آیا ولادت حضرت علی (ع) در خانه خدا واقع شده است؟
آیا ولادت حضرت علی(ع) در کعبه واقع شده است؟
یکی از خصوصیاتی که حضرت علی (ع) به آن ممتاز گشته است، محل و مکان ولادت ایشان است که هیچ مخلوقی از آدم تا خاتم به آن ممتاز نگشته است.
هنگام ولادت حضرت عیسی (ع)، مریم (س) در بیت المقدس بود که ندایی غیبی او را مأمور ساخت تا از مسجد خارج شود: «أُخْرُجِی عَنِ الْبَیت فَإِن هَذِهِ بَیتُ الْعِبَادَهِ لاَبَیتُ الْوِلادَهِ»(1) از بیت المقدس بیرون برو که این جا خانه عبادت است، نه مکان ولادت. ولی زمانی که ولادت با سعادت علی (ع) نزدیک شد، مادرش فاطمه بنت اسد به داخل خانه خدا دعوت شد.(2)
فاطمه بنت اسد در کنار کعبه مشغول دعا شد و از خداوند خواست تا درد زایمان را بر آو آسان گرداند، که یک باره دیوار خانه کعبه شکافته شد و ندایی برخاست: «یا فَاطِمَهَ أُدْخُلِی الْبَیتَ» ای فاطمه، به خانه داخل شو. فاطمه داخل خانه شد و دیوار به حالت اولیه برگشت و موجب تعجب همگان گردید.
فاطمه بنت اسد، سه روز در اندرون کعبه ماند. اهل مکه از روی تعجب و حیرت در کوچه ها و بازارها این قصه را نقل می کردند تا روز چهارم رسید. پس همان جایی که قبلاً شکافته شده بود، دوباره شکافته شد و فاطمه بنت اسد در حالی از خانه خدا بیرون آمد که فرزندش علی بن ابی طالب را در آغوش خویش داشت....(3)
ولادت حضرت علی (ع) را در خانه کعبه، عموم محدثان و مورخان شیعه و دانشمندان علم انساب در کتاب های خود نقل کرده اند. در میان دانشمندان اهل تسنن نیز گروه بسیاری به این حقیقت تصریح کرده و آن را یک فضیلت بی نظیر خوانده اند.(4) حاکم در مستدرک می گوید: «ولادت علی (ع) در کعبه به طور تواتر به ما رسیده و کسی پیش از او یا بعد از او در کعبه متولد نشده است».(5)
شبلنجی در نورالابصار از ابن صباغ نیز نقل می کند که حضرت علی (ع) در مکه داخل بیت الحرام متولد شد و آن گاه می گوید: «وَ لَمْ یولَد فِی البَیتِ الحَرامِ قَبلَهُ أَحد سِواهُ»(6) قبل از حضرت علی (ع)، احدی غیر از او در خانه کعبه متولد نشد.
به نقل از مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی
1.الامام علی، احمد الرحمانی الهمدانی، ص 366، ح 18، (المنیر للطباعه و النشر، تهران، 1417 ه ق) اللمعه البیضاء فی شرح خطبه الزهرا، محمد علی بن احمد القراچه داغی، التبریزی الانصاری، ص 221، (دفتر نشر الهادی، قم، 1418 ه ق).
2.بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 35، ص 23، ح 17، (مؤسسه الوفا، بیروت) روضه الواعظین، محمد بن حسن فتال نیشابوری، ص 81، (انتشارات رضی، قم).
3.ر. ک: منتهی الامال، شیخ عباس قمی، ج 1، ص 274- 273، باب سوم، فصل اول (ولادت)، (مؤسسه انتشارات هجرت، قم).
4.فروغ ولایت، استاد جعفر سبحانی، ص 16- 15، بخش اول، (مؤسسه امام صادق (ع)، 1374 ه ش).
5.مستدرک، حاکم نیشابوری، ج 3، ص 483، (دارالمعرفه، بیروت).
6.نورالابصار، شبلنجی، ص 85، نشر دارالکتب العلمیه، بیروت.