مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
سه شنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۷:۲۶ ق.ظ

پاسداران عزیز چقدر...؟؟؟ 2

تـوصـیـه اسـلام ایـن اسـت کـه هـنـگـام تـزاحـم حـفـظ جـان و مال با یکدیگر، محافظت از جان بر مال مقدم گردد، ولی اگر میان دین و دیگر امور تزاحم واقـع شود، باید دین را مقدم داشت و دیگر امور را در پاسداری از آن نثار کرد. امام صادق (ع ) می فرماید: در ضمن سفارش امیرمؤ منان به اصحابش این گونه آمده است :

... اِذا حـَضـَرَتْ بـَلِیَّةٌ فـَاجـْعـَلوُا اَمـْوالَکـُمْ دُونَ اَنـْفـُسـِکـُمْ، وَ اِذا نَزَلَتْ نازِلَةٌ فَاجْعَلُوا اَنْفُسَکُمْ دُونَ دینِکُمْ؛ وَاعْلَمُوا اَنَّ الْهالِکَ مَنْ هَلَکَ دینُهُ وَالْحَریبُ مَنْ حُرِبَ دینُه .21

هـرگاه بلایی فرا رسد، اموال خود را سپر جانتان سازید، ولی اگر حادثه ای (مربوط بـه دیـن ) رخ دهـد (کـه جـز بـا دادن جـان بـرطرف نشود) جان خود را فدای دینتان کنید و بـدانـیـد کـه هـلاک شـده کـسـی اسـت که دینش تباه شود و غارت زده کسی است که دینش را بربایند.

امـیرمؤ منان (ع )، جهاد فی سبیل اللّه را که مظهر تامّ پاسداری است ، دری از درهای بهشت شـمـرده که خداوند آن را به روی دوستان مخصوص خود می گشاید و بر قامت آنان که آن را خـوش نـداشـتـه ، تـرکـش مـی گـویـند، لباس ذلّت و خواری می پوشاند و به بلا و گرفتاری دچارشان می سازد.22

آن حضرت اهل زمان خود را که در پاسداری از مرزهای کشور اسلامی شانه خالی می کردند سخت مورد نکوهش قرار داده ، می فرماید:

زشـت بـاد روی شـمـا و از انـدوه رهـایی نیابید که آماج تیر بلا شدید! به شما حمله می کـنـنـد، شما حمله نمی کنید؟! با شما می جنگند، شما نمی جنگید؟! این گونه معصیت خدا می شود و شما رضایت می دهید؟

وقـتی در تابستان فرمان حرکت به سوی دشمن می دهم ، می گویید هوا گرم است ، مهلت ده تـا سـوز گـرما بگذرد، و آنگاه که در زمستان فرمان جنگ می دهم ، می گویید هوا خیلی سـرد است بگذار سرما برود... وقتی از سرما و گرما می گریزید، به خدا سوگند که از شمشیر بیشتر خواهید گریخت .23

پـاسـداری از مـرزهـای اسـلامـی بـه قـدری اهـمـیـت دارد کـه امـام سـجـاد(ع ) دعـایـی مـفصّل به مرزداران اختصاص داده و پاسداران را دعا کرده است و امور لازم در پاسداری را برای آنان از خداوند سبحان درخواست نموده است .24

بیانات مقام معظم رهبری درباره حقیقت پاسداری

روح پـاسـداری در نـگـاه رهـبـر فـرزانـه انـقـلاب ، مـحـافـظت و حراست از دین و آرمانها و ارزشهای اسلامی ، با تمام توان و مجاهده ای خستگی ناپذیر و گذشتن از همه چیز در راه خداست . از این رو، می فرماید:

ایـن نـام [پـاسـدار از آغـاز تـاءسـیـس سپاه ]، هیچ معنای دیگری جز حفاظت و حراست با همه تـوان و بـا بـذل جـان در راه حـفـظ انقلاب نداشت . همه در خیابانها، پشت این سنگرها، در کـوچـه پس کوچه ها، دم دروازه ها، با سنگربندی ، با اسلحه در دست نگهداشتن ، با بی خـوابـی شـبـهـا و بـا دادن جـان ـ کـه آن روزهـا، چه قدر از بچه هایمان بی نام و نشان و مظلومانه جان دادند و کسی نفهمید.

...اصل و لُبّ قضیه هم در عنوان پاسداری ، این است که انسان حاضر باشد برای حراست از این انقلاب و از این نظام از خود بگذرد.25

از خـود گـذشـتـن در نـگـاه مـقـام مـعـظـم رهـبـری ، کـلمـه سـهـل و مـمتنعی است که نیاز به تمرین و ممارست دارد. از این رو، معظم له درباره راه کار تحقق این حقیقت می فرماید:

از خـود گـذشـتـن ... از هـمـین الآن و از همین لحظه شروع می شود. از خود گذشتگی از همین احـسـاسـی که در ذهن من و شماست ، شروع می شود، تا به آن جایی می رسد که انسان در میدان جنگ بتواند از جان خود هم بگذرد.

قـدم اول ، گـذشتن از یک چیز کمتر از جان ، از یک چیز کوچک ، از یک نام ، از یک نشان ، از یـک احـتـرام ، از یـک ارزش مـادّی ، از یـک خـانـه خـوب از یـک مـاشـیـن ، از یـک پول است . اگر توانستیم از اینها بگذریم ، از جان هم راحت تر می توانیم بگذریم .26

جلوه هایی از حقیقت پاسداری

برخی از جلوه های حقیقت پاسداری در تاریخ اسلام عبارتند از:

الف . در عصر نبوی

حـقـیـقـت پـاسـداری و گـذشـتن از همه چیز در راه خدا در عصر نبوی تحوّلی عظیم در جامعه نـوپـای اسلامی آفرید و موجبات رشد و پیشرفت اسلام در جهان آن روز را فراهم ساخت . در آن دوران ، در پرتو تعالیم اسلامی ، مسلمانانی روییدند که جز نصرت دین اسلام و اِعـلای کـلمـه تـوحـیـد، آرمانی در سر نداشتند. آنان در پاسداری و یاری دین از همه هستی خـود بـه آسـانـی مـی گـذشتند و هنوز هم پس از قرنهای متمادی ، ذکر نام و وصف حماسه آفـریـنـی هـای آنان ، عطر دل انگیز ایمان ، جهاد، ایثار و فداکاری و شهادت طلبی را در فضای جامعه اسلامی پراکنده می سازد و روحی دوباره در کالبد جامعه می دمد.

حـقـیـقـت پـاسـداری در عـصـر نـبـوی در وجـود افـرادی هـمـچـون جـعـفـر طـیـّار، حـنـظـله غـسـیـل المـلائکـه ، سـلمـان ، ابـوذر و دیـگـر یـاران رسـول خـدا(ص ) بـروز کـرد و در راءس هـمـه آنـان حـضرت علی (ص ) قرار داشت که در عـرصـه هـای گـونـاگـون مـرزبـانـی از دیـن بـه شـایـسـتـگـی درخـشـیـد و مـدال افـتـخـار گـرفـت . از جـمـله ایـن مـدالها آیه شریفه ((وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابـْتـِغـاءَ مـَرْضـاتِ اللّهِ))27 اسـت کـه در جـریـان ((لیـلة المـبـیـت )) در حـق آن حـضـرت نازل گردید.

ب . در عصر علوی

جـلوه پـاسداری در دوران حکومت امام علی (ع ) نیز در وجود افرادی همچون مالک اشتر، عمّار یـاسـر و... بـروز کـرد. آن حـضـرت در نامه خود به مردم مصر مالک را این گونه برای آنان توصیف می کند:

لا یـَنـامُ اَیـّامَ الْخـَوْفِ، وَ لا یـَنـْکُلُ عَنِ الْاَعْداءِ ساعاتِ الرَّوْعِ، اَشَدُّ عَلیَ الْفَجّارِ مِنْ حَریقِ النّارِ، وَ هُوَ مالِکُ بْنُ الْحارِثِ اَخوْ مِذْحَجٍ.28

در روزهـای وحـشت نمی خوابد و در لحظه ترس از دشمن روی نمی گرداند، بر بدکاران از شعله های آتش تندتر است ، او مالک پسر حارث مِذْحَجی است .29

آن حضرت می فرماید:

وَ لَعَمْری لَوْکُنّا نَاءْتی ما اَتَیْتُمْ، ما قامَ لِلدّین عَمُودٌ، وَلاَ اخْضَرَّ لِلاْ یمانِ عُودٌ.30

بـه جـانـم سـوگـنـد! اگر ما در مبارزه مثل شما بودیم هرگز پایه ای برای دین استوار نمی ماند و شاخه ای از درخت ایمان سبز نمی گردید.

ج . در نهضت حسینی

مظهر تامّ حقیقت پاسداری از دین را در عاشورا و نهضت حسینی می توان سراغ گرفت . امام حسین (ع ) در این راه از تمام هستی خود گذشت . آن حضرت هنگام حرکت با خواندن خطبه ای کـه از زیـبـایـی مـرگ در راه خـدا برای جوانمردان سخن می گفت ، از افراد خواست هر کس شهادت طلب است و آمادگی بذل جان و خون دارد، همراه ما بیاید:31

مَنْ کانَ باذِلاً فینا مُهْجَتَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا.32

در یکی از نیایشهای امام حسین (ع ) در روز عاشورا چنین می خوانیم :

اِلهی وَ سَیّدی ! وَدِدْتُ اَنْ اُقْتَلَ وَ اُحیی سَبْعینَ اَلْفَ مَرَّةٍ فی طاعَتِکَ وَ مَحَبَّتِکَ، سِیَّما اِذا کانَ فی قَتْلی نُصْرَةُ دینِکَ وَ اِحْیاءُ اَمْرِکَ وَ حِفْظُ نامُوسِ شَرْعِکَ...33

خدایا! دوست دارم که کشته شوم و زنده گردم ، هفتاد هزار بار، در راه طاعت و محبت تو، به خـصوص ‍ اگر در کشته شدنم نصرت دین تو و زنده شدن فرمانت و حفظ ناموس شریعت تو نهفته باشد.34

اصـحـاب باوفای سید الشهدا(ع ) نیز جلوه هایی از همین حقیقت را در پاسداری از خود به نمایش گذاشتند که قلم از وصف آن عاجز است .

د. در انقلاب جهانی حضرت مهدی (ع )

هـمـیـن معنا در انقلاب مهدوی نیز بروز می کند. یاران امام زمان (ع ) به هنگام نبرد پروانه وار، شمع وجود حضرت را در میان می گیرند و از او محافظت می کنند ((یَحُفُّونَ بِهِ یَقُونَهُ بِاَنْفُسِهِمْ فِی الْحَرْبِ)).35

آنان در پاسداری از دین و نبرد با دشمنان خدا همانند شیرانی هستند که از بیشه های خود بیرون آمده اند و هیچ چیز جلودارشان نخواهد بود. اگر اراده کنند کوهها را از جای خود بر می کنند و از موانع می گذرند و خاکریزهای دشمن را یکی پس از دیگری فتح می کنند.36

آنـان پـاسـدارانـی اند که به تعبیر امام علی (ع ) ((لَمْ یَسْبِقْهُمُ الاَْوَّلُونَ وَ لا یُدْرِکْهُمُ الاْ خِرونَ))37 نه از نسلهای گذشته کسی از آنان پیشی گرفته و نه از آیندگان کسی به مقام والای آنها می رسد.

ه‍ . در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

شـِعاعی از همان حقیقت که در مؤ منان راستین و ملازمان رکاب پیغمبر اکرم (ص )، امیرمؤ منان (ع )، اصحاب ابی عبداللّه الحسین و امام زمان (ع ) وجود داشت ، در جریان انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس بروز کرد و حماسه ها آفرید.

مقام معظم رهبری در این باره می فرماید:

سـپـاهیان پاسدار، پاسداران انقلاب ، به حق خدا قسم حماسه های صدر اسلام را در ذهن ما تجدید می کنند! چهره های خاضع برای خدا، پیشانیهایی که در آن آثار عبادت است ، ناله هـای نـیـمه شب از ترس خدا با صدای دعا و مناجات در سنگرها و جانها و دلهای آماده برای فدا شدن در راه خدا، این است پاسدار...!38

سـپـاه پـاسـداران انـقـلاب اسـلامـی در سـایـه روحیه انقلابی و معنویتی که از سرچشمه جوشان دل منوّر و روح مصفّای آن امام عارفان و قدوه صالحان ، پیوسته می جوشید و بیش از همه ، جوانان رزمنده و خالص سپاه و بسیج را سیراب می کرد، توانست نقش تعیین کننده ای را در رفـع حـمله ایادی استکبار به جمهوری اسلامی ایفا کند و در کنار ارتش و با به کـارگـیـری بـسـیـج مـردمـی ، درس تـلخی به دشمنان اسلام بدهد و حفظ و استمرار نظام جمهوری اسلامی را تضمین کند.39

در یـک کـلام حـقـیـقـت پـاسـداری ، تداوم راه حضرت سید الشهدا(ع ) و یاران باوفایش در محافظت از دین و انقلاب است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با چنین آرمان و انگیزه ای تشکیل شد. رهبر فرزانه انقلاب در این باره می فرماید:

آن روز کـه سـپاه پاسداران در کشور ما به وجود آمد، همه امیدها همین بود که سپاه رسالت [امـام ] حـسـیـن عـلیـه السـلام را بـه انـجام برساند و مسلّحانه از ارزشمندترین ارزشهای اسلام از بعد از صدر اسلام تاکنون پاسداری کند و از انقلاب ، اسلام و جمهوری اسلامی دفاع و حراست کند.40

برای تحقق بخشیدن به این حقیقت ، باید حسین گونه بود، حسینی اندیشید و حسین وار پا به میدان پاسداری شد.

نتیجه گیری

از مجموعه آنچه گذشت می توان نتیجه گرفت :

1. پاسداری در لغت به معنای محافظت و حراست است .

2. مـحـافـظـت و حـراسـت مـصـادیـق مـتـعـددی دارد کـه حـفـظ جـان ، مال ، ناموس و آبرو، دین و آیین و نعمتهای الهی از آن جمله اند.

3. پـاسـداری از دیـن و آیـیـن ، مرزهای اسلامی و سرحدّات کشور اسلامی از مصادیق بارز پـاسـداری اسـت و حـداقـل در سـه عـرصه فکری و عقیدتی ، اجتماعی و سیاسی و دفاعی بروز می کند.

4. روح و حـقـیـقـت پـاسـداری ، مـحـافظت و حراست از دین و انقلاب با مشخصه هایی همچون ایمان ، جهاد، ایثار و از خود گذشتگی ، شهادت طلبی است .

5 . اگـر ایـن حقیقت در ملّتی زنده شود، معجزه می آفریند و رشد و پیشرفت و شکوفایی را با خود به ارمغان می آورد.

6 . روح پـاسـداری در نـگـاه رهـبـر مـعـظـم انـقـلاب نـیز حفاظت و حراست از دین و آرمانها و ارزشـهـای اسـلامـی بـا هـمـه تـوان و بـا بـذل جـان و مال است .

7. حـقـیـقـت پـاسـداری حـداقـل در سـه عـرصه فکری و عقیدتی ، اجتماعی ـ سیاسی و بعد نظامی و دفاعی بروز می کند.

8 . تاریخ اسلام ، سرشار است از جلوه های حقیقت پاسداری .

9. شعاعی از حقیقت پاسداری در جریان انقلاب و دفاع مقدس بروز کرد.

10. در یـک کلام حقیقت پاسداری ، تداوم بخشیدن به راه حضرت سید الشهدا(ع ) و یاران بـاوفـای آن حـضـرت اسـت و سـپـاه پـاسـداران انـقـلاب اسلامی با چنین آرمان و انگیزه ای تشکیل شده است .

11. بـرای تـحـقـق ایـن حـقـیقت باید حسین گونه بود، حسینی اندیشید و حسین وار از دین و انقلاب پاسداری کرد.

پی نوشتها:

21. اصول کافی ، مترجم ، ج 3، ص 306.

22. ر. ک . نهج البلاغه ، محمد دشتی ، خطبه 27.

23. همان .

24. ر. ک . صحیفه سجادیه ، دعای 27.

25. سخنان مقام معظم رهبری در تاریخ 29/11/69.

26. همان .

27. بقره (2)، آیه 207. 28. نهج البلاغه ، نامه 38.

29. مِذْجَح نام قبیله مالک اشتر است .

30. نهج البلاغه ، خطبه 56.

31. پیام های عاشورا، جواد محدّثی ، ص 139.

32. بحارالانوار، ج 44، ص 366.

33. معالی السبطین ، ج 2، ص 18.

34. پیام های عاشورا، ص 142.

35. بحارالانوار، ج 52 ، ص 308.

36. ینابیع المودة ، ج 3، ص 95.

37. منتخب الاثر، ص 166.

38. دژهای استوار، ص 256.

39. همان ، ص 38.

40. همان ، ص 43.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۲۱
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی