مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی

۶۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۳:۲۶ ب.ظ

از فیوضات و برکات ماه شعبان بهره بگیریم

برکات ماه شعبان

استاد برجسته اخلاق افزودند: در این خصوص مشخص می شود که خداوند عنصر زمان را یکسان قرار نداده است و بخشی از زمان ها را در پیشگاه خودش با احترام خاص و ارزش ویژه ای مخصوص کرده است با این تفاوت که خود حضرت حق برای زمان ها اعتبار کرده یقیناً طبق روایات و اخبار، خوبی ها و بدی ها نیز در زمان های متفاوت با هم فرق دارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۵:۲۶
khademoreza kusar
سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۳:۲۵ ب.ظ

مقصران اصلی انفجار معدن سنگ آزاد شهر

هنوز چند روز از گرامی داشت روز کارگر نگذشته است که انفجاری دلخراشی در جنگلهای گلستان «معدن یورت آزادشهر» خانواده بیشماری از کارگران دلسوز، بلکه تمام ایرانیان را عزادار و ماتم زده کرد.  

معدن سنگ، حادثه معدن، آزادشهر

مقصران اصلی انفجار معدن سنگ آزاد شهر

بدون شک قضاوت و داوری در خصوص مقصران اصلی «فاجعه انفجار معدن یورت آزادشهر»، پیش از بررسی ادله قوی شاید کاری منصفانه و دقیق نباشد، ولی آنچه از گفته شاهدان عینی و کارگران معدن زغال سنگ و همچنین از گزارشات کارشناسان به دست می آید،  این است که عواملی همچون فقدان ایمنی کافی، و ضعف در سیستم های هشدار دهنده، موجب بروز این چنین حادثه دلخراشی شده باشد. اشکال در سیستم تهویه هوا و اکسیژن رسانی به کارگران؛ چیزی ست که جان کارگران به آن وابسته است و حتی کوچکترین اختلال در عملکرد آن می تواند مرگبار باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۵:۲۵
khademoreza kusar
سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۳:۲۲ ب.ظ

اگر زیاد می‌نشینید، مراقب این 7 بیماری مرگبار باشید!

همه می‌دانیم، زیاد نشستن برای بدن مضر است. شاید اگر بدانید که همیشگی ممکن است چه بلاهایی سرتان بیاورد همین الان شروع به انجام فعالیت‌های گوناگون می‌کنید . در این گزارش 7 خطر جدی زیاد نشستن را شرح داده‌ایم. با ما همراه باشید.



1.تضعیف عملکرد مغز:
با توجه به مطالعات موسسه ملی سرطان، نشستن پشت میز برای مدت‌های طولانی روی عملکرد مغز تاثیر منفی می‌گذارد و به تدریج شبکیه عروقی مغز را از بین می‌برد. هنگامی که خون و اکسیژن به مغز کم برسد «مه مغزی» رخ می‌دهد. پژوهشگران معتقدند هرگونه محدودیت در فعالیت‌های مغزی به مرور زمان آن را قرسوده و ناتوان می‌کند، از دست دادن حافظه و کاهش توانایی تفکر را مه مغزی می‌گویند. حال زمانی که تحرک کم می‌شود خون و اکسیژن تازه به مغز محدود شده و ترشح مواد شیمیایی مثبت در مغز کاهش می‌یابد و فرد دچار کاهش حافظه و یادگیری می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۵:۲۲
khademoreza kusar
سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۳:۱۲ ب.ظ

سه توصیه قرآن به جمهوری اسلامی ایران !

زیرساخت های یک کشور و یک حکومت از مهمترین دغدغه ‌های حاکمان و مسئولان هر نظام و دولتی است. در قرآن کریم نیز به تقویت زیرساخت ها برای رشد و پیشرفت اشاره شده و از آن با عنوان عطای خداوند و خواسته اولیاء الله یاد شده است. در این متن به بازشناسی آن زیرساخت های حیاتی در قرآن با توجه به زندگی برخی از پیامبران می ‌پردازیم.
 
زندگی با آرامش

حضرت یوسف (علیه السلام) و نبض اقتصاد

پس از آنکه حضرت یوسف (علیه السلام) به تعبیر خواب پادشاه مصر پرداخت و زلیخا به گناه خودش اعتراف کرد و پرده از بی ‌گناهی حضرت یوسف برداشت؛ بین حضرت و پادشاه مصر چنین گفتگویی به میان آمد: «وَقَالَ الْمَلِکُ ائْتُونِی بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِی فَلَمَّا کَلَّمَهُ قَالَ إِنَّکَ الْیَوْمَ لَدَیْنَا مَکِینٌ أَمِینٌ[یوسف/55و54] و پادشاه گفت: او را نزد من آورید تا وى را خاص خود کنم. پس چون با او سخن راند؛ گفت: تو امروز نزد ما با منزلت و امین هستی. (یوسف) گفت: مرا بر خزانه‌ هاى این سرزمین بگمار که من نگهبانى دانا هستم.» 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۵:۱۲
khademoreza kusar
سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۱:۳۲ ب.ظ

فضیلت و خواص سوره نبأ

سوره نبا یا ««عم یتسائلون»، «التساول»، «المعصرات» (1)  و هفتاد و هشتمین سوره قرآن و مکی است و 40 آیه دارد.

رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم در فضیلت این سوره می فرمایند: هر کس سوره نبأ را قرائت نماید خداوند در روز قیامت از شراب خنک به وی بنوشاند.(2)

همچنین فرموده اند: سوره نبأسوره نبأ را یاد بگیرید اگر می دانستید چه برکات و آثاری در آن نهفته است کارهایتان را تعطیل می کردید و آن را می آموختید و به وسیله آن به خدا تقرب می جستید و خداوند به واسطه آن گناهان شما را می آمرزد جز شرک ورزیدن به او.(3)

امام صادق علیه السلام در روایتی فرموده اند: منظور از نبأ عظیم در این سوره ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است.(4)

وقتی از امام باقر علیه السلام درباره تفسیر سوره نبأ پرسیدند، از قول امام علی علیه السلام فرمود: خداوند هیچ آیه ای بزرگتر از من و هیچ نبأ عظیمی عظیم تر از من ندارد.(5)

آثار وبرکات سوره

1) مشرف شدن به زیارت خانه خدا

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس قرائت سوره نبأ را یک سال ادامه دهد و هر روز آن را قرائت نماید از سال خارج نشود مگر اینکه خانه خدا را زیارت خواهد کرد.(6)

2) برای بیدار ماندن در شب

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: هر کس که می خواهد شب بیدار بماند اگر سوره نبأ را قرائت کند چنین می شود و قرائت آن برای کسی که می خواهد در شب مسافرت نماید مفید خواهد بود و او را از شر دزد و راهزن در امان می دارد.(7)

دیگر خواص سوره :

در مصباح کفعمی نیز امده است: هر کس سوره نبأ را بر پوست آهویی با گلاب و زعفران بنویسد و با خود همراه داشته باشد خوابش کم و بیداری اش زیاد می شود و در امان و حفظ خداوند خواهد بود و اگر نوشته این سوره را به بازو ببندد موجب زیاد شدن نیرویش می شودو منوشیدن آب شسته شده  سوره نبأ بیماری های شکم را از بین می برد. (8)

_________________

پی نوشت:

(1)  درمان با قرآن ، ص135

(2) مجمع البیان، ج10، ص237

(3) مستدرک الوسائل، ج4، ص366

(4) بحارالانوار، ج24، ص352

 (5) تفسیر ابی حمزه ثمالی، ص350

(6) ثواب الاعمال، ص121

(7) تفسیرالبرهان، ج5، ص563

(8) المصباح کفعمی، ص459

منبع: «قرآن درمانی روحی و جسمی، محسن آشتیانی، سید محسن موسوی»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۳۲
khademoreza kusar

حجت الاسلام رئیسی در جمع مردم خوزستان: اگر نمی‌توانید چرا باز به صحنه آمده‌اید؟/ چطور حقوق‌های نجومی می‌شود اما افزایش یارانه محرومان نمی‌شود؟

حجت الاسلام رئیسی در جمع مردم خوزستان: اگر نمی‌توانید چرا باز به صحنه آمده‌اید؟/ چطور حقوق‌های نجومی می‌شود اما افزایش یارانه محرومان نمی‌شود؟
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: خوزستان داری ثروت‌های عظیم مادی و نعمت‌های وسیع خدادای است اما وضعیت کنونی شایسته مردم خوزستان نیست.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی روز گذشته (دوشنبه 18 اردیبهشت) و در ادامه سفرهای انتخاباتی خود به خوزستان سفر کرده است در مصلی اهواز و در جمع مردم این شهر با تقدیر از استقبال باشکوه مردم خوزستان، اظهار داشت: خوزستان مردان و زنان سلحشوری دارد که در دوران دفاع مقدس اجازه ندادند یک وجب از خاک این کشور به دست دشمن بیافتند.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۲۹
khademoreza kusar
سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۱:۲۶ ب.ظ

راز خنده و گریه طفل

راز خنده و گریه طفل2
منبع : شیخ صدوق(ره)، علل الشرائع، ج 2، ص: 856؛ مترجم: ذهنی تهرانی، سیدمحمدجواد

مفضّل بن عمر نقل کرده که وی گفت: از حضرت جعفر بن محمّد علیهما السّلام پرسیدم: این که طفل بدون تعجّب خندیده و بدون درد و المی می گرید سببش چیست؟

حضرت فرمودند: ای مفضّل هیچ طفلی نیست مگر آنکه امام خود را دیده و با او مناجات می نماید، پس گریه اش به خاطر غیبت امام از او است و خنده اش زمانی است که امام به او رو می کند.

و وقتی زبان طفل باز شد این باب بر رویش بسته شده و دیگر امام را ندیده و در دلش نسبت به آنچه قبلا برایش اتّفاق افتاده نسیان و فراموشی پیدا می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۲۶
khademoreza kusar
سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۱:۲۳ ب.ظ

سرّ آفرینش و خلقت مگس

سرّ آفرینش و خلقت مگس
منبع : شیخ صدوق(ره)، علل الشرائع، ج 2، ص: 586؛ مترجم: ذهنی تهرانی، سیدمحمدجواد

روزی منصور در محضر مبارک امام صادق علیه السّلام بود مگسی بر او نشست، منصور آن را پراند، بار بر وی نشست و منصور برای بار دوّم آن را پراند، مگس برای مرتبه سوّم بر او نشست، وی به امام علیه السّلام عرض کرد: برای چه خداوند متعال مگس را آفریده است؟

حضرت فرمودند: برای این که به واسطه اش ستمگران را خوار و ذلیل کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۲۳
khademoreza kusar

ارتباط عاشورا و ظهور، و بازتاب آن در جریان های سیاسی و رسانه ای معاصر
با تأمل در ادعیه، زیارات و روایات مربوط به دو واقعه عاشورا و ظهور، درمی یابیم که نه تنها مقابله با اهل بیت علیهم السلام _ به ویژه در واقعه عاشورا _ در همکاری میان دو جریان یهود و بنی امیه به عنوان دو روی یک سکه به نام حزب شیطان صورت گرفته، بلکه این همکاری و تقابل تا آخرالزمان و هنگام ظهور، ادامه یافته و در آن روز به پایان خوش پیروزی حزب الله می رسد. در این نوشتار، این مطلب به عنوان نمونه در بررسی دو جریان رسانه ای هالیوود و به طور مشخص نقد فیلم «محمد رسول الله» (الرسالة) و هچنین جریان سیاسی و تاریخی نقل و انتقال های خاندان بنی امیه تا امروز و به طور مشخص ظهور گروه تکفیری داعش پی گیری شده است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۲۱
khademoreza kusar
سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۱:۲۱ ب.ظ

نگه داری صراط مستقیم دشوار است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح دوشنبه ۱۳۹۶/۲/۱۸ در جلسه‌ی درس خارج فقه با اشاره به سالروز ولادت باسعادت حضرت علی‌اکبر (علیه‌السلام) و روز جوان، ضمن دعا برای جوانان، آنان را به ثبات قدم در صراط مستقیم و تلاش و استقامت در راه صحیح توصیه نمودند. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR گزیده‌ای از بیانات معظم‌له در این باره را منتشر می‌کند:

«ان‌شاءالله خدا به حقّ علی‌اکبر (علیه‌السلام) شما جوانها را حفظ کند، برای اسلام نگه دارد و ثابت‌قدمتان بدارد. جوانها توجّه داشته باشند: صراط مستقیم را میتوانند بشناسند، میتوانند دل ببندند، میتوانند منعطف و متشکّل به شکل صراط مستقیم بشوند؛ اما، نگه‌داری آن سخت است، باید نگه دارید. به قول مرحوم امیری فیروزکوهی که گفت:
شباب عمر به دانش گذشت و شیب، به جهل
کتاب عمر مرا فصل و باب، پیش و پس است
بعضی‌ها جوانی‌های خوبی داشتند، امان از پیری‌شان؛ پیر که شدند هیچ. این [جوانی‌ها] را سعی کنید [نگه دارید]. البتّه شماها خوب هستید، شماها الحمدلله در خدمت انقلاب و در خدمت اسلام هستید. سعی کنید [این حالت] را نگه دارید. این ثبات قدم و استقامت در راه صحیح یک چیز خوبی است.»

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۲۱
khademoreza kusar