مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۶:۰۱ ق.ظ

روش شما برای جذب افراد بی نماز چیست؟؟؟

متاسفانه آمار افرادی که نماز نمی خوانند در کشور ما کم نیست و باید روش های مناسب و تاثیرگذاری برای جذب افراد به نماز معرفی و اجرا بشود.

چرا افراد، بی نماز هستند؟ چرا نماز نمی خوانند؟ دلایلشان برای نماز نخواندن چه چیزهایی است؟

روش شما برای جذب افراد بی نماز به نماز چیست؟

 

جذب نماز,نماز,افراد بی نماز,قدرت الهی,تقویت اعتقادات,زکات,روزه,حج,ولایت,دقت در لقمه,

شاید چون فکر می کنند که نماز خواندن دست و پاگیرشان میشود و به قول معروف یه جورایی نماز را مانع کارهایشا می دانند.

شاید هم نماز خواندن برایشان سخت است و فکر می کنند با نماز خواندن خودشان را توی سختی می اندازند.

چرا افراد، بی نماز هستند؟ چرا نماز نمی خوانند؟ دلایلشان برای نماز نخواندن چه چیزهایی است؟

اینکه افراد برای چه نماز نمی خوانند خود بحث مفصلیه و دلائل متعددی را می شود برای آن مطرح کرد:

1-تفکر دلت پاک باشه هر کاری می خوای بکن که متاسفانه در بین مردم بسیار رواج دارد.

2-اینکه راه های مناجات با خداوند تنها به نماز منحصر نمیشود

3- نماز به همراه گناه فائده ای نداره [این تفکر را در حرف های مخصوصا جوان ترها دیده ایم] که می گویند فلانی که صف اول نماز جماعته، ببینید کلی گناه انجام می دهد.

4-به خاطر نفرت از برخی از افراد که اهل نماز هستند این افراد نماز را ترک کرده اند.

5-خدا به خاطر نماز نخواندن من را عذاب نمی کند.

6-نماز خواندن فائده ای ندارد.

و دلائل دیگر

جذب کردن افراد بی نماز به نماز که ستون دین ماست (الإمامُ الباقرُ علیه السلام: بُنِیَ الإسلامُ على خَمْسٍ: عَلى الصَّلاةِ، و الزَّکاةِ، و الصَّومِ، و الحَجِّ، و الوَلایةِ، و لَمْ یُنادَ بِشَیْءٍ کَما نُودِیَ بالوَلایةِ. (الکافی: 2 / 18 / 3) امام باقر علیه السلام: اسلام بر پنج پایه استوار است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت؛ و بر هیچ چیز به اندازه ولایت تأکید نشده است.)، پروژه‌ای است که جنبه‌های مختلف را باید در آن طی کرد که به برخی از آنها طبق متون روایی و ادعیه و ... اشاره می‌کنیم.

تقویت اعتقادات و پاسخ مناسب و صحیح به سوالات آن ها این مورد مقدمه ایست که برای تاثیر گذاری دیگر روش ها، اهمیت دارد.

 

دقت در لقمه و پرهیز از پرخوری

و پرخوری، موجب قساوت قلب می شود و عاملی برای تنبلی و سستی در ادای نماز است.

«الإمامُ علیٌّ علیه‌السلام: إیَّاکُمُ وَ البِطْنَةَ، فَإنَّها مَقْسَاةٌ لِلْقَلْبِ ، مَکْسَلَةٌ عَنِ الصَّلاَةِ ، مَفْسَدةٌ لِلجَسَدِ.»(غرر الحکم: 2742)

مردى به امیر المۆمنین عرض کرد: اى پسر عمّ بهترین آفریده خدا! بالا بردن دستها در هنگام گفتن تکبیرة الاحرام چه معنایى دارد؟ حضرت فرمود: خدا بزرگتر است، آن یکتاى یگانه اى که چیزى همانند او نیست، و با چیزى قیاس نمى شود، و با پنج انگشت لمس نمى گردد و با حواس ادراک نمى شود. مرد عرض کرد: کشیدن گردن در رکوع به چه معناست؟ حضرت فرمود: تأویلش این است که من به وحدانیّت تو اى خداوند، ایمان آورده ام حتى اگر گردنم را قطع کنى

امام على علیه السلام: از پرخورى دورى کنید که مایه قساوت دل، تنبلى در نماز و تباهىِ بدن است.

خود شیطان گفته است که با پرخوری و سیر خوردن، انسان را از نماز و یاد خدا غافل می کند:

«وسائل الشیعة عن حَفصَ بنِ غیاثٍ عنِ الإمامِ الصّادقِ علیه السلام ـ فی ذِکرِ حدیثٍ جرى بین یحیى علیه السلام و إبلیسَ ـ : فقال له یحیى: ما هذهِ المَعَالِیقُ؟ فقال: هذهِ الشَّهَواتُ الّتِی اُصِیبُ بِهَا ابنَ آدَمَ. فقال: هَلْ لِی مِنْها شَیْءٌ؟ فقال : رُبَّمَا شَبِعْتَ فَشَغَلْنَاکَ عَنِ الصَّلاَةِ وَ الذِّکْرِ. قال: للّه ِِ عَلَیَّ أنْ لاَ أمْلَأَ بَطْنِی مِنْ طَعَامٍ أبَدا. و قال إبلیس: للّه ِِ عَلَیَّ أنْ لاَ أنْصَحَ مُسْلِما أبَدا.

ثمّ قال أبو عبد اللّه علیه السلام یا حَفصُ، للّه ِِ عَلى جَعْفَرٍ وَ آلِ جَعْفَرٍ أنْ لاَ یَمْلَۆُوا بُطُونَهُمْ مِنْ طَعَامٍ أبَدا ، وَ للّه ِِ عَلى جَعْفَرٍ وَ آلِ جَعْفَرٍ أنْ لاَ یَعْمَلُوا لِلدُّنْیَا أبَدا.»(وسائل الشیعة: 16/4ظ 7/8)

وسائل الشیعة ـ به نقل از حفص بن غیاث ـ: از امام صادق علیه السلام، درباره سخنانى که میان یحیى علیه السلام و ابلیس رد و بدل شد، فرمود:

یحیى به شیطان گفت: این آویزها چیست؟ شیطان گفت: اینها شهوات و امیالى است که فرزند آدم گرفتار آنها شده است. یحیى گفت: آیا چیزى از آنها براى من نیز هست؟

شیطان گفت: گاه سیر و پر مى خورى و ما هم تو را از نماز و یاد خدا باز مى داریم.

یحیى گفت: با خدا عهد مى بندم که هرگز معده خود را از غذا پر نکنم. و ابلیس گفت: من هم با خدا عهد مى بندم که از این پس هرگز مسلمانى را اندرز ندهم.

آن گاه امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: اى حفص! با خدا عهد مى بندم که جعفر و خاندان جعفر هرگز شکمهاى خود را از طعام انباشته نکنند و با خدا عهد مى بندم که جعفر و خاندان جعفر هرگز براى دنیا کار نکنند.

روش شما برای جذب افراد بی نماز به نماز چیست؟

 

درک عظمت و لطف الهی...

شنیده ایم که نماز به ایستادن و نشستن نیست و به اخلاص است.

این کلام امیرالمومنین علی علیه السلام است که فرمودند:

«الإمامُ علیٌّ علیه السلام: لَیستِ الصّلاةُ قِیامَکَ و قُعودَکَ، إنَّما الصَّلاةُ إخْلاصُکَ، و أنْ تُریدَ بها اللّه َ وَحْدَهُ»(شرح نهج البلاغة: 1/325)

امام على علیه السلام: نماز به قیام و قعود تو نیست، بلکه نماز، آن است که از روى اخلاص و تنها از روى خدا خواهى باشد.

 

برای جذب افراد بی نماز به نماز، باید خدا را برایشان مهم کرد

با بیان کردن نعمت های خدا که محبت قلبیشان نسبت به او زیادتر شود. رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله: قالَ اللّه ُ عزّ و جلّ لداوودَ علیه السلام: أحْبِبْنی و حَبِّبْنی إلى خَلْقی. قالَ: یا رَبِّ، نَعَم أنا اُحِبُّکَ، فکیفَ اُحَبِّبُکَ إلى خَلْقِکَ؟ قالَ: اذْکُرْ أیادِیَّ عِندَهُم، فإنَّکَ إذا ذَکَرْتَ لَهُم ذلکَ أحَبّونی.(قصص الأنبیاء: 2ظ 5/266.) پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: خداوند عزّ و جلّ به داوود علیه السلام فرمود: مرا دوست بدار و نزد خلقم نیز محبوب گردان. عرض کرد: پروردگارا! من که دوستت دارم اما چگونه تو را نزد بندگانت محبوب گردانم؟ فرمود: نعمتهایى را که به آنان داده ام گوشزدشان کن که اگر خوبیهایم را یادآورشان شوى مرا دوست خواهند داشت.

(و برحسب فطرت، میل به شکرگزاری از کسی را که این همه نعمت های ریز و درشت به او داده و نیازهایش را برطرف کرده و به او قوت بخشیده را در خود احساس کنند.

زمانی که این میل و شوق برای آن ها ایجاد شد، زمانی است که عظمت الهی را باید در دل ان ها پدید آورد. عظمت و قدرت الهی. نماز هم، نشان دهنده عظمت الهی است.

امام على علیه السلام: نماز به قیام و قعود تو نیست، بلکه نماز، آن است که از روى اخلاص و تنها از روى خدا خواهى باشد

«علل الشرائع عن أحمد بن عبد اللّه : قالَ رَجُلٌ لِأمیرِ الْمۆمنینَ علیه السلام یَا بنَ عَمِّ خَیرِ خَلقِ اللّه ِ ما مَعنى رَفعِ یَدَیک فی التَّکبیرَةِ الاُولى فَقالَ علیه السلام اللّه ُ أکبرُ الواحِدُ الأَحدُ الَّذی لَیسَ کَمِثلِهِ شَیءٌ لا یُقاسُ بِشَیءٍ و لا یُلمَسُ بِالأخماسِ و لا یُدرَکُ بِالحَواسِّ قالَ الرَّجُلُ ما مَعنى مَدِّ عُنُقِکَ فی الرُّکوعِ ؟ قالَ: تَأویلُهُ آمَنتُ بِوَحدانِیَّتِکَ و لَو ضُرِبَت عُنُقی») علل الشرایع: 333 / 5(

علل الشرائع ـ به نقل از احمد بن عبد اللّه ـ: مردى به امیر المۆمنین عرض کرد: اى پسر عمّ بهترین آفریده خدا! بالا بردن دستها در هنگام گفتن تکبیرة الاحرام چه معنایى دارد؟ حضرت فرمود: خدا بزرگتر است، آن یکتاى یگانه اى که چیزى همانند او نیست، و با چیزى قیاس نمى شود، و با پنج انگشت لمس نمى گردد و با حواس ادراک نمى شود. مرد عرض کرد: کشیدن گردن در رکوع به چه معناست؟ حضرت فرمود: تأویلش این است که من به وحدانیّت تو اى خداوند، ایمان آورده ام حتى اگر گردنم را قطع کنى.

عظمت الهی را برایشان جا انداخت. چرا که انسان، در نماز به ادب و خشوع بیشتر نیاز دارد تا شکر منعم. مگر نخوانده ایم که: اِلهى هذِهِ صَلوتى صَلَّیْتُها لا لِحاجَةٍ مِنْکَ اِلَیْها) مفاتیح الجنان، تعقیبات مشترکه، مطلع دعا: یا مَنْ لا یَشْغَلُهُ سَمْعٌ عَنْ سَمْعٍ .... (...معبود! این‏ است نماز من، آنرا بجا آوردم نه به خاطرنه برای اینکه تو به آن نیاز داشتی.. نمازگزار، عظمت خدا را می داند و می داند که هر چقدر هم که نماز را خوب و زیبا و با ادب و احترام بخواند، باز هم نمی تواند ذره ای در مقابل عظمت الهی باشد...

جا انداختن این موارد، شاید ماه ها طول بکشد اما مستمر است و زاویه دید افراد را بهبود بخشیده و برخی سجایای اخلاقی را درونشان شعله ور می سازد که خروجی این سجایای اخلاقی می شود، میل به ادای نماز، آن هم در اول وقت و با رعایت ادب و تواضع ان شاءالله.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۰
khademoreza kusar

نظرات (۱)

عکس آقا و امامتون جالب بود...
پاسخ:

  سلام علیکم خیلی ممنون نظر لطفتونه...

التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی