مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
دوشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۴۲ ب.ظ

شربت شفا بخش مخصوص امام رضا (ع)

امام رضا (ع) در بخشی از نامه معروف خود به مأمون درباره بیماریها و درمان آنها و نحوه تعامل با بدن  یعنی همان رساله ذهبیه می فرماید: ای مامون در تابستان غذای خنک تناول کن، و در زمستان غذای گرم، و در دو فصل دیگر غذاهای معتدل به اندازه توان (جسمی ) و اشتهایی که داری ، غذایت را به اندازه عادتت و مطابق با محل زندگی و نوع فعالیت و زمانی که در آن به سر می بری، با خوردن سبکترین غذاهایی که می خوری آغاز کن . باید در هر روز، هشت ساعت از روز گذشته (یک وعده ) یا هر دو روز سه وعده غذا بخوری بدین ترتیب که صبح اول وقت صبحانه می خوری و سپس شام، و روز دوم هشت ساعت که از روز گذشت یک وعده دیگر غذا می خوری، و دیگر نیازی به خوردن شام نداری . این هم باید به اندازه باشد، نه بیشتر و نه کمتر، و در حالی که هنوز اشتها داری باید دست از غذا خوردن بکشی .

امام رضا علیه السلام پس از این توصیه های مهم درباره چگونگی غذا خوردن سفارش به استفاده از شربتی مخصوص دارند و چنین توصیه می کنند: بعد از غذایت از شربت مصفّای کهنه ای که نوشیدنش حلال است می نوشی.

 امام رضا علیه السلام درباره نحوه تهیه این شربت می فرماید: ده رطل ( تقریبا 4)کیلو مویز پاک کرده را با دقت در آب بشویید و بعد آبی که بر روی آن ریخته می شود باید صاف و زلال باشد. مقدار آب در حدودی است که به قدر چهار انگشت روی مویزها بایستد. این ظرف را در پاییز یا زمستان در مدت 72ساعت ودر تابستان در 24ساعت به حال خود بگذارید آب این کشمش(مویز)اگر از باران و یا آبی که سرچشمه ی آن به طرف مشرق باشد بهتر است و بعد محتویات این ظرف را در یک دیگ تمیز بریزید و سپس روی آتش قرار دهید تا کشمش ها بپزد و باد کند سپس کشمش ها را می فشارید و شیره را پس از تصفیه دور از آتش می گذارید تا سرد شود .

برای نوبت دوم مجددا شیره را در یک دیگ ریخته روی آتش گذاشته تا با حرارت ملایمی بجوشد و با همین حرارت آن قدر بجوشد تا دوسومش بخار شده و یک سوم آن باقی بماند سپس از روی آتش بردارید و مقدار500-400 گرم عسل صاف شده از موم طبیعی و خالص در آن بریزید و برای بار سوم روی آتش به همان میزان حرارت دهید که به میزان همان مقدار از عسل مقدار آب آن کاهش یابد .

برای معطر ساختن آن و هم از لحاظ تقویت بنیه می توانید ادویه های زیرا به آن اضافه نمایید زنجبیل و زعفران از هر یک ،یک مثقال میخک و دارچین و مصطکی و سنبل الطیب و کاسنی از هر یک نیم مثقال این مواد را کاملا کوبیده و نرم نمایید و در پارچه ی نظیف و ضخیم بسته یا دوخته و میان ظرف که شیره ی مویز می جوشد بیاندازید و با آن حال که شیره ی مویز در ظرف به آرامی می جوشد به هم بزنید و هم زدن را هم چنان ادامه بدهید تا آب هایش بخار شود و حجم محتویات ظرف به میزان اول خود برسد سپس از روی آتش بردارید پس از سرد شدن آن را در شیشه بریزید این شربت باید سه ماه در شیشه بماند تا ترکیبات آن کاملا به هم بیامیزد و نوبت نوشیدن آن فرا رسد موقع نوشیدن هم با آب خالص مخلوط نموده و بعد از صرف غذا نوشیده شود که در این صورت در درمان بسیاری از بیماری ها مانند نقرس و اختلال های دیگر بدن و در درمان ناراحتی های عصبی و مغزی و کبدی و در طحال و معده دارای اثر قطعی است . ممکن است بعد از نوشیدن این نوشابه ی مقوی تشنگی حاصل شود اما باید مقدار مصرفی این آب نصف مقدار آب معمولی که می نوشید باشد .

امام رضا (ع) می فرمایند :  « اگر مردم در خوردن به کم بسنده می داشتند ، بدنهایشان متعادل بود . »  

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۰۹
khademoreza kusar

نظرات (۱)

سلام ممنون بله رساله ذهبیه ای که ما مون دستور داد آن را با آب طلا نوشتند اما ما شیعه ها چی الآن فقط به دنبال طب یهودی هستیم به جای طب اسلامی
پاسخ:
انشالله بتونیم در نشر این موضوعات گامی برداریم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی