مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
دوشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۴۲ ق.ظ

چگونه می توان امام زمان عج را شناخت؟؟؟ 1

امام مهدی علیه السلام فرمودند:
إنَّهُ لَمْ یَکُنْ لاِحَد مِنْ آبائی إلاّ وَ قَدْ وَقَعَتْ فی عُنُقِه بَیْعَةٌ لِطاغُوتِ زَمانِهِ، و إنّی أخْرُجُ حینَ أخْرُجُ وَ لا بَیْعَةَ لاِحَد مِنَ الطَّواغیتِ فی عُنُقی؛
همانا پدران من (ائمّه و اوصیاء علیهم السّلام)، بیعت حاکم و طاغوت زمانشان، بر ذمّه آن ها بود؛ ولی من در هنگامی ظهور و خروج نمایم که هیچ طاغوتی بر من منّت و بیعتی نخواهد داشت.
بحارالأنوار، ج 56، ص 181

***************************

امام مهدى علیه ‏السلام فرمودند:
وَ أَمّا اَمْوالُکُمْ فَما نَقْبَلُها اِلاّ لِتُطَهَّرُوا فَمَنْ شاءَ فَلْیَصِلْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَقْطَعْ … وَما وَصَلْتَنا بِهِ فَلاقَبُولَ عِنْدَنا اِلاّ لِما طابَ وَ طَهُرَ.
اما اموال شما را نمى‏ پذیریم مگر از آن روى که شما پاک شوید. پس هر که خواهد به ما بپردازد و آن که خواهد دست باز دارد … و آنچه به ما بپردازى، جز آنچه پاک و پاکیزه باشد نزد ما پذیرفته نیست.
[الغیبة، شیخ طوسى، 290.]

***************************

امام باقر علیه ‏السلام درباره سیره امام مهدى علیه ‏السلام فرمودند:
یُعْطیکُمْ فى السَّنَةِ عَطائَیْنِ وَ یَرْزُقُکُمْ فى الشَّهْرِ رِزْقَیْنِ وَ تُؤتَوْنَ الْحِکْمَةَ فى زَمانِهِ حَتّى اَنَّ الْمَرْئَةَ لَتَقْضى فى بَیْتِها بِکِتابِ اللّهِ تَعالى وَ سُنَّةِ رَسُولِ اللّهِ.

در سال دوبار بر شما بخشش مى‏فرماید و در هر ماه دوبار روزى مى‏دهد. در زمان او حکمت به شما داده شود، تا آنجا که زن در خانه خویش بر اساس کتاب خداوند و سنت پیامبر اکرم صلّى ‏الله ‏علیه‏ و‏ آله حکم مى‏ کند.

الغیبة، نعمانى، ص 158

***************************

امام باقر علیه ‏السلام فرمودند:
اِذا قامَ الْقائِمُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صلّى ‏الله ‏علیه‏ و‏ آله ضَرَبَ فَساطیطَ لِمَنْ یُعَلِّمُ النّاسَ الْقُرْانَ عَلى ما اَنْزَلَ اللّهُ.
چون قائم آل محمد صلّى ‏الله ‏علیه‏ و‏ آله قیام نماید، خیمه ‏هایى برپاى دارد تا افرادى قرآن را آن گونه که خداى نازل فرموده است به مردم بیاموزند.
نوائب الدهور، ج 3، ص 409

***************************

امام باقر علیه ‏السلام در وصف امام مهدی علیه السلام فرمودند:
یَهْدِمُ ما کانَ قَبْلَهُ کَما هَدَمَ رَسُولُ اللّهِ صلّى ‏الله ‏علیه‏ و‏ آله اَمْرَ الْجاهِلیَّةِ وَ یَسْتَأْنِفُ الاِسْلامَ جَدیدا؛
او (امام مهدی علیه السلام) آنچه را پیش از او بوده است در هم ریزد؛ آن گونه که رسول خدا صلّى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله امور جاهلیت را در هم ریخت. و اسلام را به گونه ‏اى تازه و جدید مى ‏آغازد.
الغیبة، نعمانى، ص 152

***************************

امام باقر علیه ‏السلام فرمودند:
اِذا قامَ الْقائِمُ علیه ‏السلام یُوَسِّعُ الطَّریقَ الْأَعْظَمَ … وَ یَهْدِمُ کُلَّ مَسْجِدٍ عَلَى الطَّریقِ وَ یَسُدُّ کُلَّ کُوَّةٍ اِلَى الطَّریقِ وَ کُلَّ جَناحٍ وَ کَنیفٍ وَ میزابٍ اِلَى الطَّریقِ.
چون قائم علیه ‏السلام قیام کند، راههاى اصلى را توسعه مى‏دهد و هر مسجدى را که مانع راه باشد ویران مى‏سازد و هر پنجره را که به سوى راههاى عمومى گشوده باشد و نیز هر گونه ایوان و آبریزگاه و ناودانى را که به طرف راههاى عمومى باشد مى‏ بندد.
الغیبة، شیخ طوسى، ص 475

***************************

امام باقر علیه ‏السلام درباره این آیه شریفه «و براى آن کس که انتقام کشد پس از ستمى که بر او رفته است» [سوره شورى، آیه 41] فرمودند:
ذلِکَ الْقائِمُ علیه ‏السلام اِذا قامَ اِنْتَصَرَ مِنْ بَنى اُمَیَّةَ وَ مِنَ الْمُکَذِّبینَ وَ مِنَ النُّصّابِ.
منظور از این آیه، قائم آل محمد علیه ‏السلام است، چون او قیام کند از بنى امیّه و تکذیب کنندگان و دشمنان انتقام بگیرد.
تفسیر برهان، ج 1، ص 212

***************************

امام باقر علیه ‏السلام فرمودند:
ثُمَّ یَرْجِعُ اِلَى الْکُوفَةِ فَیَبْعَثُ الثَلاثَ مِأئةَ وَالْبِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلاً اِلَى‏الاْفاقِ کُلِّها فَیَمْسَحُ بَیْنَ اَکْتافِهِمْ وَعَلى صُدُورِهِمْ فَلایَتَعایُونَ فى قَضاءٍ.
سپس (حضرت مهدى علیه السلام) به شهر کوفه بر مى ‏گردد و سیصد و ده نفر و اندى(313) را به تمامى اطراف مى‏ فرستد و دستى بر بین شانه ‏ها و سینه‏ هاى آنان مى ‏کشد، پس در هیچ قضاوتى در نمى‏ مانند.
الامام المهدى، ص 543

***************************

پیامبراکرم صلّى ‏الله ‏علیه‏ و‏ آله فرمودند:
اِنَّ عَلىَّ بْنَ اَبى طالبٍ اِمامُ اُمَّتى … وَ مِنْ وُلْدِهِ الْقائِمُ الْمُنْتَظَرُ الَّذى یَمْلأُ اللّهُ بِهِ الاَْرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطا کَما مُلِئَتْ جَوْرا وَ ظُلْما.
براستى که على بن ابى طالب علیه ‏السلام امام امت من است … و قائم از نسل اوست. آن کس که زمین را از عدالت و مساوات لبریز مى ‏کند، آن گونه که از ستم و بیداد لبریز گشته باشد.
کشف الغمة، ج 3، ص 328

***************************

پیامبراکرم صلّى ‏الله ‏علیه‏ و‏ آله فرمودند:
یَبْلُغُ مِنْ رَدِّ الْمَهْدِىِّ الْمَظالِمَ حَتّى لَوْ کانَ تَحْتَ ضِرْسِ‏اِنْسانٍ شَى‏ءٌ اِنْتَزَعَهُ حَتّى یَرُدَّهُ.
کار (امام) مهدى علیه ‏السلام درباز پس گرفتن حقوق بدانجا رسد که اگر در بُنِ دندان انسانى حق فردى دیگر نهاده باشد، آن را بازپس گرفته و (به صاحب حق) بر مى‏ گرداند.
موسوعة احادیث الامام المهدى، ج 1، ص 221

***************************

امام حسین علیه ‏السلام فرمودند:
فى القائِمِ مِنّا سُنَنٌ مِنَ الاَْنْبِیاءِ … فَاَمّا مِنْ نُوحٍ فَطُولُ الْعُمْرِ وَ أَمّا مِنْ اِبْراهیمَ فَخِفاءُ الْوِلادَةِ وَ اعْتِزالُ النّاسِ وَ اَمّا مِنْ مُوسى فَالْخَوفُ وَ الْغیبَةُ وَ أَمّا مِن عیسى فَاخْتِلافُ النّاسِ فیهِ وَ أَمّا مِنْ اَیُّوبَ فَالْفَرَجُ بَعْدَ الْبَلْوى وَ أَمّا مِنْ مُحَمَّدٍ فَالْخُرُوجُ بِالسَّیْفِ.
در قائم ما سنّتها و ویژگیهایى از پیامبران وجود دارد: از نوح علیه ‏السلام عمر طولانى، از ابراهیم علیه ‏السلام مخفى بودن ولادت و دورى گزینى از مردم، از موسى علیه ‏السلام ترس و غیبت، از عیسى علیه ‏السلام اختلاف مردم درباره او، از ایوب علیه ‏السلام گشایش پس از گرفتاریها، و از محمّد علیه ‏السلام قیام با شمشیر.
کشف الغمة، ج 3، ص 329

***************************

امام على علیه ‏السلام درباره سیره حضرت مهدى علیه السلام فرمودند:
یَعْطِفُ الْهَوى عَلى الهُدى اِذا عَطَفُوا الهُدى عَلَى الهوى وَ یَعْطِفُ الرَّأْىَ عَلَى الْقُرآنِ اِذا عَطَفُوا الْقُرْانَ عَلَى الرَّأْىِ.
هنگامى که مردم هدایت را تحت الشعاع هواى نفس خود قرار دهند، (حضرت مهدى علیه السلام) خواسته ‏هاى نفسانى را تحت الشعاع هدایت قرار مى‏ دهد و هنگامى که مردم قرآن را بر اساس رأى و خواسته‏ هاى خود تفسیر کنند، آراء و نظریات را پیرو قرآن قرار مى ‏دهد.
نهج البلاغه، خطبه 138

***************************

امام صادق علیه ‏السلام فرمودند:
فَاِذا قامَ قائِمُنا علیه ‏السلام حَرَّمَ عَلى کُلِّ ذى کَنْزٍ کَنْزَهُ حَتّى یَأْتُوهُ بِهِ یَسْتَعینُ بِهِ.
چون قائم ما قیام کند، هر گنجى را بر صاحب آن حرام نماید، تا آن را به خدمت او آورند و او آن گنج را (در راه مصالح مردم) به کار گیرد.
تهذیب الاحکام، ج 4، ص 144، روایت 402

***************************

امام صادق علیه ‏السلام فرمودند:
کُلُّ ما فى اَیْدى شیعَتِنا مِنَ الاَْرْضِ فَهُمْ فیهِ مُحَلَّلُونَ حَتّى یَقُومَ قائِمُنا فَیُجْبیهِمْ طَسْقَ ما کانَ فى اَیْدیهِمْ وَ یَتْرُکَ الاَْرْضَ فى اَیْدیهِمْ وَ اَمّا ما کانَ فى اَیْدى غَیْرِهِمْ فَاِنَّ کَسْبَهُمْ مِنَ الاَْرْضِ حَرامٌ عَلَیْهِمْ حَتّى یَقُومَ قائِمُنا فَیَأْخُذَ الاَْرْضَ مِنْ اَیْدیهِمْ وَ یُخْرِجَهُمْ صَغَرَةً.
همه زمینهایى که در اختیار شیعیان ماست بر آنان حلال است تا آن که قائم ما قیام نماید و از آنان مالیات زمین هایى را که در اختیار آنان است بستاند و زمین را به ایشان واگذار نماید. اما زمینهایى که در اختیار غیر شیعیان است، درآمد آنان از این زمینها حرام است تا وقتى که قائم ما بپاى خیزد و زمین را از آنان باز ستاند و با ذلت آنان را بیرون براند.
الکافى، ج 1، ص 408

***************************

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۲۷
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی