مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
چهارشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۰۷:۳۱ ق.ظ

آیا میط در زندگی ما اثرگذار است؟؟

نتیجه تصویری برای عکس رهبر و متن حضور در انتخابات
سوال

آیا اینکه ما بگوییم در محیط بدی بودیم پس آدم بدی شدیم این عذر از ما مورد قبول است؟:

پاسخ

مردم پیش از کشف نیروی برق و الکتریسته در تاریکی محض به سر میبردند. به خاطر غریزه تحقیق و کنجکاوی که در ذات آنها به امانت داده شده بود، فرزندانشان به کشف نیروی برق دست یافتند. دیگر کشفیات بشر هم،درهر دوره و نسلی که گذشتگان به آن دسترسی نداشته اند،از این قبیل است.

بدین سبب، همانگونه که نسل بشر تاریکی دنیای مادی خود را با تحقیق روشن نمود، میتوانست تاریکی کفر پدرانش را نیز پشت سر گذارده و از نور پیامبران روشنی بجوید. پس،هیچ کس نمیتواند بگوید: چون پدران من در تاریکی ظلم و شرک، و تاریکی انکار خالق به سر بردند، من هم به ناچار از آنان پیروی میکردم:

ناچاری درکار نیست، زیرا،خداوند رحمان با فرستادن پیامبران، برای تذکر غافلان و ناآگاهان، حجت را برمردمان تمام کرده است.

چنانکه به خاتم پیامبرانش فرمود:فَذَکِّر اِنَّما أَنتَ مُذَکِّر*لَستَ عَلَیهِم بِمُصَیطِر*پس تذکر بده،که تو تنها تذکر دهنده ای. تو بر آنان مسلط نیستی.

خداوند برای رد این پندار و اثبات اینکه انسان میتواند با محیطی که درآن پرورش یافته و زندگی میکند، به مخالفت برخیزد، در قرآن نمونه و مثال آورده

1انبیاء/۵۳_۵۱

2شعراء/74_69

3یونس/78_77

4مائده/104

5لقمان/21_20

6زخرف/22_19 ۲۳_۲۵

مثال خداوند برای کافران: زن نوح و لوط

مثال خداوند برای مؤمنان: زن فرعون،مریم دختر عمران(تحریم/12_10)

آسیه زن فرعون در خانواده ای کافر زندگی میکرد او زن کسی بود که ادعای ربوبیت داشت. اگر به سمت کفر گرایش پیدا میکرد. به گمان خود (الهه) به حساب می آمد. ولی همه اینها را رد کرد و تنها به پروردگار ایمان آورد او از فرعون (مدعی ربوبیت)بیزاری جست و گفت:خدایا!مرا از فرعون و کارهائی که می کند رهائی بخش.و مرا از جماعت ستمکار نابخرد(قوم خودم)خلاصی ده. و در برابر آنها ایستاد تا در راه پروردگار به شهادت رسید.

اینان همه در راه پیروی از خواسته دل و هوای نفس، اینها را برگزیدند نه از جبر محیط! در حالیکه زن فرعون در مخالفت با هوای نفس، با شوهر و خانواده و قوم خویش به مبارزه برخاست تا فرمان پروردگارش را پیروی کند.(هود/43_42)

مریم،دختر عمران برخلاف زن نوح و لوط پروردگارش را تصدیق کرد.

کفار قریش ملائکه را اناث و ماده می پنداشتند.و می گفتند:ما پدرانمان را بر این روش یکپارچه و متحد یافتیم و بر مسیر آنها راه می یابیم.

خدای سبحان در جواب کفار قریش میفرماید:ما در هیچ شهری پیامبر بیم دهنده ای برای ترساندن مردم نفرستادیم مگر آنکه مستکبر آن دیار گفتند: ما پدرانمان را بر دینی که داریم یک دل یافته ایم و ما هم بر مسیر آنان رفته و به ایشان اقتدا میکنیم.

درنتیجه: جبر محیط و خانواده بی معنی است. این خانواده و محیط نیستند که انسان را به کفر و ایمان وا می دارند بلکه تنها تمایل به عادات و گرایش به پیروی از محیط است که چون در آدمی پیدا شود اورا از حق منحرف می کند.

تعصب قومی و گروهی که برخاسته از جهل و نادانی است چنین خواسته هائی را در جان انسان می نشاند و اورا بدانجا می کشاند که با فطرت پاک و سلیم خدادادی اش_که راهنمای او در شناخت خدای خالق و پروردگار پژهش گر است_ به ستیز و مخالفت بر می خیزد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۳۰
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی