مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
دوشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۰ ق.ظ

چی چی درمانی...؟؟؟ مگه میشه؟؟؟

حا ج آقا درمانی

باورهای درمانگر
باورها، اکسیرهایی هستند که سراسر زندگی را تبدیل به طلای پویایی و امید می‏سازند به گونه‏ای که در یک کلام می‏توان گفت «انسان به افکار، ارزش ها و باورهایش زنده است.» روحیه نداشتن و احساس بی‏ارزشی، یعنی مات شدن در صحنه زندگی و باختن سرمایه هستی. در مقابل، توجه به سرمایه وجودی خود و سیراب شدن از جهان بینی دینی یعنی دمیده شدن روحی تازه در کالبد بی‏رمق و پژمرده جسم خاکی انسان.
ما در برابر ناکامی ها و بلاها بیش تر از هر چیز، نیازمند روحیه و معنویت هستیم و با همین روحیه و باورهاست که خورشید امید و معنا را از پشت کوه های یأس و ناکامی جلوه‏گر می‏سازیم.
از حدود اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی در بسیاری از دانشگاه های بزرگ آمریکا این مسئله مطرح شد که درمان بیمار، تنها با دارو و سایر مراقبت های پزشکی میسّر نیست و اثرات درمانی این خدمات به میزان بسیاری به روحیه بیمار بستگی دارد. هرقدر روحیه بیمار بهتر باشد سرعت درمان وی بیش تر و خدمات درمانی، بهتر و موثرتر است.
برای تأمین این نظر، در هیوستون آمریکا در مجتمع بزرگی که مرکب از 15 بیمارستان و درمانگاه و چند دانشکده پزشکی است، مرکزی به نام «مؤسسه مذهب» به صورت یک مرکز آموزشی با دوره چهارساله به وجود آمد که دانشجویان این مؤسسه در رشته «خدمات روحانی پزشکی» لیسانس می‏گیرند. فارغ التحصیلان این مؤسسه، در بیمارستان ها در کنار سایر خدمات پزشکی با استفاده از اعتقادات مذهبی بیمار، خدمات معنوی - روحانی ارائه می‏دهند، یا برای انجام دادن فرایض دینی به بیمار کمک می‏کنند. هم چنین در برنامه آموزشی دانشجویان پزشکی چند واحد از دروس این مؤسسه گنجانیده شده تا پزشکان نیز با نقش مهم باورهای معنوی در سلامت روان (پیشگیری، درمان، بازآفرینی) آشنا شوند.
ما نیز می توانیم از پتانسیل های معنوی اسلام، مبلغان دینی، خادمان معنوی ائمه و حافظان و قاریان قرآن کریم برای درمان بیماری ها، ارتقاء سلامت روان و تبلیغ دینی در مراکز درمانی کمک بگیریم.
اجر شهید
چند سال پیش یکی از دوستان جوان روحانی در راه مشهد تصادف کرد. یکی از بستگانش فوت کرد. دخترش آسیب جدی دید و خانمش تا مرز قطع نخاع رفت. می گفت «در بیمارستان، پزشکی از من زیرمیزی خواست. گفتم پول ندارم و اگر هم داشتم برای این کار نمی دادم. او هم به بهانه های مختلف من را به داروخانه می فرستاد و از برگه های دفترچه بیمه ام برمی داشت و در پاسخ اعتراضم می گفت: این همان پولی است که نداری و من باید جبران کنم!
خانمم درد می کشید ولی او بی تفاوت بود. وقتی برای شکایت نزد رئیس بیمارستان رفتم، او هم گفت: تصادف کرده می خواهی درد نداشته باشد؟! در برابرش، پزشک متدینی هم بود که وقتی به بالین همسرم می آمد می گفت: تو بیماری و بر اساس روایات، دعای تو مستجاب است. من دعا می کنم شما آمین بگو.
یک بار این پزشک را در حرم حضرت معصومه(س) دیدم. از وضع خانمم سراغ گرفت و بعد بدون هیچ چشم داشتی برای طبابت و درمان به خانه ما سر می زد.» این روحانی جوان و حافظ قرآن می گفت «فشار این حادثه بر من سنگینی می کرد. به همین دلیل خدمت استاد اخلاق آیت الله مظاهری رفتم و مشکلاتم را گفتم. ایشان گفتند اگر تحمل و صبوری (صبر جمیل) کنید من ضمانت می کنم در برابر هر روزش اجر شهید را دریافت کنی. بعد از این ملاقات، بسیار آرام شدم.»
توسل درمانی
یکی از خادمان امام رضا(ع) که 50 سال سابقه خدمت در حرم رضوی دارد، میهمان برنامه هشت بهشت شبکه اصفهان بود. ایشان می گفت: به عنوان سفیران فرهنگی امام رضا(ع) به بیمارستان الزهراء رفتیم. در راهرو، یکی از همراهان بیماری با اصرار می خواست که به اتاق ایشان برویم و می گفت: به این بیمار ما بگویید که امام می توانند شفا بدهند. وقتی به بیمار نگاه کردم دلم شکست. از امام رضا(ع) خواستم که آبرویم را حفظ کنند. نبات تبّرکی را که داشتیم در آب انداختیم. بیمار با ناباوری و حالت انکار به ما نگاه کرد. در دلم به امام متوسل شدم. وفتی خواستند آب نبات را با سرنگ به بیمار بدهند، گفتند: اگر بیمار توانست خودش بخورد ما هم قبول می کنیم که امام شفا می دهد. بعد آب را به او دادند، خورد. بیمار از هم وطنان کلیمی بود و مسلمان شد.
سی دی درمانی
می توانیم در مراکز درمانی از شرح حال عارفان و شفا یافتگان، کتاب های مربوط به توسل به امامان، راز بلاها در زندگی و هدف و فلسفه زندگی، بخش هایی برای معنا درمانی برپا کنیم. هم چنین می توانیم از افرادی مانند جانبازان دفاع مقدس که روحیه ای عالی دارند، فیلم هایی تهیه کنیم و در درمان بیماران از آن ها کمک بگیریم.
آیت الله بهجت(ره) می فرمودند «بسیاری از حضرت رضا(ع) سؤال کردند و خواستند و جواب شنیدند، در نجف، در کربلا، در مشهد مقدس- هم همین طور - کسی مادرش را به کول می گرفت و به حرم می برد. چیزهای عجیبی را می دید. ملتفت باشید! معتقد باشید! شفا دادن الی ماشاءالله! به تحقق پیوسته. یکی از معاودین عراقی غده ای داشت و می بایستی مورد عمل جراحی قرار می گرفت. خطرناک بود، از آقا امام رضا(ع) خواست او را شفا بدهد، شب حضرت معصومه(س) را در خواب دید که به وی فرمود: غده خوب می شود. احتیاج به عمل ندارد! ارتباط خواهر و برادر را ببینید که از برادر خواسته، خواهر جوابش را داده است.»
معنویت درمانی
کار یک روحانی فقط پاسخ گویی به سؤالات شرعی و امامت جماعت نیست. آثار و کارکرد مثبت او به طور مستقیم و غیرمستقیم در مساجد و مراکز مختلف بسیار گسترده است. روان شناسان، ارتباطات را به کلامی و غیرکلامی تقسیم می کنند. روابط غیرکلامی بیش از دوسوم ارتباطات مؤثر را به خود اختصاص می دهد.
حضور روحانیون در مراکز مختلف، مؤسسات، بیمارستان ها و دانشگاه ها فواید بسیاری دارد. آن ها به قول امروزی های همیشه آنلاین هستند. یعنی شما یک روحانی را نمی بینید که وقتی مثلاً در پارک باشد و شما از او سؤالی بپرسید، بگوید من در مرخصی هستم. آن ها در مترو، فرودگاه، ایستگاه قطار، پارک، ایستگاه اتوبوس واحد و... هرجا که باشند، برخلاف شغل های دیگر وقتشان در خدمت مردم است و همیشه پاسخ گو هستند.
نسیم مهر
خوشبختانه طرح «نسیم مهر» برای حضور روحانیون در بیمارستان ها از سوی نهاد رهبری در دانشگاه ها در حال اجراست. قسمت عمده فعالیت این روحانیون عبارت اند از:
* مشاوره و پاسخ گویی به سؤالات دینی بیماران، همراهان، پرسنل و تصحیح باورهای غلط از احکام.
* عیادت از بیمار و مراقبت روحی حمایت گرانه از طریق گوش دادن تسکینی.
* ارائه مراقبت های معنوی آرام بخش برای بیماران و همراهان بیمار و کارکنان در محیط بیمارستان.
* ارائه آموزه های معنوی در راستای ارتقاء صبر و بردباری بیمار و همراه بیمار.
* ارائه برنامه های آموزشی موردنیاز بیماران و همراهان و پرسنل.
* مشارکت در تنظیم برنامه های مراقبت های قابل ارائه در لحظات پایان زندگی و حضور بر بالین بیماران در حال احتضار بر حسب درخواست خانواده بیماران.
* مشارکت در تدوین و یا اجرای دستورالعمل های مربوط به قطع و یا منع خدمات تداوم و حیات و اهدای عضو.
چند نکته پایانی
* تحقیقات انجام شده روی بیماران مختلف ازجمله افرادی که درد زایمان داشته اند، نشان داده برای افرادی که صدای دل نشین قرآن را پخش کرده اند، نسبت به گروه دیگر، درد کمتری گزارش شده است.
* در درمانگاه بقیه الله قم که از یادگارهای مرجع بزرگوار آیت الله تبریزی(ره) است، در اتاق های انتظار قفسه های کتاب و دعا گذاشته اند که بیماران در هنگام انتظار از آن ها استفاده می کنند این امر اگرچه کوچک جلوه می کند اما در اضطراب زدایی بسیار مؤثر است.
* بسیاری از دعانویسان شیّاد از آب گل آلود ماهی می گیرند؛ آن ها که می دانند اطرافیان برای شفای بیمارشان حاضرند هر کاری انجام دهند از این فرصت سوءاستفاده می کنند. حضور کارشناسان دینی در مراکز درمان سبب می شود، جلوی خرافات و برداشت های انحرافی از دعا، توسل و نذر گرفته شود و دکان رمالان سوداندیش تخته شود.

پی نوشت :
حاج آقادرمانی، محمدحسین قدیری،ش72،

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۲۸
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی