مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی

گفته محمدعلی مهدی، قاری و مبتهل مصری، تنها کشوری که سایر کشورها را حول قرآن متحد کرده ایران است. کشورهایی هستند که با پول نفت موجب تفرقه میان مسلمانان می‌شوند.


قاریان کشور مصر در هر برهه‌ الگویی برای قاریان کشورهای دیگر هستند و بسیاری از مسائلی که درباره قرائت و تواشیح و ابتهال مطرح می‌شود می‌توان با دقت‌نظر در گفته‌های آنان به پاسخ مناسبی برای آن مسائل دست یافت. از جمله این سؤالات بحث چگونگی استفاده از آلات موسیقی در تواشیح و ابتهال یا مسئله اختلاف قرائات است. در این زمینه، کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، دیدگاه محمدعلی مهدی، قاری و مبتهل مصری جویا شده است که در ادامه می‌آید.

جایگاه آلات موسیقی در تواشیح و ابتهال
مهدی در پاسخ به این سؤال که چطور آلات موسیقی را در تواشیح و ابتهال به کار ببریم گفت: در زمان‌های قدیم‌تر، در زمان آقای نقشبندی، شیخ فشنی و شیخ انتظار و شیخ علی محمود که بزرگ مبتهلین بودند اوضاع به گونه‌ای دیگر بود. یعنی آن زمان قاری قرآن، مبتهل نیز بود. به‌عنوان مثال استاد نقشبندی با آلات موسیقی مانند عود و کمانچه و ... آشنا بود و شیخ انتظار رئیس گروه سرود بود و برخی دیگر همچون شیخ محمد الابرار نیز با موسیقی آشنایی داشته‌اند و آخرین شخص از این دسته افراد، مرحوم ممدوح عبدالجلیل بود.

وی ادامه داد: شیخ محمد عمران از جمله کسانی است که برای بنده گواهی داده‌اند همچنین شیخ محمد الهلداوی و شیخ ممدوح عبدالخلیل که بنده اکنون تنها فردی هستم که هم قرائت قرآن و هم ابتهال را در کنار هم کار می‌کند و در زمینه قرائت قرآن نیز شیخ طبلاوی و شیخ ابوالعینین شعیشع و نیز دیگران بنده را مورد امتحان و مورد تأیید قرار داده‌اند. من به فضل خدا و به برکت خاندانم از خاندان اهل بیت هستم، هم قرائت قرآن و هم ابتهال را کار می‌کنم و در رسانه‌ها فعالیت دارم.
مهدی در مورد قرائت‌های مختلف قرآن تصریح کرد: من قرائت‌های هفت و ده قرآن را موقعی که یازده تا دوازده تا ساله بودم فرا گرفتم و به فضل خداوند اکنون ۳۷ سال است که قاری قرآن هستم. به نظر من قاریان ایرانی به قرائت‌های هفت و ده نیازی ندارند و قرائت دو «حفص» کفایت می‌کند. به نظر من قاریان ایرانی مثل فؤاد مولودی و سید‌جاسم و استاد ابوالقاسمی دارای صدایی بسیار خوب و توانمندی بسیار بالایی دارند. تنها چیزی که قاریان ایرانی به آن نیاز دارند آگاهی و تمرین صحیح است. قاریان ایرانی که در حال پیشرفت هستند و الا قاریان بزرگ ایرانی راه را رفته‌اند و خود استاد شده‌اند و تنها قرائت حفص کافی است و نسبت به دیگر قرائت‌ها مثل «ورش» و «أزرق» که مثلا در برخی از کشورها قرائت می‌شود بهتر است. همچنین از جمله افرادی که با آنها در ارتباط هستم مهدی دغاغله و سعید طوسی است که واقعا بی‌نظیر و فوق‌العاده قرائت می‌کنند.

این قاری و مبتهل در خصوص نقش کتاب الهی در وحدت مسلمانان یادآور شد: از ابراز سخن حق از چیزی نمی‌هراسم و به حق اعلام می‌کنم که تنها کشوری که سایر کشورها را حول قرآن متحد کرده ایران است و همه می‌دانیم که کشورهایی هستند که با پول نفت موجب تفرقه میان مسلمانان می‌شوند و می‌دانیم که تنها کشوری که به‌دنبال اتحاد کشورها حول قرآن است، ایران است. شهید محسن حاجی حسنی کارگر، شهید فاجعه منی، این قاری برجسته ایرانی که رحمت خداوند بر او باد تأثیر بسیاری بر ما گذاشته است و خداوند همه امت مسلمان را موفق کند


مهدی در پایان درباره آرشیوهای قرآنی گفت: به فضل خداوند آرشیوی از تلاوت‌های قرآنی را دارم که در تمام دنیا بی‌نظیر است که حتی آرشیو صدا و سیمای مصر هم آن را ندارد. تلاوت‌هایی از شیخ شعیشع و شیخ راغب مصطفی غلوش و دیگر قاریان بزرگ دارم که آرشیو کاملی است چه تلاوت‌های مجلسی و چه استودیویی. اگر که فرصتی پیش بیاید و به ایران بیایم نسخه کامل آن را در اختیار خواهم گذاشت چراکه با افراد بسیاری همچون آقای طوسی و ... ارتباط دوستانه‌ای دارم. این آرشیو بر روی کانال مهدی شرف الدین در یوتوب نیز قابل دسترسی است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۷
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی