مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی

۱۳ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

يكشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۵۷ ق.ظ

اسراف در شعرها و ضرب المثل ها

اسراف در شعرها و ضرب المثل ها

طوری بخور که همیشه بخوری یا کم بخور، همیشه بخور.

چیزی بخور، چیزی بده، چیزی بنه.

اندازه نگهدار که اندازه نکوست.

آخر شاه منشی، کاه کشی.

تجمل گرایی امروز احتیاج فرداست.

خوشی زیادی، یا نکبت می آورد یا ناخوشی.

هر آفتی را سببی است و سبب درویشی اسراف.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۶ ، ۰۹:۵۷
khademoreza kusar
يكشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۵۴ ق.ظ

نصیحت های اساتید بزرگ اخلاق

نصیحت های اساتید بزرگ اخلاق

آیةاللَّه بهجت (ره)

 

گفتم که الف، گفت دگر هیچ مگوی

در خانه اگر کس است یک حرف بس است

                                                                          

«بارها گفته ام و بار دگر می گویم: کسی که بداند هر که خدا را یاد کند خدا همنشین او است. احتیاج به هیچ وَعظی ندارد، می داند چه باید بکند و چه باید نکند، می داند که آنچه را که می داند باید انجام دهد و آنچه را که نمی داند باید احتیاط کند».[1]

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۶ ، ۰۹:۵۴
khademoreza kusar
يكشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۵۱ ق.ظ

سیره ی فردی سیاسی حضرت زینب (س)

سیره ی فردی سیاسی حضرت زینب (س)
در این مقاله سیره ی فردی و سیاسی حضرت زینب (س) مورد بررسی قرار گرفته است که برای لغت سیره معانی زیادی بیان شده از آن جمله پرنده ایست از جنس گنجشک و مانند جل وبلبل خوش آواز و هم چنین به معنای راندگی، روش، طریقه و هیأت واژه سیره از کلمه سیر است این واژه سه حرفی به معنای رفتن «الذهاب» و جریان داشتن و حرکت است و در اصطلاح از نظر راغب اصفهانی معنای واژه سیره حالت و روشی است که انسان و غیر انسان، نهاد و وجودشان بر آن قرار دارد. خواه غریزی و خواه اکتسابی باشد، چنانکه گفته می شود فلانی سیره روشی نیکو یا سیره ی و روشی زشت دارد ضرورت این مقاله این است که با شناخت سیره ی حضرت زینب (س) بهتر می توان در برابر مشکلات مقاومت کرد و با الگو قرار دادن این بانوی مجلله در هر زمان و شرایطی می توان در برابرمصیبت هایی که افراد بشر وارد می شود صبر بیشتری را پیشه خود ساخت. و هدف از این مقاله شناخت راز بقاء عاشورا و شناخت سیره ی حضرت زینب (س) و آشنایی با عملکرد زینب (س) در برابر مصیبت ها و مشکلات و هم چنین شناخت جایگاه زن در تبلیغ دین می باشد. در بخش اول این مقاله ابتدا گذری بر زندگی زینب کبری (س) کرده. و از ولادت، نامگذاری و نیز ازدواج و جایگاه آرامگاهش سخن به میان آورده ایم. در بخش دوم مختصری راجع به ویژگی های فردی این شخصیت بزرگوار سخن به میان آورده ایم که از آن جمله صبر، بلاغت، مقام علمی و. .. می باشد. در بخش سوم به بررسی امور سیاسی و سیاست این شخصیت عظیم و مظلوم تر از مظلوم و تنهاتر از تنها در تاریخ پرداخته شده است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۶ ، ۰۹:۵۱
khademoreza kusar
يكشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۴۹ ق.ظ

سیره عبادی اخلاقی حضرت زینب (س)

سیره عبادی اخلاقی حضرت زینب (س)
این مقاله به بررسی موضوع سیره عبادی و اخلاقی حضرت زینب (س) می پردازد به این ضرورت که زنان جامعه امروزی نیاز به الگویی جامع و کامل دارند تا از او درس بگیرند و چه کسی بعد از حضرت زهرا (س) به جزء حضرت زینب (س) است که بتواند شایسته چنین مقامی باشد. به این هدف این مقاله نگاشته شد تا زنان مسلمان با سیره و زندگی آن حضرت در طول زندگی با برکتش آشنا شوند و از آن حضرت الگو بگیرند. روشی که در نوشتن این پایان نامه به کار برده شد روشی کتابخانه ای است که با استفاده از منابعی از جمله نمونه های ایثار حضرت زینب (س) نوشته آیه الله مدرس و کتاب دیگر زینب کبری (س) فریادی بر اعصار تالیف اسماعیل منصوری لاریجانی مطالب این مقاله بررسی شد. که این مقاله به سه بخش تقسیم شده است: بخش اول گذری کوتاه بر زندگی حضرت زینب (س) از ولادت تا دوره کودکی تربیت وی می باشد بخش دوم سیره عبادی آن حضرت را در زندگی پر برکتش مورد بررسی قرار می دهد و در بخش سوم در سیره اخلاقی آن حضرت بحث کرده می شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۶ ، ۰۹:۴۹
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۶، ۰۳:۴۹ ب.ظ

مناظره امام رضا علیه السلام و بزرگ زردشتیان

عمران شروع به سؤال کرد و امام پاسخ می داد، تا این که تمام شبهات او حل شد. پس از واضح شدن حقیقت، او با کمال شهامت در برابر انبوه جمعیت، به یکتایی خدا و رسالت خاتم انبیا شهادت داد و سپس رو به قبله کرد و به سجده افتاد.

بزرگ زردشتیان به گفتگوی با امام رضا علیه السلام دعوت شد. امام علیه السلام از او پرسید: دلیل تو بر نبوّت زردشت چیست؟

دلیل نبوّت زردشت

بزرگ زردشتیان: او چیزهایی برای ما آورده که پیش از او کسی نیاورده بود. ما او را ندیده ایم؛ ولی از پدران ما به ما رسیده که او چیزهایی را برای ما حلال کرده که دیگران نکرده اند. از این جهت، ما پیرو او شدیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ دی ۹۶ ، ۱۵:۴۹
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۶، ۰۳:۲۷ ب.ظ

معنا و مفهوم عفّت و پاکدامنی

عفّت، ملکه انقیاد و رام شدن قوه شهوت در پیشگاه عقل است به گونه ای که تحت امر و نهی آن قرار گیرد؛ یعنی آن جا که عقل مصلحت می داند اقدام کند و آن جا که عقل در آن مفسده می بیند پرهیز کند و هیچ گاه با اوامر و نواهی عقل مخالفت نکند. مقصود از تابع عقل بودن، نگه داشتن جانب اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ دی ۹۶ ، ۱۵:۲۷
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۶، ۰۳:۲۳ ب.ظ

مناظره امام صادق علیه السلام و ابوحنیفه

ائمه معصومین علیهم السلام در بحث و مناظرات به خوبی و انصاف عمل می کردند.

روزی ابوحنیفه[1] برای ملاقات با امام صادق علیه السلام به خانه امام آمد و اجازه ملاقات خواست. امام اجازه نداد.

ابوحنیفه می گوید: دم درب، مقداری توقف کردم تا این که عدّه ای از مردم کوفه آمدند و اجازه ملاقات خواستند. به آنها اجازه داد. من هم با آنها داخل خانه شدم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ دی ۹۶ ، ۱۵:۲۳
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۶، ۰۳:۲۱ ب.ظ

نکته های دوستی

نکته های دوستی

- دوستی خوب است، اگر تو ارزشش را فهمیده باشی.

- دوستی قشنگ است، اگر تو آن را لمس کرده باشی.

- دوستی ترانه است، اگر تو آن را خوانده باشی.

- دوستی شیرین است، اگر تو آن را چشیده باشی.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ دی ۹۶ ، ۱۵:۲۱
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۶، ۰۳:۱۳ ب.ظ

لذت عفو و بخشش در اوج قدرت

کسب محبوبیت در پیشگاه پروردگار فقط از راه عبادت و بندگی و اصلاح رابطه بنده و خدا نیست، بلکه از طریق اصلاح رابطه بنده با هم نوعان به ویژه برادران ایمانی نیز میسّر است. برای بخشش گناه دیگران نباید منتظر درخواست عفو او بود. آنچه مهم است، تقویت روابط حسنه و ایجاد صمیمیت بیشتر بین برادران ایمانی است. ازاین رو آن گاه که از سوی خطاکار درخواست بخششی صورت نگرفته است، بخشش ارزشمندتر است؛ زیرا در ایجاد محبّت و صمیمیت تأثیرگذارتر است و بر بزرگواری بخشنده، بیشتر دلالت دارد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ دی ۹۶ ، ۱۵:۱۳
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۶، ۰۳:۱۲ ب.ظ

اعجاز حقوقی قرآن کریم

اعجاز حقوقی قرآن کریم
نظام حقوقی قرآن دارای ویژگی هایی است که جمع آنها در تشریعات بشری وجود ندارد و تا زمان نزول قرآن، بشریت بدان راه نیافته بود و همیشه همراه با ادعای نبوت و تحدی بوده است. اعجاز حقوقی قرآن دارای ابعاد متعددی است. ارایه نظام حقوقی ممتاز، هماهنگ، مترقی، مطابق فطرت و مبرّای از هر گونه خطای افراطی و تفریطی در عصر جاهلی و رکود فوق العاده فرهنگی؛ تأثیر و نقش آفرینی ممتاز آن نظام در تحول جامعه؛ نحوه ورود و ارایه تک تک قواعد و دستورات حقوقی به شیوه ای بدیع به همراه مبانی متقن، امری تحیر آور است. از سوی دیگر، با نظریه پردازی های حقوقی در قرآن مواجه هستیم که بعد از صدها سال بشر به آن پی برده است و بلکه در مواردی به رغم گذشت قرن ها بشر هنوز به رمز و راز تمام ابعاد آنها پی نبرده است؛ لذا این بُعد زیر مجموعه اخبار غیبی است. از دیگر ابعاد اعجاز حقوقی قرآن، ویژگی های اساسی موجود در تشریع احکام و نظام حقوقی آن است. مواردی مانند خدا محوری؛ ابتنای بر وحی؛ نظام­مند بودن مکتب حقوقی قرآن؛ ارتباط قوانین حقوقی با صفات حق تعالی؛ عدالت محوری حاکمیت ارزش های اخلاقی و معنوی؛ مطابقت مقررات با فطرت بشری؛ یسرگرایی و در حد طاقت بشر؛ بیان عام و پرهیز از ورود به جزئیات، تدریج در بیان احکام؛ ابتنای احکام بر مصلحت و مفسده؛ جامعیت؛ عقل گرایی؛ پرهیز از وهم و خرافه؛ سبک های مختلف بیان احکام؛ ضمانت های اجرای قانون و...از جمله اصولی است که نظام حقوقی قرآن مبتنی بر آن است. این نوشتار در راستای تشریح ابعاد این اعجاز به صورت اجمالی و با ذکر نمونه هایی از اعجاز تشریعی قرآن سامان یافته است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ دی ۹۶ ، ۱۵:۱۲
khademoreza kusar