مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
جمعه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۰۳ ق.ظ

چرا جوان نباید بیکار نشست؟؟؟

نتیجه تصویری برای عکس صلوات

یکی از آفت های مهم دوران جوانی، بیکاری و یا شغل های کاذبی است که باعث انحراف گشته و باعث بروز مسائلی از قبیل فساد، اعتیاد و از این قبیل می شود.

دوران جوانی که تمامی قوای جسمی به همراه ذوق و استعداد سرشار ذهنی، آمادگی کار و تلاش را دارد بهترین زمان فعالیت و کوشش و سازندگی است. اگر این دوره از زندگی بشر، به تلاش و کوشش نگذرد غالباً آدمی تا پایان عمر با مشکلات فراوانی روبرو می شود و بخصوص از کمبود منابع مالی رنج می برد.

پیامبر گرامی اسلام می فرماید:

«إِنَّ اللَّهَ یبْغِضُ الشَّابَّ الْفارِغَ[1]؛ جوان بیکار مورد غضب الهی است.»

بنا بر این هم خود جوانان باید برای سامان دادن به زندگی خود فعالیت کنند و از تمام توان خود برای اشتغال سالم و کسب درآمد حلال استفاده مطلوب را بنمایند و هم اینکه زمامداران و مسئولان امور اقتصادی و فرهنگی کشور، یکی از وظایف اصلی و مهمّ خود را در اداره جامعه، ایجاد اشتغال برای جوانان و بهره گیری از توان و فکر و تولید و نوآوری آنان، ازدیاد منابع مالی، فقرزدایی و نیز مبارزه با بیکاری و شغل های کاذب و واسطه گری بدانند.

شایان ذکر است که ایجاد فضای مناسب و بستری آماده در راستای ایجاد اشتغال و کار تنها به معنای عضویت در کادر اداری در شکل کارمندی و پشت میز نشینی که انتظار جامعه جوان ماست، نیست بلکه به معنای استفاده بهینه از تمامی منابع، تولید، نوآوری، اختراع، اکتشاف، استفاده از سرمایه های ملی و صنعت است که علاوه بر افزایش منابع مالی، خدمت به جامعه بشری نیز می باشد.

البته یکی از اصول مهم در اداره زندگی شخصی و خانواده و جامعه، برنامه ریزی و نظم و انضباط است. بعضی عمر خویش را به بطالت و بیکاری و بوالهوسی و بیعاری می گذرانند و بعضی دیگر شب و روزِ خود را به کار اختصاص داده و تنها به افزودن پول و سرمایه فکر می کنند که این هر دو در اشتباه هستند.

انسان به این جهان آمده است که زندگی کند و این زندگی را مزرعه و مقدمه ای برای آخرت خود قرار دهد. از این رو جوان باید به گونه ای برنامه ریزی کند که هم به کار و تلاش و رفاه و استراحت در زندگی مادی برسد و هم با استفاده از این امکانات بتواند به بندگی و عبادت پروردگار بپردازد تا آخرتی بهتر از این دنیا را برای خود بسازد.

«لَیسَ لِلْمُؤْمِنِ بُدٌّ مِنْ أَنْ یکونَ شاخِصاً فی ثَلاثٍ مَرَمَّةٍ لِمَعاشٍ وَخُطْوَةٍ لِمَعادٍ وَلَذَّةٍ فی غَیرِ مُحَرَّمٍ[2]؛ مؤمن ناگزیر از دقت در سه امر است: 1- امرار معاش، 2- گام برداشتن برای آخرت، 3- کامیابی از غیر حرام.»

ساعت های فراغت اگر به حساب آید، زمان زیادی را فرا می گیرد.

اکثر مردم این اوقات را به پوچی و تباهی می گذرانند، در حالی که سرمایه ای عظیم و فرصتی استثنایی است که می توان از آن بهره های فراوانی را برد و آن را صرف تفکر، مطالعه، عبادت و کارهای مفید کرد زیرا از دست دادن آن در پایان عمر، مایه حسرت و اندوهی دردناک و جبران ناپذیر است.

«الْفُرْصَةُ سَریعَةُ الْفَوْتِ وَبَطِیئَهُ الْعَوْدِ[3]؛ فرصت زود می گذرد و دیر برمی گردد.»

امام خمینی در رابطه با استفاده صحیح از ساعت های فراغت بخصوص ایام جوانی چنین می گوید:

قوای جوانی تا چند وقت برقرار است؟ وقتی بهار عمر رو به خزان گذاشت، نشاط از دل و قوّه از اعضا می رود، ذائقه از کار می افتد، طعم ها درست ادراک نمی شود، چشم و گوش و قوّه لمس و قوای دیگر بیکار می شوند، لذات به کلی ناقص یا نابود می شود، امراض مختلفه هجوم می آورد، جهاز هضم و دفع و تنفس کار خود را نمی تواند انجام دهد، جز آه سرد و دلی پر درد و حسرت و ندامت چیزی برای انسان باقی نمی ماند، پس مدت استفاده انسان از این قوای جسمانی بعد از تمیز خوب و بد تا زمان از کار افتادن قوا یا ناقص شدن آنها، بیش از سی چهل سال برای مردم قوی البنیه و صحیح و سالم نیست آن هم در صورتی که به امراض و گرفتاری های دیگر که همه روزه می بینیم و غافل هستیم بر نخورد.[4]

عمرم در این جهان بی سود و زیان گذشت

عمر عزیز بین که چسان رایگان گذشت

یک روز در بهار گذشت و کنار گل

روز دگر به ماتم گل در خزان گذشت

افسوس روزگار جوانی و خوشدلی

چون باد نوبهار و چو آبِ روان گذشت

بنا بر این شایسته است که جوانان برومند با استعانت از توفیقات الهی و اراده ای پولادین و همّتی بلند و با استفاده از تمامی قوای جسمی و روحی، عزم خود را جزم کنند و با آگاهی، آفات زیانبار جوانی را از خود دور کنند و مسیر رشد و سعادت را طی نمایند، زیرا:

«إذَا اقْتَرَنَ الْعَزْمُ بِالْجَزْمِ کمُلَتِ السَّعادَةُ[5]؛ زمانی که عزم و همت با دوراندیشی همراه گردد، نیکبختی به کمال می رسد.»

چو همراه گردد برای تو حزم

شود کارت انجام با عزم و جزم

رسد نیکبختی به اوج کمال

شود دولتت ایمن از هر زوال

پی نوشت ها

[1] جامع السعادات، ج 1، ص 188

[2] مستدرک الوسائل، ج 13، ص 49

[3] غرر الحکم، ص 473

[4] چهل حدیث، ص 20

[5] غرر الحکم، ص 474

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۲۹
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی