مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
سه شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۴۸ ق.ظ

جوانان غیور از چه کسانی سؤال می کنند؟؟؟؟

سوال: چه سخنی غیبت است؟ آیا هرحرفی که در نبود دیگری زده شود، غیبت است؟ اگراز بدی‌های فردی یا قومی ستمکار سخن بگوییم، غیبت است؟ شرایط حلالیت‌گرفتن دربارۀ غیبت، چیست؟

پاسخ معظم‌له:

اگر عیب فرد یا افرادی در غیاب آن‌ها به دیگران منتقل شود، غیبت است و گناه آن بسیار بزرگ می‌باشد؛ امّا برای توبه از غیبت، حلالیّت طلبیدن از آن افراد لازم نیست؛ بلکه در برخی موارد منجر به مفسدۀ دیگری می‌شود و جایز نیست.

بنابراین توبۀ غیبت‌کننده، پشیمانی قلبی نسبت به گناه و عذرخواهی از خداوند متعال است و چنانچه با غیبت خود، آبروی دیگران را برده است، اگر می‌تواند باید با تعریف و ذکر فضائل آن‌ها، ضربه‌ای را که به شخصیّت آنان وارد کرده است، جبران نماید.

 

* نحوه درک قلبی رضایت خداوند

سوال: چگونه انسان میتواند قلباً درک کند، کاری را که دارد انجام می‌دهد، خیر است و رضای خدا در آن است؟

پاسخ معظم‌له:

انسان باید وظیفۀ خود را به درستی تشخیص داده و آن وظیفه را به خوبی انجام دهد و پس از آن لازم نیست این‌گونه فکرها را بکند؛ بلکه چون منجر به وسوسۀ فکری می‌شود، جایز نیست.

 

* رهایی از پوچی و تنهایی در زندگی

سوال: تازه، وارد نوزده‌سالگی شده‌ام. در حالی که ابتدای جوانی‌ام و باید با شور و نشاط باشم، امّا بی‌حال، سرشکسته، ناامید و خلاصه پوچ. رشتۀ تحصیلی‌ام مهندسی است و علاقۀ زیادی به فلسفه و کلام دارم. دوست دارم قرآن بخوانم؛ ولی نمی‌خوانم. در خانواده‌ کسی را ندارم که با او درد دل کنم. در انزوای مطلق قرار گرفته‌ام و همیشه افکار پوچی در ذهنم می‌پرورانم. دوست خوبی ندارم. به من نگویید برو دوست خوب پیدا کن که نیست و اگر دوستی هست، در رفتار خود، خشک یا بی‌بندوبار است. تنهای تنها هستم. روزهایم همه تکراری شده و اراده‌ام کاملاً سرکوب شده است. لطفا راهنماییم کنید.

پاسخ معظم‌له:

اوّلاً: توصیه می‌شود در هر رشته‌ای که مشغول هستید، تحصیل کنید تا موفق شوید؛ امّا مهم‌تر آن است که خوب درس بخوانید و از وقت خود به‌خوبی استفاده کنید.

ثانیاً: شما با خدا رفاقت کنید و بدانید که اگر یک قدم به سوی او بردارید، او صد قدم به سوی شما خواهد آمد. رفاقت با خداوند هم، با ارتباط با او، انجام واجبات و مستحبات و با اجتناب از گناه حاصل می‌شود.

اگر چنین کنید، نماز شما و عبادت شما به مکالمه و معاشقه با خداوند بدل می‌شود و خواهید دید که خداوند متعال بهترین دوست شما است.

ثالثاً: شما باید در اجتماع باشید و با مردم زندگی کنید و از حالت انزوا که نتیجه‌ای جز افسردگی و خمودگی ندارد، دوری کنید.

رابعاً: بدانید وسوسۀ فکری دارید و خطرناک است و باید با بی‌تفاوتی نسبت به افکار خود و جدّی‌گرفتن رشته‌ای که مشغول آن هستید و ارتباط جدّی با خداوند متعال، به واسطۀ ترک معصیت، خود را شفا بدهید.

 

* راه پرهیز از دیدن تصاویر مستهجن

سوال: دانش‌آموز دبیرستانی هستم و همیشه سعی می‌کنم خودم را به خدا نزدیک‌تر کنم. وقتی شرایط معنوی‌ام خوب می‌شود، نمی‌دانم شیطان از کجا می‌آید و مرا وسوسه می‌کند و باعث افزایش شهوتم می‌شود و مجبور به دیدن فیلم و عکس‌های مبتذل در اینترنت می‌شوم. هرچه‌قدر از راه‌هایی که برای مقابله با شیطان وجود دارد، از قبیل ذکر‌ها و دعاها استفاده می‌کنم؛ ولی پاسخگو نیست و مثل اینکه شیطان زمام را از من گرفته است و مرتکب گناه می‌شوم. از این شرایط خیلی ناراحت هستم. چگونه این موجود لعین را از خود دور کنم؟

پاسخ معظم‌له:

فرزند عزیزم، از دغدغۀ شما برای اجتناب از گناه، تشکر می‌کنم و امیدوارم همین دغدغه و همین مراقبت شما، موجب موفقیّت و عاقبت به خیری شما شود. شما برای رهایی از وسوسۀ شیطان، قبل از هرچیز باید زمینۀ گناه را برای خود از بین ببرید و خود را در معرض فریب و وسوسۀ شیطان قرار ندهید؛ مثلاً در وقت غیرضروری از رایانه و اینترنت استفاده نکنید و استفادۀ شما در کنار اعضای خانواده باشد.

همچنین همیشه و به‌خصوص در مواقع فریب شیطان، به یاد آورید که خداوند متعال شما را می‌‌‌بیند و ناظر اعمال شما است، پیامبراکرم«صلی‌الله‌علیه‌آله‌وسلّم»و اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» بر اعمال شما نظارت دارند، ملائکه رفتار شما را می‌‌بینند و ثبت می‌‌کنند و در قیامت علیه شما شهادت می‌‌دهند. با این فکر و با این تلقین، دست از گناه بکشید و با دست کشیدن و خودداری از گناه، خداوند متعال و اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» را خوشحال کنید. از نماز اوّل وقت و از مداومت بر ذکر یونسیه: «لا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِین» و از توسّل به اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» کمک بگیرید و از خداوند متعال بخواهید دست شما را بگیرد و به شما کمک کند و شما را در حفظ خود قرار دهد.

من هم به شما دعا می‌کنم.امّا به‌طور کلّی توجّه داشته باشید، هیچ‌گاه نباید از رحمت خداوند ناامید شوید و اگر خدای ناکرده از دست شما دررفت و شیطان شما را فریب داد، فوراً توبه کنید و به سوی خدا برگردید و با امید به رحمت او، با او رابطۀ عاطفی برقرار کنید تا گناه شما جبران شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۴
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی