مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت

۲۲ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

دوشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۵۹ ق.ظ

خاطرات شهدا ....؟؟؟ 1

عملیات کربلای هشت فرا رسیده بود. سیدمحمود شب عملیات طبق رسم شب های عملیات با دوستانش وداع کرد. او که به پهنای صورت اشک می ریخت به فرمانده اش گفت از این عملیات برنمی گردم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۰۸:۵۹
khademoreza kusar
دوشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۱۵ ق.ظ

چگونه فرزندانم را تربیت نمایم؟؟؟ 1

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»
بحث ما راجع به تعلیم و تربیت است و شیوه‌های آموزش و تربیت.
۱- عبرت گرفتن از تاریخ گذشتگان
یکی از شیوه‌های آموزش و تربیت استفاده از تاریخ است. بارها در قرآن فرموده: «سیرُوا فِی الْأَرْض‏» (انعام/۱۱) در زمین سیر کنید. این آیه‌ای است که غربی‌ها به آن عمل کردند، ما به آن کم عمل کردیم یا نکردیم. به اسم جهانگرد به اسم مستشار اقتصادی، مستشار نظامی، به نام‌های مختلف، دیپلمات، زیر و بم همه کشورها را حتی به اسم سم‌پاشی در زیر زمین خانه‌ها را فهمیدند چیست. به اسم سم‌پاشی مزارع، عدد درخت‌های ما را متوجه شدند. این «سیرُوا فِی الْأَرْض‏» است. منتها نه گردش برای لذت، برای تفریح همراه با رشد فکری. خوب، استفاده از تاریخ.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۰۸:۱۵
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۴۷ ق.ظ

اولین صلوات را کی فرستاد؟؟؟

 با ذکر آیه مبارکه، نظر گرامیان در خصوص «صلوات» به نکات مهم ذیل جلب می‌گردد:

«إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکتَهُ یصَلُّونَ عَلَى النَّبِی یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً» (احزاب، 56)

ترجمه: خدا و فرشتگان او بر پیامبر اسلام درود مى‏فرستند، شما هم اى کسانى که ایمان آورده‏اید بر او صلوات بفرستید، و آن طور که باید تسلیم شوید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۴ ، ۰۹:۴۷
khademoreza kusar

-

پرهیز از جدال و شوخى
1- «لا تُمارِ فَیَذْهَبَ بَهاؤُکَ وَ لا تُمازِحْ فَیُجْتَرَأَ عَلَیْکَ.»:
جدال مکن که ارزشت مىرود و شوخى مکن که بر تو دلیر شوند.
(تحف العقول ص 486)

2- تواضع در نشستن
«مَنْ رَضِىَ بِدُونِ الشَّرَفِ مِنَ الَْمجْلِسِ لَمْ یَزَلِ اللّهُ وَ مَلائِکَتُهُ یُصَلُّونَ عَلَیْهِ حَتّى یَقُومَ.»:
هر که به پایین نشستن در مجلس خشنود باشد، پیوسته خدا و فرشته ها بر او رحمت فرستند تا برخیزد.

3- هلاکت در ریاست و افشاگرى
«دَعْ مَنْ ذَهَبَ یَمینًا وَ شِمالاً، فَإِنَّ الرّاعِىَ یَجْمَعُ غَنَمَهُ جَمْعَها بِأَهْوَنِ سَعْى وَ إِیّاکَ وَ الاِْذاعَةَ وَ طَلَبَ الرِّیاسَةِ، فَإِنَّهُما یَدْعُوانِ إِلَى الْهَلَکَةِ.»:
آن که را به راست و چپ رود واگذار! به راستى چوپان، گوسفندانش را به کمتر تلاشى گِرد آوَرَد. مبادا اسرار را فاش کرده و سخن پراکنى کنى و در پىریاست باشى، زیرا این دو، آدمى را به هلاکت مىکشانند.

4- گناهى که بخشوده نشود
«مِنَ الذُّنُوبِ الَّتى لا تُغْفَرُ : لَیْتَنى لا أُؤاخَذُ إِلاّ بِهذا. ثُمَّ قالَ: أَلاِْشْراکُ فِى النّاسِ أَخْفى مِنْ دَبیبِ الَّنمْلِ عَلَى الْمَسْحِ الاَْسْوَدِ فِى اللَّیْلَةِ الْمُظْلِمَةِ.»:
از جمله گنـاهانى کـه آمرزیده نشود ایـن است که [آدمى ] بگوید: اى کاش مرا به غیر از این گناه مؤاخذه نکنند. سپس فرمود: شرک در میان مردم از جنبش مورچه بر روپوش سیاه در شب تار نهانتر است.

5- نزدیکتر به اسم اعظم
«بِسْمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ أَقْرَبُ إِلَى اسْمِ اللّهِ الاَْعْظَمِ مِنْ سَوادِ الْعَیْنِ إِلى بَیاضِها.»:
«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» به اسم اعظم خدا، از سیاهى چشم به سفیدىاش نزدیکتر است.

6- دوستى نیکان و دشمنى بدان
«حُبُّ الاَْبْرارِ لِلاَْبْرارِ ثَوابٌ لِلاَْبْرارِ، وَ حُبُّ الْفُجّارِ لِلاَْبْرارِ فَضیلَةٌ لِلاَْبْرارِ، وَ بُغْضُ الْفُجّارِ لِلاَْبْرارِ زَیْنٌ لِلاَْبْرارِ، وَ بُغْضُ الاَْبْرارِ لِلْفُجّارِ خِزْىٌ عَلَى الْفُجّارِ.»:
دوستى نیکان به نیکان، ثوابست براى نیکان. و دوستى بدان به نیکان، فضیلت است براى نیکان. و دشمنى بدان با نیکان، زینت است براى نیکان. و دشمنى نیکان با بدان، رسوایى است براى بدان.

7- سلام نشانه تواضع
«مِنَ التَّواضُعِ أَلسَّلامُ عَلى کُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ، وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الَْمجْلِسِ.»:
از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.

8- خنده بیجا
«مِنَ الْجَهْلِ أَلضِّحْکُ مِنْ غَیْرِ عَجَب.»:
خنده بیجا از نادانى است.

9- همسایه بد
«مِنَ الْفَواقِرِ الَّتى تَقْصِمُ الظَّهْرَ جارٌ إِنْ رَأى حَسَنَةً أَطْفَأَها وَ إِنْ رَأى سَیِّئَةً أَفْشاها.»:
از بلاهاى کمرشکن، همسایه اى است که اگر کردار خوبى را بیند نهانش سازد و اگر کردار بدى را بیند آشکارش نماید.

 10-اندیشه در کار خدا
«لَیْسَتِ الْعِبادَةُ کَثْرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلوةِ وَ إِنَّما الْعِبادَةُ کَثْرَةُ التَّفَکُّرِ فى أَمْرِ اللّهِ.»:
عبادت کردن به زیادى روزه و نماز نیست، بلکه [حقیقتِ] عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است.

(تحف العقول، ص448)

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۴ ، ۰۸:۱۵
khademoreza kusar

فضایل اخلاقی امام عسکری علیه السّلام

 آن بزرگوار به همه انسانها عشق می‌ورزید و همواره با آنان به نیکی و احسان رفتار می‌کرد

امام حسن عسگری علیه السلام در همه صفات پسندیده انسانی و اخلاق و فضایل درحد کمال بوده است. آن امام والا مقام در عصر خویش بزرگوارترین، عابدترین، بردبارترین و محترم ترین افراد به شمار می‌رفته و دارای اندیشه بلند، زبانی گویا و پرجاذبه و برخوردار از اخلاق نیک بوده‌اند. امام یازدهم شیعیان با مردم بسیار مهربان، و نسبت به ضعیفان و افراد تهی دست بسیار بخشنده بودند. او سالار قبیله ایثار، پیشوای مستضعفانِ خاک و مسجود فرشتگان افلاک بود. سلام سوخته دلانِ عطشان بر آن امام همام باد!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۴ ، ۰۸:۱۳
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۴، ۰۷:۵۹ ق.ظ

راه های مهجوریت زدایی از قرآن چیست؟؟؟

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»
 جهت ترویج قرآن، تبلیغ قرآن، هروقت هم می‌گوییم: قرآن، غرض ما قرآن تنها نیست. قرآن و اهل بیت.چون اگر هردو باشد نجات می‌یابی.
بچه را تاب بازی می‌بری. بچه را روی تاب می‌نشانی، می‌گویی: ببین، دستت را به این دو تا طناب بگیر. اگر دستت به این دو تا بود نمی‌افتی. اگر از دو تا دست برداشتی، یا از یکی دست برداشتی می‌افتی. «تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا» (وسایل‌الشیعه/ج۲۷/ص۳۳) یک طناب ما «حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِینُ وَ صراط المستقیم» یک طنابمان اهل بیت است و یک طنابمان قرآن است. هردو، «إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا» (وسایل‌الشیعه/ج۲۷/ص۳۳) چون اگر یکی باشد، می‌افتی. گفتیم یک بحثی کنیم که اگر کسی می‌خواهد خودش را آماده کند، آماده کند.
۱- توبیخ به خاطر عدم تدبر در قرآن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۴ ، ۰۷:۵۹
khademoreza kusar

سوال- غرور بی نهایت همسرم موجب دوری ما حتی در منزل شده است به قدری که موقع رفتن به منزل بدنم می لرزد و به خاطر دو فرزندم می سوزم و دم نمی زنم ولی به خدای محمد(ص) او را نمی بخشم زیرا با غرورش مرا می سوزاند . لطفا راه کاری به من بدهید .
پاسخ- متاسفانه وقتی غرور در جایی وارد میشود ، باعث می شود که انسان تنها و درمانده بشود حتی عزیزترین کسان خودش را هم از دست می دهد . یک زن و شوهر به عنوان دو نفری که بالاترین رابطه عاطفی را با همدیگر دارند قطعا اگر بینشان غرور و تکبری باشد بچه ها یاد می گیرند که نسبت به همه این حالت تکبر و به اضافه آن خود کمتر بینی را داشته باشندیعنی یک حس حقارت درونی در بچه ها ایجاد میشود و شاید زمینه انواع خیانت ها و پوچی های درونی را ایجاد کند. اما راهکار این است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۴ ، ۰۷:۴۷
khademoreza kusar
سه شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۰۸ ق.ظ

پزشکان در چه صورت ضامن هستند؟؟

 از حضرت آیت الله سبحانی در خصوص اقسام ضمانت پزشکان از منظر فقه اسلامی آورده اند؛

فقهاى اسلام پزشکان غیر مقصر را از نظر ضمانت به سه گروه تقسیم مى کنند؛ مقصود پزشکانى که در مقدمات تشخیص کوتاهى نمى ورزند، ولى چون انسان معصومى نیستند گاهى دچار اشتباه مى شوند؛ خوب است پزشکان علاقه مند، به این بخش از فقه اسلامى توجه نمایند:

1. آنها که بدون اجازه بیمار و اگر بیمار بیهوش است بدون اجازه ولىّ او، اقدام به طبابت یا جراحى مى کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۴ ، ۰۹:۰۸
khademoreza kusar
سه شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۴۸ ق.ظ

جوانان غیور از چه کسانی سؤال می کنند؟؟؟؟

سوال: چه سخنی غیبت است؟ آیا هرحرفی که در نبود دیگری زده شود، غیبت است؟ اگراز بدی‌های فردی یا قومی ستمکار سخن بگوییم، غیبت است؟ شرایط حلالیت‌گرفتن دربارۀ غیبت، چیست؟

پاسخ معظم‌له:

اگر عیب فرد یا افرادی در غیاب آن‌ها به دیگران منتقل شود، غیبت است و گناه آن بسیار بزرگ می‌باشد؛ امّا برای توبه از غیبت، حلالیّت طلبیدن از آن افراد لازم نیست؛ بلکه در برخی موارد منجر به مفسدۀ دیگری می‌شود و جایز نیست.

بنابراین توبۀ غیبت‌کننده، پشیمانی قلبی نسبت به گناه و عذرخواهی از خداوند متعال است و چنانچه با غیبت خود، آبروی دیگران را برده است، اگر می‌تواند باید با تعریف و ذکر فضائل آن‌ها، ضربه‌ای را که به شخصیّت آنان وارد کرده است، جبران نماید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۴ ، ۰۸:۴۸
khademoreza kusar

 چند مناظرۀ امام کاظم علیه السّلام با ابوحنیفه و هارون الرشید را از کتاب مناظره هاى معصومان (ع)، آیت الله العظمی سبحانی ارائه می دهد.

اشاره: ابوجعفر منصور دوانیقى، دومین خلیفه عباسى، با عقل گرایى رابطه گرمى نداشت و مروّج اهل حدیث بود؛ کتاب موطأ مالک در دوران خلافت وى تألیف گردید و او نخستین کسى بود که ممنوعیت «نگارش حدیث» را که از خلفاى پیشین به یادگار مانده بود، برطرف کرد. وی محدثان را در سال 141 به تدوین احادیث نبوى تشویق نمود و همه، صحاح ششگانه و یا به تعبیر درست تر: دو صحیح و چهار سُنن پس از رفع منع، تنظیم گردید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۴ ، ۰۸:۴۴
khademoreza kusar