مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت

۷۴ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

پنجشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۳۹ ق.ظ

زندگی نامه ی مختصری از جهان پهلوان تختی

 

تختی

 

غلامرضا تختی در روز ۵ شهریور ۱۳۰۹ در خانواده‌ای متوسط در محلهٔ خانی‌آباد در تهران به دنیا آمد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۴ ، ۰۹:۳۹
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۲۳ ق.ظ

حجاب وعفت ازمنظر قرآن


* حجاب در قرآن چه جایگاهی دارد؟
ـ قرآن،کتاب آسمانی ما مسلمان، خود را تبیین کننده همه چیز نامیده است: «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ»، موضوع قرآن هدایت انسان به سوی بالاترین قله‌های کمال است، بنابراین آنچه برای رشد در تمام زمینه‌های مادی و معنوی است در قرآن آمده است، البته استخراج این گنجینه عظیم معارف از قرآن در حوزه پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و اهل بیت علیهم‌السلام است که روایات سنت و احادیث آنها توضیح دهنده آن است؛ زیرا قرآن کریم به منزله قانون اساسی دین اسلام است و همه جزئیات به طور صریح نیامده و نیازمند مفسر و مبین است که پیامبر و اهل بیت می‌باشند، مثلاً اصل نماز و زکات در متن قرآن آمده، ولی کیفیت و شرایط آن نیامده است، یا در داستان انبیا بسیاری از جزئیات ذکر نشده و گاهی هم بیان اصل داستان را به پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم سپرده است.
اما با کمال تعجب می‌بینیم در زمینه عفت و حجاب در متن قرآن علاوه بر تحریم زنا و فحشا و پرداختن مفصل به عفت و تجلیل از مقام حضرت یوسف علیه‌السلام و تمجید از حضرت مریم علیها‌السلام و معرفی او به عنوان بانویی عفیف،به مطالبی پرداخته که گاهی بسیار جزئی بوده است، این در حالی که عادت قرآن مجید این نیست که به جزئیات قصه‌ها بپردازد، پس معلوم می‌شود، موضوع حجاب و عفاف در نگاه قرآن در حدبالایی قرار دارد که در متن قرآن به آن توجه شده است، می خواهد بگوید مسئله حیا به خصوص در میان زنان باید چنان حاکم باشد که حتی در نحوه راه رفتن ظهور پیدا کند.
 
خطاب مستقل قرآنی به زنان و مردان درباره عفت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۴ ، ۰۹:۲۳
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۱۸ ق.ظ

جوان و جوانان از منظر قرآن کریم

جوان و جوانان از منظر قرآن کریم

جوان و جوانان از منظر قرآن کریم


نَحنُ نَقُصُّ عَلیکَ نَبَأهُم بِالحَقِّ إنّهُم فِتیَه آمَنُوا بِرَبِّهم وَ زِدنَاهُم هُدیً (کهف: ۱۳) «ما داستان (اصحاب کهف)را به راستی برتو، بازگو می‌کنیم، آنها جوانانی بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند و ما بر هدایتشان افزودیم. » به مناسبت هفته جوان، می توان به نقش جوانان در تغییر اوضاع زمان، از منظر قرآن کریم؛ اشاره نمود. از آنجا که قرآن کریم، مسائل کلی و در عین حال؛ حسّاس را غالباً در ضمن امثال و یا نمونه هایی از تاریخ گذشته مجسم می سازد، در این باره، می توان به داستان جوانان اصحاب کهف در سوره مبارکه کهف، اشاره کرد؛ که قرآن از ایشان به‌عنوان الگو یاد می‌کند. گروهی از جوانان باهوش و با ایمان که در یک زندگی پُر زرق و برق، در میان ناز و نعمت به سر می بردند، برای حفظ عقیده خود و مبارزه با طاغوت عصر خویش، به همه اینها پشت پا زدند و به غاری از کوه که از همه امکانات ابتدایی؛ تهی بود، پناه بردند و از این راه استقامت و پایمردی خود را در راه ایمان نشان دادند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۴ ، ۰۹:۱۸
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۲۸ ق.ظ

وقتی استاد با یک کلمه شاگردش را سرخ می کند

مرحوم آیت الله العظمی بهجت می فرمود: مرحوم آقا سید علی یزدی – از شاگردان مرحوم آخوند اردکانی – که بعد از میرزای بزرگ شیرازی خود را اعلم می دانست، می گوید: در کربلا به درس آخوند می رفتم و کربلا در آن زمان مرکز علم اصول، و نجف اشرف مرکز فقه بود، ایشان نقل می کرد: هم شهری های ما از یزد یا اردکان به کربلا آمدند و گفتند: آیا می شود به خدمت آخوند برسیم؟ به هر حال وقت گرفتیم و قرار شد وقت خاصی به خدمت آخوند برسیم. همراه با جماعتی از زوار به خدمت ایشان رسیدیم، و در حالی که ما جلو حرکت می کردیم و آن ها دنبال سر ما، وارد شدیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۴ ، ۰۸:۲۸
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۰۹ ق.ظ

تقلب در امتحانات

سوال

اگر دانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمره قبولی کسب کند و به مرحله ی بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چیست؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۴ ، ۰۸:۰۹
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۰۶ ق.ظ

10 نکته کلیدی در برخورد با نامحرم

سخن گفتن با نامحرم نیز از جمله مواردی است که می تواند زمینه برخی انحرافات جنسی را در بین افراد فراهم کند. از سوی دیگر، گاه صحبت کردن با جنس مخالف اجتناب ناپذیر می شود. از این رو، لازم است با رعایت مواردی که در پی می آید، آثار منفی اینگونه گفتگوها به حداقل برسد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۴ ، ۰۸:۰۶
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۴، ۰۷:۵۹ ق.ظ

کلام شهدا

سعی کنید دوستی و دشمنی شما بر اساس حق باشد، از تقصیر افراد زود در گذرید و زیاد سخت گیر نباشید. هیچ دوستی بهتر از قرآن نیست ، رفاقت با او را ترک نکنید. شهید علی رضائیان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۴ ، ۰۷:۵۹
khademoreza kusar

مقدمه

1-می دانیم که نظام آفرینش براساس اسباب و مسبب ها خلق شده و هر مسببی متاثر از سبب و هر معلولی زاییده علتی است.

2-علت اصلی هر چیزی و مبدا آن، خداوند است. و اوست که نظام عِلّی و معلولی را پدید آورده و به اشیای مختلف خاصیت عِلّی و به بعضی دیگر معلولی داده است.

3- خداوند می تواند همان طور که خاصیتی را به چیزی می دهد، از آن سلب کند و یا چرخه علت و معلول ها را برخلاف نظم عادی آن کوتاهتر یا حذف کند، سلسله سبب ها را بردارد و خود مستقیما بر معلول اثر کند.

4-این خلاف عادت به اشکال مختلفی صورت می گیرد که دو نمونه آن عبارت است از: معجزه و کرامت.

الف: در «معجزه »، برای این که پیامبران از غیر شناخته شوند و آن ها را به تَحَدّی و مبارزه بطلبند و شکست دهند، خداوند علت های طبیعی را از چرخه علت و معلول خارج می کند.

ب: در «کرامت » برای این که خداوند به بندگان برگزیده و اولیای خاص خود، توجه اش را نشان دهد، اجازه می دهد معلول هایی بدون دخالت برخی علت ها، متاثر شوند. و البته برای کسب این مقام لازم است بندگان با عبادت و اطاعت، خود را در معرض شایستگی این مقام قرار دهند و لیاقت کسب این عنایت و بزرگواری را داشته باشند.

کرامت در قرآن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۴ ، ۱۱:۵۲
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۱۴ ق.ظ

مرگ از نظر نهج البلاغه....؟؟؟

حاج آقا حسینی: بسم الله الرحمن الرحیم در بخش حکمت‌های نهج البلاغه حکمت 122 سید رضی رضوان الله مقدمه‌ی کوتاهی دارد که وَ تَبِعَ جِنَازَةً فَسَمِعَ رَجُلًا یَضْحَکُ حضرت در یک تشییع جنازه‌ای بودند در تشییع جنازه دیدند کسی دارد می‌خندد حضرت آن وقت این کلمه‌ی حکمت آمیز را فرمودند فَقَالَ کَأَنَّ الْمَوْتَ فِیهَا عَلَى غَیْرِنَا کُتِبَ وَ کَأَنَّ الْحَقَّ فِیهَا عَلَى غَیْرِنَا وَجَبَ وَ کَأَنَّ الَّذِى نَرَى مِنَ الْأَمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِیلٍ إِلَیْنَا رَاجِعُونَ من قبل از این که ترجمه بکنم و این را توضیح بدهم یک مقدمه‌ای را می‌گویم مدت‌ها بود دنبال بیان این مقدمه بودم حالا مناسبتش این جا خیلی خوب است البته بیش از یک مقدمه است ولی فقط اشاره می‌کنم ما خیلی از مستحبات در اسلام داریم که اگر به آداب آن مستحب توجه نشود و رعایت نشود نه تنها ما یک مستحبی را انجام نداده ایم بلکه گرفتار یک مکروهی هم شده ایم گاهی گرفتار حرام هم شدیم دو سه مثال می‌زنم یک مثالش همین نهج البلاغه این کلمه است حضرت در تشییع جنازه بودند آداب تشییع جنازه این نیست وقتی دنبال جنازه می‌رود بلند بلند بخندد آن هم خنده‌ای که صدایش به گوش دیگران برسد حضرت علی شنیدند صدای خنده را ناراحت شدند و در مورد آداب تشییع بیان زیبایی کردند. بحث گسترده‌ای است علما فقها به این پرداخته اند مثلا فرض کنید ما می‌رویم زیارت ائمه علیهم السلام آدابی دارد الآن غالب مردم ما فکر می‌کنند زیارت این است که بروند بچسبند به ضریح گاهی در ازدحام جمعیت فشار می‌دهند خودشان را اذیت می‌کنند دیگران را اذیت می‌کنند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۴ ، ۰۹:۱۴
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۴۷ ق.ظ

کلامی ناب !!!از شخصیتی ناب!!!...؟؟؟؟

کلامی از استاد

 

حضرت آیت الله مجتهدی می فرمایند :

وصیت نکن که بعد از من چه ها بکنید ، خودت انجام بده ، زیرا مردم گرفتار کار خودشان هستند و به وصیت نامه ات عمل نمی کنند.
اگر بر فرض تمام ورثه خوب باشند ، یک نااهل پیدا می شود و بین آنها وسوسه می کند و نمی گذارد به وصیت تو عمل کنند . این کار برای خود من هم ، اتفاق افتاد و ما خودمان نتوانستیم به وصیت پدرمان عمل کنیم و در طول این عمر دنیوی ما دیدیم که به وصیتها عمل نکردند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۴ ، ۰۸:۴۷
khademoreza kusar