مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
جمعه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۱۶ ق.ظ

در حکومت امام مهدی عج چه اتفاقاتی می افتد؟؟؟

حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی  در تفسیر آیه ۵۵ سوره نور گفت: این آیه معرکه بحث مفسران و اقوال و آراء مختلفی است و در میان تفاسیر سنی و شیعه از مناظر مختلف مورد بحث قرار گرفته است.
وی افزود: خداوند در این آیه فرمود کسانی که ایمان بیاورند و عمل صالح داشته باشند خداوند به آنان وعده می‌دهد که روی زمین قدرت تشکیل دهند و حکومت دست آنان بیفتد کما اینکه این کار در گذشته نیز اتفاق افتاده است.
رفیعی عنوان کرد: دو بحث در این آیه مطرح است یکی اینکه کسانی که در گذشته حکومت گرفته‌اند چه کسانی هستند و دوم اینکه کسانی که در آینده به خاطر ایمانشان قدرت و حکومت خواهند گرفت چه کسانی هستند.
این استاد حوزه تصریح کرد: برخی حکومت گذشته را حکومت حضرت سلیمان دانسته‌اند که بسیار قوی بود و با مدیریت دینی اداره می‌شد و یا حکومت حضرت داود(ع) و برخی منظور از آن را بنی‌اسرائیل ذکر کرده‌اند و برخی مفسران مطلق حکومت‌های صالح قبل از اسلام را مصداق قرار داده‌اند.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) عنوان کرد: البته حکومت‌های گذشته تمام شده ولی اینکه در آینده همچنین حکومتی به مسلمین به شرط ایمان و عمل صالح داده خواهد شد یعنی چه؟.
وی اظهار کرد: علامه طباطبایی با منطقی محکم در مقابل دیگر مفسران ایستاده و حکومت آینده را همان حکومت جهانی حضرت مهدی می‌داند زیرا خدا می‌فرماید این حکومت سه ویژگی دارد؛ شما خلیفه روی زمین می شوید، دین ثابت می شود و بی دینی از بین می رود و همه ترس و ناامنی در دنیا از بین می‌رود؛ علامه می‌گوید تنها جامعه‌ای که این ویژگی‌ها را داشته باشد فقط حکومت حضرت حجت(عج) است.
رفیعی ادامه داد: این آیه وعده حکومت جهانی مهدی را به مسلمین صدر اسلام داده است و روایت داریم که این آیه درباره حکومت جهانی امام مهدی است و هر کس بعد از این کفر بورزد جزء فاسقان است.
وی افزود: برخی نیز این قول را نقل کرده‌اند که منظور حکومت حضرت مهدی(عج) است ولی اصراری بر این قول ندارند و می‌فرماید هر قومی ایمان و عمل صاحل داشته باشند خداوند ممکن است به آنان قدرت و حکومتی بدهد.
رفیعی بیان کرد: قول علامه با آیات دیگری از جمله سوره توبه تقویت می‌شود البته برخی علما آیات مربوط به امام مهدی را که ۸۰ یا ۱۲۰ آیه است جمع‌آوری کرده
اند.
وی افزود: حدود ۳۰ سال پیش فردی از کنیا نامه‌ای به علمای عربستان نوشت و گفت من نظر اهل سنت را راجع به حضرت مهدی می‌خواهم بدانم که آیا جهانی است و اهل سنت آن را قبول دارند یا خیر که در تفسیر نمونه، جلد هفتم آمده است؛ ۵ تن از علمای حجاز که گرایش وهابیت داشتند جواب مفصلی برای او نوشتند.
وی ادامه داد: اینها در جواب آن فرد نوشتند قصه مهدویت غیرقابل انکار است چون روایاتش متواتر است و حتی ابن‌تیمیه که تئوریسین وهابیت است در کتاب منهاج السنه روایات مهدویت را آورده و می‌گوید غیرقابل کتمان است. همچنین بیش از ۳۰ نفر از صحابه پیامبر قصه مهدویت را نقل کرده‌اند و بیش از ۳۰ کتاب علمای ما مستقلا درباره امام زمان نوشته‌اند لذا این داستانی نیست که بخواهد کسی به آن هجمه کند البته ممکن است اختلافاتی وجود داشته باشد.
رفیعی تصریح کرد: ائمه(ع) درباره مردم دوره آخرالزمان نگران بودند ولی تعاریف ویژه‌ای از آنان کردند، امام علی(ع) و امام صادق(ع) برای مردم این دوره اشک می‌ریختند البته تعاریف عجیبی هم از مردم آخرالزمان کرده‌اند و این مردم را برادران خود دانسته‌اند و در روایت است که خداوند به این مردم آنقدر عقل و درک داده است که غیبت با حضور برای آنان یکی است.
این استاد حوزه عنوان کرد: کسانی که در رکاب امام زمان(عح) باشند مانند کسانی هستند که در کنار پیامبر با شمشیر بر سر دشمن کوبیدند و به شهادت رسیدند.
رفیعی اظهار کرد: مهمترین وظیفه مردم در دروه غیبت احساس حضور است و اینکه بدانند امام در بین مردم است، خود امام زمان فرمود من به بازار و اجتماعات شما می آیم. مردم باید احساس کنند امام در همه جا حضوردارد و چون احساس حضور می کنیم صدقه می دهیم و به ایشان متوسل می شویم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۲۸
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی