ضرر و زیان رساندن و آزار دادن هر مؤمنی از گناهان کبیره محسوب می شود. در باب همسایه، این گناه حرمت شدیدتری داشته و حتی سایر همسایگان از ادیان دیگر را نیز شامل می شود.

به روایاتی در این باره توجه فرمایید:

قال رسول الله صلی اللَّه علیه و آله: مَنْ کانَ یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ فَلا یؤَذی جارَهُ.[1]

کسی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد، همسایه اش را نمی آزارد.

و ایضا عنه صلی اللَّه علیه و آله: مَنْ آذی جارَهُ حَرَّم اللَّهُ عَلَیهِ ریحَ الْجَنَّةِ وَ مَأواهُ جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ الْمَصیرُ وَ مَنْ ضَیعَ حَقَّ جارِهِ فَلَیسَ مِنَّا.[2]

کسی که همسایه اش را بیازارد، خداوند بوی بهشت را بر او حرام می دارد، و جایگاه او جهنم و چه بد سرنوشتی است، و کسی که حق همسایه اش را ضایع کند از ما نیست.

به پیامبر صلی اللَّه علیه و آله عرضه داشتند، زنی شب ها به عبادت سپری می کند و صدقه می دهد ولی با زبانش همسایگان را می آزارد، حضرت فرمودند:

لا خَیرَ فیها هِی مِنْ اهْلِ النَّارِ.[3]

خیری در او نیست، او اهل آتش است.

البته یکی از محسنات، صبر در بدی همسایه بد است و اصولًا چنین صبری در روایات حسن همجواری شمرده شده است. امام باقر علیه السلام می فرماید: شخصی شکوه از همسایه اش نزد رسول خدا نمود، آن حضرت وی را سفارش به صبر کرد، بار دگر نیز شکوه آورد و باز پیامبر خدا صلی اللَّه علیه و آله او را دعوت به صبر نمود.

قال الکاظم علیه السلام لَیسَ حُسْنُ الْجَوارِ کفُّ الْاذی وَلکنْ حُسْنُ الْجَوارِ صَبْرُک عَلَی الْاذی.[4]

نیکویی با همسایه، آزار نرسانیدن نیست بلکه نیکی با همسایه، صبر بر آزار اوست.

به این روایت مهم و البته عجیب در این زمینه توجه کنید.

قال الصادق علیه السلام: ما کانَ وَ لا یکونُ وَ لَیسَ بِکائِنٍ مُؤْمِنٌ الّا وَلَهُ جارٌ یؤذیهِ وَ لَوْ انَّ مُؤْمِناً فی جَزیرَةٍ مِنْ جَزائِرِ الْبَحْرِ لَبَعَثَ اللَّهُ لَهُ مَنْ یؤْذیهِ.[5]

میسر نشده و نمی شود و نخواهد شد برای مؤمنی مگر اینکه همسایه ای داشته باشد که او را بیازارد و حتی اگر مؤمنی در جزیره ای از جزایر دریا زندگی کند، خداوند کسی را بر می انگیزد تا او را آزار دهد.

امام باقر علیه السلام می فرماید: همسایه بد کمر انسان را می شکند. توجه کنید.

مِنَ الْقَوْاصِمِ الَّتی تَقْصِمُ الظَّهْرَ جارُالسُّوءِ، انْ رَای حَسَنَةً اخْفاها وَانْ رَای سَیئَةً افْشاها.[6]

از چیزهای شکننده ای که کمر را می شکند، همسایه بد است، همسایه ای که اگر خوبی بیند مخفی کند و بدی می بیند افشا می نماید.

گویند: اسب خوبی برای سلطانی به هدیه آوردند، سلطان به اصحاب خویش گفت؟ این اسب برای چه خوب است؟ اطرافیان هر کدام چیزی گفتند، یکی گفت: برای شکار، دیگری گفت: برای اسب دوانی و.. . سلطان هیچ کدام را نپسندید و گفت: این اسب برای فرار از زن بد و همسایه بد، خوب است.

از اثرات سوء همسایه بد همین بس که هنگام خرید خانه، ابتدا بایست سراغ موقعیت خانه و کیفیت آن و نیز قیمت و ارزش منزل نرفت، بلکه اولین سؤال بایستی از همسایگان آن منزل باشد.

شخصی نزد حضرت رسالت صلی اللَّه علیه و آله آمد و عرض کرد: می خواهم خانه ای بخرم، کجا خریداری کنم؟ حضرت فرمودند:

الْجَوارُ ثُمَّ الدَّارُ، الرَّفیقُ ثُمَّ السَّفَرُ.[7]

اوّل همسایگان سپس خانه، اوّل رفیق سپس سفر.

روابط همسایگان در زمانه ما

زندگی عصر صنعت و تکنولوژی با همه فن آوری ها و نوآوری ها برای تهیه امکانات رفاهی برای بشر، چنان انسان را به خود مشغول داشته که او را از همه ارزش های اصیل جدا نموده و بیگانه ساخته است. امروزه دیگر خبری از ارتباط بین اقوام و بستگان چون گذشته وجود ندارد و همسایگان در شهرهای بزرگ گاه همدیگر را نمی شناسند چه رسد به اینکه ارتباطی با یکدیگر داشته و یا نیازهای هم را برطرف سازند.

بارها در جراید خوانده ایم که همسایه ای از بوی تعفن منزل همسایه خویش متأذی می شود و به مأمورین انتظامی شکوه می کند و آنها پس از طی مراحلی وارد منزل همسایه شده و در مقابل بدنی که چندین روز است که از مرگ وی گذشته است و یا در مقابل اجسادی که قلع و قمع گشته اند، روبرو می شوند.

پی نوشت ها

 

[1] بحارالأنوار، ج 43، ص 62.

[2] وسائل ‏الشیعة، ج 8، ص 488.

[3] جامع‏ السعادات، ج 2، ص 206؛ مجموعه ورام، ج 1، ص 90.

[4] بحارالأنوار، ج 77، ص 320.

[5] وسائل ‏الشیعة، ج 8، ص 485.

[6] همان، ص 491.

[7] مستدرک ‏الوسائل، ج 8، ص 429.