مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
چهارشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۱۳ ب.ظ

نقش مطالعه بر روح و روان انسان

 نتیجه تصویری برای کتابخوانی

کتاب یک غذاست؛ یک غذاى روح است؛ یک نوشیدنى روح است و چنانچه مقوّى باشد، روح را تقویت مى‏کند. ما که سفارش مى‏کنیم از این نوشیدنى بخورید، نوع نوشیدنى را معیّن نکرده‏ایم. باید مواظب باشیم که مبادا نوشیدنى مسموم، خطرناک، فاسد، گندیده و مضر، با رنگ‏آمیزى‏هاى خیلى خوب، دست مردم داده شود؛ بدون اینکه مردم بدانند. همان‏طور که اماکن و سازمانهاى ویژه، اگر ببینند غذایى فاسد به مردم فروخته مى‏شود، با تولیدکننده مقابله مى‏کنند؛ اگر کتاب فاسدى هم به مردم داده مى‏شود، باید با آن مقابله شود.           "مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)"

 

 نقش مطالعه در سلامت روان

جوانانی که عادت به مطالعه دارند، کم تر دچار بحران های دوره ی جوانی می شوند. چون با مطالعه ی کتاب های مختلف دنیاهای مختلفی را کشف می کنند و در فضایی جدید سیر می کنند و وسعتی در وجودشان پدید می آید که قدرت تحمل آن ها در مقابل مشکلات افزایش می یابد. هر چه ذهن بسته تر و دنیایش محدودتر باشد ناتوان تر و آسیب پذیرتر است. سیر و سیاحت در کتاب باعث می شود جوان با شخصیت های مختلف و فراز و نشیب زندگی آن ها هم راه شود و از این که دیگران نیز در این دنیا مشکلات او را دارند، آرامش یابد و موفقیت شخصیت های مورد مطالعه در بحران ها، به او نشان می دهد که او هم توانایی غلبه بر مشکلات را دارد. این مطلب نشان می دهد که هر کتابی، ارزش خواندن ندارد. جوانان هیجان را دوست دارند و کتاب هایی که هیجانات آن ها را تحریک نماید، می پسندند. اما اگر این کتاب ها از تصویر یک شخصیت موفق و سرزنده و قوی خالی باشد ممکن است جوان مسیر نادرستی را در پیش گیرد.
کتاب خوب تصویرگر زندگی واقعی مردمی است که از لا به لای رنج ها به مقامی بس ارزشمند و رفیع دست یافتند، کتاب خوب به جوانان، قوت قلب می بخشد و به راحتی و اعتماد به نفس آن ها می افزاید.

 هر چه جوان در زندگی خود موفق باشد و بر موانع، غلبه نماید و تسلیم شرایط دشوار نشود، احساس رضایت از زندگی و خلاقیت پیدا می کند و برای صحنه های بزرگ دیگر آمادگی بیش تری پیدا می کند چنان که روانشناسان گفته اند که: «موفقیت، موفقیت می آورد».

 گسترش ذهن و تجربه ی دنیاهای دیگران و فهم این که زندگی موانع و مشکلات بسیار دارد و این که در پس این مشکلات، شادی ها و توانمندی ها رخ می نماید، از هدیه های ارزشمند کتاب و کتاب خوانی است.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۲۶
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی