مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
سه شنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۴، ۰۸:۳۵ ق.ظ

چهارشنبه سوری، تغذیه و متاسفانه سوختگی!

بسیار ناخوشایند است که ما هر سال به جای این که در این قسمت، بیشتر راجع به آجیل و خوراکی های چهارشنبه سوری صحبت کنیم، به تغذیه در سوختگی ها می پردازیم؛ اما واقعیت این است که متأسفانه خیلی ها در این شب که می تواند بسیار خاطره انگیز باشد، دچار مشکلاتی خواهند شد.

سوختگی

بررسی ها نشان می دهد افرادی که دچار سوختگی می شوند با دریافت مواد غذایی بیشتر، سریعتر بهبود می یابند. البته افرادی که دچار سوختگی می شوند به دلیل درد زیادی که دارند اغلب اشتهای خود را از دست می دهند از این رو نمی توان از آنان انتظار داشت در زمان بستری بودن در بیمارستان، غذای بیشتری مصرف کنند.
پزشکان مرکز درمانی «وکسنر» از دانشگاه دولتی اوهایو اظهار داشتند: به رغم این مشکلات و سختی هایی که وجود دارد تلاش می شود تغذیه برای بیماران سوختگی در اولویت قرار گیرد و اغلب طی مدت زمان شش ساعت، تغذیه بیمار با لوله آغاز شود. این روش اگرچه تهاجمی است اما روند درمان سوختگی را تسریع می کند.
زمانی که فرد دچار سوختگی شدید یا همان سوختگی درجه دوم یا سوم می شود، واکنش متابولیک افزایش می یابد. سوختگی درجه دوم و سوم زمانی اتفاق می افتد که جراحت ناشی از آن از لایه سطحی پوست فراتر می رود. در سوختگی درجه دوم، پوست تاول می زند و به شدت قرمز می شود. شدت سوختگی درجه سوم وخیم تر است و تقریباً به همه لایه های پوست نفوذ می کند و حتی می تواند به جریان خون، استخوان ها و اعضای اصلی هم بسط پیدا کند.

ویتامین C هم در سنتز کلاژن و عملکرد ایمنی دخالت دارد و برای التیام زخم ها نیاز است و منابع آن مرکبات، کدو، لوبیا سبز، گیلاس، هلو، موز، خیار سبز، طالبی، هندوانه، عدس، انگور، گلابی، آلو، توت فرنگی، شلغم و ... است

پس از آنکه واکنش شوک اولیه بدن به جراحت از بین می رود، میزان متابولیسم می تواند تا 180 درصد افزایش یابد، ضربان قلب تا 150 درصد بیشتر و اندازه کبد نیز تا 200 درصد بزرگتر شود. در واقع بدن برای درمان زخم و جراحت به مواد مغذی نیاز دارد و در صورتی که نتواند میزان کالری و پروتئین بالای مورد نیاز خود را برطرف کند به سراغ حجم ماهیچه ای می رود و تحلیل بافت عضلانی بیشتر در دست ها، پاها و شکم اتفاق می افتد.
به گزارش لایوساینس، زمانی که بدن حجم عضلانی را از دست می دهد توانایی اش برای فعالیت، طی کردن روند بهبود و مقابله با عفونت به شدت، تحت تأثیر قرار می گیرد. به همین دلیل پزشکان باید از تحلیل رفتن ماهیچه ها جلوگیری کرده و مواد مورد نیاز بدن بیمار را در اختیارش قرار دهند.

میزان مصرف پروتئین در سوختگی ها

برای افرادی که به سوختگی بیش از 50 درصد دچار هستند تغذیه با 2.5 تا 3 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم به صورات روزانه توصیه می شود. شیر، تخم مرغ، آب پنیر، انواع گوشت ها، حبوبات، دانه روغنی ذرت، گردو، فندق، لبنیات و... منابع پروتئینی در ترمیم بافت های بدن، ساختن آنتی بادی و تولید انرژی هستند.

چربی در سوختگی ها

در سوختگی، استفاده از چربی ها کمتر توصیه می شود. رژیم درمانی با اسید چرب امگا -3 سبب بهبود پاسخ های ایمنی می شود. تری گلیسریدهای با زنجیر متوسط منبع خوب انرژی هستند. گوشت های کم چرب، کره، روغن مایع گیاهی (ذرت، سویا آفتابگردان، زیتون)، دانه های روغنی (پسته، گردو، فندق، بادام، تخمه آفتابگردان) منابع خوبی هستند. چربی ها برای تولید انرژی و جهت جذب ویتامین های محلول در چربی نیاز هستند.

توجه:
بهترین راه پی بردن به دریافت انرژی و پروتئین کافی پیگیری التیام و پیوند زخم، وزن کردن بیمار، پارامترهای ارزیابی تغذیه ای پایه و آزمایش های لازم برای اندازه گیری Alb, Pro, Ca, Na, K, Zn, Mg است.

ویتامین ها در سوختگی

یک رژیم غذایی مناسب در تسریع التیام و بهبود زخم مؤثر است و ریزمغذی ها برای فرایند تولید انرژی مغذی ها، فعالیت طبیعی و سنتز پروتئین ضروری هستند.
ویتامین ب (ب کمپلکس) در فرایند مواد مغذی برای تولید انرژی نقش عمده ای دارد. جوانه گندم، لوبیا قرمز، جگر گوساله، اسفناج، گندم کامل، لوبیای سویا و... از منابع آن به شمار می رود.
ویتامین C هم در سنتز کلاژن و عملکرد ایمنی دخالت دارد و برای التیام زخم ها نیاز است و منابع آن مرکبات، کدو، لوبیا سبز، گیلاس، هلو، موز، خیار سبز، طالبی، هندوانه، عدس، انگور، گلابی، آلو، توت فرنگی، شلغم و ... است.
ویتامین A برای عملکرد سیستم ایمنی و اپی تلیزاسیون لازم است. جگر گاو، روغن کبد ماهی، تخم مرغ، شیر کامل، پنیر، سبزیجات حاوی بتاکاروتن (هویج، سیب زمینی) و... سرشار از ویتامین آ هستند.
ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان غشاء سلول، آسیب ناشی از اکسیداسیون را محدود می کند و سبب بهبود زخم می شود و در تخمه آفتابگردان، جوانه گندم، میگو، سیب زمینی شیرین و ... یافت می شود.
ویتامین K هم نقش حیاتی در عمل انعقاد دارد و از منابع آن می توان به اسفناج، کلم سبز، جگر گاو، چای سبز و... اشاره کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۲۵
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی