مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۰ ق.ظ

علامه شیخ حسن حلّی کیست؟؟؟

محقق حلی

محقق حلی

 

شیخ جعفر بن شیخ حسن حلی1 معروف به محقق حلی در سال 602 هجری در حله واقع در عراق بدنیا آمد. وی از ابتدا دارای هوشی سرشار و استعدادی شگرف بود. در محضر پدر، ابن زهره حلی، تاج الدین حسن بن علی دربی و دیگران تحصیلات خود را ادامه داد و خود بر مسند تدریس نشست. این بزرگوار از جمله فقهاى بزرگ شیعه در قرن هفتم و از مراجع و اساتید سترگ شیعه در عراق بود.

نام آورانی چون علامه حلی، ابن داود حلی، سید بن طاووس و ابن سعید هذلی حلی از جمله دست پروردگان مکتب درس حلی اند. وی مورد احترام خاص خواجه نصیرالدین طوسی بود و خواجه به او ارج فراوان می نهاد.

شرایع الاسلام؛ که از عالى ‏ترین متن‏ هاى فقهى است، المختصرالنافع فی فقه الامامیه و آثار دیگر وی چون نگینی در میان کتب اسلامی می درخشند. محقق حلی در سال 676 ق، در هفتاد و چهار سالگی رحلت نمود و در خانه خود مدفون شد. آرامگاه وى امروزه در «محلة الطاق‏» شهر حله قرار دارد و بر قبرش گنبد و سرایى ساخته اند. در پیرامون قبر او، آرامگاه گروهى از بزرگان شیعه نیز قرار دارد. روحش شاد.

هر یک از علما و دانشمندان درباره او  سخن به مدح و ثنا گشوده اند علامه حلی درباره او می گوید: 2

عـلامـه حـلـى در درباره او نوشته است: (کان هذا الشیخ افضل اهل عصره فى الفقه ) (این بزرگ، فقیه ترین مردم روزگار خویش بوده است.)

او رئیس علما و فقیه حکما، آفتاب درخشان فضلا، ماه چهارده شبه (بدر) عرفا بود 

 

علامه نورى او را این چنین مى ستاید: (کـشـف کننده حقایق شریعت با ظریف ترین نکته هایى که تاکنون هیچ انس و جنى با آنها انس و آشنایى نداشته است او رئیس علما و فقیه حکما، آفتاب درخشان فضلا، ماه چهارده شبه (بدر) عرفا و نام و دانش او بازگو کننده قصه جزیره خضرا او وارث علوم پیشوایان معصوم (علیهم السلام) و حجتهاى حق بر جهانیان مى باشد اوبرافرازنده پرچم تحقیق بر جهانیان مى باشد، وقتى محقق گفته شد، هدف تـنـهـا اوسـت. خـداونـد مـتـعـال اشعه رحمت آشکار و پنهان خود را نثار قبر او کند و در بهشت جایگاه شایسته و مکان عالى به او عنایت فرماید)

 

خانواده محقق حلی:

پدر محقق حلی، «شیخ حسن بن یحیی بن سعید هذلی حلی» از کبار علماء عصر خویش در حله بوده که از راویان حدیث هم به شمار می‌رفته است.3

جد محقق حلی، «شیخ ابو زکریا یحیی بن حسن بن سعید هذلی حلی» از فقها و مشهورترین علماء در عصر خویش بوده و صاحب أمل الآمل هم از او یاد کرده است.4

علاوه بر پدر و جد محقق که هر دو دانشمند بودند می‌توان از سدیدالدین حلی (متوفی بعد از 685 هـ ق) داماد محقق وابن سعید حلی (متوفی 690 هـ. ق )پسر وی وعلامه جمال الدین حلی (متوفی 728 هـ ق) خواهر زاده‌اش و فرزند نابغه علامه یعنی فخرالمحققین نام برد که همگی از أعاظم فقها در عصر خویش بوده‌اند. 5

 

 

منبع: مرکز پژوهش های اسلامی صداوسیما

تهیه برای تبیان: مرتضی رستمی


1- حله: شهرى است در میانه عراق، در منطقه‏ اى به نام‏«الفرات الاوسط‏» و آن در نیمه راه بغداد - نجف، به فاصله 80 کیلومتر از بغداد در سمت جنوب شرقى این شهر واقع است. این شهر کهن یکى از مراکز مهم و حوزه‏ هاى علمى شیعه است و امروزه یکى از استانهاى شیعه نشین مهم عراق است.

2- - آشنایى با علوم اسلامى ، ص 299.

3- ریاض العلما، ج 1 ، ص 104 .

4- ریاض العلما، ج 1 ، ص 104

5- ریاض العلما، ج 1 ، ص 104

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۱۹
khademoreza kusar

نظرات (۱)

بسیار زیبا و مفید مخصوصا اهنگی که روشه ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی