مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
يكشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۷:۳۱ ق.ظ

چرا به تعقیبات نماز بی تفاوتیم؟؟

نماز

اهمیت تعقیبات نماز

نماز، حضور در پیشگاه خداوند و شرکت در ضیافتى معنوى است که وى، بندگان را به آن فرا خوانده است.

همچنان که حضور در یک میهمانى، مقدّمات و آدابى دارد و نسبت به مهمان، استقبال و بدرقه به عمل مى‏آید و مهمان هر چه عزیزتر باشد، مراسم پیشواز و بدرقه، با شکوهتر صورت مى‏پذیرد، اداى فریضه الهى نیز چنین است.

پیشوایان معصوم ما علیهم السلام پیش از فرا رسیدن وقت نماز، خود را مهیّاى آن مى‏ساختند و پس از نماز نیز، مدّت‏ها به تعقیب نماز مى‏پرداختند و دل از یاد خدا نمى‏کندند و لب از ثناى او نمى‏بستند و چهره از قبله برنمى‏تافتند.

اذان و اقامه، نوعى استقبال از نماز است و تعقیبات، بدرقه آن.

 به طور مسلم بى اعتنایى به تعقیبات و دعاهاى پس از نماز، نشان بى علاقگى به خود نماز است، آنگونه که در روایات، نسبت به زودتر رفتن به مسجد و انتظار شروع نماز را کشیدن، تشویق و سفارش شده و منتظر نماز را، «مهمان خدا» گفته‏اند. (مستدرک الوسائل، ج 1، ص 336)  و به‏ انجام مستحبات و دعاهای پس از اتمام نماز نیز سفارش شده است.

اینک به ذکر برخى از مسائل مربوط به تعقیبات مى‏پردازیم:

امام صادق علیه السلام مى‏فرمایند: همین که از نماز واجب فارغ شدى، به دعا و تعقیب نماز مشغول باش. (مستدرک الوسائل، ج 1، ص 336)

و مى‏فرمایند: دعا پس از نماز صبح و ظهر و مغرب، مستجاب مى‏شود. (مستدرک الوسائل، ج 1، ص 336)

رسول خدا صلى الله علیه و آله مى‏فرمایند:

«التعقیبُ بَعْدَ صَلاةِ الفجرِ ابْلَغُ فىِ طَلَب الرِزّقِ» (مستدرک الوسائل، ج 1، ص 336)

 دعاى پس از نماز صبح، براى زندگى و جلب رزقِ، مؤثّرتر است.

یکى دیگر از تعقیبات نماز، تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام است. (34 مرتبه الله اکبر، 33 مرتبه الحمدللّه و 33 مرتبه سبحان اللّه پس از هر نماز) این تسبیحات را رسول خدا صلى الله علیه و آله به دخترش فاطمه علیها السلام تعلیم داد و بر گفتن آن، بسیار سفارش شده است و پاداش بسیار دارد

درود و نفرین‏

از جمله کارهاى تعقیباتى، درود و صلوات فرستادن بر نیکان و زبده‏هاى کمال بشَرى، و لعن و نفرین بر مظاهر شرک و پلیدى و سردمدارانِ کفر و ستم است.

در آنچه به عنوان دعاهاى تعقیب آمده، هم به موارد متعدّدى از «صلوات» برمى‏خوریم، همه به مواردى از لعن و این، گوشه‏اى از تولى‏ و تبرى‏ در یک مکتب زنده و جهت دار است.

صلوات‏ها، که نقل شده به جاى خود، حتى در نمونه‏هاى فراوانى، خود «اللّهم صلّ على محمّد و آل محمّد»، به عنوان یکى از تعقیبات نمازها بیان شده است.

 

امّا در مورد لعن:

امام باقر علیه السلام مى‏فرماید: «اذِا انْحَرَفْتَ عَنْ صَلاةٍ مَکتوبةٍ فلا تَنْحَرِفْ الا بِانْصرافِ لَعْنِ بَنى امیّةَ» (وافى، ج 2، ص 121)

 هر گاه نماز واجب را تمام کردى، جز با لعن بنى امیّه، از جاى خود حرکت نکن.

چرا که آن دودمان ننگین و تبهکار، نمونه طاغوت‏ها و از بارزترین چهره‏هاى مخالفت با خطّ رهبران معصوم و آل پیامبر علیهم السلام بودند و مستحقّ هر گونه نفرت و نفرین!

امام صادق علیه السلام در پى هر نماز، به چهار مرد و چهار زن (که از دشمنان سرسخت مقام امامت بودند) لعن و نفرین مى‏کرد. (وسائل‏الشیعه، ج 4، ص 1037)

چه زیباست اسلامى که در کنار برنامه‏هاى عبادى و الهى خویش، بیزارى از ستمگران و مفسدان و طاغوت‏ها را هم جزء برنامه‏هاى خود، ساخته و نماز و عبادات و حجّ آن، همراه با برائت و اعلام تنفّر از کفّار و مشرکان و منافقان است. (در اینجا بجاست که یاد کنیم از 400 شهید مظلوم ایران که، در ایّام حج، در جمعه‏خونین مکّه، در حالى که فریاد برائت از کفار و طواغیت و مستکبران جهانى بر لب داشتند و «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» مى‏گفتند، آماج گلوله‏هاى وهابیان حاکم بر حجاز قرار گرفته و مظلومانه به شهادت رسیدند (در سال 1366). زهى تأسف که اینگونه شعارها را که الهام گرفته از آیات قرآن است و دستور قرآن، به اعلام برائت و بیزارى از مشرکان در مناسک حج مى‏باشد. برخى کج فهمان، مخالف حال عبادت در حج مى‏دانستند و مخالفت مى‏کردند ...!)

پس تعقیبات نماز، برخوردار از نوعى فریاد لعنت بر دشمنان خدا و مخالفان خط رهبرى الهى است.

تسبیح

تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام‏

یکى دیگر از تعقیبات نماز، تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام است. (34 مرتبه الله اکبر، 33 مرتبه الحمدللّه و 33 مرتبه سبحان اللّه پس از هر نماز) این تسبیحات را رسول خدا صلى الله علیه و آله به دخترش فاطمه علیها السلام تعلیم داد و بر گفتن آن، بسیار سفارش شده است و پاداش بسیار دارد.

امام باقر علیه السلام مى‏فرمایند: در میان ستایش‏ها، بهتر از تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام نیست، و اگر بود،

رسول خدا صلى الله علیه و آله به فاطمه علیها السلام تعلیم مى‏داد. (وسائل‏الشیعه، ج 4، ص 1024)

در روایات متعددى، تأکید شده به همراه داشتن تسبیِح 34 دانه‏اى از خاک مقدّس امام حسین علیه السلام و ذکر گفتن با آن، ثواب زیاد دارد و حتى گرداندن آن، بدون ذکر هم ارزشمند و خوب است. (جواهر، ج 10، ص 405)

و در حدیثى است که: خود آن دانه‏ها ذکر مى‏گویند. (وسائل‏الشیعه، ج 4، ص 1033)

تربت حسین علیه السلام، یادآور حماسه‏هاى کربلا و احیاگر «فرهنگ شهادت» است و انس انسان را با رهبرى الهى، جهاد، شهادت، ایثار، سیدالشهداء، مبارزه با ستم و انتقام از ظالمان را بیشتر مى‏کند.

تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام به ترتیبى که گفته شد، حتى در کتب حدیثى اهل سنت نیز آمده، (از جمله در: صحیح مسلم، ج 1، ص 418، صحیح بخارى، ج 1، ص 110، سنن ابن‏ماجه، ج 1، ص 299)

 ولى هیچکدام نگفته‏اند که نام این تسبیحات، تسبیح حضرت زهرا علیها السلام است!!! ...

در سجده شکر، سه مرتبه «شکراً لِلّهِ» کافى است، ولى در حدیث است: اگر انسان به طولِ یک نفس «یا ربّ، یا ربّ» بگوید، خداوند به او خطاب مى‏فرماید: «لبّیک! ماحاجتک؟» حاجت تو چیست تا انجام دهم؟

سجده شکر

سپاس نعمت‏هاى حقتعالى، نشان معرفت و ادب و بندگى است. در آیات و روایات، به مسئله شکرگزارى از نعمت‏ها، بسیار سفارش شده و اینکه یاد نعمت‏ها، محبت انسان را به خدا زیاد مى‏کند و نعمتهاى الهى را مستدام و افزون مى‏گرداند. («لئن شَکَرتُم لازیدنّکم» ابراهیم، آیه 7)

گرچه شکر نعمت‏ها، از توان و طاقت بشر بیرون است، ولى انسان باید هر قدر که مى‏تواند، سپاسگزار احسان و نعمت و نیکى پروردگار باشد. یکى از شکلهاى شکر، سجده بر خاک کردن و پیشانى بر خاک نهادن در برابر خداوند و شکر گفتن اوست.

و «سجده شکر» یکى از تعقیبات نماز به حساب آمده است. (بحارالانوار، ج 83، ص 194)

مرحوم علامه مجلسى، تمام جلد 83 بحارالانوار را (جز چند صفحه آخر) به روایات تعقیبات نماز اختصاص داده و 63 حدیث، پیرامون سجده شکر، از ائمه اطهار علیهم السلام نقل کرده است.

سجده بعد از نماز، شکرانه توفیق انجام نماز است.(بحارالانوار، ج 83، ص 200)

در سجده شکر، سه مرتبه «شکراً لِلّهِ» کافى است، ولى در حدیث است: اگر انسان به طولِ یک نفس «یا ربّ، یا ربّ» بگوید، خداوند به او خطاب مى‏فرماید: «لبّیک! ماحاجتک؟» حاجت تو چیست تا انجام دهم؟ (وسائل‏الشیعه، ج 4، ص 1071)

امام صادق علیه السلام فرمود: سجده شکر بعد از نماز، دلیل کامل شدن نماز و رضاى خدا و اعجاب و خوش آمدن فرشتگان است. خداوند بارها از آنان مى‏پرسد، پاداش این بنده شاکر چیست؟ مى‏گویند: رحمت تو، بهشت تو، حلّ مشکل او، و هر خیرى را که فرشتگان مى‏گویند، جوابى نمى‏شنوند، به خدا عرضه مى‏دارند: ما نمى‏دانیم پاداش این سجده چیست؟ خداوند مى‏فرماید:

همچنانکه او از من تشکر کرد، من هم از او تشکر مى‏کنم، و با این جمله به‏ فرشتگان مى‏فهماند که رضا و سپاس الهى از انسان، بالاتر از بهشت و رحمت و حلّ مشکلات است. (وسائل‏الشیعه، ج 4، ص 1071، وافى، ج 2، ص 123)

در حدیث است: خداوند به حضرت موسى فرمود: دلیل آنکه تو را به پیامبرى مبعوث کردم، سجده‏هایى بود که بعد از نماز داشتى. (بحارالانوار، ج 83، ص 200)

فرآوری: آمنه اسفندیاری


منابع:

1-      پرتوی از اسرار نماز ـ محسن قرائتی

2-      مستدرک الوسائل، ج 1

3-      وافى، ج 2

4-      وسائل‏الشیعه، ج 4

5-      بحارالانوار، ج 83

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۱۸
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی