مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۰۸:۱۱ ق.ظ

سکوت پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله

نتیجه تصویری برای نام پیامبر متحرک

از سکوتهای پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله در زندگی خویش و در قبال امور چه معانی را می توان استفاده نمود؟

سید الشهدا علیه السّلام می فرماید: [از پدرم ] درباره سکوت آن حضرت پرسیدم، فرمود: سکوت رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله چهار جور بود: 1- حلم 2- حذر 3- تقدیر 4- تفکر.

سکوتش از حلم و صبر این بود که هیچ چیز آن حضرت را به خشم در نمی آورد و از جای نمی کند، و سکوتش از حذر در چهار مورد بود:

1- در جایی که می خواست وجهه نیکو و پسندیده کار را پیدا کند تا مردم نیز در آن کار به وی اقتدا نمایند.

2- در جایی که حرف زدن قبیح بود و می خواست بطرف یاد دهد تا او نیز از آن خودداری کند.

3- در جایی که می خواست درباره صلاح امتش مطالعه و فکر کند.

4- در مواردی که می خواست دست به کاری زند که خیر دنیا و آخرتش در آن بود.

و سکوتش از تقدیر این بود که می خواست همه مردم را به یک چشم دیده و به گفتار همه به یک نحو استماع فرماید. و اما سکوتش در تفکر عبارت بود از تفکر در اینکه چه چیزی باقی است و چه چیزی فانی است. [1][2]

پی نوشت ها

[1]  المیزان؛ ج 6 ص 437.( به نقل از معانى الاخبار ط انتشارات اسلامى، ص 79 ح 1)

[2] شمس، مراد على، با علامه در المیزان از منظر پرسش و پاسخ، 2جلد، اسوه - ایران - قم، چاپ: 1، 1384 ه.ش

منبع : با علامه - سید محمد حسین طباطبایی (ره) - در المیزان؛ ج 1؛ ص826، شمس، مراد على‏                     

از سکوتهای پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله در زندگی خویش و در قبال امور چه معانی را می توان استفاده نمود؟

سید الشهدا علیه السّلام می فرماید: [از پدرم ] درباره سکوت آن حضرت پرسیدم، فرمود: سکوت رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله چهار جور بود: 1- حلم 2- حذر 3- تقدیر 4- تفکر.

سکوتش از حلم و صبر این بود که هیچ چیز آن حضرت را به خشم در نمی آورد و از جای نمی کند، و سکوتش از حذر در چهار مورد بود:

1- در جایی که می خواست وجهه نیکو و پسندیده کار را پیدا کند تا مردم نیز در آن کار به وی اقتدا نمایند.

2- در جایی که حرف زدن قبیح بود و می خواست بطرف یاد دهد تا او نیز از آن خودداری کند.

3- در جایی که می خواست درباره صلاح امتش مطالعه و فکر کند.

4- در مواردی که می خواست دست به کاری زند که خیر دنیا و آخرتش در آن بود.

و سکوتش از تقدیر این بود که می خواست همه مردم را به یک چشم دیده و به گفتار همه به یک نحو استماع فرماید. و اما سکوتش در تفکر عبارت بود از تفکر در اینکه چه چیزی باقی است و چه چیزی فانی است. [1][2]

پی نوشت ها

[1]  المیزان؛ ج 6 ص 437.( به نقل از معانى الاخبار ط انتشارات اسلامى، ص 79 ح 1)

[2] شمس، مراد على، با علامه در المیزان از منظر پرسش و پاسخ، 2جلد، اسوه - ایران - قم، چاپ: 1، 1384 ه.ش

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۲۳
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی