مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی

۷۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۱۸ ق.ظ

انقلابی گری در عطر کلام امام خمینی(ره)

                   

انقلابی گری در عطر کلام امام خمینی(ره)
مردمی بودن، از مؤلفه های مورد تاکید امام(ره) است که می توان آن را در زمره ویژگی های فرد انقلابی دانست. به ملت عزیز ایران توصیه می کنم که نعمتی که با جهاد عظیم خودتان و خون جوانان برومندتان به دست آوردید همچون عزیزترین امور قدرش را بدانید و از آن حفاظت و پاسداری نمایید و در راه آن، که نعمتی عظیم الاهی و امانت بزرگ خداوندی است کوشش کنید و از مشکلاتی که در این صراط مستقیم پیش می آید نهراسید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۶ ، ۰۹:۱۸
khademoreza kusar

وارثان زمین در پایان تاریخ از منظر تورات، زبور، انجیل و قرآن با تکیه بر اشتراکات
غلبه و سلطه صالحان یا به عبارتی حکومت صالحان و شایستگان در پایان تاریخ از نقاط مشترک تحقق حکومت جهانی است که وعده همه ادیان الهی است. قرآن کریم نه تنها صالحان را وارثان زمین می داند بلکه آن را اندیشه ای تاریخی می داند که در طول تاریخ، انبیاء الهی به آن بشارت داده اند. با توجه به این مسأله که وراثت زمین توسط صالحان در پایان تاریخ اندیشه ای مشترک بین همه ادیان الهی است، وارثان زمین از منظر قرآن، زبور و عهد عتیق و جدید به روش توصیفی- تحلیلی وتطبیقی مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد تا پایان خوش تاریخ و استقرار حکومت صالحان در زمین از منظر همه ادیان اثبات شود که این موضوع خود می تواند زمینه تبلیغ موعود گرایی و مهدویت را فراهم و آن را اندیشه ای فرا تاریخی و دینی نشان دهد. در عین حال که بیان مشترکات بین ادیان، بستر لازم برای نزدیکی هر چه بیشتر ادیان به یکدیگر را موجب می شود. یافته های حاصل از پژوهش نشان می دهد وارثان زمین از منظر قرآن و زبور انسان های شایسته ای هستند که از سوی خداوند برای این امر برگزیده شده اند. در اناجیل وارثان زمین وارد شوندگان به ملکوت و در تورات قوم برگزیده می باشند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۶ ، ۰۹:۱۶
khademoreza kusar
سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۱۳ ق.ظ

نقش پیشگویی های آخرالزمانی در معنی بخشی به زندگی

    

نقش پیشگویی های آخرالزمانی در معنی بخشی به زندگی
نیاز به معنی از ضروریات هر زندگی بوده و هست اما این مهم در قاموس ادیان به بهرین شکل ممکن صورت گرفته و این خواسته درونی بشر در آیینه ادیان تجلی زیبایی یافته و زندگی پیروان ادیان به مراتب بیش از دیگران معنی بخش است و این از مشخصات و کارکردهای اجتماعی ادیان محسوب می شود. اما با مطالعه در پیش گویی های آخرالزمانی ادیان ابراهیمی، به این نتیجه می رسیم که این آموزه ها، نقش پررنگ و بی بدیلی را در معنی بخشی به زندگی داشته و می توان کارکرد اجتماعی معنی بخشی برای زندگی، ثابت نمود چون این پیش گویی ها از طرفی گوش زد می کنند که عالم را خدایی واحد و قادر است که کارگردان اصلی این جریانات است و از طرف دیگر هدف و سیر مشخصی را برای آن بیان و تبیین می نماید به عبارت دیگر، در معنی بخشی به زندگی دو عامل مهم باید مورد نظر آید یکی اینکه خدا به عنوان خالق هستی منظور گردد و دیگر اینکه هدفی در پی این پیش گویی ها وجود دارد و این وقتی در باور و ضمیر پیروان ادیان ابراهیمی واقع شود کارکرد معنی بخشی برای زندگی را برای آنان به ارمغان می آورد و از جمله کارکردهای اجتماعی این پیش گویی ها به حساب می آید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۶ ، ۰۹:۱۳
khademoreza kusar
سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۱۱ ق.ظ

نگاهی به اصول و شاخص های انتظار در عصر ظهور

                   

نگاهی به اصول و شاخص های انتظار در عصر ظهور
مساله ظهور و امام منتظر که اسلام و سایر ادیان پیشین همه را به ظهور و برگشت ایشان وعده داده اند و از نقاط مشترک بارز همه ادیان الهی است، قبل از آنکه یک مساله دینی یا اسلامی باشد، یک مساله انسانی بوده و اساسا اعتقاد به مهدویت تعبیری دقیقی از ضرورت تحقق کامل آرزوها و آمال بشریت است. با توجه به اینکه دقیق ترین نشان از این مصلح دینی و منجی را مذهب شیعه با بیان اطلاعات کافی، جزئی و دقیق در خصوص سه گانه عصر غیبت، عصر انتظار و عصر ظهور به عنوان عناصر و ارکان تشکیل دهنده مهدویت ارائه نموده و در این راستا ضروری است واصول حاکم، مراحل، و شاخص های انتظار و جامعه منتظر در عصر ظهور با تاکید فرآیند تمدن سازی و حرکت شیعه در عصر انتظار مورد بررسی قرار گیرد. به همین منظور در این مقاله با تحلیل استقرایی اسناد موجود(آیات، روایات و بیانات مقام معظم رهبری) در این زمینه به دنبال تشریح فرآیند تمدن-سازی و حرکت شیعه در عصر انتظار به عنوان پیش نیاز عصر ظهور می باشیم.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۶ ، ۰۹:۱۱
khademoreza kusar
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۲۵ ق.ظ

برخی رخدادهای پس از ظهور با یادکرد مبانی اسلامی آن

برخی رخدادهای پس از ظهور با یادکرد مبانی اسلامی آن
از جمله اتفاقات زندگی آینده بشر، ظهور منجی است که این مسئله با پیچیدگی ها و ویژگی های خاصی رخ خواهد داد. در این نگاشته با استفاده از متون دینی یعنی قرآن و روایات و با بهره گیری از روش تحلیل واژگان و جملات، برخی رخدادهای پس از ظهور به ترتیب وقوع آن ها، استقصاء گردیده، با رویکردی تبیینی تلاش شد تا برخی مبانی اسلامی آن نیز قبل از یادکرد آن ها با عنوان چارچوب نظری بحث، ذکر گردد، رخدادهای زیادی پس از ظهور به وقوع می پیوندند که مهمترین آنها عبارتند از: قیام حضرت به همراه یاران خویش، رجعت برخی افراد، تشکیل حکومتِ اسلامیِ فراگیر و مبارزه با ظلم و بی عدالتی و در سایه آن برقراری نظام عدل جهانی، نیز از بین رفتن بدعت ها و مواردی از این دست که این موارد در پرتوی رخدادهای ویژه آن زمان است؛
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۶ ، ۰۹:۲۵
khademoreza kusar

 
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم (۱)
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین سیّما بقیّة‌الله فی الارضین.

 مراسم بسیار باشکوه و زیبا و پُرمغزی را امروز اجرا کردید؛ تمرینها بسیار خوب بود، آرایش میدان بسیار زیبا بود و مراسمی که اجرا کردید، به‌طور کامل ابتکاری و پُرمغز بود. ابتکار در همه‌ی مسائل کاری و آموزشی و تحقیقی و در مدیریّتهای کوچک و بزرگ، جذّاب و چشم‌نواز است. امروز نشانه‌های ابتکار را در این میدان در بخشهای مختلف مشاهده کردیم؛ خیلی متشکّرم.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۶ ، ۰۹:۱۸
khademoreza kusar
يكشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۰۳:۲۷ ب.ظ

سه چیزی که حضرت زهرا(س) خیلی دوست داشت!

در این فرصت بر آن شده ایم که یکی از سخنان خانم حضرت زهرا سلام الله علیها را با هم مروری داشته باشیم تا ان شاء الله با عملی کردن رهنمودها، موفقیت زندگی خود را بیشتر کنیم.
حضرت زهرا

در ایام ولادت خانم حضرت زهرا سلام الله علیها هستیم. بانویی که به عنوان الگویی تمام عیار برای بشریت هستند و آدمی برای آنکه بتواند راه سعادت و خوشبختی  را طی کند باید از سبک زندگی و الگوهایی پیروی کند که خود نمونه ای بهترین ها هستند و سبک زندگی و منش خانم حضرت زهرا سلام الله علیها این گونه هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۲۷
khademoreza kusar
يكشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۰۳:۲۶ ب.ظ

3درس مهم که می‌توان از سوره هل‌اتی گرفت

حضرت زهرا (سلام الله و علیها) در حالى که از شدت گرسنگى شکمش به پشت چسبیده، و چشم‌هایش به گودى نشسته و در محراب عبادت ایستاده‌ بود، در همین هنگام جبرئیل نازل شد و عرض کرد این سوره را بگیر، خداوند با چنین خاندانى به تو تهنیت مى‏‌گوید.
سوره هل اتی

مرحوم علامه امینی در کتاب الغدیر از 34 تا از منابع اهل سنت اعم از منابع حدیثی و روایی شبیه همین مضمون را نقل کرده‌اند در تفسیر کشاف و غیره مجامع روایی و تفسیری اهل سنت هم فراوان آمده که وجود مبارک حسنین سلام الله علیهما بیمار شدند وجود مقدس نبی اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم برای عیادت این دو بزرگوار وقتی آمدند در بستر بودند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۲۶
khademoreza kusar
يكشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۰۸:۴۰ ق.ظ

یک رسوائی تاریخی از دو مورخ

یک رسوائی تاریخی از دو مورخ

نقل عید دانستن روز غدیر خم توسط پیامبر و اهل بیت و سایر علماء شیعه و سنی که در نکات قبل اشاره شد بخاطر این بود که اولا اثبات کند در این روز موهبت بزرگی از طرف خداوند به امت اسلامی شد و دین آن ها بوسیله معرفی حضرت علی (علیه السّلام) کامل شد و ثانیا در طول 1400 سال گذشته این روز نزد مسلمین مهم تلقی شده است و این از بدیهات زندگی مسلمین بوده است ولی در این میان 2 نفر از مورخین عید بودن این روز را دست ساخته شیعه دانستند که علّامه امینی آنان را رسوا نموده است به این شرح: نویری در نهایه الارب فی فنون الادب (1/ 177) و مقریزی در خطط (2/ 222) گویند این روز عید شرعی نبوده و در زمان پیشینیان امت سابقه نداشته است و اول بار در عراق عید گرفته شده توسط معزّ الدوله که سال 352 آنرا عید معرفی کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۶ ، ۰۸:۴۰
khademoreza kusar
يكشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۰۸:۳۴ ق.ظ

انفاق در حالات گوناگون

انفاق در حالات گوناگون

روزی علی (ع) چهار درهم نقره در نزد خود داشت یک درهم آنرا شب و یک درهم آنرا روز و یک درهم آنرا آشکارا و یک درهم آنرا پنهانی صدقه داد، تا در حالات گوناگون به مستمندان کمک کرده باشد.

آیه 274 سوره بقره در شأن آنحضرت نازل گردید:

«الذین ینفقون اموالهم باللیل و النهار سرا و علانیة فلهم اجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم و لا هم یحزنون»: آنها که اموال خود را به هنگام شب و روز، پنهان و آشکارا، انفاق می کنند، پاداششان نزد پروردگارشان است و نه ترسی بر آنها است و نه غمگین می شوند.[1]

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۶ ، ۰۸:۳۴
khademoreza kusar