آیا فتنه فقط باعث گرفتاری است؟؟؟
همه گرفتارى ها و گشایش ها آزمایش است .
امام صادق علیه السلام :
ما مِن قَبضٍ و لا بَسطٍ ، إلاّ و للّه ِِ فیهِ المَنُّ و الابتِلاءُ
هیچ گرفتگى و هیچ گشایشى نیست، مگر این که خدا را در آن نواختن و آزمودن است.
( التوحید : ۳۵۴/۱ )
امام صادق علیه السلام :
ما مِن قَبضٍ و لا بَسطٍ ، إلاّ و للّه ِِ فیهِ مَشِیَّةٌ و قَضاءٌ و ابتِلاءٌ .
هیچ گرفتارى و هیچ گشایشى نیست، مگر این که خدا را در آن خواست و حکم و آزمایشى است.
( بحار الأنوار : ۵/۲۱۶/۵ )
امام صادق علیه السلام :
لیسَ شیءٌ فیهِ قَبضٌ أو بَسطٌ مِمّا أمَرَ اللّه ُ بهِ أو نَهى عَنهُ ، إلاّ و فیهِ مِن اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ابتِلاءٌ و قَضاءٌ .
هیچ گرفتگى یا گشایشى در آنچه خدا بدان امر کرده یا از آن نهى نموده است صورت نگیرد، مگر این که خداوند عزّ و جلّ را از این کار آزمایش و حُکمى است.
( التوحید : ۳۵۴/۳ )
امام صادق علیه السلام :
لیسَ للعَبدِ قَبضٌ و لا بَسطٌ مِمّا أمَرَ اللّه ُ بهِ أو نَهَى اللّه ُ عَنهُ ، إلاّ و مِن اللّه ِ فیهِ ابتِلاءٌ .
در آنچه خداوند بدان امر فرموده یا از آن نهى کرده است، براى بنده هیچ گرفتگى و گشایشى صورت ندهد، مگر این که خدا را در این کار آزمایشى است .
( بحار الأنوار : ۵/۲۱۷/۷ )
آزموده شدن مردم به وسیله یکدیگر :
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :
الفَقیرُ عندَ الغَنیِّ فِتنَةٌ و الضَّعیفُ عندَ القَویِّ فِتنَةٌ ···
تهیدست براى توانگر مایه آزمایش است و ناتوان براى توانمند··· .
( کنز العمّال : ۲۵۰۶۳ )
کمک گرفتن از خدا در بعضى از فتنه ها :
امام باقر و امام صادق علیهما السلام ـ درباره آیه « پروردگارا ! ما را براى قوم ستمگر [وسیله ]آزمایش قرار مده » ( یونس : ۸۵ ) ـ فرمودند :
لا تُسَلِّطْهُم علَینا ، فَتَفتِنَهُم بنا .
براى آزمودن ستمگران، آنان را بر ما مسلّط مگردان.
( بحار الأنوار : ۵/۲۱۶/۲ )
امام صادق علیه السلام :
ما کانَ مِن ولدِ آدمَ مؤمنٌ إلاّ فَقیرا و لا کافِرٌ إلاّ غَنیّا .
حتّى جاءَ إبراهیمُ علیه السلام فقالَ :
« رَبَّنا لا تَجْعَلْنا فِتنَةً لِلَّذینَ کَفَرُوا » .
فَصَیَّرَ اللّه ُ فی هؤلاءِ أموالاً و حاجَةً و فی هؤلاءِ أموالاً و حاجَةً .
از فرزندان آدم هیچ مؤمنى نبود، مگر این که تهیدست بود و هیچ کافرى نبود ، مگر این که توانگر بود .
تا آن که ابراهیم علیه السلام آمد و عرض کرد :
« پروردگارا! ما را وسیله آزمایش براى کسانى که کافر شده اند قرار مده » .
پس خداوند در میان مؤمنان، توانگر و نیازمند قرارداد و در میان کافران نیز توانگر و تهیدست .( 4.الممتحنة : ۵. )
( الکافی : ۲/۲۶۲/۱۰- المیزان فی تفسیر القرآن : ۱۹/۲۳۳و المیزان فی تفسیر القرآن : ۱۰/۱۱۴ )
ترسناکترین فتنه ها :
امام على علیه السلام :
الوَلَهُ بالدنیا أعظَمُ فِتنَةٍ
شیفتگى به دنیا، بزرگترین فتنه است.
( غرر الحکم : ۱۲۱۰ )
الغارات : امام على علیه السلام در خطبه اى که در نهروان ایراد کرد فرمود :
أیّها الناسُ ! أمّا بعدُ ، أنا فَقَأتُ عَینَ الفِتنَةِ و لم یَکُن أحَدٌ لِیَجتَرئَ علَیها غَیری ···
فقامَ إلیهِ رجُلٌ آخَرُ فقالَ : یا أمیرَ المؤمنینَ ! حَدِّثْنا عنِ الفِتَنِ ؟
قالَ : إنَّ الفِتَنَ إذا أقبَلَت ، شَبَّهَت ، و إذا أدبَرَت، نَبَّهَت .
یُشَبِّهنَ مُقبِلاتٍ و یُعرَفنَ مُدبِراتٍ .
إنَّ الفِتَنَ تَحومُ کالرِّیاحِ یُصِبنَ بَلَدا و یُخطِئنَ اُخرى .
ألا إنّ أخوَفَ الفِتَنِ عِندی علَیکُم فِتنَةُ بَنی اُمیَّةَ .
اى مردم ! پس از حمد و ثناى الهى، این من بودم که چشم فتنه را در آوردم و جز من کسى جرأت این کار را نداشت···
مردى دیگر برخاست و عرض کرد :اى امیر مؤمنان ! از فتنه ها برایمان بگو ؟
حضرت فرمود : همانا فتنه ها هرگاه روى آورند، شبهه انگیزند و چون از میان بروند، آگاه و هشیار کنند .
وقتى مى آیند، حق و باطل را مشتبه مى سازند و وقتى مى روند، شناخته مى شوند.
فتنه ها همچون گردبادها حرکت مى کنند و [ در سر راه خود ] به شهرى برمى خورند و از شهرى نمى گذرند .
بدانید که به نظر من ، وحشتناکترین فتنه اى که بر شما مى گذرد ، فتنه بنى امیّه است.
( الغارات: ۱/۶ و ص۹ و ص۱۰، و راجع نهج البلاغة: الخطبة ۹۳ )
کسانى که از فتنه ها به سلامت مى رهند .
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :
طُوبى لِلمُخلِصینَ . اُولئکَ مَصابیحُ الهُدى تَنجَلی عَنهُم کلُّ فِتنَةٍ ظَلماءَ
خوشا به حال مخلصان . آنان چراغهاى هدایتند و هر فتنه تارى از آنها برطرف مى شود.
( الترغیب و الترهیب : ۱/۵۴/۵ )
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :
سَتَکُونُ فِتَنٌ یُصبِحُ الرجُلُ فیها مؤمِنا و یُمسِی کافِرا ،
إلاّ مَن أحیاهُ اللّه ُ تعالى بالعِلمِ .
به زودى فتنه هایى پدید خواهد آمد که بر اثر آنها انسان شب خود را با ایمان به صبح مى رساند و روزش را در حالى به شب مى رساند که کافر است ،
مگر کسى که خداوند متعال او را به دانش زنده کرده باشد.
( کنز العمّال : ۳۰۸۸۳ )
امام على علیه السلام :
اعلَمُوا أنّهُ مَن یَتَّقِ اللّه َ ، یَجعَلْ لَهُ مَخرجا مِن الفِتَنِ و نورا مِن الظُّلَمِ .
بدانید که هر کس تقواى الهى در پیش گیرد، خداوند براى او راه خروجى از فتنه ها قرار دهد و نورى در تاریکیها.
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۳ )
امام على علیه السلام :
أیُّها الناسُ! شُقُّوا أمواجَ الفِتَنِ بِسُفُنِ النجاةِ .
اى مردم! امواج فتنه ها را باکشتیهاى نجات بشکافید.
( نهج البلاغة : الخطبة ۵ )
فتنه هایى که باید آرزوى آنها را داشت .
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :
لا تَکرَهُوا الفِتنَةَ فی آخِرِ الزمانِ ؛
فإنّها تُبِیرُ المُنافِقینَ
در آخر الزمان فتنه را ناخوش نداشته باشید؛
زیرا آن فتنه ها منافقان را نابود مى سازد.
( کنز العمّال : ۳۱۱۷۰ )
امام صادق علیه السلام :
تَمَنَّوُا الفِتنَةَ ؛
ففیها هَلاکُ الجَبابِرَةِ و طَهارَةُ الأرضِ مِن الفَسَقَةِ .
آرزومند فتنه باشید؛
زیرا فتنه موجب نابودى ستمگران و پاک شدن زمین از [ لوث وجود ] فاسقان است.
( تنبیه الخواطر : ۲/۸۷ )
آدمى را همین فتنه بس !
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :
کَفى بِالمَرءِ فی دِینِهِ فِتنَةً أن یَکثُرَ خَطَؤهُ و یَنقُصَ عَمَلُهُ و تَقِلَّ حَقیقَتُهُ .
جِیفَةٌ باللَّیلِ بَطّالٌ بِالنَّهارِ . کَسولٌ هَلوعٌ رَتُوعٌ .
براى دین انسان همین فتنه بس که خطایش بسیار باشد و عملش کاستى پذیرد و حقیقتش اندک باشد.
مردارِ شب باشد و بیکاره روز . تنبل و بى حوصله و تن پرور باشد.
( کنز العمّال : ۴۳۸۳۹ )
گوناگون :
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :
لَیَغشَیَنَّ اُمَّتِی مِن بَعدی فِتَنٌ کَقِطَعِ اللیلِ المُظلِمِ .
یُصبِحُ الرجُلُ فیها مؤمِنا و یُمسِی کافِرا و یُمسِی مؤمِنا و یُصبِحُ کافِرا .
یَبیعُ أقوامٌ دِینَهُم بعَرَضٍ مِن الدنیا قَلیلٍ .
پس از من فتنه هایى همچون پاره هاى شب تار امّتم را فرا پوشاند .
چندان که آدمى بر اثر آنها شب مؤمن باشد و روز کافر . روز مؤمن باشد و شب کافر .
مردمانى دین خود را به اندک متاعى از دنیا مى فروشند.
( کنز العمّال : ۳۰۸۹۳ )
امام على علیه السلام :
دَوامُ الفِتَنِ ، مِن أعظَمِ المِحَنِ
ادامه یافتن فتنه ها، از بزرگترین رنج و محنتهاست.
( غرر الحکم : ۵۱۴۰ )
امام على علیه السلام :
قد لَعَمرِی ، یَهلِکُ فی لَهَبِ الفِتنَةِ المؤمنُ و یَسلَمُ فیها غیرُ المُسلمِ .
به جان خودم سوگند، که در لهیب فتنه مؤمن نابود مى شود و غیر مسلمان جان سالم به در مى برد.
( غرر الحکم : ۶۶۸۵ )
مَن شَبَّ نارَ الفِتنَةِ ، کانَ وَقودا لها .
هر کس آتش فتنه را برافروزد، خود آتشگیره آن شود.
(غرر الحکم : ۹۱۶۳ )
امام على علیه السلام :
لا تَقتَحِمُوا ، ما استَقبَلتُم مِن فَورِ الفِتنَةِ ، و أمِیطُوا عن سَنَنِها و خَلُّوا قَصدَ السَّبیلِ لَها .
هرگاه فتنه رو به شما آورد ، خود را در آن میفکنید و از سر راه آن کنار روید و وسط راه را برایش خالى کنید.
( غرر الحکم : ۱۰۳۷۹ )
امام على علیه السلام :
والٍ ظَلومٌ غَشومٌ ، خَیرٌ مِن فِتنَةٍ تَدُومُ .
زمامدار ستمکار و بی رحم ، بهتر از فتنه ( هرج و مرجى ) است که دائمى باشد.
(غرر الحکم : ۱۰۱۰۹ )
امام على علیه السلام ـ در نامه خود به حارث هَمْدانى ـ فرمود:
و إیّاکَ و مَقاعِدَ (مَعاقِدَ) الأسواقِ ؛
فإنّها مَحاضِرُ الشیطانِ و مَعاریضُ الفِتَنِ .
از پاتوقهاى بازارها بپرهیز ؛
که آن جا جایگاههاى حضور شیطان است و نمایشگاه هاى فتنه ها .
( نهج البلاغة : الکتاب ۶۹ )
امام على علیه السلام :
کُنْ فی الفتنَةِ کَابنِ اللَّبونِ ؛
لا ظَهرٌ فَیُرکَبَ و لا ضَرعٌ فیُحلَبَ (فَیُحتَلَبَ) .
به گاهِ فتنه همچون شتر نر دو ساله باش ؛
که نه پشت [ و نیرویى ] دارد که بر او سوار شوند و نه پستانى که از آن شیر دوشند.
( نهج البلاغة : الحکمة ۱ )
میزان الحکمه جلد نهم.