مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
يكشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۲۵ ب.ظ

آیا فقط روزه بر شما واجب است؟

آیه:

یأَیها الَّذِینَ ءَامَنُوا کتِبَ عَلَیکمُ الصِّیامُ کمَا کتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکمْ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ [1]

ترجمه:

ای کسانی که ایمان آورده اید! روزه بر شما مقرر شده، همان گونه که بر کسانی که پیش از شما بودند مقرر شد؛ تا شاید شما [خودتان را] حفظ کنید.

نکته ها و اشاره ها:

1.فرمان روزه [2] هم چون دستور جهاد و پرداخت زکات، در سال دوم هجری و در مدینه صادر شد. «1» و مسلمانان موظف شدند که از بامداد تا شامگاه روزهای ماه مبارک رمضان از خوردن و آشامیدن و برخی کارهای دیگر پرهیز کنند.

2.روزه در ابعاد گوناگون آثار مفید مادی و معنوی فراوانی در وجود انسان به جای می گذارد که برخی از آنها عبارت اند از:

الف) بُعد اخلاقی که همان تلطیف روح و قوت اراده و تعدیل غرایز انسان است و در حقیقت بزرگ ترین فلسفه ی روزه همین اثر روحانی و معنوی آن است.

ب) اثر اجتماعی که همان درس مساوات و برابری افراد اجتماع است.

ثروتمندان جامعه با روزه گرفتن طعم گرسنگی و تشنگی را می چشند و وضع گرسنگان و محرومان جامعه را حس می کنند.

 مسلم کسی را بود روزه داشت که درمانده ای را دهد نان چاشت

 وگرنه چه حاجت که زحمت بری زخود بازگیری و هم خود خوری

ج) تأثیرات بهداشتی و درمانی روزه، در علوم پزشکی امروز به اثبات رسیده است و بسیاری از پزشکان به آن اشاره کرده اند. عامل بسیاری از بیماری ها، زیاده روی در خوردن غذاها و باقی ماندن مواد اضافی در بدن است و روزه وسیله ی خانه تکانی بدن و استراحت دادن دستگاه گوارش است و سبب رفع این عوارض می شود.

3.همان طور که در آیه اشاره شده، روزه در امت های قبل از اسلام، مثل یهودیان و مسیحیان، بوده و در تورات و انجیل فعلی نیز به روزه اشاره شده است[3] هر چند کمیت و کیفیت روزه گرفتن در میان امت ها متفاوت است.

تذکر: این نکته که در امت های پیش هم این دستور وجود داشته است و مخصوص شما مسلمانان نیست، یکی از شیوه های تبلیغی است و موجب می شود دستورات مشکل، آسان جلوه کنند و علاوه براین، نوعی «تسهیل اجتماعی» است که فرد خود را در انجام وظیفه در میان افراد بی شمار مشاهده می کند و این تأثیر مثبت روان شناختی بر او دارد.

4.روزه در میان عبادات اسلامی اهمیت زیادی دارد و در روایتی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله حکایت شده که

برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدن، روزه است.[4]

و در حدیث دیگری نیز آمده است:

روزه سپری در برابر آتش است.[5]

5.معیار روزه ی واقعی:

امام خمینی رحمه الله در این باره می فرمایند:

اگر با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییری پدید نیامد و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نکرد، معلوم می شود روزه ای که از شما خواسته اند محقق نشده است، آنچه انجام داده اید روزه ی عامه و حیوانی بوده است.

... تصمیم بگیرید در این سی روز ماه مبارک رمضان مراقب زبان، چشم، گوش و همه ی اعضا و جوارح خود باشید. «3»

آموزه ها و پیام ها:

1.روزه گرفتن ریشه در ایمان شما دارد و زمینه ساز تقوامداری شماست.

2.به پیشینه ی تاریخی روزه در ملت های گذشته توجه کنید (و به اهمیت آن پی ببرید).

3.اگر می خواهید خود نگه دار و پارسا شوید، روزه بگیرید.

پی نوشت:

[1] سوره بقره، آیه 183

[2] واژه‏ى« صیام و صوم» به معناى« امساک و خوددارى از انجام کارى»( مثل خوردن یاگفتن یا رفتن) است و در شریعت به معناى« خوددارى از خوردن و آشامیدن از اذان صبح تا مغرب» است.

[3] ر. ک: قاموس کتاب مقدس، ص 427 و نیز تورات، سفر تثنیه، باب 9، ش 9 و انجیل متى، باب 4، ش 1- 2.

[4]  ر. ک: بحارالانوار، ج 69، ص 380.

[5] همان، ص 256.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۰۷
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی