مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۹ ق.ظ

دمنوش های گیاهی برای ماه رمضان

روزه داران در فصل گرما دچار کم آبی بدن می شوند ، آب بدن مهمترین عاملی است که می تواند برای روزه داران باعث مشکلات زیادی شود و حتی جان فرد را به خطر اندازد .

کارشناسان تغذیه با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به روزه داران توصیه می کنند ، نوشیدنی های مخصوص ماه رمضان را مصرف کنند .

 

خاکشیر ، اسطخودوس ، به لیمو ، گل بنفشه ، گل گاو زبان و هزاران گیاه دارویی دیگر که در کشورمان تعدادشان به 8 هزار نوع می رسد که حدود 55 درصد این گیاهان می توانند پتانسیل های دارویی داشته باشند .

 

گیاهانی که از آنها می توان استفاده های متنوعی کرد . به عنوان مثال در همین ماه مبارک رمضان می توان به صورت دم نوش از آنها برای رفع نیاز بدن استفاده کرد .

 

دمنوش یک نوشیدنی است که عصاره گیاه یا مواد موثره گیاه به وسیله آب جدا می شود و ما آن را مصرف میکنیم .

 

برای رفع عطش و تشنگی می توان تخم شربتی و خاکشیر را به نسبت مساوی مخلوط کرده و دو ساعت مانده به افطار در آب گرم خیسانده و مقداری آبلیموی طبیعی و گلاب به آن اضافه کرده و میتوان آن را با عسل شیرین کرد البته برای افرادی که قند خون ندارند ، ولی افرادی که قند خون دارند این نوشیدنی را بدون شیرین کردن باید مصرف کنند .

برای رفع کم آبی و غلظت خون دانه خارمریم ، دانه اسفرزه ، مقداری گشنیز و تباشیر قلم را با هم مخلوط کرده و به صورت چای یا دمنوش تهیه کرده و بعد از خوردن سحری مصرف شود .

 

اما فقط به یک صورت نمی توان از گیاهان دارویی دمنوش درست کرد ، گل و برگ به صورت دم کرده و یا دمنوش مانند چای ، پوست گیاه و اندام هایی که نسبتا سفت هستند 3 تا 5 دقیقه جوشانده شود و بعد از 20 دقیقه صاف شود .

 

ساقه و ریشه گیاهان را 15 تا 20 دقیقه می جوشانیم و بعد از 20 دقیقه آن را صاف کرده و مصرف می کنیم .

روزه داران می توانند از مخلوط ختمی عباسی و گل بنفشه برای خشکی دهان و از اسطخودوس ، بابونه شیرازی ، گل گاو زبان و سنبل الطیب برای رفع سردرد در ماه مبارک رمضان استفاده کنند .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۱۸
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی