سیاسی، تربیتی، اخلاقی، پزشکی، اجتماعی، اقتصادی، روان شناختی و...)،
9- شیوه تبادل پیام¬ شناسی(چهره به چهره، غیرحضوری، واقعی یا مجازی، و..)،
10- نیاز¬شناسی (نیازهای زیستی و فیزیکی مانند غذا، خواب، مسکن، پوشاک و جنسی؛ نیازهای ثانویه مانند حرمت خود، نیاز به ایمنی، پیوند اجتماعی، تبادل عاطفی یعنی دوست داشتن و دوست داشته شدن، مقبولیت و تأیید اجتماعی، یافتن فلسفه و معنای زندگی، نیاز به معنویت، نیاز به خودشکوفایی)،
11- ارتباط ¬شناسی (آشنایی با انواع ارتباط: ارتباط کلامی و غیرکلامی، زبان بدن، زبان لحن)،
12- عوامل معنوی شناسی (اثر دعا، گناه، توسل، جن، شیطان، ایمان و عمل نیکو و..)،
13- فنون شناسی ( استفاده از فنون یاری بخش مانند اصالت، همدلی، پذیرش مثبت نا مشروط، مشخص بودن حالات، راز داری،
تذکر:
اصالت: خلوص و اجتناب از رفتار تصنعی، تظاهر، نقش و فیلم بازی کردن
همدلی: یعنی دیدن زندگی و حوادث از منظر طرف مقابل
پذیرش مثبت نا مشروط: از پذیرش مثبت نامشروط دو تفسیر می توان کرد: الف) قضاوت نکردن دربارة رفتار او؛ ب) پذیرش یک انسان به عنوان موجودی ارزشمند و بااهمیت و دارای شأن.
مشخص بودن حالات: یعنی ابراز احساسات و تجارب خاص، به شکل روان و مستقیم و کامل، بدون در نظر گرفتن محتوای هیجانی آنها.
14- هدف شناسی(افرادی که می خواهند سفری مهم و معنوی مانند حج بروند با همه خداحافظی می کنند و حلالیت می طلبند، ما هم باید اگر باور کنیم هدف از آفرینش بندگی خدا است، از خداییم و به او برمی گردیم و زمان بازگشت مان مشخص نیست، بسیاری از اختلافات رفع می شود).
15- ارزیابی و پیامد¬شناسی،(مشاهده و ارزیابی ارتباط برای شناسایی آسیب ها و قوت ها)
16- مراقبت شناسی(آفت و آسیب¬ شناسی و آسیب زدایی،کمک از نقاط قوت، تمرکز براشتراکات و استمرار و حفظ ارتباط ایجادشده). [5]

پی نوشت :
محمدحسین قدیری، عناصر مهارت ارتباط یاری بخش،

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۱۲
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی