مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت

۷۰ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

پنجشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۰۹ ق.ظ

تقلب در امتحانات

سوال

اگر دانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمره قبولی کسب کند و به مرحله ی بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چیست؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۴ ، ۰۸:۰۹
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۰۶ ق.ظ

10 نکته کلیدی در برخورد با نامحرم

سخن گفتن با نامحرم نیز از جمله مواردی است که می تواند زمینه برخی انحرافات جنسی را در بین افراد فراهم کند. از سوی دیگر، گاه صحبت کردن با جنس مخالف اجتناب ناپذیر می شود. از این رو، لازم است با رعایت مواردی که در پی می آید، آثار منفی اینگونه گفتگوها به حداقل برسد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۴ ، ۰۸:۰۶
khademoreza kusar
پنجشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۴، ۰۷:۵۹ ق.ظ

کلام شهدا

سعی کنید دوستی و دشمنی شما بر اساس حق باشد، از تقصیر افراد زود در گذرید و زیاد سخت گیر نباشید. هیچ دوستی بهتر از قرآن نیست ، رفاقت با او را ترک نکنید. شهید علی رضائیان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۴ ، ۰۷:۵۹
khademoreza kusar

مقدمه

1-می دانیم که نظام آفرینش براساس اسباب و مسبب ها خلق شده و هر مسببی متاثر از سبب و هر معلولی زاییده علتی است.

2-علت اصلی هر چیزی و مبدا آن، خداوند است. و اوست که نظام عِلّی و معلولی را پدید آورده و به اشیای مختلف خاصیت عِلّی و به بعضی دیگر معلولی داده است.

3- خداوند می تواند همان طور که خاصیتی را به چیزی می دهد، از آن سلب کند و یا چرخه علت و معلول ها را برخلاف نظم عادی آن کوتاهتر یا حذف کند، سلسله سبب ها را بردارد و خود مستقیما بر معلول اثر کند.

4-این خلاف عادت به اشکال مختلفی صورت می گیرد که دو نمونه آن عبارت است از: معجزه و کرامت.

الف: در «معجزه »، برای این که پیامبران از غیر شناخته شوند و آن ها را به تَحَدّی و مبارزه بطلبند و شکست دهند، خداوند علت های طبیعی را از چرخه علت و معلول خارج می کند.

ب: در «کرامت » برای این که خداوند به بندگان برگزیده و اولیای خاص خود، توجه اش را نشان دهد، اجازه می دهد معلول هایی بدون دخالت برخی علت ها، متاثر شوند. و البته برای کسب این مقام لازم است بندگان با عبادت و اطاعت، خود را در معرض شایستگی این مقام قرار دهند و لیاقت کسب این عنایت و بزرگواری را داشته باشند.

کرامت در قرآن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۴ ، ۱۱:۵۲
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۱۴ ق.ظ

مرگ از نظر نهج البلاغه....؟؟؟

حاج آقا حسینی: بسم الله الرحمن الرحیم در بخش حکمت‌های نهج البلاغه حکمت 122 سید رضی رضوان الله مقدمه‌ی کوتاهی دارد که وَ تَبِعَ جِنَازَةً فَسَمِعَ رَجُلًا یَضْحَکُ حضرت در یک تشییع جنازه‌ای بودند در تشییع جنازه دیدند کسی دارد می‌خندد حضرت آن وقت این کلمه‌ی حکمت آمیز را فرمودند فَقَالَ کَأَنَّ الْمَوْتَ فِیهَا عَلَى غَیْرِنَا کُتِبَ وَ کَأَنَّ الْحَقَّ فِیهَا عَلَى غَیْرِنَا وَجَبَ وَ کَأَنَّ الَّذِى نَرَى مِنَ الْأَمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِیلٍ إِلَیْنَا رَاجِعُونَ من قبل از این که ترجمه بکنم و این را توضیح بدهم یک مقدمه‌ای را می‌گویم مدت‌ها بود دنبال بیان این مقدمه بودم حالا مناسبتش این جا خیلی خوب است البته بیش از یک مقدمه است ولی فقط اشاره می‌کنم ما خیلی از مستحبات در اسلام داریم که اگر به آداب آن مستحب توجه نشود و رعایت نشود نه تنها ما یک مستحبی را انجام نداده ایم بلکه گرفتار یک مکروهی هم شده ایم گاهی گرفتار حرام هم شدیم دو سه مثال می‌زنم یک مثالش همین نهج البلاغه این کلمه است حضرت در تشییع جنازه بودند آداب تشییع جنازه این نیست وقتی دنبال جنازه می‌رود بلند بلند بخندد آن هم خنده‌ای که صدایش به گوش دیگران برسد حضرت علی شنیدند صدای خنده را ناراحت شدند و در مورد آداب تشییع بیان زیبایی کردند. بحث گسترده‌ای است علما فقها به این پرداخته اند مثلا فرض کنید ما می‌رویم زیارت ائمه علیهم السلام آدابی دارد الآن غالب مردم ما فکر می‌کنند زیارت این است که بروند بچسبند به ضریح گاهی در ازدحام جمعیت فشار می‌دهند خودشان را اذیت می‌کنند دیگران را اذیت می‌کنند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۴ ، ۰۹:۱۴
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۴۷ ق.ظ

کلامی ناب !!!از شخصیتی ناب!!!...؟؟؟؟

کلامی از استاد

 

حضرت آیت الله مجتهدی می فرمایند :

وصیت نکن که بعد از من چه ها بکنید ، خودت انجام بده ، زیرا مردم گرفتار کار خودشان هستند و به وصیت نامه ات عمل نمی کنند.
اگر بر فرض تمام ورثه خوب باشند ، یک نااهل پیدا می شود و بین آنها وسوسه می کند و نمی گذارد به وصیت تو عمل کنند . این کار برای خود من هم ، اتفاق افتاد و ما خودمان نتوانستیم به وصیت پدرمان عمل کنیم و در طول این عمر دنیوی ما دیدیم که به وصیتها عمل نکردند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۴ ، ۰۸:۴۷
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۲۵ ق.ظ

چرا خاک بازی برای کودکان مفید است؟؟؟؟؟

ایجاد محیطی به کلی ضدعفونی شده و عاری از میکرب برای کودکان می تواند سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن آنان و مستعد شدنشان برای ابتلا به بیماریهای مختلف شود.

به گزارش نشریه نیوساینتیست، الگوی زندگی جدید و پیشرفتهایی که در حوزه پزشکی و تکنولوژی پدید آمده، هنجارهای رفتاری جدیدی را در جوامع به وجود آورده است. از جمله این هنجارها نوعی گرایش افراطی به سوی میکرب زدایی و ضدعفونی کردن محیط زیست است.

هاوارد هیوز میلیاردر آمریکایی که در سال 1355 درگذشت از اواسط عمر دچار چنین وسواسی شده بود تا حدی که از سال 1337 به بعد هر نوع دیدار و ملاقات با اقوام و خویشان را از ترس ابتلا به بیماریهای واگیر و یا آلوده شدن به یکی از انواع باکتریها و میکربها، کنار گذاشت و در سالهای آخر عمر، خود را در اتاق هتلی در بورلی هیلز محصور ساخت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۴ ، ۰۸:۲۵
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۱۸ ق.ظ

دوست داری حکایت جالبی را بخونی؟؟؟

کمک به دیگران

یک داستان عجیب و آموزنده

محدّث بزرگوار سید جزایرى در زهرالربیع از ابن خلکان و حاج میرزا هاشم خراسانى در منتخب التواریخ از اثنى عشریه حکایت مى کنند که:

روزى مردى با زن خود مشغول غذا خوردن بود و غذا مرغ بریان بود، سائلى بر درب خانه اظهار حاجت کرد، آن مرد او را محروم کرد و چیزى نداد، بعد از مدّتى روزگار بر او برگشت و ثروت و دارایى اش از بین رفت و زن را نیز طلاق داد.

زن با مرد دیگرى ازدواج نمود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۴ ، ۰۸:۱۸
khademoreza kusar

بخش اول: دلایل صلح

الف: از منظر جبهه معاویه:
هدف اصلی معاویه «وصول کم هزینه به هدف» (یعنی همان حکومت) بود؛ زیرا می‌دانست صاحب اصلی حکومت امام حسن(علیه السلام) است و برای به دست آوردن حکومت باید ـ هر چند در ظاهر ـ صاحب اصلی آن را قانع و متعهد بسازد و بهترین راه آن صلح بود.
به این ترتیب معاویه از نتایج نگران کننده جنگ که بارها به آن تاکید داشت و عواقب درگیری با فرزند رسول الله که جایگاه معنوی و اعتقادی مهمی میان مردم داشت، در امان می‌ماند.

تاریخ هم نشان می‌دهد هدف معاویه «سلطه» بود که با صلح بهتر تأمین شد. وی در خطبه‌اش در نخیله گفت: «من با شما جنگیدم که سلطه خود را بر شما ثابت کنم و این را خدا (با صلح) به من داد و شما ناراضی بودید.» (شرح نهج‌البلاغه، ابن ابی‌الحدید، ج 4، ص 16.)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۴ ، ۰۸:۱۰
khademoreza kusar
چهارشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۰۳ ق.ظ

به به چه سخنان زیبایی.. از کیاست؟؟؟

امام صادق (علیه السلام)
ب-صفوان گوید شنیدم امام صادق علیه السلام میفرمود: مکنتی پرنعمت تر از عقل نیست و تنگدستی پست تر از حماقت نی. و در هر کار پشتیبانی فزونتر از مشورت نیست.
لاَ غِنَى أَخْصَبُ مِنَ اَلْعَقْلِ وَ لاَ فَقْرَ أَحَطُّ مِنَ اَلْحُمْقِ وَ لاَ اِسْتِظْهَارَ فِی أَمْرٍ بِأَکْثَرَ مِنَ اَلْمَشُورَةِ فِیهِ.
الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 1، ص 29
پیامبر اکرم-صلی الله علیه و اله
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۴ ، ۰۸:۰۳
khademoreza kusar