چه کنیم که جزء بندگان خوب خدا بشویم؟؟؟
زبان پاک، زمینه پذیرش توبه
وضو بر وضو، نور بر نور
وضو همراه با مسواک
وضو به هنگام خواب
تیمّم، نشان از خاک بودن
نزول باران، به دعاى امام حسین (علیه السلام)
«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» اللهم صل على محمّد و ال محمّد اللهى انطقنى بالهدى والهمن التقوى بینندگان عزیز بحث را آغاز سال 81 اولین شب جمعه سال 81 مىبینند «که مصادف با ششم محرّم است» پس من خوب است که شروع کارمان را با توجه به امام حسین «علیه السلام» شروع کنیم شما مىدانید که قرآن یه آیه دارد مىگوید: هر کسى به شما سلام کرد شما جواب گرمش بدهید: «اذا حییتم بتحیه فحیوا باحسن»: اگر کسى سلام کرد گرم جوابش را بدهید و از آنجا که شهید زنده است و ما به زنده که سلام مىکنیم او جواب گرم به ما مىدهد. براى اینکه روح و دلِ امام حسین« علیه السلام» را متوجّه کنیم به خودمان و امام حسین «علیه السلام» که شهید است و زنده است به ما توجه کند و یه جواب گرمى به ما بدهد، پس بهتر این است که ما به او سلام کنیم چون وقتى ما به آن توجه کردیم امام حسین «علیه السلام» به ما جواب مىدهد. جواب گرم، و آغاز سالمان را با توجه امام حسین «علیه السلام» به خودمان جلب کنیم راهش این باشد. من سلام مىکنیم شما جمله، جمله این سلام را با من بدهید. منتهى با توجه سلام کنیم. یعنى همین الان دل را ببریم به سمت حسین . السلام علیک یا ابا عبدالله - جواب حضّار - و على الارواح التى... حلّت بفنائک... علیک منى سلام الله... ابداً... ما بقیت... و بقى اللیل و النهار... و لا جعله الله... آخر العهد منى... لزیارتک... السلام على الحسین... و على على بن الحسین... و على اولاد الحسین... و على اصحاب الحسین... «سال نو ضمن تسلیت ایام سوگوارى به مناسبت عید نوروز هم تبریک مىگویم.» بحثمان در شبهاى جمعه سال 80 بحث نظافت و پاکیزگى بود، یک بحث داشتیم پاکى ظاهرى که از شانه و مسواک و حمّام و عرض کنم شستشو و لباس و زیبائى و بهداشت و نظافت ظاهرى و یکى هم از پاکىِ معنوى که در پاکىِ معنوى هم بحث پاکى از گناه، عصمت، پاکى دل از کینه، پاکى چشم از نگاه بد. پاکى زبان از کلام بد، اینها همه نمونههاى پاکى در این جلسه یه بحث راجع به به پاکىِ ظاهرى داشتیم و یه بحث راجع به پاکى معنوى، در این بحث مىخواهیم وارد احکام پاکى بشویم. راجع به پاکىِ معنوى این چند جمله را من بگویم که راجع به پاکى قلب وقتى خداوند مىخواهد تعریف کند، در روایات داریم در بحار است که «کان داود طاهر القلب: دل پاکى داشت، دلش پاک بود، کینهاى نبود. طاهر القلب» یه ارزشى است یا مثلا داریم که: کانت حلیمه من اطهر نساء قومها: حلیمه سعدیه همان زنى که شیر داد به پیامبر صل الله علیه و اله وسلم، زن پاکى بود به خاطر پاکى اش خداوند بهش لطف کرد. مثال: ظرف اگر پاک باشد شما شیر و شربت و چایى مىاندازى توش، اگر توى ظرفى سوسکى، پشهاى باشد شما خودت هم چایى نمىریزى و مىگویى بهداشتى نیست، همینطور که یک ظرف ناپاک را شما چایى نمىریزى، دل ناپاک را هم خدا بهش لطف نمىکند. اگر خواستیم، خیلى افراد از من پرسیدهاند که چه کنیم که خدا به ما یه لطفى بکند، چه کنیم که مورد لطف خاص خداوند قرار بگیریم، بهش گفتم ظرفت را بشوى خود خدا شیرش مىکند. مثل اینکه مىگوئیم: چه کنیم که این آقا چایى بدهد به ما لیوانت را بشوى، بگیر پاک باشد، چایى مىدهند اگر کسى قلبش، کلامش، گوشش، زبانش پاک باشد، بیائید سال 80 را تصمیم بگیریم پاک باشیم. اشکال دارد تصمیم بگیریم حرف بد پشت سر کسى نزنیم، غیبت کسى را نکنیم، تعهّد کنیم، من: بسم الله الرحمن الرحیم سال 81 یا حسین ماه محرم است تو کمکم کن یک سال حرف زشت نزنم مىشود. خیلىها هستند در عمرشان دروغ نگفتهاند. الان من کسى را سراغ دارم، دو نفر الان توى ذهن من است که در عمرشان دروغ نگفتهاند و ریشهایشان هم سفید شده است. مىشود، خدایا دروغ نگویم. به مشترى دروغ نگویم، از من سؤال مىکنند معلم هستم صاف بگویم بلد نیستم، آقا این جنس؟ مىگویم: متوسط است، بهتر از این مىخواهى فلان مغازه دارند، راست حرف بزند، بگوئیم هر کجاى بازار بگردى این جنس گیرت نمىآید. دروغ نگوییم، یعنى خداوند عاجز است که روزى ما را به دروغ بدهد، گاهى وقتها مىگوییم بدون دروغ که نمىشود، چرا نمىشود؟ حدیث: تمام افراد روزیشان حلال مقدّر شده اینکه مىگویم دقّت کنید کسانى که گیج مىشوند، دروغ مىگویند، غیبت مىکنند، اختلاس و کلاه بردارى مىکنند، کم فروشى و همه رقم فروشى شیطتنت مىکنند، که با تیزى و شیطتنت مىپرند به حرامى را گیر مىآورند خداوند سهم حلالشان را کم مىگذارد. یه چیزى بگویم از آیه الله بهاءالدین از رفقاى امام «خمینى ره» بود ایشان مىگفت: بابا عمر شما اندازهگیرى شده، مىگوید،«من قبل ان نبرأها» مثلا شما باید 822 کیلو شکر بخورى، سهم شما در عمرت اینقدر شکر است حالا یه جا فکر مىکنى صاحب خانه نیست دو تا قند مىخورى به هواى تیزى، آنوقت فردا دکتر مىگوید: آقا قندتان بالا رفته دیگه خانه خودت هم حق خوردن قند ندارى، این پایه مقدارى باید راه برود یه وقت که زیادى رله برور یه وقت مىگویند: ببخشید شما از پلّه بالا نروید. آقااین مقدار چربى سهمت هست 70 سال 90 سال عمر این مقدار در عمر سهم چربى دارى، گاهى وقتها یه چیزى مىخورى مىگویند چربیتان بالا رفته، این که مىگویند قندش بالا رفته، چربىاش چطور شده، چى شده، چى شده، این به خاطر این است که یه جایى تجاوز کردهاى. خداوند از سهم حلال. اینطور نیست ما عجله نکنیم، چرا مىترسیم، اگر راست بگوئیم خداوند روزیمان را ندهد مثل بعضى جوانهامىگویند مىترسیم ازدواج کنیم خرجى نیاوریم. خوب یعنى چه؟ یعنى اگر یکى باشم خدا زور دارد ولى اگر دو تا شدیم زور خدا طى مىکشد، معنایش این است. حدیث داریم: کسیکه از ازدواج نمىکند از ترس خرجى به خدا سوء ظن دارد یعنى خدا اگر یکى را زور دارد دو تایى ندارد یا افرادى که مثلا فرض کنید به هر حال. حالا حلیمه سعدیه زن پاکى بود
چون ایّام محرّم است یه خاطره بگویم: دوّم محرّم بود امام حسین «علیهالسلام» مىآمدکربلا «حرّ» با هزار تا سرباز جلو امام را گرفت، امام حسین علیه السلام قبل از اینکه حرّ برسد به یارانش فرمود: هر چه مىتوانید در مشکها آب ذخیره کنید، براى اینکه لشگر یزید مىآید تشنه هستند آب بدهیم «الله اکبر» چقدر اینها مردند و کرامت دارند. وقتى حرّ آمد تشنه بود و تمام لشگر او از آبهاى ذخیره امام حسین «علیه السلام» تشنگى را بر طرف کردند و حتّى اسب هایشان، بعد حرّ گفت: نمىگذارم تکان بخورید امام حسین «علیه السلام» جملهاى فرمود: حرّ گفت: من مىخواهم یه چیزى بگویم ولى چون مادرت زهراست حیا مىکنم. اینجا پاکىِ زبان، زبانِ حرّ پاک بود. جسارت به زهرا سلام الله علیها نکرد. همین ادبش شاید مقدّمه شد که روز عاشورا خدا توفیقش داد که توبه کند، گاهى آدم مىخواهد یه چیزى بگوید: مىبیند آبرویش مىریزد: قورتش بده: «والکامظمین الغیظ»: یعنى غیضت را قورت بده، زبان پاک، مىشود اول سال تصمیم بگیریم چشم و زبان پاک باشد. حتّى حدیت داریم که: اگر کسى نگاهش به یه دخترى خورد، نگاهش نکرد بعد گفت: خدایا من جوانم و این دختر و نگاهى که من مىکنم تو راضى نیستى خودت از حلال ازدواج برایم جور کن. چون به خاطر خدا چشمش را پائین کشید، خدا از راه حلال ازدواجش را آسان مىکند . خداوند جبران مىکند یکى از اسمهاى خداوند«جبّار» است یعنى جبران مىکند، اگر شما کوتاه آمدى. حالا راجع به بحث وضو که یکى از مسائل طهارت است من چند تا نکته دارم برایتان بگویم: اولین کارى که آدم از خواب بلند مىشود بهداشتى است«الله اکبر» مسئله وضو گرفتن، قرآن مىگوید: «اذاقمتم الى الصلواة»: همینکه صبح پا شدید به سمت نماز، اول«فاغسلوا وجوهکم» صورتتان را بشوئید. پس سؤال صبح که آدم از خواب پا مىشود، من نمىدانم اینها را سلام صبح بخیر مىگویند یا نه؟ منکه نمىرسم گوش بدهم ولى حالا اگر تلویزیون نگفته تجدید نظر کند .مىگوید: آقا صبح که پا مىشوى چه مىکنى؟ مىگویم: صبح که پا مىشوم لباسهایم را مىشورم مىروم اداره، اى بابا نماز چه شد؟ نماز هم جزو زندگى است. فیلم سازان ما باید همینطور که فیلم از مردم مىگیرند. خوب از همه چیز مردم فیلم بگیرند. غذا خوردن و عقد و عروسى. مراسم بله برون، عزادارى شان، اگر همه را فیلم بردارى مىکنند نماز هم جزو بدنه کار مردم است. از نماز هم صحبت بشود،نه نماز تصنّعى یعنى همان نماز طبیعى که مىخوانند این هم مطرح شود. یعنى یه دبیر بیاید سر کلاس من بعد از نماز چنین کردم .تو که نماز میخوانى به بچّهها هم بگو من نماز خواندهام. فوتبالیستهاى ما همینطور که گل زدنشان را مىبینند، نمازخواندنشان را هم ببینند، خوب چرا گل را وسط چشمها مىزنى و نمازت را مثل هروئینىها مىروى او پشته، خوب نمازت را هم توى زمین چمن بخوان،،گل زدنت را که دیدند، نمازت را هم ببینند چه اشکالى دارد، ما گاهى وقتها، یکى از کارهاى بسیار خوبى که مقام معظم رهبرى هم تأیید کرد. انشاءالله باید رشد پیدا کند. این بود که مردم ظهر عاشورا توى خیابان سینه مىزنند. امام حسین علیه السلام خودش نیز نمازاست جلو30 تا تیر، خورد. امام حسین «علیه السلام» مىتوانست توى خیمه نماز بخواند آمد بیرون که بگوید: مردم حساسترین شرائط که که ظهر عاشورا است شما را از نماز غافل نکند. حالا ما یه مشترى که مىآید مىگوییم: مشترى حیف است نماز را بعد مىخوانیم. کافى است که یک مشترى ما را از نماز بیاندازد. نماز اول وقت، ظهر عاشورا امام حسین «علیه السلام» نیز نماز است. امام زمان«عجل الله تعالى فرجه» هم نیز نماز است تو حرف حسابیت چیست دارى سینه مىزنى؟ آخر حرف حساب تو چیه؟ یه کار خوبى که در جمهورى اسلامى شد اینکه بسیارى از ما تهران که اینطورى است زیادى از شهرها اینطورى است .یه وقت قم به آیةالله العظمى نجفى مرعشى ره گفتند: آقا امشب حرم نیا براى نماز، ایشان توى صحن حرم حضرت معصومه «سلامالله علیها» نماز مىخواند، گفتند:امشب شب عاشورا است نیائید براى نماز، مىخواهیم سینه بزنیم. کارى به جایى رسیده بود که سینه زنها به یک مرجع تقلید مىگفتند: نماز نخوانند مىخواهیم سینه بزنیم. خوب این یه رقم دید است. یه دید دیگه: الآن ظهر عاشورا که مىشود عزاداران قم یک جماعت توى حرم است و یه سه راه بازار یعنى تقریبا دو،سه کیلومتر یک نماز، یا مشهد چه نمازهایى خوانده مىشود، تهران، خیلىها که مشکل هم دارند یه وقت براى آب و برف و فلان سر ظهر قیچى مىکند یکى اذان مىگوید و همه با هم اذان مىگویند، على اىّ حال، ظهر عاشورا باید پیداباشد. چهره نماز عاشورا، نماز عاشورا خیلى، ما هم تشکّر مىکنیم از عزادارها. هم تقاضا مىکنیم این سنّت را احیا کنند. پس چى گفتم حالا: 1 - آغاز سالتان را با سلام به امام حسین «علیه السلام» شروع کردید.«الحمدالله» این سلام به امام حسین« علیه السلام» را یادتان نرود. در روز، روزى چند بار همینطور بگوئید «السلام علیک یا مهدى» تا به حضرت مهدى«علیه السلام» توجه کردى آن حضرت هم به شما توجّه مىکند و مىفرماید: و علیک السلام و رحمةالله، توجّه امام زمان علیه السلام به شما خیلى اثر دارد. ما توجه کنیم براى آنها فرقى نمىکند ولى آنها، مثال: ما خانه مان را رو به خورشید سازیم چیزى گیرش نمىآید. اما خورشید نورش بیاید توى اطاق ما خیلى برکت دارد. ما رو به خورشید یا پشت به خورشید خانه بسازیم، سلام به امام زمان «علیه السلام» بکنیم، یا نکنیم، در آنهااثر نمىکند. توجه خورشید به اطاق ما و توجه حضرت مهدى«علیه السلام» به ما خیلى کار ساز است. هر وقت آب مىخوریم سلام بر حسین لعنت بر یزید.
حالا یه مقدارى مىخواهیم راجع به وضو صحبت کنیم. اول: آداب وضو: در وضو براى چى وضو مىگیریم؟ 1 - براى نماز که واجب است، براى غیر نماز هم، همیشه با وضو باشیم. یه چیزى برایتان بخوانم این حدیث راهم تا امروز صبح بلد نبودم، امروز صبح یاد گرفتم. حدیث داریم: اگر کسى همیشه با وضو باشد، اگر یه وقت در حال وضو بمیرد ثواب شهید دارد. البته معناى با وضو بودن این نیست که آدم ادرارش را نگه دارد. نه بدون اینکه در محصور باشد وضو داشته باشد. وضو، همیشه با وضو بودن خوب است براى قرآن خواندن ،ذکر، اصلا آدم با وضو باشد وضو بر وضو نور بر، روى، وضوى با وضو نور على نور است. آخه بعضى چیزها دوتایى زشت است مثل اینکه دو تا کراوات روى هم ببندیم. دو تا کراوات روى هم مىگویند: این خل است. امّا دو تا لامپ دلیل بر خلى نیست نورش زیاد است. مثلا مىگویم: «واذکرواالله کثیرا». ذکر خدا زیادش مفید است، اما بعضى چیزها مثل غذا، اضافهاش فشار به معده است. حتى آدم وضو دارد یه بار دیگر هم وضو بگیرد .و خشک هم نکنید هر چى آب سرد روى پوست باد نشاطش بیشتر است. بعد چه جورى وضو بگیریم بعد من هم مىخواهم وضو بگیرم دوربین راسِ من باشدمن یه بار وضو را گفتهام حدود نه سال قبل ولى از نه سال پیش خیلى از بچّهها عوض و بدل شدهاند، کوچولوها بزرگ شدهاند حالا یه دفعه دیگر ببینند. حالا ما طشت نداریم، حالا فرض کنید طشت است. ببینید وضو که مىگیریم دستها را اول مىشوئیم این شستن دست مستحب است و جزء وضو نیست، مستحب است که انسان دستش را بشوید. بعد آب را بر مىداریم مىریزیم بالا از بالا همینطور مىشوریم. شد، گردى نشورید همچینى، مثل اینکه لیف مىزنیم توى حمام. نه از بالا به پایین باشد خلاصه آب باید به همه بدن برسد به همه صورت از جایى که مو در مىآید تا چونه، از شصت تا انگشت وسط و احتیاطا به مقدارى اینور و آنوَرَش، بعد دست راست را که مىخواهیم وضو بگیریم، آب را ور مىداریم مىریزیم بالا. آب هم باید همه جا برسد من دیدم آب را بعضىها که مىریزند به اینجا همچنین مىکنند اینجا را خو دست آب مىگیرد، پشت دست که آب دست نمىگیرد همینطور دستتر را مىکشد این دیگه مسح مىشود. مسح غلط است این مسح که انسان با دستتر مىکشد مسح سر ومسح پا اینجا نباید مسح باشد باید شستن باشد. غسل است در دست باید شستن باشد مسح کافى، بنابراین آب را که مىریزید همینطور که اینجا آب جارى است پشت دست هم باید آب جارى باشد یعنى یه مشت آب این پشت و یه مشت آب اینجا به طورى که آب به همه جا جارى شود نه اینکه آب را اینجا بریزید اینجا را خوب مىشورى آن وقت اینجاها چى؟ یه دست خالى مىکشى، این مىشود مسح. بعضىها که وضو مىگیرند دستشان را مىآورند تا اینجا آب را همین طور بیار تا نوک. تا نوکها همچنین بعد هم دست چپ شد. بعد هم مسح سر، روى زلف هم مسح بکشى کافى است به شرطى که زلفها مالِ خودش باشد اگر زلفها را از شمال شرقى و یا جنوب غربى بیارى اینجا کافى نیست همانجا اگر زلف مالِ خودش باشد طورى نیست زلف باید میزون باشد اگر خیلى طئلانى باشد یا زلف مالِ اینجا نباشد، اگر زلف مالِ اینجاست روى زلف مسح بکشى کافیه، لازم هم نیست زلفها را پس کنى همین روى خود زلف کافیه، فرق بین وضو و غسل این است که در وضو روى زلف کافیه، در غسل باید توى زلف هم شسته شود، مسح پا هم همینطور مىکشیم، وضو نور است، دعاهایى هم دارد خدا چقدر قشنگ وصل کرده. اول این وضو رابطه دارد به حق مردم، آب غصبى نباشد مکان غصبى نباشد یعنى حقّ مردم مراعات شود حالا اگر کسى خونه لوله کشى نیست از خونه همسایهها شیلنگ گرفته، دولت هم راضى نیست باید مسئلهاش را بپرسید، که مىشود با این آب، وقت ندارى وضو بگیرى باید تیمّم کنى پا شدى دیدى اِ نزدیک آفتاب است تا بروى وضو بگیرى، آفتاب مىزند اونجا باید تیمّم کنى.
در وضو دو چیز است که اهل سنّت بیشتر یا دقّت مىکنند شیعهها کم دقّت مىکنند ولى ثواب دارد. دقت کنیم، یکى شستشوى بینى، یکى مسواک، این خیلى عنایت بشود روش. پیغمبر ما «صل الله علیه و اله و سلم» مسواکش پشت گوشش بود. وقتى از دنیا رفت بلندش کردند دیدند زیر متکّایش مسواک است مسواک خیلى مهم است شستشوى بینى مهمّ است، آب سرد مهمّ است خشک نکردن مهمّ است این مالِ اصل وضو. اولین کار وضو است. بعد از وضو، چند تا حدیث هم براى وضو بخوانم. - من طلب حاجة و هو على غیر وضو، فلا تقضَ فلا تلومنّ الّا منّ الّ نفسه، اگر کسى بدون وضو سراغ کارى رفت و موفّق نشد گله نکند. - یعنى سراغ یه کارى که وى روید با با وضو باشید - انى لا عجب ممن یأخذ فى حاجة فهو على وضو کیف لا تغضى اگر کسى وضو گرفت مشکلش حل نشد، من تعجب مىکنم. - چطور با اینکه وضو داشت یعنى کارهاى معنوى در کارهاى مادّى اثر دارد - من توّضأَ للمغرب کان وضوئه کفارة لما مضى لذنوبه الا الکبائر: کسى که براى نماز مغرب وضو، گناهان صبح تا غروبت را خداوند مىبخشد مگر گناهان کبیره را . - من جدّد وضوئه من غیر جدّد الله توبته من غیر استغفار با اینکه وضو دارد اگر دو مرتبه وضو بگیرد خداوند او را مىبخشد بدون اینکه استغفار کند
من باب على طهر فکانما اللیل»: کسى که وضو بگیرد برود توى رختخواب تا صبح هم که خواب است مثل این است که احیا گرفته و در حال عبادت است . - من اتى المسجد طهرّالله من ذنوبه و کتب من زوّاره کسى که وضو خانهاش گرفت و به مسجد آمد این از زوّار خداوند است. - اکثر من الطهور یزیدالله من عمرک»: وضو داشتن عمر را زیاد مىکند. و اگر مىتوانى همیشه با وضو باشى، همیشه با وضو باش، اینها روایات وضو است. و امّا چند نکته خدمتتان بگویم: عرض کنم که گفتیم وضو آنقدر مهم است که کلید بهشت نماز است و کلید نماز وضو است، در جلسه قبل گفتیم: « مفتاح الصلوة الطهور»: این یه حدیثى بود گفتم «الطّهر نصف الایمان»: وضو نصف ایمان است. - «الوضوء من تمام الصلوة»: وضو علامت تمامى نماز است. - روز قیامت آنهایى که وضو دارند ازامت پیامبر «صل الله علیه و آله و سلّم» پیشانیشان از آثار نور وضو درخشنده است. - امّا امام رضا«علیه السلام» امام رضاعلیه السلام فرمود: دلیل وضو چیه «لان یکون العبد طاهرا اذ اقام بین یدى الجبّار فى مناجاته» وضو براى این است که وقتى مىخواهد با خداى پاک صحبت کند خودش هم پاک باشد. «نفیّا من الادناس و النجاسه»: پاک باشد از آلودگىها. «مع ما فیه من ذهاب الکسل و طرد النعاس باطنى» حیرت و خواب آلودیش با وضو از بین برود . یعنى هم نظافت ظاهرى و هم نشاط باطنى، بعد در وضو جاهایى که برهنه هست ما مىشوئیم مثل صورت و دستها و عرض کنم به حضور جنابعالى که راجع به اسرار وضو روایاتى هم هست که حالا دیگه مطرح نمىکنم. صلواتى بفرستید.
دقیقه آخر یک کلمه هم راجع به تیمّم بگویم و غسل، اگر آب نبود یک یا گران بود که نمىشدبخرید دو، یا گرگى و سگى بود که آدم مىترسد وضو بگیرد سه، یا آب دارم مىترسم وضو بگیرم بعد تشنهام بشود براى خوردن نداشته باشم. چهار در مواردى باید تیمّم کرد. منتهى تیمّم نه به خاکِ کوچه و بازار. حضرت على «علیه السلام» دید یه کسى به خاک کوچه تیمّم مىکند، فرمود چرا همچین مىکنى؟: « امیرالمؤمنین «علیه السلام» ان تیمّم رجل بتراب من اثر الطریق» از خاک کوچه آلوده است.: فتیمّموا صعیدا طیبا»: صعید: خاک طیّب، خاک دلپذیر، خاکى که دلپذیر باشد، خود خاکِ دلپذیر، یعنى خاکى که آلودگى نداشته باشد، تیمّم هم اینطورى است. نگاه کنید : دو دست را مىزنیم، ممکن است آقا بگوئید براى چى؟ عبودیّت، بندگى، اصلا خداگاهى مىخواهد ما را خاک مالى کند. روز عید فطر مىدانى به ما مىگویند چه؟ مىگویند: عید فطر بهترین لباست را بپوش، حالا برو نماز عید بخوان روى خاک. اِ لباس نو روى خاک؟ مىگویند: مىخواهم خاک مالیت کنم . امام حسن مجتبى علیه السلام وقتى مىرفت مکّه کلّى شتر و اسب راه مىانداخت، باقلوا درست مىکرد. امام سجّاد علیه السلام باقلوا درست مىکرد. اسم باقلوا در حدیث نیست. نوشته است مغز بادام و شکر و روغن یه چیزى مىشود شبیه باقلوا. آن وقت خودش پا برهنه مىرفت، مىگفتند: حسن جون، به امام حسن مجتبى «علیه السلام» شما هم مرکّب بر مىدارى و غذا درست مىکنى و هم، گفت امّا مرکب بر مىدارم نمىخواهم بگویند فلانى کِنِس است، مىخواهم در را مکّه خرج کنم، امّا پیاده راه مىروم خانه محبوب مىخواهم با پاى پیاده بروم، پیاده مىروم به خاطر اینکه عشقم را به خدا برسانم . یه وقت آدم مىگوید پیشانى شما را بوسیدم، یه وقت مىگوید خاک زیرِ پات را بوسیدم، پیشانى بوسیدن کارى ندارد، خاکِ، یعنى هر چى ما خاک مالى بشویم، در برابر خدا، اما در برابر غیر خدا محکم. امام حسین«علیه السلام» سر بدنى مىدهد ولى تن به ذلّت نم دهد، زیر سم اسب مىرود ولى زیر بار زور نمىرود. یعنى ما باید نسبت به خدا هر چه مىتوانیم تواضع کنیم، نسبت به طاغوت هر چه مىتوانیم سر فراز باشیم. خوب ایّام عاشورا است، بحث وضو بود یک جمله هم بگویم صلواتى بفرستید مسئله آب مالِ تیمّم که گفتیم تیمّم کنیم دست را مىزنیم به خاک پاک مىمالیم به پیشانى قشنگ همینطور که نگاه مىکنید تا بالاى دماغ، چشمها کار ندارد. آخه یه کسى مىگفت: ایت تیمّم بهداشتى نیست گفتم چرا؟ دستت را مىزنى توى خاک کوچه بعد هم مىمالید تو چشمتون. گفتم: نه خیر تو غلط مىگى بعد اشکال مىکنى. اول خاک کوچه نه، خاک پاک،بعد هم خود خاک کشنده میکروب است. این همه آب زباله مىرود توى خاک و از آنور آبِ زلال مىآید بیرون تصفیه خونه است زمین، بله مرکز میکروبها هم هست ولس ما مىتوانیم یه خاک تمیزى را توى شیشه نگه داریم بعد هم مس مىکشیم دیگه کیفیّتش را تو رساله بگوئید. منتهى اگر آب یه وقت ضرر دارد ممکن است آب سرد ضرر ندارد شما حق ندارى اینجا تیمّم کنى. گاهى افراد تا یه دستشون خون است فورى تیمّم مىکنند، مىگوید دستم خون است یا دمل یا زخم و بریدگى است تیمّم کنم: نه خیر اینجا باید وضوى جبیره بگیرى، که در رساله باید ببینى، فرض کنید حالا انگشت من بانده بسته شده، صورت را با این دستم مىشورم این دستم هم که هست بلند مىکنم آب را مىریزمها قشنگ، فقط این دستم جبیره است، یه نایلونى و پارچهاى دستِ تَرَم را روى این مىگذارم، جبیره را تو رساله ببینید. چون من توى مسائل فقهى ضعیفم، خیلى هم ضعیفم، ولى اجمالا، غسل: مسئله غسل آب باید به همه بدن برسد. از امام سؤال کرد که چرا در غسل باید همه بدن را بشوئیم؟ حضرت فرمود: براى اینکه مسئله جنب شدن مربوط به همه بدن است. دلیلش هم این است که همه بدن سست مىشود،چون رابطه داردبا اعصاب سمپاتیک که در همه بدن پخش است مسئله غسل یه رابطه دارد با جریان خون، یه رابطه دارد با اعصاب سمپاتیک، چون مربوط به همه بدن است، آب باید به همه بدن برسد. روایتى هم هست که «من تحت کل شعر» حدیث داریم. یعنى مسئله غسل، قبل از غسل انسان در شرائطى قرار مىگیرد. از زیرِ هر موئى. حالا این قصّه را بیش از توى تلویزیون نمىتوانم بگویم. ولى خوب یه افرادى باید حیاء هم نکنند. مسائل دینیشان را بپرسند. قرآن داریم که مردم سؤالهایشان را راحت مىآمد از پیامبر «صلى الله علیه و آله و سلم» مىکردند. «یسئلونک على الاهلّه» از هلال مىپرسیدند، ماه شب اوّل بعد مىگوید که: «یسئلونک عن المحیض» از حیض هم مىپرسیدند. آخه حیض کجا ماه کجا؟ ولى یه کسى که پیغمبر شد هم «یسئلونک عن المحیض» هم «یسئلونک عن الاهله» هم «یسئلونک عن الانفال» از انفال مى پرسیدند، جنگلها؟ هم «یسئلونک عن الخمر و المسیر» از شراب از کوه و دریا و جنگل، از ماه توى آسمان و از مسائل مثلا زنانه هم مىپرسیدند. یعنى مسئله دین یه مسئله که همه چیزى دارد. قرآن ببینید، اصلا خداشناسى آن هم، مىگوید: «افلا ینظرون الى الابل کیف خلقت»: نگاه کن به شتر ببین چه جوریه. «و االى السماء... کسى مىخواهد خداشناس شود هم مىتواند از شتر و هم از آسمان مىتواند، گاهى از کهکشان مىآید: «والسمائ رفعها و وضع المیزان: توازن در کهکشان است - بعد مىگوید: حالا که در کهکشانها توازن است. یعنى میزان در کهکشان وصل مىکند به میزان شتر را وصل مىکند به آسمان. این جامعیّت اسلام است. که اینطوریه. خوب پاکى مورد مورد توجه اسلام است و امّا مسئله آب شب هفتم محرّم دستور آمد که آب را به اهلبیت علیهم السلام ببندید. من یکى، دو جمله براى آب بگویم. امام صادق«علیه السلام» در سفر دید یه کسى دارد دست و پا مىزند به اصحاب فرمود: ببینید چه مشکلى دارد؟ دویدند، برگشتند، امام فرمود: چش بود گفتند تشنهاش بود، گفت: خوب آبش دادید. گفتند: نه یهودى بود. گفت: اِ یهودى باشد آبش بدهید: آب را به یهودى هم نباید بست . - حضرت ابراهیم «علیه السلام) یه دعا کرد خدا مچش را گرفت ،گفت: و ارزق اهله من الثمرات من آمن: هر که ایمان دارد «و ارزق اهله» بهش بده بخورد خدا فرمود این چه دعایى است مىکنى؟: «و من کفر فامتعه»: من کافر را هم بهش مىدهم بخورد. مسئله آب و نان اسلام و کفر ندارد .
نزول باران، به دعاى امام حسین (علیه السلام)
یه زمانى کوفه قحطى شد مردم کوفه آمدند کفتند: یا على قحطى شده یه نماز بارانى بخوان یه دعایى بکن. حضرت امیر «علیه السلام» فرمود بروید به امام حسین «علیه السلام» بگوئید دعاتون کند، به امام حسن «علیه السلام» بگوئید دعاتون کند، مردم آمدپهلوى دو تا آقا زاده: گفتند: آقا قحطى شده آب نیست. اینها یه خطبهاى خوانده و دعا کردند، دستهاى کوچولو بالا آب آمد. بعد مردم آمدند گفتند: یا على متشکّریم چه پسرهایى دارى؟ حضرت على «علیه السلام» گریهاش گرفت ،گفت: همین حسین که با دعاش شما مردم کوفه آب خوردید. همین مردم کوفه آب را روى حسین خواهید بست. با دعاى پسرم همه شماها رودخانه هاتون پر از آب شد، رود فرات، اما همین مردم کوفه یه جرعه آب به على اصغر نخواهد داد.این وفا دارى، اصلا مردانگى، شیوه اسلامى، نامردى. -وقتى پیغمبر ما مکّه را فتح کرد همه را آزاد کرد، حتّى پدر معاویه را آزاد کرد، پدر معاویه اسیر بود فرمود همتون آزاد، آن وقت جبرانش این بود که وقتى پسر معاویه اهل بیت را گرفت، بچههاى پیامبر را آن رقمى اسیر کرد. هر چى مىخواهى اسلام، اهلبیت «علیه السلام» عزّت دارند. و هر چى مىخواهى کفر، و نمونه کفر را شما الآن در آمریکا ببینید، یه کشور افغانستان را بمباران مىکند به خاطر یه که حالا حق است یا باطل یا راست مىگوید یا دروغ که معلوم هم نیست راست مىگوید: نمىد.نیم چى چى شد قصّه، ولى به هر حال کشور پهلوش مثل یه استکان است. شما یه استکان را مىشکنى چه احساس دارى، اون یه کشور را بمباران مىکند. و همین آمریکا حرفى ندارد ایران را هم و همه کشورهارا. این سیماى کفر است. اصلا استدلال نمىخواهد این جنایتهایى که اسرائیل و امریکا مىکند، ضمن اینکه تلخ است یه شیرینى هم توش است. شیرینیش این است که دیگه ما براى زشتى کفر نیازى به استدلال نداریم، لازم نیست بگوئیم به چه دلیل؟ غرب بد است غرب این است شرق یعنى آمریکا و کشورهاى اروپایى شریک شدند، براى اینکه صدام را ریشه کن منند در حمله ماجراى کویت، صدام در آستانه رفتن بود. یه مرتبه گفتند: خوب ببینیم اگر صدان ریشه کن بشود مردم عراق چه خواهند کرد. گفتند: والله مردم عراق مثل مردم ایران، انتخاباتى خواهند کرد، به یه کسى رأى خواهند داد، رئیس جمهور مىشود، گفتند: اگر بناست مثل ایران بشود، صدام باشد بهتر است یعنى تخصصهاى حقوقى، سیاسى، نظامى، آمریکا و اروپا به اینجا رسیدند که صدام از اینکه مردم عراق خودشان تعیین کنند این رژیم، این نتیجه تمدّن غرب است سیماى بنى امیّه و سیماى غرب. خدایا: آنهایى که روز ششم محرّم آب را بستند، آنهایى که جلو حق را بستند در طول تاریخ و راه را کور کردند براى نسل بر عذلبشان بیفزا. خدایا: آنهایى که در طول تاریخ طرفدار حق بودهاند انواع رحمت و مغفرت را نثار آنها بفرما. خدایا: ما و نسل ما را تا آخر تاریخ در همه مراحل طرفدار حق قراربده خدایا: قلب آقا امام زمان علیه السلام را از ما راضى بفرما . همینطور که عرض کردم دید و بازدید عید خوب است و شام وناهار اما به احترام امام حسین «علیه السلام» باید حریم را نگه دارم. ضمنا تقاضا مىکنم از همه هیئتهاى عزادارى برنامه ریزى کنند یه مقدارى گونى بگذارند توى فرقون عقب هیأت بیاورند و یه مقدارى مهر ظهر عاشورا هرکجا هستند این نماز با شکوهى بخواهند خیلى هم خوشمزه است، آن نمازى که آدم توى خیابان مىخواند یاد آن نمازى که امام حسین علیه السلام یه مزهاى هم دارد، من خودم سر نماز منقلب نمىشوم ولى ظهر عاشورا تامى روم نماز بخوانم حالم منقلب مىشود 30 تا تیر خورد ولى نمازش را اول وقت خوان .چیه نماز این نماز عاشورا را بهش بهاء بدهید وخدا انشاءالله همه را از نمازگزاران واقعى قرار بدهد. «والسلام علیکم و رحمةالله» «اللهم صل على محمد و آل محمد»