مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
چهارشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۰۹ ق.ظ

مراتب و درجات اهل نماز

بعضی نماز را با خشوع می خوانند: «والذینهم فی صلوتهم خاشعون»[1] خشوع، ادب جسمی و روحی است.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله دید که شخصی در حال نماز با ریش خود بازی می کند، فرمودند: اگر او روح خشوع داشت، هرگز این کار را نمی کرد. [2]

بعضی نسبت به نماز مراقبند: «و هم علی صلوتهم یحافظون»[3]

بعضی کار را به خاطر نماز رها می کنند: «رجال لا تلهیهم تجارة ولا بیع عن ذکر اللَّه»[4] نه تجارت دائمی و نه بیع موقّت، مانع آنها از ذکر خدا نیست.

بعضی با نشاط به سوی نماز حرکت می کنند: «فاسعوا الی ذکراللَّه»[5]

بعضی بهترین لباس را برای نماز می پوشند: «خذوا زینتکم عند کل مسجد»[6]

بعضی عشق ثابتی نسبت به نماز دارند: «الذینهم علی صلوتهم دائمون»[7]

امام باقر علیه السلام فرمود: مراد دوام بر نمازهای مستحبّی است.

چنانکه مراد از «علی صلاتهم یحافظون»[8] حفاظت بر نمازهای واجب است که با شرائط انجام گیرد.

بعضی برای نماز سحرخیزی دارند: «فتهجّد به نافلة لک»[9]

در این آیه، خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است که: پاسی از شب را از خواب برخیز وقرآن بخوان. مفسّران اسلامی این تعبیر را اشاره به نماز شب دانسته اند.

بعضی شب را با نماز، صبح می کنند: «یبیتون لربهم سجداً و قیاما»[10]

و بعضی سجده ای همراه با اشک دارند: «سجداً و بکیاً»[11]

پی نوشت ها

[1] . مؤمنون، 2

[2] . تفسیر صافى‏

[3] . انعام، 92؛ معارج، 34

[4] . نور، 37

[5] . جمعه، 9

[6] . اعراف، 31

[7] . معارج، 23

[8] . معارج، 34

[9] . اسراء، 79

[10] . فرقان، 64

[11] . مریم، 58

بعضی نماز را با خشوع می خوانند: «والذینهم فی صلوتهم خاشعون»[1] خشوع، ادب جسمی و روحی است.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله دید که شخصی در حال نماز با ریش خود بازی می کند، فرمودند: اگر او روح خشوع داشت، هرگز این کار را نمی کرد. [2]

بعضی نسبت به نماز مراقبند: «و هم علی صلوتهم یحافظون»[3]

بعضی کار را به خاطر نماز رها می کنند: «رجال لا تلهیهم تجارة ولا بیع عن ذکر اللَّه»[4] نه تجارت دائمی و نه بیع موقّت، مانع آنها از ذکر خدا نیست.

بعضی با نشاط به سوی نماز حرکت می کنند: «فاسعوا الی ذکراللَّه»[5]

بعضی بهترین لباس را برای نماز می پوشند: «خذوا زینتکم عند کل مسجد»[6]

بعضی عشق ثابتی نسبت به نماز دارند: «الذینهم علی صلوتهم دائمون»[7]

امام باقر علیه السلام فرمود: مراد دوام بر نمازهای مستحبّی است.

چنانکه مراد از «علی صلاتهم یحافظون»[8] حفاظت بر نمازهای واجب است که با شرائط انجام گیرد.

بعضی برای نماز سحرخیزی دارند: «فتهجّد به نافلة لک»[9]

در این آیه، خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است که: پاسی از شب را از خواب برخیز وقرآن بخوان. مفسّران اسلامی این تعبیر را اشاره به نماز شب دانسته اند.

بعضی شب را با نماز، صبح می کنند: «یبیتون لربهم سجداً و قیاما»[10]

و بعضی سجده ای همراه با اشک دارند: «سجداً و بکیاً»[11]

پی نوشت ها

[1] . مؤمنون، 2

[2] . تفسیر صافى‏

[3] . انعام، 92؛ معارج، 34

[4] . نور، 37

[5] . جمعه، 9

[6] . اعراف، 31

[7] . معارج، 23

[8] . معارج، 34

[9] . اسراء، 79

[10] . فرقان، 64

[11] . مریم، 58

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۱۹
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی