مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
سه شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۰۹:۰۳ ق.ظ

در شب یلدا چه کنم؟؟؟

یلدا را می‌گویم. همان شبی که شاید تنها تفاوتش با دیگر شب‌های سال در بیشتر بودن یک دقیقه‌ای آن است. شبی که ایرانیان به رسم دیرین خود و مانند دیگر آیین‌های سنتی، آن را پاس داشته و به بهانه همان طولانی بودن یک دقیقه‌ای، از آن برای در کنار هم بودن و لذت بردن از این همجواری بهره می‌برند.
برای رسیدن به آنچه که شب یلدای ما را حال و هوایی قرآنی می‌بخشد به گفت‌‌وگو با اساتید قرآنی مشهد نشستیم تا از آداب و رسوم خانواده‌های قرآنی در این شب جویا شده و از آموزه‌‌های قرآنی در این شب استفاده کنیم.
محمدجواد پناهی، قاری بین‌المللی قرآن در این رابطه، ابراز کرد: من خود به عنوان یک مدرس قرآن شب یلدا را مثل سایر شب‌های سال می‌دانم و اگر در این شب محفل قرآنی نیز برپا باشد در آن شرکت می‌کنم، البته شب یلدا به جهت به جا آوردن صله‌ارحام و دید و بازدید می‌تواند، ارزشمند باشد.
وی با بیان اینکه شب‌های طولانی زمستان، فرصت خوبی برای استفاده ارزشمند از وقت است، اظهار کرد: همچنین در کنار وجود این تفریح و سرگرمی‌ها، بیان نکات اخلاقی و قرآنی توسط بزرگتر‌ها و استفاده از این مطالب خوب است تا همگان از این فرصت دورهمی برای رسیدن به خیر دنیا و آخرت استفاده کنند، البته من امسال توفیق دارم تا شب یلدا را به همراه خانواده در سفر عتبات عالیات باشم.
تلاوت‌ با حضور خانواده‌ها/ صله‌رحم قرآنی
پناهی با بیان اینکه هیچگاه جلسات تلاوت قرآن خود را به مناسبت ایامی مثل شب یلدا و عید نوروز تعطیل نکرده است، ادامه داد: در روزهای ابتدایی نوروز، اولین جلسه قرآنی که برگزار می‌کنیم با حضور خانواده‌ها است و هدایایی را هم در نظر می‌گیریم و از همه حاضران در جلسه قرآن دعوت می‌کنیم که به همراه خانواده خود در محفل ابتدایی سال شرکت کنند، تا هم جلسه قرآن برقرار باشد و هم صله‌رحم قرآنی انجام شود.
محمدجواد کاشفی، دیگر قاری بین‌المللی قرآن نیز در این زمینه، ابراز کرد: شب یلدا به دلیل همان سنت قدیمی دید و بازدید و هم‌صحبت شدن با بزرگترها، ادامه یافته و نتیجه آن انتقال حس محبت بین اعضای خانواده و صله‌رحم است که خانواده ما هم این سنت و رسم خوب را انجام می‌دهند و در این شب به دیدار بزرگترها می‌رویم.
نقش بزرگتر‌ها در ایجاد فضای قرآنی شب یلدا
وی با بیان اینکه بزرگترها در این شب، نقش پررنگی در ایجاد فضای قرآنی خانوادگی دارند، ادامه داد: بزرگترها که سال‌ها، تجربه از زندگی و کسب‌وکار را به همراه دارند، می‌توانند این تجربه‌های ارزشمند را در قالب خاطرات شیرین برای کودکان بیان کنند، برای مثال مادربزرگم همیشه در شب یلدا با خاطراتش ما را به حضور در برابر خداوند متوجه می‌کرد و می‌گفت خدا را چون آیینه در برابر خود حاضر و ناظر ببینید.
کاشفی اضافه کرد: این خاطرات و نکات می‌تواند از طریق آیات و روایات برای حاضران در دورهمی‌های خانوادگی بیان شود تا هم از سرگذشت بزرگان علم و عرفان برای اطرافیان گفته شود و هم اینکه دستورات و تعلیمات آمده در آموزه‌های دینی که راهنمای خوبی برای تعیین راه و روش زندگی است، کارگشای مشکلات زندگی قرار گیرد.
وی بیان کرد: از کودکی به خاطر دارم زمانی که شب یلدا، خانواده‌ها کنار هم جمع می‌شدند، بزرگترها از من می‌خواستند تا قطعات قرآنی که یاد گرفتم را برای آنها اجرا کنم و از همان زمان، خاطرات شیرینی از این موضوع در ذهن دارم و این امر را نتیجه مدیریت بزرگترها در این نوع جمع‌ها می‌دانم.
تفأل‌زدن به قرآن و حافظ خوانی یادگاری‌های شب یلدا  
این قاری بین‌المللی تفأل‌زدن به قرآن و حافظ‌خوانی را از سنت‌های خوب شب یلدا معرفی کرد و گفت: با چنین حرکت‌هایی می‌توان افراد را با صمیمیت بیشتر دور هم جمع کرد و این را جایگزین گوشه‌نشینی انفرادی کنیم که البته این دوری از جمع، بیشتر به واسطه گسترش شبکه‌ها اجتماعی به وجود آمده است.
رضا عابدین‌زاده، حافظ بین‌المللی قرآن نیز ضمن اشاره به اینکه در آیات ۲۵ سوره رعد و ۲۷ بقره به اهمیت صله‌رحم اشاره شده است، گفت: صله‌رحم، سنتی است که در قرآن به آن تأکید شده است و هرکس آن را ترک کند، مورد لعن خداوند قرار خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: از همین رو شب یلدا می‌‌تواند اوج این سنت زیبا باشد که با پرهیز از برخی نکات در اتلاف وقت و پرداختن به قرآن و روایات، شبی خاطره‌انگیز را برای خانواده‌ها به یادگار بگذارد.
محافل قرآنی را با دورهمی شب یلدا همراه کنیم
این استاد قرآن، با ارائه راهکاری در رابطه با قرآنی شدن دورهمی‌های شب یلدا، افزود: چه خوب است که اگر خانواده‌ها، محافل قرآنی و مذهبی دارند، آن را با شب یلدا مصادف کنند و چه از این بهتر که در شب یلدا، دورهم بودن قرآنی را تجربه کنیم.
این حافظ بین‌المللی قرآن ادامه داد: از طرفی یلدای امسال همزمان با شب چهارشنبه است و می‌توان از این فرصت برای برگزاری جلسه دعای پرفیض توسل و طلب خیر برای مسلمانان جهان با حضور خانواده‌ها بهره برد.  

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۳۰
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی