مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
يكشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۰۸ ق.ظ

تحکیم خانواده از نگاه قرآن 7

آرامش روانى قرآن

« و از نشانه هاى او این است که از جنس خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید ، و میانتان دوستى و مِهر نهاد . آرى . در این ، براى مردمى که مى اندیشند ، قطعا نشانه هایى [ از قدرت و رحمت خدا ] است » .

« اوست آن کس که شما را از نفْسِ واحدى آفرید ، و جفت وى را از آن ، پدید آورد تا بدان آرام گیرد » .

حدیث

تفسیر الثعلبىـ به نقل از مَشیخه ـ: مردى خدمت پیامبر صلى الله علیه و آله آمد و گفت : اى پیامبر خدا ! از کارى در شگفتم و به راستى هم که شگفت آور است! مردى با زنى ازدواج مى کند که هرگز ، نه او آن زن را دیده و نه آن زن ، او را ؛ امّا همین که ازدواج صورت مى گیرد و مرد ، وارد بر زن مى شود، با یکدیگر [دوست و ]همدم مى شوند و هیچ چیز براى آن دو، دوست داشتنى تر از دیگرى نیست. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «و خداوند ، میان شما مهر و دوستى قرار داد» .                                                                                                                  

الکافىـ به نقل از محمّد بن یحیى ، از احمد بن محمّد ، از على بن حَکَم، از معاویه بن وَهْب ـ: از امام صادق علیه السلام شنیدم که مى فرمود : پیامبر خدا صلى الله علیه و آله از سَریّه اى باز مى گشت که در آن ، تعدادى از مسلمانان کشته شده بودند . زنان، پیش آمدند و از کشته هایشان پرسیدند . زنى نزدیک شد و گفت: اى پیامبر خدا! فلانى چه شد؟ پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود : «او با تو چه نسبتى داشت؟» . گفت: پدرم بود. فرمود: «خدا را سپاس بگزار و استرجاع کن (إنّا لِلّه بگو) که او به شهادت رسید». آن زن هم چنین کرد. آن گاه گفت: اى رسول خدا! فلانى چه شد؟ فرمود: «او با تو چه نسبتى داشت؟». گفت: برادرم بود. فرمود: «خدا را ستایش کن و استرجاع نما که او هم به شهادت رسید». آن زن ، باز هم حمد کرد و استرجاع گفت. سپس گفت: اى رسول خدا! فلانى چه شد؟ فرمود: «او چه نسبتى با تو داشت؟» . گفت: همسرم بود. فرمود: «حمد خدا را به جاى آور و استرجاع کن که او نیز شهید شد». زن فریاد واویلا سر داد. پیامبر خدا فرمود: «گمان نمى بردم که زن، شوهرش را تا این اندازه دوست داشته باشد، تا این که این زن را دیدم».

الکافىـ به نقل از احمد ، از محمّد ، از مُعمّر بن خلّاد ـ: از امام کاظم علیه السلام شنیدم که فرمود: «پیامبر خدا صلى الله علیه و آله به دختر جَحْش فرمود: «دایى ات حمزه کشته شد». دختر جحش ، استرجاع (إنّا لِلّه) گفت و گفت: این را در پیشگاه خداوند، پاداش به شمار مى آورم.
آن گاه ، پیامبر صلى الله علیه و آله به وى فرمود: «برادرت نیز کشته شد». او استرجاع گفت و گفت: این را نیز در پیشگاه خدا ، پاداش به شمار مى آورم.
و بعد ، پیامبر صلى الله علیه و آله به او فرمود: «همسرت هم کشته شد». او دستش را بر سرش گذاشت و شیون سر داد . پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «براى زن، هیچ چیزى با شوهر، برابرى نمى کند» .                                                                                                    

   

امام صادق علیه السلامـ در بیان آفرینش آدم و حوّا ـ: خداوند ـ تبارک و تعالى ـ ، آن گاه که آدم علیه السلام را از گِل آفرید و به فرشتگان فرمود که برایش به سجده افتادند ، او را در خواب ، فرو بُرد . سپس حوّا را برایش آفرید... چشم آدم که به او افتاد ، آفریده اى زیبا دید که به شکل و شمایل خودِ اوست ؛ امّا ماده بود . با او سخن گفت و حوّا هم با زبان خودِ او ، به وى پاسخ داد . آدم پرسید : «تو کیستى ؟» . گفت : «چنان که مى بینى ، مخلوقى هستم که خدایم آفریده است» .
در این هنگام ، آدم گفت : «خداوندا ! این مخلوق زیبایى که در کنار او بودن و نگریستن به او ، موجب اُنس من است ، چیست ؟» .
خداوند ـ تبارک و تعالى ـ فرمود : «اى آدم ! این کنیزم حوّاست . دوست دارى که همدم و هم سخن تو باشد و از دستورهاى تو پیروى کند ؟» .
آدم علیه السلام گفت : «آرى ـ اى پروردگار من! ـ و تا زنده ام ، براى این کار ، تو را سپاس خواهم گفت» .

امام على علیه السلام :سه چیز ، مایه اُنس است: زن سازگار ، فرزند شایسته ، و دوست همراه .

امام زین العابدین علیه السلام :حقّ همسر ، این است که بدانى خداى عز و جل ، او را مایه آرامش و اُنس تو قرار داده و بدانى که این ، خود ، نعمتى است از جانب خداوند عز و جل به تو . پس ، او را گرامى بدارى و با او مهربان باشى .

الخصالـ به نقل از ابو خالد سِجِستانى ـ: امام صادق علیه السلام فرمود : «پنج چیز است که هر کس یکى از آنها را نداشته باشد ، پیوسته ، زندگى اش تلخ ، فکرش پریشان ، و دلش مشغول است : اوّل ، تن درستى ؛ دوم ، امنیت ؛ سوم ، گشایش در روزى ؛ چهارم ، همدم سازگار» .
من گفتم : همدم سازگار چیست؟
فرمود: «زن خوب ، فرزند خوب ، و همنشین خوب[» . سپس ادامه داد : « ]و پنجمین آنها ـ که جامع این چهارتاست ـ ، آسایش است» .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۹
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی