حضرت مهدی موعود در تورات چگونه معرفی شده است؟؟
در «سفر پیدایش» چنین می خوانیم:
1. «خداوند بر ابراهیم ظاهر گشته گفت: به ذریت تو این زمین را می بخشم، تمام این زمین را که می بینی به تو و ذریه ی تو تا به ابد خواهم بخشید.. . به سوی آسمان بنگر و ستارگان را بشمار، هرگاه توانی آنها را شمرد.. . ذریت تو نیز چنین خواهد بود.. . من هستم یهوه که تو را از کلدانیان بیرون آوردم تا این زمین را به ارثیت تو بخشم».[1]
2. «و نام تو بعد از این «ابرام» خوانده نشود بلکه نام تو «ابراهیم» خواهد بود زیرا که تو را پدر امت های بسیار گردانیدم تو را بسیار بارور نمایم، و امّت ها از تو پدید آورم و پادشاهان از تو به وجود آیند. و عهد خویش را در میان خود و تو، و ذریت بعد از تو استوار گردانم. که نسلا بعد نسل عهد جاودانی باشد.. .
امّا در خصوص اسماعیل تو را اجابت فرمودم، اینک او را برکت داده بارور گردانم، و او را بسیار کثیر گردانم، دوازده رئیس از وی پدید آیند و امتی عظیم از وی به وجود آورم.. . از ابراهیم امتی بزرگ و زورآور پدید خواهد آمد و جمیع امتهای جهان از او برکت خواهند یافت».[2]
و در کتاب: «اشعیاء نبی» می خوانیم:
3. «و نهالی از تنه ی یسی [3] بیرون آمده، شاخه ای از ریشه هایش خواهد شکفت و روح خدا بر او قرار خواهد گرفت.. .
مسکینان را به عدالت، داوری خواهد کرد، و به جهت مظلومان زمین به راستی حکم خواهد کرد.
... گرگ با بره سکونت خواهد کرد،، و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید و گوساله و شیر و پرواری باهم، و طفل کوچک آنها را خواهد راند.. . و در تمامی کوه مقدّس من، ضرر و فسادی نخواهند کرد، زیرا که جهان از معرفت خداوند پرخواهد شد».[4]
4. «بلکه نسلی از یعقوب و وارثی برای کوههای خویش از یهود به ظهور خواهم رسانید. و برگزیدگانم ورثه ی آن و بندگانم ساکن آن خواهند شد. و امّا شما (خطاب به یهود) که خداوند را ترک کرده و کوه مقدّس را فراموش نموده اید، و مائده به جهت بخت مهیا ساخته و شراب ممزوج به جهت اتّفاق ریخته اید، پس شما را به جهت شمشیر مقدّر ساختم. و جمیع شما برای قتل خم خواهید شد.. . و اورشلیم را محلّ وجد خواهم نمود و از قوم خود شادی خواهم کرد و آواز گریه و آواز ناله بار دیگر در او شنیده نخواهد شد».[5]
و در کتاب: «دانیال نبی» می خوانیم:
5. «و در آن زمان میکائیل امیر عظیمی که برای پسران قوم تو (خطاب به حضرت دانیال) ایستاده است خواهد برخاست.
... و بسیاری از آنانی که در خاک زمین خوابیده اند، بیدار خواهند شد.. . و آنان که بسیاری را به راه عدالت رهبری می نمایند مانند ستارگان خواهند بود تا ابد الاباد. امّا تو ای دانیال کلام را مخفی دار و کتاب را تا آن زمان مهر کن بسیاری به سرعت تردّد خواهند نمود.. . خوشا به حال آنان که انتظار کشند».[6]
و در کتاب: «حبقوق نبی» می خوانیم:
6. «اگرچه تأخیر نماید، برایش منتظر باش، زیرا که البتّه خواهد آمد و درنگ نخواهد کرد.. . بلکه جمیع امّت ها را نزد خود جمع می کند و تمامی قومها را برای خویشتن فراهم می آورد».[7]
نظر به این که متن نویدها گویا بود توضیحی ندادیم و برای اختصار به نمونه های یاد شده اکتفا کردیم، برای توضیح بیشتر می توانید در «عهد عتیق» به کتاب های اشعیاء نبی (فصل 1 و 65) زکریا نبی (فصل 14) صفنیاء نبی (فصل 3) سلیمان نبی (فصل 2) حجی نبی (فصل 2) اوّل سموئیل (فصل 2) دوّم سموئیل (فصل 12 و 23) و حزقیال نبی (فصل 21) مراجعه فرمائید.
در میان اسناد تاریخی و متون باستانی فراوانی که از اقوام مختلف یهود در حفاریها به دست آمده، پیشگویی ها و نویدهای فراوانی پیرامون منجی و رهایی بخش آمده، ابراز اشتیاق و فرمان انتظار او در جای جای این متون و اسناد نفیس تاریخی به چشم می خورد.[8]
علاوه بر متون کتب مقدسه ی یهودیان، نیایشهایی که اقوام یهودی در مراسم مختلف مذهبی می خوانند، برای فرا رسیدن وعده ی الهی، ظهور منجی، نزدیک شده رهایی بخش دعا می شود. به عنوان یک نمونه:
در دعای «فیض» که پس از غذا در مراسم ختنه سوران خوانده می شود چنین آمده است:
خدای مهربان که به شایستگی افراد مقرب از طریق خون ختنه توجه می کند، مسیحای خود را برای ما بفرستد تا در وحدت او گام بردارد و به قومی که در میان اقوام پراکنده و متفرق است مژده و تسلی دهد.
خدای مهربان کاهن عادل را به سوی ما بفرست.
همان که رانده شده در پس پرده غیبت خواهد ماند، تا تختی به روشنی خورشید و درخشندگی الماس برای او آماده شود.[9]
پی نوشت ها
[1] سفر پیدایش: فصل 12 بند 7، فصل 13 بند 15 و فصل 15 بندهاى 5- 8.
[2] سفر پیدایش: فصل 17 بندهاى 5- 8- 20 و فصل 18 بند 19.
[3] یسى به معنى قوى، نام پدر داود است.( قاموس کتاب مقدّس، ص 951)
[4] کتاب اشعیاء نبى: فصل 11 بندهاى 1- 10.
[5] کتاب اشعیاء نبى: فصل 65 بندهاى 9- 13 و 18- 20.
[6] کتاب دانیال نبى: فصل 12 بندهاى 1- 5 و 10- 13.
[7] کتاب حبقوق نبى: فصل 2 بندهاى 3- 5.
[8] این متون که قدمت تاریخى فراوان دارد و عموما به قبل از میلاد مسیح برمىگردد، در« بحر المیت» به دست آمده، به« مخطوطات قمران» شهرت یافته، در سه مجلد، در 1737 صفحهى وزیرى به نام« کتابات ما بین العهدین» منتشر شده است.
[9] انتظار مسیحا در آیین یهود، ص 179.