مصادیق صله رحم
معیار در کیفیت صله رحم عرفی است و هر آنچه عرف آن را صله بپندارد در ادای این فریضه کفایت می کند بنابراین برای کسی که ارحامش در اماکن دوردست زندگی می کنند با آنکه اقوامش نزدیک او هستند، میزان کمی صله به یک اندازه نمی باشد، همچنین برای کسی که از مکنت مالی برخوردار است با آنکه چنین مکنتی را ندارد معیار کیفی صله متفاوت می شود.
قال علی علیه السلام:
«صِلُوا ارْحامَکمْ وَلَوْ بِالتَّسْلیمِ»[1]
با ارحام خود ولو با سلام کردن صله کنید.
و البته این حداقل صله بوده و مراتب دیگر صله، کمک مالی می باشد کما اینکه همین نوع از صله در برخی از اخبار قابل استفاده است، توجه کنید:
قال علی علیه السلام:
«اذا قَطَعُوا اْلَارْحامَ جُعِلَتِ اْلَامْوالُ فی ایدِی اْلَاشْرارِ»[2]
وقتی ارحام قطع شوند، اموال به دست اشرار می افتند.
حضرت امیر علیه السلام قطع رحم را موجب نابودی اموال قطع کنندگان می داند، نتیجه ای که از این روایت بدست می آید این است که صله با اعطاء مال صورت می گیرد.؟؟
حضرت رسول صلی الله علیه و آله نیز پائین ترین درجه صله رحم را اعطاء جرعه ای از آب عنوان فرموده است. از این روایت کمک مالی به عنوان مصداق صله قابل استنباط است. پس بی توجهی به گرفتاری مالی ارحام در صورت تمکن مالی از مصادیق قطع است.
«صِلْ رَحِمَک وَ لَوْ بِشَرْبَةٍ مِنْ ماءٍ»[3]
با ارحام خود صله کنید و لو به جرعه ای از آب.
به هرحال هر چیزی که بتواند قرابت میان ارحام را تقویت کند از مصادیق صله رحم شمرده می شود، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرماید:
«وَ افْضَلُ ما یوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ کفُّ اْلَاذی عَنْها»[4]
بهترین چیزی که با آن صله صورت می گیرد این است که آزار از ارحام خود برداشته شود.
پی نوشت ها