مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۱۱ ق.ظ

حجاب کودکانه


  حجاب ، پوششی است برای خانم ها که باعث می شود زیبایی ها ، زینت ها و ظرافت هایی که خداوند متعال به آنان عطا فرموده حفظ شود و با نگاه نامحرمان از ارزش و اهمیت آن کاشته نشود . در واقع فرمان حجاب از الطاف مخصوص پروردگار نسبت به انسان ها است .

منظور از حجاب از دیدگاه اسلام عبارت است از : « پوشاندن تمام بدن غیر از قرص صورت و دست ها ، بدون آرایش »البته دستها تا مچ باید پوشانده بشه.

  

رعایت حجاب نوعی حفاظت از نعمت های ویژه ی خداوندی است که به خانم ها عطا شده است. هر چه زیبایی و موهبت های الهی بیشتر باشد ، به شکرانه ی آن ، سپر دفاعی قوی تری لازم است . ضمناً‌ در کهن سالی که زیبایی و دلربایی خانم ها کاسته می شود ، قانون پوشش نیز تخفیف می یابد .

حدیث

   پیامبر اسلام فرمودند :
 « هر زنی که خود را معطر و خوشبو سازد و از خانه بیرون رود همواره مورد لعنت خدا خواهد بود تا وقتی که برگردد ، هر چند بازگشتنش طولانی شود . » 

کافی: ج 5/518 


پیامبر درباره  بد حجابی فرمودند :
« زنانی که پوشـیده ولی برهنه اند( بدحـجاب ها ) به طرف زشـتی می روند و دیـگران را هم به زشـتی ( فساد ) می‌کشانند . سرهایشان مانند کوهان شتران بلند است آنان به بهشت نمی روند و بوی بهشت به مشامشان نمی رسد » .

لازم است دختران مسلمان از پوشیدن لباس های نازک ، تنگ و بدن نما که غالباً توسط افراد غافل و مغرض و با نیات پلید و بعضاً مجموعه های مخالف با دین در خارج از کشور به جامعه عرضه می شود پرهیز کنند و از زمان تکلیف ، مراقب پوشش خود باشند .

 

محارم زنان و دختران

دختر گلم ، مردانی که به یک زن محرم هستند عبارتند از :

1- شوهر
2- پدر
3- پدربزرگ ها و اجداد
4- پدر شوهر
5- پسر و نوه ها
6- برادر
7- پسربرادر و پسر خواهر
8- عمو و عموی مادر و پدر
9- دایی و دایی مادر و پدر
 

آیه

فرزند نازنینم ، خدای مهربان در قرآن کریم درباره ی لباس فرموده است :

« ای فرزندان آدم ، در حقیقت ما برای شما لباسی فرستادیم که اندام شما را می پوشاند و مایه ی زیبایی و زینت شماست ، ولی بهترین پوشش ، لباس تقوا است . »
سوره اعراف :26

چند آیه نورانی قرآن درباره حجاب

1- تأکید بر مقنعه : باید سینه ی خود را بپوشانند و بر دوش خود مقنعه بیندازند و زینت و زیبایی خود را ( جز برای محارم خود ) آشکار نکنند . ( نور -31 )

2- تأکید بر چادر : ای پیامبر ، به زنان و دختران خود و زنان و دختران مؤمنان بگو که خودشان را با چادر بپوشانندکه این کار برای آن که آنها به ( پاکی و احترام ) شناخته شوند ، و از جسارت ( هوسران ها ) آزار نکشند بسیار بهتر است .( احزاب-59 )
3- نهی از جلب توجه نامـحرم : زنان طوری پای خود را به زمین نزنند که خلــخال و زیور پنهـان پاها ( سنتی که در عرب ها رسم بود ) آشـکار شود ( این سنت در زمـان ما به شیـوه های جدید تبـدیل شـده است ) ( نور-31  )
4- مراقبت از چشم چرانی و دیدن آرایش : ای پیامبر ، به زنان مؤمن بگو مواظب چشم های خود ( از نگاه نامحرم ) باشند و اندامشان را ( از عمل زشت ) بپوشانند و زینت و آرایش خود را جز آنچه به ناچار ظاهر می شود به نامحرم نشان ندهند ( نور-31 )

سخنان گهر بار از پیشوایان دینی درباره ی حجاب :

  1- حضرت فاطمه ( سلام الله علیها ) : نزدیک ترین حالت زن به خداوند وقتی است که حجاب خود را رعایت می کند . 1
2- امام علی ( علیه السلام ) : وقتی دختر شش ساله می‌شود ، نباید نامحرم او را ببوسد یا در آغوش بگیرد .  2
3- حضرت فاطمه ( سلام الله علیها ) : برای زنان بهتر است طوری زندگی کنند که مردهای بیگانه آنها را نبینند و آنها هم با مردهای نامحرم سر و کاری نداشته باشند . 3
4- پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله ) : زن هایی که موهای خود را آشکارا به نامحرم نشان می دهند اهل آتش جهنم هستند .  4
5- حضرت علی ( علیه السلام ) ( خطاب به فرزندشان امّام حسن ( علیه السلام )): 5
پسرم با پوشیده داشتن زنان ، چهره هایشان را از چشم نامحرم دور نگه دار ، چرا که سخت گیری در پوشش و حجاب ، آنان را از گزند و آسیب محافظت می کند .  
6- پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله ) : ای مردم ، شلوار بپوشید که بهترین پوشش برای اندام شماست . با شلوار ، زنانتان را هنگام بیرون رفتن از خانه حفظ کنید . 6
 

7- امّام صادق ( علیه السلام ) : در شأن زن مسلمان نیست که ( فقط ) لباسی مانند روسری و پیراهن بر تن کند که اندامش را ( کاملاً ) نپوشاند .  7
.....................................................................................
1- میزان الحکمه: ج2/258
2- وسایل الشیعه : ج5/28
3- میزان الحکمه :ج2/258
4- همان
5- نهج البلاغه، نامه 31
6- مستدرک الوسایل:ج3/244

7- وسایل الشیعه:ج 3/281 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۴
khademoreza kusar

نظرات (۱)

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

 

هم میهن ارجمند! درود فراوان!

 با هدف توانمند سازی فرهنگ ملی و پاسداری از یکپارچگی ایران کهن

"وب بر شاخسار سخن "

هر ماه دو یادداشت ملی میهنی را به هموطنان عزیز پیشکش می کند.

خواهشمنداست ضمن مطالعه، آن را به ده نفر از هم میهنان ارسال نمایید.

 

آدرس ها:

 

http://payam-ghanoun.ir/

http://payam-chanoun.blogfa.com/

 

[گل]

 

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی