مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
يكشنبه, ۹ دی ۱۳۹۷، ۰۷:۳۷ ق.ظ

فتنه در روایات 1

نتیجه تصویری برای چرا برخی خواص عامل فتنه هستند؟

نهج البلاغة :

الإمامُ علیٌّ علیه السلام ـ لمّا قامَ إلَیهِ رجُلٌ  -  فقالَ : أخبِرْنا عنِ الفِتنَةِ  

و هل سَألتَ رسولَ اللّه ِ صلى الله علیه و آله عَنها ؟ ـ : 

إنّه لَمّا أنزَلَ اللّه ُ سبحانَهُ قولَهُ : 

« الم * أ حَسِبَ الناسُ ···»

عَلِمتُ أنّ الفِتنَةَ لا تَنزِلُ بنا  و رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله بینَ أظهُرِنا .

فقلتُ : یا رسولَ اللّه ِ ! ما هذهِ الفِتنَةُ التی أخبَرَکَ اللّه ُ تعالى بِها ؟

فقالَ : یا علیُّ ! إنّ اُمَّتِی سَیُفتَنُونَ مِن بَعدی ···

یا علیُّ ! إنَّ القَومَ سَیُفتَنُونَ بأموالِهِم  و یَمُنُّون بِدِینِهِم على رَبِّهِم

و یَتَمَنَّونَ رَحمَتَهُ  و یَأمَنونَ سَطوَتَهُ

 و یَستَحِلُّونَ حَرامَهُ بالشُّبُهاتِ الکاذِبَةِ  و الأهواءِ الساهِیَةِ .

 فَیَستَحِلُّونَ الخَمرَ بالنَّبیذِ و السُّحتَ بالهَدیَّةِ و الرِّبا بالبَیعِ .

قلتُ : یا رسولَ اللّه ِ! فَبِأیِّ المَنازِلِ اُنزِلُهُم عندَ ذلکَ ؟

أ بِمَنزِلَةِ رِدَّةٍ  أم بِمَنزِلَةِ فِتنَةٍ ؟

فقالَ : بِمَنزِلَةِ فِتنَةٍ .

 و فی نقلِ کَنزِ العُمّالِ ··· ثُمّ قالَ لی :

یا علیُّ ! إنَّکَ باقٍ بَعدِی  و مُبتَلىً بِاُمَّتی

 و مُخاصِمٌ یَومَ القِیامَةِ بَینَ یَدَیِ اللّه ِ تعالى .  فَأعدِدْ جَوابا .

 فقلتُ : بأبی أنتَ و اُمّی ! بَیِّنْ لی

ما هذهِ الفِتنَةُ التی یُبتَلونَ بها  ؟  و على ما اُجاهِدُهُم بَعدَکَ ؟

فقالَ : إنّکَ ستُقاتِلُ بَعدی الناکِثَةَ و القاسِطَةَ  و المارِقَةَ

ـ و حَلاهم و سَمّاهُم رَجُلاً رجُلاً ـ

ثمّ قالَ لی : و تُجاهِدُ اُمّتی على کُلِّ مَن خالَفَ القرآنَ مِمَّن یَعمَلُ فی الدِّینِ بالرَّأیِ  و لا رَأیَ فی الدِّینِ ؛

 إنّما هُو أمرٌ مِن الربِّ و نَهیُهُ .

امام على علیه السلام به مردى که برخاست و به او گفت : اى امیر مؤمنان ! ما را از فتنه آگاه کن

و آیا درباره آن از پیامبر خدا صلى الله علیه و آله پرسیده اى؟ فرمود :

چون خداوند سبحان این آیه را فرو فرستاد :

« الف ، لام ، میم . آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم، رها مى شوند و مورد آزمایش قرار نمى گیرند؟» (    3.العنکبوت : ۱ و ۲  )

دانستم که تا پیامبر خدا صلى الله علیه و آله در میان ما هست  ، این فتنه بر سر ما فرود نمى آید.

پس گفتم : اى پیامبر خدا! این چه فتنه اى است که خداوند بزرگ شما را از آن خبر داده است ؟

پیامبر فرمود : اى على ! زودا که امّتم بعد از من آزموده شوند···

اى على! به زودى مسلمانان با اموال خود آزموده مى شوند و به خاطر دینشان بر خدا منّت مى نهند

و آرزوى رحمت او را مى کنند و خود را از خشم او در امان مى دانند

و با شبهه هاى دروغین و خواهشهاى نفسانىِ غفلت زا، حرام او را حلال مى گردانند.

مثلاً شراب را به نام آب انگور یا آب خرما  و رشوه را به نام هدیه و ربا را به نام  بیع و معامله روا مى شمارند!

عرض کردم : اى پیامبر خدا ! در این هنگام آنها را در چه جایگاهى قرار دهم ؟

آیا در جایگاه ارتداد یا در جایگاه فتنه و آزمایش ؟

فرمود: در جایگاه فتنه و آزمایش  .

در نقل کنز العمّال آمده است : ··· سپس به من فرمود :

اى على! تو بعد از من زنده مى مانى و به امّتم مبتلا مى شوى

و روز قیامت در پیشگاه خداوند متعال براى مخاصمه مى ایستى . پس  جوابى آماده کن . 

عرض کردم : پدر و مادرم فدایت باد! برایم توضیح دهید :

این فتنه اى که مسلمانان به آن مبتلا مى شوند، چیست ؟ و بعد از شما بر چه اساسى با آنها بجنگم  ؟ 

فرمود : به زودى بعد از من با ناکثین و قاسطین و مارقین مى جنگى .

 پیامبر نام و نشان یکایک آنها را به من گفت . 

سپس فرمود : توبا هر کس از امّت من که با قرآن مخالفت ورزد و در دین رأى و نظر خود را به کار زند جهاد مى کنى ؛

چرا که در دین رأى و نظر [ شخصى ] نیست  ، بلکه دین تنها امر و نهى پروردگار است.

(  نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۶ - کنز العمّال : ۴۴۲۱۶  )

امام على علیه السلام :

 ما لی و لِقُریشٍ ؟ !

و اللّه ِ لقد قاتَلتُهُم کافِرینَ و لاُقاتِلَنَّهُم مَفتونینَ  .

مرا چه با قریش!

به خدا سوگند که در زمان کفرشان با آنها جنگیدم و اکنون نیز که به فتنه و گمراهى در افتاده اند، با آنها مى جنگم .

( نهج البلاغة : الخطبة ۳۳ )

امام على علیه السلام ـ در وصف اوضاع زمانى که پیامبر صلى الله علیه و آله مبعوث شد ـ فرمود :

أرسَلَهُ عَلى حینِ فَترَةٍ مِن الرُّسُلِ  

و طُولِ هَجعَةٍ مِن الاُمَمِ  

و اعتِزامٍ مِن الفِتَنِ ··· و الدنیا کاسِفَةُ النُّورِ ··· 

عابِسَةٌ فی وَجهِ طالِبِها .

 ثَمَرُها الفِتنَةُ  و طَعامُها الجِیفَةُ .

خداوند او را در زمانى فرستاد که مدّتها بود پیامبرى نیامده بود

و مردم در خوابى دراز به سر مى بردند

و فتنه ها نیرومند شده بود ··· و دنیا بى فروغ شده بود···

و به روى طالبِ خود رو ترش کرده بود.

میوه اش فتنه و گمراهى بود و خوراکش مُردار.

( نهج البلاغة: الخطبة ۸۹ )

امام على علیه السلام ـ در همان باب ـ فرمود : 

بَعَثَهُ و الناسُ ضُلاّلٌ فی حَیرَةٍ ، و حاطِبونَ (خابِطونَ) فی فِتنَةٍ .

او را در زمانى برانگیخت که مردم در وادى حیرت سرگشته بودند و راه فتنه و گمراهى مى پیمودند.

( نهج البلاغة: الخطبة ۹۵ )

 

امام على علیه السلام ـ در پى بازگشت از صفّین، در وصف احوال مردم روزگار پیش از بعثت پیامبر صلى الله علیه و آله ـ فرمود:

 و الناسُ فی فِتَنٍ انجَذَمَ (انحَذَمَ) فیها حَبلُ الدِّینِ  و تَزَعزَعَت سَواری الیَقینِ ···

أطاعُوا الشیطانَ فَسَلَکوا مَسالِکَهُ و وَرَدوا مَناهِلَهُ .  

بهِم سارَتْ أعلامُهُ  و قامَ لِواؤهُ  .

فی فِتَنٍ داسَتهُم بأخفافِها  و وَطِئَتهُم بأظلافِها .

 و قامَتْ على سَنابِکِها

فهُم فیها تائهونَ حائرونَ ، جاهِلونَ مَفتونونَ .

 در آن هنگام مردم گرفتار فتنه هایى بودند که در آنها ریسمان دین از هم گسیخته شده بود و ستونهاى یقین لرزان ···

از شیطان فرمان مى بردند و راههایش را مى پیمودند و از آبشخورهاى او مى نوشیدند.

به یارى آنها درفشهایش همه جا در اهتزار و بیرقش برپا بود. 

در فتنه هایى افتاده بودند که زیر سُمهاى خویش خُردشان کرده و آنان را لگد کوب خود کرده بود.

این فتنه ها [ مانند اسب سرکش ] بر روى پاهاى خود ایستاده بود

و همگان در این فتنه ها سرگردان و حیران و نادان و گرفتار بودند.

( نهج البلاغة: الخطبة ۲ )

امام على علیه السلام ـ در نامه اى به معاویه ـ نوشت:

 فاحذَرِ الشُّبهَةَ و اشتِمالَها على لُبسَتِها ؛

 فإنَّ الفِتنَةَ طالَما أغدَفَت جَلابِیبَها ، و أغشَت الأبصارَ ظُلمَتُها .

 از شبهه و اشتباه افکنى آن بپرهیز؛

زیرا چندى است که فتنه پرده هاى خویش را فرو آویخته و تاریکیش دیده ها را پوشانده است.

( نهج البلاغة: الکتاب ۶۵ )

امام على علیه السلام :

فِتَنٌ کَقِطَعِ اللیلِ المُظلِمِ  لا تَقومُ لها قائمَةٌ و لا تُرَدُّ لها رایةٌ .

 تَأتِیکُم مَزمومَةً مَرحولَةً ،   یَحفِزُها قائدُها  و یَجهَدُها راکِبُها .

 فتنه هایى چون پاره هاىِ شبِ تار بر پا گردد که در مقابل آن کسى قد علم نکند و پرچمى از آن باز پس رانده نشود.

[همچون شتر] مهار شده و جهاز بسته  ،  که جلودارش آن را به شتاب وا مى دارد و سوارش آن را مى دواند  به سوى شما بیاید··· .

( نهج البلاغة: الخطبة۱۰۲ )

امام صادق علیه السلام :

 یُؤتى بالمرأةِ الحَسناءِ یَومَ القِیامَةِ التی قدِ افتُتِنَت فی حُسنِها .

فتَقولُ : یا ربِّ ! حَسَّنتَ خَلقِی حتّى لَقِیتُ ما لَقِیتُ.

فیُجاءُ بمَریمَ علیها السلام  . فیقالُ : أنتِ أحسَنُ أو هذهِ ؟ قد حَسَّنّاها فلم تُفتَتَنْ .

و یُجاءُ بالرُجلِ الحَسَنِ الذی قدِ افتُتِنَ فی حُسنِهِ .

فیقولُ : یا ربِّ !  حَسَّنتَ خَلقِی حتّى لَقِیتُ مِن النِّساءِ ما لَقِیتُ . 

فَیُجاءُ بیُوسفَ علیه السلام  . فیقالُ : أنتَ أحسَنُ أو هذا ؟ قد حَسَّنّاهُ فلم یُفتَتَن.

و یُجاءُ بصاحِبِ البَلاءِ الذی قد أصابَتهُ الفِتنَةُ فی بَلائهِ .

فیقولُ : یا ربِّ ! شَدَّدتَ علَیَّ البَلاءَ حتَّى افتُتِنتُ .

فیُجاءُ بأیّوبَ علیه السلام  . فیقالُ : أ بَلِیَّتُکَ أشَدُّ أو بَلِیَّةُ هذا ؟ فقدِ ابتُلِیَ فلم یُفتَتَنْ .

 روز قیامت زن زیبا رویى که به سبب زیباییش فریفته و گمراه گشته است آورده مى شود.

او مى گوید : پروردگارا ! مرا زیبا آفریدى و در نتیجه آن دیدم که دیدم .

در این هنگام مریم علیه السلام را مى آورند و به آن زن گفته مى شود: تو زیباترى یا این ؟ ما او را هم زیبا آفریدیم . اما مفتون و گمراه نشد.

[سپس ]مرد زیبایى را مى آورند که به خاطر زیباییش به فتنه و گناه کشیده شده است.

او مى گوید : پروردگارا ! مرا زیبا آفریدى و در نتیجه  از جانب زنان آن دیدم که دیدم .

پس  یوسف علیه السلام را مى آورند و به آن مرد گفته مى شود : تو زیباترى یا این؟ ما او را هم زیبا آفریدیم . اما گرفتار فتنه و فساد نشد .

[پس از او ]شخص گرفتار و بلا زده اى را مى آورند که بر اثر آن به فتنه و گمراهى درافتاده است.

او مى گوید : پروردگارا ! مرا به سختى گرفتار و مبتلا کردى تا این که به فتنه و تباهى درافتادم .

پس ایّوب علیه السلام را مى آورند و به آن مرد گفته مى شود: آیا رنج و بلاى تو سخت تر بود یا رنج و بلاى این ؟ او هم به رنج و بلا درافتاد .  اما دستخوش فتنه و تباهى نشد.

( بحار الأنوار : ۷/۲۸۵/۳ )

الکافى ـ به نقل از معمّر بن خلاّد ـ :

سَمِعتُ أبا الحَسَنِ علیه السلام  یقولُ :

« الم * أ حَسِبَ الناسُ أنْ یُتْرَکُوا أنْ یَقُولُوا آمَنّا و هُم لا یُفْتَنُونَ »

 ثُمّ قالَ لی : ما الفِتنَةُ ؟

قلتُ : جُعِلتُ فداکَ  . الذی عِندَنا الفِتنَةُ فی الدِّینِ .

فقالَ : یُفتَنُونَ کما یُفتَنُ الذَّهبُ .

 ثُمّ قالَ : یُخلَصُونَ کما یُخلَصُ الذَّهبُ .

 شنیدم ابو الحسن علیه السلام مى گوید :

« الف ، لام ، میم . آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم، رها مى شوند و مورد آزمایش قرار نمى گیرند؟» ( العنکبوت : ۱ و ۲ )

سپس به من فرمود: آزمایش چیست؟

عرض کردم: فدایت شوم . تا جایى که ما مى دانیم ،  آزمایش در دین است .

حضرت فرمود: همچنان که طلا گداخته و آزموده مى شود، مردم آزموده مى شوند

و باز فرمود : همچنان که طلا ناب مى شود، مردم ناب مى شوند.

 ( الکافی : ۱/۳۷۰/۴ )

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۰۹
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی