مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
پنجشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۵، ۰۷:۵۸ ق.ظ

روزه داری در ورزشکاران از نگاه متخصص

شهاب اولیایی، متخصص تغذیه در  خصوص روزه داری در ورزشکاران گفت: ورزش در ایام عادی با ورزش در ماه رمضان متفاوت بوده و مستلزم ایجاد تغییراتی در برنامه ورزشی است. این تغییرات نیز شامل کاهش سطح ورزش است؛ چون در غیر این صورت ممکن است فرد دچار مشکل شود.

ورزش و روزه داری

به گفته ی شهاب اولیایی، متخصص تغذیه، ورزشکاران در ایام ماه رمضان باید شدت و مدت ورزش را کاهش دهند. وی در خصوص تغذیه این افراد، تمام گروه های اصلی غذایی (نان و غلات، گوشت، حبوبات، سبزی، میوه، شیر، لبنیات) را ضروری می داند.

این متخصص تغذیه اساس تغذیه ورزشکاران را 3 اصل مهم یعنی تعادل، تنوع و تناسب عنوان کرده و معتقد است با رعایت این 3 اصل اساسی ورزشکاران می توانند به راحتی در ماه رمضان روزه داری کنند.

دکتر اولیایی به ورزشکاران توصیه می کند تا در ماه رمضان مانند روزهای عادی 3 وعده غذایی در برنامه غذایی شان بگنجانند که شامل افطاری، شام و سحری است و صرف  نظر کردن از هر یک از وعده ها را عاملی برای ایجاد کمبود در بدن ورزشکاران می داند و تامین آب مورد نیاز بدن ورزشکاران را نیز از اهمیت بالایی دانسته و توصیه می کند در فواصل افطار تا سحر مایعات کافی شامل آب، آب میوه ها و چای کمرنگ مصرف شود.

این مشاور تغذیه ورزشکاران را از مصرف تنقلات مخصوص این ماه مانند زولبیا و بامیه منع کرده و آن ها را به مصرف تنقلات ارزشمند مانند خشکبار و میوه های خشک دعوت می کند.

این متخصص تغذیه در خصوص زمان انجام فعالیت های ورزشی بهترین زمان را 2 تا 3 ساعت بعد از صرف افطار یا نزدیک به افطار دانسته و در مورد خواب کافی ورزشکاران تأکید زیادی می کند. چون به موقع و به میزان کافی خوابیدن در بهبود عملکرد و سلامتی ورزشکاران بسیار مهم است

این متخصص تغذیه تأکید دارد از مصرف نمک و پروتئین زیاد (گوشت قرمز) در وعده سحری پرهیز شود چون باعث کم آبی بدن و ایجاد تشنگی زیاد در طول روز می شوند. وی همچنین در خصوص مصرف نوشیدنی  های حاوی کافئین زیاد مانند قهوه، نسکافه، چای پررنگ، نوشابه و کولاها هشدار داده و آن ها را عاملی برای دفع آب زیاد از بدن می داند.

این متخصص تغذیه مصرف غذاهای سرخ کرده، تند و پرادویه مختص این ماه را عامل بروز اختلال در هضم و جذب غذا، سوزش معده و حتی افزایش وزن عنوان می کند. علاوه براین ها دسرهای شیرین و پرکالری، فست فودها، غذاهای کنسروی و چرب جزو غذای منع شده و مواد غذایی پرفیبر مانند میوه، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، نان های سبوس دار مانند نان جوی دوسر و نان سنگک جزو غذاهای سفارش شده محسوب می شوند؛ چرا که یبوست یکی از عوارض احتمالی ماه رمضان در افراد عادی و ورزشکاران بوده و این مواد غذایی برای مقابله با یبوست موثر هستند.

وی ورزش سنگین را عاملی برای افزایش نیاز بدن به برخی مواد معدنی مانند کلسیم و آهن عنوان می کند که باید از طریق مصرف پروتئین و لبنیات کافی جذب شوند.

این متخصص تغذیه در خصوص زمان انجام فعالیت های ورزشی بهترین زمان را 2 تا 3 ساعت بعد از صرف افطار یا نزدیک به افطار دانسته و در مورد خواب کافی ورزشکاران تأکید زیادی می کند. چون به موقع و به میزان کافی خوابیدن در بهبود عملکرد و سلامتی ورزشکاران بسیار مهم است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۰۳
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی